De același autor
Actul ministrului Pop nu face decât să continue o politică explicit favorabilă învățământului particular și mai ales afacerilor imense care stau în spatele fabricilor de diplome.
Condamnarea lui Adrian Năstase și mai cu seamă tot spectacolul care a urmat, departe de a se fi terminat, a avut, printre altele, darul de a deturna aproape complet atenția atât de la problema plagiatului de care este acuzat primul ministru Victor Ponta, cât și de la multe alte probleme – grele și afectând interesul public într-o măsură mult mai mare decât dramele politicianului condamnat la doi ani de închisoare cu executare și care ar fi vrut să-și pună capăt zilelor. A dispărut criza, salariile bugetarilor s-au mărit, economia duduie din nou, nu mai suntem conectați la realitatea internațională decât tot printr-un scandal, acela privind participarea înalților oficiali români la summit-ul UE de săptămâna aceasta. Iar la guvern treburile merg ca unse.
Mai ales la Ministerul Educației, unde un interimar sindicalist cu probleme de gestiune a gramaticii elementare este lăsat să organizeze cele mai importante evenimente din viața școlarilor: evaluarea națională și examenul de bacalaureat.
Victor Ponta, cel suspectat de plagiat și apărat în mod cu totul șocant de oameni aflați, teoretic, în elita universitară a României, cu zeci, sute de conduceri de doctorat la activ, cu cărți publicate, alege așadar, în calitatea sa de prim-ministru, să lase să curgă netulburat interimatul domnului Pop de la sindicate. Educația mai poate să aștepte 45 de zile, chiar dacă nu e vorba de 45 de zile oarecare în economia anului școlar.
Situația devine cu atât mai intolerabilă, cu cât interimarul de la Educație a început repede să-și ia rolul mult mai în serios decât ar trebui. Planurile de reformă, proiecțiile strategice pe termen mediu privind educația au început să curgă mai ceva ca fotocopiile din mașinile de „xeroxat“ la care a menționat domnul ministru în CV că știe să umble. În schimb, la adăpostul scandalurilor mult mai mari, care ocupă prima pagină, interimarul de la Educație își îndeplinește, meticulos, misiunea. Primul punct bifat a fost modificarea compoziției Comisiei de Etică numai cu trei zile înaintea pronunțării în cazul de plagiat al fostului ministru Mang. Corolarul este sugestia formulată de același domn de la sindicat de a trece Comisia de Etică din subordinea ministerului în cea a parlamentului, mai precis a Comisiei de Cultură a Senatului, unde, întâmplător, îl regăsim tot pe Ioan Mang.
Al doilea – cu bătaie mult mai lungă – este contestarea în instanţă a sistemului criteriilor de clasificare a universităţilor introdus, în 2011, de fostul ministru Funeriu, după ce, cu puţin timp în urmă, repartizase cifrele de şcolarizare chiar pe baza aceluiaşi sistem. Efectul principal a fost reducerea cifrelor de școlarizare la studii masterale și doctorale pentru învățământul privat, clasificat fără excepții în categoria C a actualei grile. Impactul asupra veniturilor obținute de universitățile particulare este semnificativ, pentru că scade numărul studenților înmatriculați la alte cicluri de studiu decât licențele. Corina Dumitrescu, rector al uneia dintre principalele instituții de învățământ superior privat afectate de aceste măsuri, contestase de anul trecut, în instanță, clasificarea. Actul ministrului Pop nu face, așadar, decât să continue o politică explicit favorabilă învățământului particular și mai ales afacerilor imense care stau în spatele fabricilor de diplome. Să o continue și, de ce nu?, să pregătească terenul pentru venirea atât de mult așteptată pe fotoliul ministerial a Ecaterinei Andronescu, transformată – de unde și până unde? – într-un fel de garant al calității și corectitudinii, deși ca profesor universitar, ca „dascăl“, cum îi place, sămănătorist, să-și spună, și-a permis să relativizeze inadmisibil scandalurile de plagiat care au curs în ultima vreme.
Pentru cineva însă care anunța din iarnă, după demisia Guvernului Boc, că e pregătit să preia guvernarea într-un minut, că are cabinet din umbră și idei concrete și ferme despre cum trebuie să arate buna guvernare în vremurile complicate pe care le trăim, actualul ocupant al fotoliului de prim-ministru are preocupant de multe dificultăți în a găsi omul potrivit la conducerea destinelor învățământului românesc. După un demaraj în trombă – numele vehiculate inițial promiteau măcar o oarecare respectabilitate a personajelor preconizate –, copilotul Ponta s-a ciocnit întâi de impostura academică a Corinei Dumitrescu, apoi de relativismul auctorial al lui Ioan Mang. Interimatul actual nu face decât să consolideze o politică de descurajare a meritocrației, de întârziere a instaurării unor ierarhii atât de necesare, în spațiul universitar și nu numai. Corectitudinea – în cercetarea academică sau oriunde altundeva – nu e un moft, ci un semn al civilizației. De care ne îndepărtăm, după ce nici măcar nu reușisem să o atingem, cu pași repezi și siguri. //