De același autor
Mai mult decât oricând, regimul politic actual vrea cu tot dinadinsul să-și păstreze o aură de respectabilitate populară. Vrea să se impună corupând instrumentele unui sistem pe care-l maimuțărește, fără să-l poată înțelege.
Recursul la parlament pare a fi arma cea mai eficace inventată de USL de câțiva ani încoace, cu sprijinul consecvent, deși uneori involuntar, oferit de PDL. Un Legislativ lipsit de personalitate, slăbit și discreditat, expus instabilității opțiunilor politice, care a răsturnat majorități și a pus sub semnul întrebării supraviețuirea statului de drept. Paradoxal, deținătoarea fără drept de apel a legitimității democratice, puterea legislativă, a fost transformată în instrument al uzurpării acesteia.
Recentele discuții privind împărțirea zonelor de influență și a colegiilor din teritoriu arată cât de mică este de fapt dorința de schimbare a liderilor politici români și cât de mult convine menținerea parlamentului într-o relație de subordonare față de funcționarea de tip oligarhic a partidelor politice de la noi. Sistemul de distribuire a locurilor eligibile, combinat cu imposibilul sistem de vot, transformă orice încercare de reformare a parlamentului într-una sortită, de la bun început, eșecului.
În tabloul dezolant al unui parlament care a abdicat de mult de la misiunea sa constituțională, ideile năstrușnice ale primului ministru Victor Ponta legate de un eventual control parlamentar exercitat asupra CSM nici nu ar mai trebui să surprindă. Lectura bizară pe care președintele PSD o face, nu de-acum, ci de ani buni, parlamentarismului în contextul social-democrației pe care susține că a îmbrățișat-o i-a aruncat recent în confuzie și pe colegii europeni, neobișnuiți cu jongleriile ideologice ale politicienilor români. Chiar și ale acelor politicieni atât de pătrunși de fiorul civic, încât votau chiar înainte de 18 ani, cum pretinde a fi făcut Victor Ponta.
O nouă etapă a agresiunii așa-zis parlamentare se pregătește săptămâna aceasta împotriva televiziunii publice. Parcă niciodată curățenia politică nu a arătat atât de radical și nu s-a făcut atât de fără ascunzișuri cum se anunță a fi marea epurare de la TVR. Așa-numita depolitizare a televiziunii publice, începută cu desființarea TVR Info, continuată cu decapitarea TVR Cultural, e parte a începutului de campanie, așa cum pe partea cealaltă se face marea împărțeală a colegiilor unde se vor aleși sau realeși membrii celui mai jalnic parlament din istoria postdecembristă a României. Nu întâmplător, comisiile care se ocupă cu igienizarea televiziunii publice s-au constituit sub pavăza parlamentară, ca o garanție suplimentară a „corectitudinii“ și „caracterului imparțial“ al selecției de cadre.
Cum se poate însă îmbrăca una dintre cele mai evidente încercări de aservire politică a postului public în demersul jurnalistic de selectare a competențelor? Cine poate în mod onest crede că o comisie din care face parte Răzvan Theodorescu, de pildă, fost președinte director-general al televiziunii publice, va judeca imparțial calitatea unui angajat la departamentul de știri? Se uită prea ușor dificultățile „tehnice“ insurmontabile de care se izbea TVR în martie-iunie 1990, când la conducerea televiziunii, unică sursă de informare cu acoperire națională la acea vreme, se afla tot Răzvan Theodorescu. Pe vremea aceea, nu banii păreau a fi impedimentul în calea informării, ci fenomenele meteorologice inexplicabile, ceață subită în Piața Victoriei sau la Universitate, care făcea imposibilă filmarea demonstrațiilor antiguvernamentale.
În componența faimoaselor comisii figurează și alte nume de politicieni, Mădălin Voicu, Cristian Ţopescu, toţi de la USL, de foști directori generali ai TVR, chemați acum să facă menajul pentru USL, înainte de startul în marea campanie. În cazul unora, surpriza e neplăcută, în cazul altora – inexistentă. Stăruie impresia generală, confirmată de mulți angajați ai televiziunii publice care-și fac meseria acolo, bine și de ani buni, fără stagii intermediare bine remunerate la televiziuni private, fără scandaluri și servituți politice, că ceea ce e pe cale să se petreacă în viitorul apropiat în TVR nu are un echivalent postdecembrist. Trăim în zodia premierelor negre, din care nu ne revenim decât pentru a intra într-altă piesă, la fel de tristă.
Regimul Năstase inventase pentru punerea la punct a planului la politizări rebotezarea numelor de instituții publice. La adăpostul formal al unei instituții noi, concedierile sau angajările se puteau face nestingherit. Guvernarea PDL a perfecționat sistemul, fără să inoveze radical. S-a mulțumit să meargă pe drumul deja deschis și pe calea cea mai ușoară, deja verificată de o practică de câțiva ani. A împins poate și mai departe amploarea politizării, mai cu seamă în administrația publică locală. Cum se întâmplă adesea în asemenea cazuri, creația i s-a întors împotrivă, pentru că, la alegerile locale, o parte din clientela prevăzută să susțină construcția guvernamentală s-a reorientat, după modelul bunilor parlamentari, către orizonturi mai promițătoare.
Fenomenul la care asistăm acum este însă unul fără precedent, pentru că, mai mult decât oricând, regimul politic actual vrea cu tot dinadinsul să-și păstreze o aură de respectabilitate populară. Vrea să se impună corupând instrumentele unui sistem pe care-l maimuțărește, fără să-l poată înțelege. //