De același autor
Relația cu Uniunea Europeană reflectă zilele acestea poate cel mai bine problemele fundamentale de situare de care suferă țara noastră.
România se trezește la început de toamnă cu fondurile europene „aproape înghețate“, conform evaluărilor experților europeni: aproape un sfert dintre finanțările prevăzute în programele operaționale stau pe loc, iar decontările în celebrul program POSDRU sunt în continuare blocate integral. Problemele s-au accentuat de câteva luni, mai ales că Guvernul Ponta nu pare a ști sau a dori să știe de absorbția acestor fonduri și petrece în continuare timp prețios încercând să se lupte la televizor cu justiția, cu programele culturale, cu posturile de televiziune considerate destabilizatoare (TVR Cultural fiind ultima victimă). Cum buna-guvernare este în mod limpede un concept neatins de vasta ideologie a USL (cuprinsă în același spațiu interstelar, unde, potrivit domnului Vosganian, își caută destinul noua Alianță de Dreapta), fondurile europene vor mai aștepta mult și bine până ce pricepuții miniștri ai celui „mai competent guvern de după 1989“ își vor da seama că ar trebui concepută o strategie pentru cheltuirea lor.
Și cum lucrurile nu stăteau suficient de rău pentru tânăra și inexperimentata membră recentă a Uniunii Europene, din iulie începând, România s-a văzut pusă – de propriul guvern, în plus – în situația de a da asigurări, garanții și probe legate de existența reală a instituțiilor statului de drept. Or, la acest nivel, democrația românească a pornit-o cu stângul și așa a rămas, până în zilele noastre.
E greu de spus ce anume a condiționat atât de dramatic imposibilitatea impunerii statului de drept în România. Lestul greu al comunismului, al partidului-stat, al totalitarismului e cu siguranță unul dintre factori. Instituțiile moștenite de la statul comunist nu jucau deloc rolul unui facilitator în impunerea unui principiu pe cât de limpede, pe atât de anevoios din perspectiva reflexelor comuniste: domnia și respectul legii într-un stat care-și alege în mod democratic instituțiile chemate să o elaboreze și apoi să vegheze la respectul ei. Explicația, o știm foarte bine, nu este deloc suficientă.
Pe lângă ea, există la nivelul discursului politic românesc de după decembrie 1989 o rezistență a etosului revoluționar. Ea face foarte dificilă impunerea unei raportări normale la lege, iar consecințele cultivării acestei adorații revoluționare le-am putut vedea la începutul lunii iulie. Atunci a acționat nu un parlament, ci o adunare a poporului, prin comisarii săi. Iar hotărârile sale au fost aplicate nu de un guvern, ci de un comitet revoluționar. Cu pușca la bandulieră și cu șapca roșie în cap, președintele interimar s-a crezut un fel de Danton, fără să aibă însă anvergura acestui personaj care s-a sacrificat măcar pentru crezul său.
Confuzia fundamentală care izvorăște din această stranie coabitare a revoluției – în ceea ce are ea mai antidemocratic, potrivit teoriei clasice a lui Tocqueville – cu instituțiile unui așa-numit stat de drept, devine vizibilă în înfruntarea dintre două concepte cheie. Pe de o parte, puterea absolută a poporului, reprezentat în schematica viziune a liderilor USL de parlament. Pe de altă parte, suveranitatea statului și separația puterilor, așa cum apar ele în teoria politică privind statul democratic modern.
Relația cu Uniunea Europeană reflectă zilele acestea poate cel mai bine problemele fundamentale de situare de care suferă țara noastră. Președintele Traian Băsescu încearcă să explice oficialilor europeni paradoxul politic de la București ca o dovadă a existenței statului de drept – misiune imposibilă, am adăuga –, în vreme ce premierul Victor Ponta are de dat raportul privind îndeplinirea punctelor de pe celebra listă a președintelui Comisiei Europene.
Clasa politică românească nu a reușit vreme de 22 de ani să-și lămurească nici măcar aceste diferențe, pe care orice student de la științe politice, anul I, ar trebui să înceapă să le sesizeze. Ea e chemată acum să decidă viitorul României în cadrul unei Uniuni unde se dezbate din nou chestiunea federației de state, unde întreaga problematică a suveranității naționale ar trebui rediscutată, redefinită. Liderii politici de la București sunt acum solicitați să reflecteze asupra echilibrului națiunilor din interiorul Uniunii, al cărei membru suntem deja de aproape cinci ani. În acest timp, aceiași lideri descifrează încă ABC-ul finanțărilor europene, bâjbâie penibil și inadecvat prin limbajul – de lemn, ce-i drept – al unor instituții și, recent, transportă gunoiul pseudoparlamentar românesc în Parlamentul European. //