De același autor
Deși greva magistraților anunțată cu emfază de Asociația Magistraților din România nu a mai avut loc, atmosfera din justiție rămâne încordată. UNJR ne asigură că protestul a fost doar amânat și anunță că zeci de instanțe din țară au adoptat Memorandumul privind justiția, redactat de AMR, iar unele au cerut demisia ministrului Justiției, Raluca Prună, fără a explica însă motivele acestei solicitări. Observăm așadar cu stupoare că tocmai cei care cer depolitizarea justiției formulează o revendicare politică și ne amintim că aceiași „puriști“ l-au tolerat bine pe Robert Cazanciuc în fruntea ministerului. Nu este singura contradicție scoasă la iveală de recentele evenimente.
Deși Memorandumul AMR se pretinde un manifest pentru independența justiției și depolitizarea ei, o parte din nemulțumirile enumerate sunt de fapt ecoul celor formulate deja de politicienii penali. Și unii, și ceilalți se plâng de accentul excesiv pus pe lupta anticorupție, de exigențele UE, de MCV, de politizarea parchetelor etc. Este interesant că un astfel de document apare tocmai acum, când o serie de politicieni proeminenți din PSD, ca Victor Ponta și Dan Șova, dar și amicul Sebastian Ghiță, actualmente în PRU, sau Gabriel Oprea, actualmente pe tușă, au de luptat cu noi dosare penale, unele foarte grele. În tot cazul, te întrebi uimit de ce îi deranjează pe magistrații din AMR și UNJR accentul pus pe lupta anticorupție? Oare din solidaritate cu colegii lor de breaslă condamnați pentru corupție? Am fi crezut că se bucură de faptul că se face curățenie și în instanțe, din moment ce sunt atât de preocupați de scăderea încrederii în justiție cu 13% - căci această scădere se referă în primul rând la ei, nu la DNA, care se bucură de o cotă de popularitate de peste 60%. Promotorii Memorandumului se dovedesc complet decuplați de cetățenii în slujba cărora se află și care își doresc mai multă, nu mai puțină anticorupție.
Aceeași decuplare de percepția cetățenilor se regăsește și în insistența asupra cererii ca majorarea cu 18% a salariilor bugetarilor să li se aplice și lor. Presiunile asupra guvernului, care și-a dat măsura lipsei de profesionalism formulând greșit ordonanța în cauză, merg până la sesizarea Curții Constituționale. Nu vom discuta legalitatea acestei revendicări, nici moralitatea sa. Reacțiile opiniei publice au fost deja furibunde, concentrându-se asupra salariilor și pensiilor magistraților în raport cu ale celorlalte categorii de bugetari. Nu contest faptul că magistrații trebuie salarizați corespunzător, dar cred că lipsa de suport a revendicării lor în rândul societății ar trebui să le dea totuși de gândit. Mai cred totodată că această revendicare a fost folosită de grupul de presiune care promovează Memorandumul AMR pentru a forța susținerea tacită pentru acest document din partea tuturor colegilor lor, inclusiv a celor care susțin lupta anticorupție și MCV.
Memorandumul este însă interesant mai ales prin ceea ce omite. Nu se prezintă niciun exemplu concret care să susțină suspiciunile privind infiltrarea serviciilor în justiție și nici un singur exemplu al abuzurilor de care este acuzată inspecția judiciară. Astfel de cazuri ar trebui să fie însă cunoscute de cetățeni; altfel, aceștia vor crede că magistrații din AMR și UNJR urmăresc crearea unui stat în stat, a unei caste privilegiate care nu se supune niciunui control democratic. Și poate că ar avea dreptate, văzând insistența asupra preluării gestionării bugetelor instanțelor de către ÎCCJ. Mai gravă - și mai elocventă pentru instinctele antidemocratice ale promotorilor – este însă cererea halucinantă de la punctul 7 al Memorandumului, prin care Comisia Europeană este somată să dezvăluie „numele experţilor consultați și al tuturor ONG-urilor și instituțiilor consultate cu privire la sistemul de justiție din România“. În ce scop? Pentru ca aceștia să fie apoi hărțuiți și intimidați astfel încât să nu mai colaboreze cu instituțiile europene? Asemenea solicitări ne duc cu gândul la atitudinea Kremlinului față de ONG-urile stigmatizate a fi agenți ai unor puteri străine. Ele vin din străfundurile totalitarismului, de care credeam, naivi incurabili fiind, că am scăpat. Din această perspectivă ne întrebăm acum de ce doresc AMR și UNJR să poată revoca membri CSM: oare pentru a-i controla mai ușor?
Nicăieri în UE sau în SUA nu există o decuplare completă de reprezentanții aleși ai poporului, fie că ei se află în parlament sau în guvern. Totodată, este de neînțeles să te plângi de presiunile și interferențele politicului în justiție și să nu te îngrijoreze nici „cazul Black Cube“, care este o tentativă grosolană de intimidare și compromitere a unui magistrat, nici blocarea actului de justiție de către parlamentarii care votează pe bandă rulantă împotriva solicitărilor DNA, nici campaniile de defăimare și hărțuire a unor magistrați curajoși, care au pronunțat sentințe de condamnare în cazuri celebre. Iată de ce nu putem considera Memorandumul un program de remediere a problemelor reale din justiție, ci un demers politic al unei facțiuni a corpului de magistrați care încearcă să submineze lupta anticorupție în beneficiul colegilor cercetați sau judecați pentru corupție și al politicienilor cu probleme similare.
Cine vorbește însă în numele magistraților onești și capabili, care susțin lupta împotriva corupției și nu se lasă intimidați de politicieni? Este esențial ca vocea lor să se audă în spațiul public în acest moment. Altfel se va crede că pun o mărire salarială deasupra principiilor și încrederea în justiție va scădea din nou. Prea multă discreție dăunează grav sănătății statului de drept.