De același autor
Îmi pare rău să-i dezamăgesc pe cei care mai cred în șansele universităților românești de a produce valori recunoscute și în afara spațiului mioritic, dar, după ultima performanță a deputaților, mă tem că ne apropiem de triumful imposturii și mediocrității asupra exigenței și valorii. Înainte să mă acuzați de patetism, citiți proiectul de lege pentru aprobarea OUG 4/2016, adoptat în unanimitate de Camera Deputaților, și judecați singuri dacă mai rămâne vreo barieră care să oprească devalorizarea învățământului universitar din România.
Istoricul acestui proiect de lege demonstrează de altfel pe deplin intențiile inițiatorilor de a anula orice reformă generatoare de calitate. Totul a început cu proiectul propus în februarie de ministrul Educației Adrian Curaj pentru a modifica Legea Educaţiei Naţionale (LEN), sub pretextul necesității creării unui cadru legal pentru a penaliza plagiatul. De fapt, prevederile necesare existau deja în LEN; lipsea doar ordinul de ministru pe care ar fi trebuit să-l emită Adrian Curaj. Alertat de protestul unui grup de universitari de prestigiu din țară și din străinătate, premierul Cioloș transformă proiectul radical al ministrului într-o ordonanță limitată și benignă, OUG 4/2016, de care însă nu era nevoie decât pentru a da posibilitatea parlamentului să intervină în dispută prin legea de adoptare a OUG. Astfel, premierul se spală pe mâini, iar deputații transformă dezbaterea ordonanței în prilej pentru anularea acelor prevederi din LEN care deranjau de mult establishmentul universitar ostil reformelor. Fără să clipească, ei adoptă de fapt proiectul aprig contestat al ministrului Educației, depășind cu nonșalanță cadrul OUG 4/2016. Întocmai cum propusese inițial Adrian Curaj, parlamentarii au atribuit exclusiv universităților și Academiei Române responsabilitatea pentru acordarea și retragerea titlului de doctor, fără să prevadă evaluarea în prealabil a școlilor doctorale. În consecință, dacă Senatul va aproba proiectul votat de deputați, titlul de doctor nu va mai fi acordat conform unei proceduri unitare, stabilite prin LEN, ci după cum va binevoi fiecare rector în parte, căci reglementarea procedurii de acordare a titlurilor doctorale dispare din lege și, odată cu ea, dispar obligativitatea de a avea cel puțin doi referenți externi și obligativitatea susținerii tezei de doctorat în ședință publică, cu o sesiune de întrebări și răspunsuri. Rolul CNATDCU devine aproape simbolic. Exasperat, Dragoș Ciupariu, fostul coordonator al cercetării științifice în timpul ministeriatului lui Daniel Funeriu, declară pentru HotNews că acum o teză de doctorat se poate susține și „într-o cabină de budă“, ceea ce – adăugăm noi – poate că nu ar fi nepotrivit, de vreme ce multe teze riscă să fie „irelevante și fără valoare“, pentru că dispar principalele mecanisme de asigurare a calității lor științifice. În schimb, a fost legiferată posibilitatea renunțării de bună voie la titlul de doctor, probabil pentru a ajuta personaje ca Victor Ponta și Bogdan Licu să se debaraseze de un titlu universitar care le-a adus grave acuzații de plagiat.
Toate prevederile incriminate de universitarii care protestaseră împotriva proiectului inițial al ministrului Curaj au fost promovate în parlament de Consiliului Național al Rectorilor. CNR a trimis la consultările din parlament doi foști miniștri din guvernul Ponta, Sorin Câmpeanu și Mihnea Costoiu, precum și, printre alții, pe rectorul Universității „Ștefan cel Mare“ din Suceava, Valentin Popa. Au fost ținuți departe de deliberări rectorii incomozi, cum ar fi rectorul Universității din București, care a denunțat cu insistență plagiatul lui Victor Ponta, cerându-i în scris de două ori ministrului Educației anularea titlului de doctor acordat fostului premier; sau rectorul Universității de Vest, care, de altfel, a criticat ulterior eliminarea din lege a sancțiunilor aplicate pentru încălcarea eticii cercetării științifice – pentru că, deși OUG 4/2016 prevedea doar anularea a două din cele opt sancțiuni prevăzute de art. 324 din LEN, deputații au eliminat șase, păstrându-le doar pe cele mai blânde și nesemnificative: avertismentul scris și oprirea accesului la fonduri europene pentru cercetare.
Istoria OUG 4/2016 a fost, așadar, o mascaradă orchestrată de secțiunea învățământ a „sistemului ticăloșit“ pentru blocarea reformelor introduse de Mircea Miclea și Daniel Funeriu, care deranjau CNR, și pentru a asigura accesul la doctorat oricărui neavenit din „sistem“. Este greu să nu suspectezi aici o conspirație a establishmentului universitar retrograd și ostil eforturilor de aliniere a universităților românești la standardele internaționale de exigență. La fel de importantă ca protejarea unor foști și actuali miniștri (Ponta, Oprea, Tobă) de scandalurile de plagiat se dovedește pentru acest establishment, bine reprezentat în parlament și în guvern, asigurarea continuității unei caste de universitari care au favorizat până acum impostura și mediocritatea, cu prețul calității și competitivității internaționale a învățământului românesc.
Nu putem spera că Senatul va respinge acest proiect, având în vedere consensul politic de care s-a bucurat la Cameră, sau că președintele Iohannis, care oricum voia să schimbe LEN, din motive pe care nu le-a explicat niciodată prea clar, îl va retrimite în parlament spre examinare. Cum generațiile viitoare de tineri, cărora li se anulează șansele de a frecventa în țară un învățământ de calitate, nu au cum să protesteze eficient acum, conspirația imposturii are practic toate șansele să reușească.