De același autor
Nu e greu de imaginat ce s-ar întâmpla, din punct de vedere electoral, dacă parlamentarii ar fi forțați să adopte Legea votului prin corespondență pentru alegerile parlamentare din 2016. Puțini înțeleg însă care ar fi efectele asupra României. Mai jos, voi face o simulare simplă a distribuției voturilor, pentru a înțelege cum poate schimba țara readucerea de facto a diasporei în corpul electoral.
E evident că votul prin corespondență va încuraja tot mai mulți cetățeni români aflați în diaspora să voteze la scrutinul parlamentar viitor. Numărul lor total estimat e de 3-4 milioane. La turul al doilea al alegerilor prezidențiale au votat aproape 400.000, pe fondul unei mobilizări excepționale. În primul tur de scrutin, distribuția voturilor arăta astfel: candidatul ACL 46%, al PSD 16%, al M10 15%, al PMP 10%, alți candidați 13%. În al doilea tur, 89% au votat pentru candidatul ACL și 11% pentru candidatul PSD.
Adăugând proiecțiile în număr de voturi, corespunzătoare acestor procentaje din primul tur, la numărul de voturi pe care partidele mai sus menționate le-ar putea obține în România, am avea următoarea distribuție probabilă* la alegerile parlamentare din 2016:
*presupunem o rată medie de participare (aproximativ 7,5 milioane de alegători în țară) și o triplare a maximumului din diaspora datorată votului prin corespondență (aproximativ 1,5 milioane).
** la alte partide am inclus acele formațiuni mici, care nu ar trece pragul electoral, dar care ar însuma cam o zecime din totalul voturilor: PPDD, PRM, PC+PLR, PNTCD ș.a.
La redistribuire, PNL poate obține 48% din mandate, PSD, 36% din mandate, M10, 8% din mandate, PMP, 7% din mandate.
Majoritatea constituită în jurul PNL cu PMP și M10 se apropie de două treimi (63%), ceea ce înseamnă, de fapt, o majoritate calificată pentru revizuirea Constituției.
Ce s-ar putea face cu o asemenea largă majoritate parlamentară și cu un guvern sprijinit de aceasta:
– revizuirea Constituției;
– reorganizarea administrativ-teritorială;
– reforma sectorului sanitar;
– o reformă profundă în educație;
– un cadru instituțional favorabil depolitizării administrației publice;
– acțiuni pentru eficientizarea companiilor de stat (management privat sau privatizare).
E suficient să te uiți la lista de mai sus și realizezi că multe puncte reprezintă provocări serioase pentru partidele noastre în actul de guvernare, întrucât acestea se lovesc de opoziția sistemelor. Funcționarii publici, aleșii locali, sindicatele preferă statu-quo-ul și își folosesc influența asupra comunităților sau grupurilor pe care le reprezintă pentru a bloca aceste proiecte majore pentru România.
Cetățenii români aflați în afara granițelor sunt mai indiferenți la mizele mici și înțeleg mai ușor de ce România nu se poate dezvolta în actuala configurație administrativ-teritorială, câtă corupție și pierderi la buget provoacă toate companiile de stat ținute captive de partide, că nu poți să te dezvolți fără să investești masiv în capitalul uman (educație și sănătate), că nu poți absorbi banii europeni fără o administrație competentă, independentă de factorul politic.
E la fel de adevărat că cetățenii din afara granițelor au această detașare pentru că nu plătesc niciun fel de costuri sociale asociate acestor reforme. Sună cinic, dar nu poți ieși din inerție cu un corp electoral manipulat de politicieni la fel de cinici. Așadar, un milion și jumătate de alegători, care să consolideze majoritatea, reprezintă o mană cerească pentru partidele care își doresc cu adevărat schimbări în ritm accelerat. Asta face, de fapt, votul prin corespondență: ajută România să iasă din inerție.
Având sprijinul acestei minorități, insensibilă la populism, la trucuri de campanie, la promisiuni vagi și neonorate, clasa politică poate primi un impuls semnificativ să purceadă la reforme.
E totuși important ca voturile exprimate în diaspora să fie corect reprezentate în mandate. Asta înseamnă că: fie se alocă un număr de mandate corespunzător potențialului numeric al diasporei, fie voturile exprimate de rezidenții în străinătate, cu domiciliul încă în România, se contabilizează în circumscripțiile electorale de proveniență (ceea ce ar favoriza partidele de dreapta în Moldova și Transilvania, acolo unde numărul celor plecați în străinătate este mai mare).
Un scenariu alternativ ar fi ca UDMR să treacă pragul parlamentar, iar PNL să prefere o majoritate la limită (53-55%) cu maghiarii, în detrimentul unei agende curajoase și reformiste pentru țară. Pentru că UDMR s-a dovedit în decursul timpului aliatul stagnării și conservării ordinii actuale.
Cum se poate obține votul prin corespondență? Numai prin presiuni ale societății civile asupra politicienilor, inclusiv în stradă, dacă e nevoie.