De același autor
Apariţia lui Ion Iliescu alături de actuala conducere a ţării e semnificativă pentru manifestările neechivoc totalitare ale acesteia. Prezenţa sa televizată la manifestările din ultimul timp ale forţelor politice neototalitare e garanţia cea mai sigură a direcţiei lor profund antidemocratice şi antinaţionale.
România se află în spasmele celei mai grele încercări din ultimele două decenii, după cele provocate de ieşirea din totalitarismul comunist. De fapt, istoria naţională a ajuns la momentul epilogului desprinderii din îndelungata încarcerare forţată în „imperiul răului“, care a sugrumat aspiraţia naţiunii spre libertate, spre recuperarea identităţii şi integrarea europeană. Ţara se află acum în pragul intrării efective în aria civilizaţiei şi libertăţii, realităţi care în zilele noastre se intercondiţionează. Rămâne de efectuat pasul decisiv, asumarea efectivă a condiţiilor acestei împliniri, respectul deplin faţă de om şi de drepturile sale, ceea ce în termeni politici se traduce prin pluralism şi independenţa instituţiilor prin care se guvernează societatea. Dar, ajunsă la acest prag hotărâtor în evoluţia pe linia aspiraţiilor ei istorice, lumea românească se loveşte de rezistenţa înverşunată a segmentului din pătura ei politică, derivat din marea represiune organizată în 1989-1991 de moştenitorii totalitarismului, travestiţi în democraţi pentru a-şi păstra poziţiile de putere transmise de regimul comunist în agonie.
Timp de aproape 50 de ani, ţara a fost prinsă în cămaşa de forţă a partidului unic, cel comunist, care a uzurpat numele de român, deşi în fapt nu a fost decât o delegaţie de putere a totalitarismului sovietic şi a hegemoniei acestuia, chiar când conducătorii săi au manifestat veleităţi de autonomizare faţă de Kremlin, în urma dispariţiei lui I.V. Stalin. Puterea obţinută „din graţia“ URSS şi împotriva „voinţei naţionale“, în urma dictatului adus de la Moscova de A.I. Vîşinski în martie 1945, putere absolutizată în anii următori, a îndeplinit misiunea care i-a fost încredinţată - de a executa necondiţionat instrucţiunile Kremlinului. Pentru a răspunde comandamentelor sovietice, comuniştii au acaparat treptat instituţiile statului, reduse progresiv la funcţia de „curele de transmisie“ ale Partidului Comunist şi, prin mijlocirea lui, ale conducerii sovietice. În felul acesta, şi-au „onorat“ misiunea de a zdrobi rezistenţa naţiunii, de a-i lichida elitele, pentru a fi în măsură să o subjuge total. Preşedinţia ţării, parlamentul, instanţele judiciare, învăţământul şi cultura au devenit anexe ale partidului-stat, adică ale statului totalitar. Statul, protectorul firesc al naţiunii în orice societate democratică, a fost redus, în decurs de câţiva ani, la funcţia de instrument al „luptei de clasă“ sau, în limbaj realist, al dominaţiei absolute asupra naţiunii a grupului conducător al Partidului Comunist, strict dirijat şi controlat de Moscova. Pentru înfăptuirea şi susţinerea acestei misiuni, regimul comunist a organizat un vast sistem de terorizare şi de supraveghere continuă a naţiunii. Cu variaţiuni de intensitate şi orientare, statul totalitar cu ideologie marxist-leninistă şi-a menţinut, la umbra hegemoniei sovietice, timp de aproape o jumătate de secol controlul total asupra societăţii româneşti.
După cei aproape 50 de ani de infern comunist, au urmat 20 de ani de purgatoriu postcomunist, pregătit din timp, cu remarcabilă ingeniozitate, de structurile regimului care urma să fie înlăturat. Siliţi să se adapteze la condiţia internaţională nouă – destrămarea şi apoi prăbuşirea imperiului sovietic, subminat de incapacitatea sa de a înţelege realităţile contemporane –, moştenitorii regimului aberant al ultimului dictator au revenit la tactica începuturilor, simularea pluralismului în formula „largii concentrări democratice“, cu grupări politice sau chiar partide de diversiune pregătite din timp, cu excepţia Partidului Naţional Ţărănesc, pe care nu l-au putut anihila decât după încetarea din viaţă a lui Corneliu Coposu. Personalitatea căreia i-a fost încredinţată misiunea de a menţine ţara în aria ruso-sovietică şi de a asigura continuitatea la conducere a structurilor de putere dezvoltate de regimul totalitar, în aparenţele pluralismului democratic, a fost aleasă din rândurile celor mai devotaţi admiratori şi slujitori ai URSS. Student la Moscova în anii 1950, Ion Iliescu îşi manifesta public mândria şi entuziasmul de a studia „în oraşul lui Lenin şi al lui Stalin“, chiar dacă în acele zile zeci de mii de români zăceau sau erau torturaţi în închisorile şi lagărele care împânzeau ţara din porunca tiranului din Kremlin, a cărui conştiinţă – dacă acest cuvânt poate fi alăturat numelui său – era apăsată de milioanele de vieţi suprimate la un semnal venit din partea sa. Înapoiat de la studiile sale moscovite, entuziastul admirator al lui Lenin şi Stalin a cunoscut o „binemeritată“ carieră politică în regimul care a sugrumat ţara şi i-a refuzat evoluţia spre libertate. Devotamentul său faţă de adevărata lui patrie, URSS, s-a manifestat şi când seismul care a subminat temeliile acesteia era pe cale să dărâme tot edificiul imperial sovietic. Cu filială recunoştinţă faţă de adevărata lui patrie, URSS, Ion Iliescu, ajuns la conducerea României în urma evenimentelor din decembrie 1989, a transmis ultimului deţinător al funcţiei supreme în URSS angajamentul de a nu-i crea dificultăţi în Moldova, smulsă României şi aservită de Stalin în 1940. Kominternist fidel, noul titular al destinelor României ştia că „forma supremă a patriotismului este dragostea faţă de URSS“. Rolul său pozitiv se află în istoria URSS. În istoria României el s-a situat în şirul vânzătorilor de ţară.
Apariţia lui Ion Iliescu alături de actuala conducere a ţării e semnificativă pentru manifestările neechivoc totalitare ale acesteia. Ea e veriga care asigură continuitatea esenţială de la dictatul lui Vîşinski, trecând prin represiunile din anii 1946-1947, la regimul de teroare totală din zilele lui Stalin şi la totalitarismul înăbuşitor de iniţiativă care a caracterizat regimul comunist de-a lungul întregii sale evoluţii, inclusiv zdrobirea aspiraţiei spre libertate a lumii româneşti în 1991, cu concursul unor bande de mineri pregătiţi din timp pentru a îndeplini, deghizat, rostul organelor de represiune. Prezenţa televizată a lui Ion Iliescu la manifestările din ultimul timp ale forţelor politice neototalitare e garanţia cea mai sigură a direcţiei lor profund antidemocratice şi antinaţionale.
Opţiunii fireşti a lui Ion Iliescu în favoarea celor care în zilele precedente s-au străduit să restaureze cât mai multe piese ale statului totalitar i s-a adăugat de curând glasul super-devotatului sovietic Vladimir Voronin. Apariţia sa de partea forţelor care şi-au manifestat deschis înclinaţia totalitară nu face decât să lămurească şi mai categoric sensul guvernării actuale, reprezentată la nivelul conducerii statului de doi epigoni ai generaţiilor de conducători comunişti din 1945 încoace, actualii fruntaşi ai partidului pseudo naţional-liberal şi ai celui pseudo social-democrat.
Chinuita evoluţie a poporului român spre libertate se va împlini oricum, în ciuda eforturilor îndârjite ale moştenitorilor regimului sovietic de a bloca acest deznodământ. Nu e însă indiferent dacă ţara va şti să folosească prilejul actual pentru a înlătura de îndată şi pentru întotdeauna sufocanta moştenire totalitară care se zbate să o menţină în dependenţă, fie şi democratic învăluită, sau va îngădui forţelor impuse de sovietici, cu multe decenii în urmă, la conducerea ţării să-şi continue acţiunea nefastă antinaţională, cu grave prejudicii pentru întreaga naţiune.
În fiecare dintre cetăţenii maturi ai ţării se află o imensă răspundere, aceea a unei opţiuni clare în cadrul alternativei: integrare în lumea libertăţii sau menţinere în mocirla postcomunismului. Un imperativ elementar ne dictează să o onorăm. //