De același autor
Cine ar fi interesat să nu fie înființată o agenție specializată în recuperarea prejudiciilor produse ca urmare a corupției și estimate la 300 de milioane de euro de către procurorul șef al DNA?
Argumentele liberalilor pentru votul bloc, dat în Senat, împotriva legii pentru înființarea agenției de recuperare a prejudiciilor sunt greu de înțeles. Din 59 de membri, cât numără grupul PNL, 27 au fost absenți, 29 au votat împotrivă, doar Nicolae Vlad Popa fiind pentru acest act normativ.
Înaintat de către Ministerul Justiției în luna iunie, proiectul avea termen de adoptare tacită data de 26 octombrie 2015. Atunci, legea ar fi trecut de prima Cameră sesizată fără nicio piedică. Faptul că a fost inclusă pe ordinea de zi a Senatului cu puțin înaintea acestui termen, precum și surpriza pe care ministrul Robert Cazanciuc nu a putut să și-o ascundă, după aflarea rezultatului votului, determină cel puțin îndoială cu privire la onestitatea opoziției în relație cu puterea, pe acest subiect. Spre comparație, propunerile lui Șerban Nicolae de modificare a Codului Penal au fost lăsate în sertarele Senatului exact cât trebuie pentru a fi adoptate fără vot în această primăvară. La Camera Deputaților se așteaptă, probabil, un moment oportun pentru adoptarea lor, când presa va avea un eveniment mai important de urmărit, astfel scăpând de sub observație această inițiativă. N-ar fi pentru prima oară!
Cine ar fi interesat să nu fie înființată o agenție specializată în recuperarea prejudiciilor produse ca urmare a corupției și estimate la 300 de milioane de euro de către procurorul șef al DNA?
PSD e principalul partid de guvernământ, asupra căruia există o presiune enormă atât din partea societății civile, cât și din partea partenerilor strategici ai României cu privire la politica sa față de lupta anticorupție. Ministerul Justiției, pion important în șahul Schengen–MCV, nu poate ignora angajamentele pe care România și le-a luat cu privire la accelerarea procesului de recuperare a prejudiciilor stabilite ca urmare a unor hotărâri judecătorești definitive. Având consultanță franceză și americană, ministerul condus de către Robert Cazanciuc și-a făcut datoria prin înaintarea proiectului de lege de înființare a agenției. Nu din proprie inițiativă însă. Sub presiunea Comisiei Europene, în decembrie 2014, Guvernul Ponta decidea să înființeze agenția, astfel încât să fie funcțională în luna martie 2015. Suntem în octombrie și legea a fost respinsă în Senat, dar nu din cauza guvernului, ci din cauza opoziției, nu-i așa? Avantaj, PSD. PNL a motivat destul de străveziu votul împotrivă, că n-ar mai fi nevoie de încă o instituție ineficientă a statului sau că nu i-au fost luate în considerare amendamentele. Argumentele liberalilor nu sunt însă credibile, câtă vreme proiectul Ministerului Justiției a stat în dezbatere publică, iar la elaborarea sa au participat reprezentanți ai DNA, Înaltei Curți de Casație și Justiție, CSM, Ministerului Finanțelor Publice, precum și ai societății civile. Propune ca structura de conducere a agenției să fie dominată de magistrați, nu de politruci. Timp de contestat și de făcut propuneri a fost suficient. Nu doar că liberalii au fost muți până acum, astfel dovedind lipsa de interes pentru această lege, dar prin votul împotriva agenției s-au poziționat și contra unor decizii europene.
În decembrie 2007, Consiliul Miniștrilor de Justiție și Interne ai Uniunii Europene au adoptat Decizia 2007/845/JAI, prin care se impune statelor membre să înființeze un oficiu național de recuperare a creanțelor, în scopul de a facilita urmărirea și identificarea produselor provenite din săvârșirea de infracțiuni. Urmare a acestei decizii, România înființează în 2011 un oficiu, dar raportul MCV din 2012 menționează negativ activitatea sa. Au urmat și altele, ultima mențiune apărând în raportul din ianuarie 2015, după ce în aprilie 2014 fusese adoptată Directiva 2014/42/UE și Directiva Consiliului European privind înghețarea și confiscarea instrumentelor și produselor infracțiunilor săvârșite în Uniunea Europeană. Liberalii fie n-au știut de aceste acte europene, fie le-au ignorat, lăsându-se prinși într-un joc riscant cu PSD. Oricum, niciuna dintre variante nu-i scuză.
„Legea tăcerii“ inițiată de Liviu Dragnea și care are ca subiect defăimarea socială a avut nevoie de o singură zi pentru a primi avizele și pentru a fi adoptată. Nu s-a înregistrat un asemenea efort însă și pentru legea care ar fi facilitat rapid venituri la bugetul de stat, prin executarea prejudiciilor marii corupții, sume dincolo de orice comparație cu evaziunea unor magazine sătești sau a unor baruri din Vama Veche și pentru care ANAF mobilizează caravane întregi de funcționari ca într-o paradă.
A spune că această agenție dublează ANAF e ca și când ai pretinde că și DNA dublează Parchetul General. Or, așa cum Direcția Națională Anticorupție este specializată în corupția de înalt nivel chiar de la înființarea PNA, în 2002 - de asemenea, la presiunea partenerilor americani și europeni -, la fel și agenția aceasta s-ar specializa în administrarea bunurilor sechestrate. Poate că n-ar mai fi posibilă tergiversarea executării bunurilor până la diminuarea semnificativă a valorii acestora, iar hoții prinși n-ar mai fi negustori ai produselor provenite din infracțiuni. Cum însă banii n-au miros, nici recuperarea prejudiciilor n-are culoare politică. În privința aceasta, toți gândesc la fel și simt la fel.