De același autor
American Legislative Exchange Council (ALEC) este o organizatie conservatoare (in sensul american al termenului) care cuprinde o treime din parlamentarii statelor federatiei americane, fie ei republicani sau democrati. Organizatia este practic cea mai mare de acest tip din Statele Unite, iar influenta sa in stabilirea diferitelor politici este departe de a fi neglijabila.
Recent, ALEC a dat publicitatii o analiza* a relatiilor dintre SUA si Europa in razboiul antiterorist declansat dupa 11 septembrie 2001. Mai precis, analiza evalueaza relatiile dintre serviciile de informatii americane (in particular CIA) si cele europene. Asta pentru ca, din punctul de vedere al autorilor analizei, Olivier Guitta si Sally McNamara, razboiul impotriva terorismului cade in principal in sarcina serviciilor de informatii.
Chestiuni de fond
Din aceste motive, cooperarea este mult mai buna intr-o abordare bilaterala decat intr-una multilaterala. Statele Unite au conlucrat si conlucreaza mult mai bine cu diferite state membre ale Uniunii Europene decat cu UE ca intreg.
Partile bune
Este interesant ca neintelegerile politice nu au nici un impact asupra nivelului de cooperare dintre SUA si tarile membre ale UE. Franta, de exemplu, care a condus opozitia fata de razboiul din Irak, s-a numarat printre cei mai buni parteneri ai Americii in operatiuni antiteroriste.
Fostul director al CIA, John Mc Laughlin, descria relatia dintre serviciul sau si cel francez drept “cea mai buna din lume. Contributia lor (a francezilor, n.m.) este extraordinar de valoroasa”. Pe de alta parte, Jacques Chirac si-a sfatuit serviciile de informatii sa colaboreze cu cele americane “ca si cand ati lucra intr-unul si acelasi serviciu”.
Cel mai semnificativ exemplu al colaborarii franco-americane, dezvaluit in iulie 2005, il constituie baza ultrasecreta de la
Cat priveste Germania, in timp ce fostul cancelar Gerhard Schroeder critica violent interventia
In privinta Uniunii Europene ca intreg, Comisia Europeana a cerut o mai mare transparenta a sectorului non-profit, care este adesea utilizat de teroristi pentru a-si finanta operatiunile. In septembrie 2005, Curtea Europeana de Justitie a stabilit ca UE are puterea legala de a pune sechestru pe averile persoanelor suspecte de terorism.
Partile proaste
Pe de alta parte, Washingtonul are dubii serioase in ceea ce priveste dorinta Uniunii Europene ca intreg de a purta un razboi pe termen lung impotriva terorismului. La fel, americanii nu sunt deloc convinsi ca UE intelege cu adevarat amploarea problemei.
Raspunzand unui chestionar pregatit de Parlamentul European, comisarul pentru Relatii Externe, Benita Ferrero-Waldner, declara ca cele mai importante instrumente pentru combaterea terorismului sunt politicile de dezvoltare, reducerea saraciei si educatia.
Din punctul de vedere al americanilor insa, elementele principale care permit castigarea razboiului impotriva terorismului sunt operatiunile antiteroriste eficiente, schimbul de informatii, tratatele de extradare, cooperarea bazata pe incredere reciproca si, in masura in care acest lucru este necesar, recursul la forta.
Controversa legata de lista oficiala a UE a organizatiilor teroriste este un foarte bun exemplu al problemelor care stau in fata obtinerii unui raspuns coerent al Occidentului la amenintarea terorista.
Dupa atacurile din 11 septembrie 2001, Uniunea Europeana a formulat o lista oficiala a organizatiilor teroriste, desi rapoartele de presa indicau initial o retinere in aceasta directie. Dupa ce a formulat o definitie a terorismului - una mult mai stramta decat cea
Totusi, prima lista publicata de Uniunea Europeana nu includea decat aripa militara a Hezbollah, nu si organizatia ca intreg. Iar ultima lista, data publicitatii la 29 noiembrie 2005, nu mai include Hezbollahul deloc. Pentru Statele Unite insa, Hezbollah este o organizatie terorista responsabila de uciderea celor mai multi americani inainte de 11 septembrie.
In martie 2005, ingrijorat de absenta Hezbollah pe lista UE, Parlamentul European a votat cu o larga majoritate o rezolutie prin care Hezbollah este declarata o organizatie terorista in intregul ei si a cerut Consiliului sa ia masurile ce se impun in consecinta. Consiliul a ignorat insa rezolutia Parlamentului, asa ca Hezbollah nu se regaseste pe lista UE.
Mai rau decat atat, pe aceasta lista nu se regaseste nici macar Al Qaeda. Explicatia oficialilor europeni a fost aceea ca Al Qaeda nu este o entitate terorista organizata, ci o retea de celule teroriste fara legaturi puternice intre ele!
Sugestii de imbunatatire a situatiei
Pe de alta parte, Uniunea Europeana ar trebui sa aplice mai ferm masurile pe care ea insasi le propune, si anume identificarea retelelor financiare utilizate de teroristi si transparentizarea imediata a multora dintre asa-zisele organizatii caritabile.
In raportul sau anual din 2003, Departamentul de Stat american a caracterizat Hamas si Hezbollah drept doua organizatii teroriste care sunt finantate intr-o masura semnificativa de organizatii caritabile, si care folosesc banii pentru planificarea si organizarea de atacuri teroriste cat se poate de necaritabile.
Uniunea Europeana ar trebui sa inceapa prin a lua act de rezolutia Parlamentului European, care declara Hezbollah drept o organizatie terorista. Ea ar trebui sa ia masurile necesare pentru a bloca averile acelor organizatii caritabile asociate cu Hamas si cu Hezbollah.
In concluzie, de vreme ce atacurile din 11 septembrie 2001 au fost in mare parte planificate la Hamburg, americanii se simt indreptatiti sa considere ca Europa a devenit deja o baza pentru celulele teroriste islamiste. Prin urmare, ei se simt indreptatiti sa ceara europenilor o colaborare mai stransa.
Pe de alta parte, europenii pot beneficia, la randul lor, de capacitatile informative americane. In opinia autorilor analizei, numai o astfel de colaborare poate garanta victoria in razboiul impotriva terorismului. Asteptam, asadar, replica europenilor.