De același autor
În primul său discurs privind „Starea Uniunii“, preşedintele american Donald Trump a pus accent mai mult pe viitoarele beneficii ale reducerilor de taxe aprobate anul trecut prin Tax Cuts and Jobs Act (TCJA) decât pe realizările economice ale primului an de mandat. Deși economia americană a performat, nu a înregistrat cifre cu mult mai bune decât în mandatul fostului președinte Obama.
Economia SUA a avut o rată de creștere a PIB în ultimul trimestru din 2017 de 2,6%, un nivel evident bun. Să nu uităm, însă, că în timpul celui de-al doilea mandat al lui Barack Obama s-au înregistrat rate de creștere trimestrială chiar mai mari. Per total, PIB-ul SUA a crescut cu 2,3%, în termeni reali, în 2017, față de 1,5%, în anul 2016. Totuși, rata de creștere nu este cu mult diferită față de media de 2,2% realizată în cel de al doilea mandat al lui Obama.
Elementul de diferență dintre ratele de creștere ale PIB-ului este dat de creșterea investițiilor private interne brute cu 3,2%, în anul 2017, în comparație cu anul precedent, respectiv a investițiilor fixe cu 4% în 2017 față de 2016, dar sub media celor patru ani anteriori. Cheltuielile de consum personale au păstrat, în anii 2016 și 2017, aceeași rată de creștere de 2,7%, cu o contribuție la creșterea PIB de 1,9%.
În 2017, au fost create peste două milioane de locuri de muncă, dar, totuși, media lunară a locurilor de muncă nonagricole este de numai 178.000 față de 208.000 în 2016, respectiv 211.500, în perioada 2013-2014. Rata șomajului s-a redus semnificativ, în special prin revenirea în câmpul muncii a peste un milion de femei. Piața muncii în SUA rămâne relativ într-o poziție puternică, deși crearea de locuri de muncă încetinește, reflectând condițiile demografice.
Creșterea investițiilor și a ocupării în cursul lui 2017 se datorează într-o anumită măsură anticipațiilor corporațiilor și investitorilor asupra reducerii de taxe promisă și aprobată prin TCJA. Reducerea ratei de taxare a corporațiilor de la 35% la 21%, deducerile pentru investiții și celelalte facilități contribuie la atenuarea efectelor creșterii ratei de referință a Rezervei Federale (FED) asupra profitabilității acestora.
Deși yield-urile obligațiunilor Trezoreriei SUA sunt la nivel maxim, această evoluție nu se poate imputa politicilor economice ale Administrației Trump, ci mai degrabă efectului de acomodare cu politica monetară a FED.
TCJA va da un impuls creșterii economice prin intermediul creșterii ofertei, dar efectele asupra balanței fiscale și datoriei publice a SUA vor fi semnificative. SUA au încheiat anul 2017 cu un deficit bugetar de 3,6% din PIB, față de un deficit de 3,2% din PIB în anul 2016 și, respectiv, 2,4% din PIB, în 2015. Aplicarea TCJA va duce la majorarea balanței fiscale negative până la 4,8% din PIB în anul 2021, respectiv aproximativ 1.450 miliarde de dolari în plus la deficitul fiscal în următorii 10 ani, astfel încât datoria publică a SUA ar putea atinge, în anul 2027, 96% din PIB, cu 5% din PIB mai mult decât dacă reforma fiscală a Administrației Trump nu s-ar fi aplicat.
În plus, modificarea accentului taxării către clasa mijlocie americană și, mai ales, reducerea nivelului taxelor plătite statelor va avea un impact semnificativ atât asupra consumului, dar și asupra prețurilor pe piața imobiliară, în sensul reducerii sau limitării creșterii prețurilor. Astfel încât sectorul construcțiilor rezidențiale ar putea fi afectat.
Din perspectiva soldului contului curent, impactul Administrației Trump este neutru, indicatorul menținându-se la același nivel din ultimii doi ani de mandat ai fostului președinte Obama, un deficit de 2,4% din PIB. Piețele bursiere au atins un maxim istoric, cu valori ale indicilor piețelor financiare cel puțin duble față de nivelul din anii 2007-2008. Practic, în 2017, piețele financiare au adăugat aproape 8.000 de miliarde de dolari la valoarea activelor financiare. Sustenabilitatea acestor valori, pe termen scurt, este dată de faptul că reducerea cu 30%-40% a ratelor de impozitare a corporațiilor anulează efectul creșterii ratelor dobânzii, astfel încât profiturile nete ale corporațiilor să rămână la același nivel. Pe termen lung, atractivitatea investițiilor în acțiuni și alte active financiare similare va fi redusă, din motive legate de majorarea ratei de referință. În acest context, o corecție a prețurilor nu poate fi exclusă.
În concluzie, singurul punct benefic al Administrației Trump, în primul an de mandat, nu este decât reforma fiscală (TCJA) care poate avea ca efecte creșterea investițiilor în SUA și repatrierea profiturilor corporațiilor americane din străinătate (sunt câteva mii de miliarde de dolari în conturile marilor corporații americane Microsoft, Alphabet, Oracle etc.). Acestea pot constitui resurse potențiale pentru programul de investiții în infrastructură. În plus, SUA, odată cu creșterea prețului țițeiului, devine al treilea producător global de țiței și gaze naturale și exportator net. De asemenea, modificarea acordului NAFTA ar putea avea efecte negative mult mai mari asupra SUA decât asupra Mexicului, inclusiv din perspectiva imigrației. Ceea ce ne arată că Administrația Trump are încă în față o serie de provocări economice.
* SORIN DINU este doctor în economie.