De același autor
O Curte Constituţională activistă intervine nu doar pe forma guvernării, ci şi pe conţinutul ei.
Ucraina e în plină revoluţie – sau „răzmeriţă“ – a unor elemente anarhiste, după cum a comentat liderul de onoare al PSD, Ion Iliescu, sculat brusc din somnul istoriei de presa indiscretă. Fugarul Ianukovici, căutat acum cu procuratura, se ascunde prin bazele militare ruseşti din Crimeea, ca să fie totul clar. La Bucureşti, porniri anarhiste de o natură diferită i-au întărâtat pe Antonescu şi Ponta, aruncându-i unul în beregata celuilalt fără motiv evident, spre jalea baronilor şi cadrelor USL din teritoriu. Care asistă neputincioşi la criza de isterie a liderilor naţionali, ivită din senin şi periclitând o guvernare de 80% ce mai avea încă ani buni în faţă şi un mandat la care se lucra din greu: punerea cu botul pe labe a statului de drept. Dar ce să ne mirăm: din King Lear ştim că împărţirea regatelor dezlănţuie iraţionalul din natura umană.
Pe fondul dramelor shakespeariene în derulare, mă simt complet inadecvat, chiţibuşar, reamintindu-vă cum anul trecut pe vremea asta, la final de februarie, guvernul român adopta un memorandum de reformă ce urma să schimbe pe veci România: programul de regionalizare şi descentralizare. Alături de noua Constituţie, acestea erau prezentate ca marile proiecte ale începutului de mandat USL; în ele s-au investit efort şi capital politic enorm, timp de aproape o jumătate de an. Vă mai amintiţi ce agitaţie, ce caravane de dezbatere prin ţară, ce consultări online şi offline, ce bătăi cu cărămida în piept prin politică şi societatea civilă? La cum se simt acum lucrurile, n-are aerul că toate astea s-au petrecut cu cel puţin zece ani în urmă, într-o altă eră politică?
Partea bună e că actuala fractură Antonescu-Ponta va îngropa probabil bulibăşeala incompetentă prezentată drept proiectul noii Constituţii. Nu prea văd cum părintele ei, Crin Antonescu, va mai putea chema lumea să spună „da“ la un referendum convocat de guvernul faţă de care e în opoziţie în stilul său pregnant, de tenor de coloratură. Sau cum va mai susţine Ponta un proiect ce reduce puterile viitorului preşedinte de ţară, sperat a fi social-democrat. În plus, Curtea Constituţională a făcut praf câteva duzini de articole din noul proiect, iar condamnatul penal Tudor Chiuariu, rămas cu tupeu membru în comisia juridică a Senatului, pare mai lipsit de concentrare decât anul trecut în munca tehnică pe care o prestează în beneficiul şefului de partid.
Ca să omor complet puţina audienţă rămasă până la punctul ăsta din articol, merg mai departe cu autismul şi mă uit un pic pe cealaltă decizie a Curţii, privind procesul de descentralizare prin asumare de răspundere, operat de tandemul Ponta-Dragnea la finalul lui 2013. Şi acesta a fost găsit neconstituţional de Curte, într-o hotărâre-şoc din ianuarie. Nu ştiu câtă lume a citit-o.
Ea zice aşa: descentralizarea de atribuţii şi active, predominant la nivelul consiliilor judeţene, prin asumarea răspunderii nu e neapărat neconstituţională (deşi trei judecători au făcut opinie separată şi au spus că este: Zegrean, Morar, Pivniceru). Dar, surpriză, Curtea a găsit elemente neconstituţionale în conţinutul măsurilor asumate de guvern, nu neapărat procedeul adoptării: ignorarea unor legi preexistente, care fixau un cadru destul de pretenţios, progresist, privind consultarea cu toţi cei implicaţi; lipsa de acurateţe în transferul proprietăţii publice de la o instituţie la alta; lipsa analizelor de impact ce trebuie să însoţească orice lege; plus nenumărate imprecizii terminologice strecurate prin lege.
Măcar ultimele defecte puteau fi corectate înainte de asumare, dacă tot avem un Consiliu Legislativ plătit să facă exact asta: revizuirea tehnică a formei legilor. Însă efectul de torpilă al deciziei CC, ce va deveni evident pe termen mediu şi lung, dacă se mai potoleşte zarva politică şi ne putem ocupa şi de chestii serioase, e de a crea un precedent puternic pentru o Curte Constituţională activistă, ce intervine nu doar pe forma guvernării, ci şi pe conţinutul ei. Chiar dacă în text judecătorii îşi iau precauţia să spună că nu se ocupă de oportunitatea măsurilor adoptate, decizia deschide calea unei cenzuri mult mai severe a proastei guvernări şi demarează şi în România o dezbatere foarte la modă în multe ţări: cât de mult poate interveni justiţia (ceea ce CC nu este, stricto sensu, dar să spunem) pe fondul actului guvernării? Arma e cu două tăişuri, iar soluţiile nu sunt nicăieri clare – însă dezbaterea în sine e fascinantă.
În rest, foarte bine că moare proiectul de baronizare judeţeană, la fel ca şi cel al noii Constituţii, pentru că pe fond era la fel de prost şi dăunător.
Sorin Ioniţă este analist de politici publice ExpertForum (EFOR)