De același autor
Nu vă lăsaţi înşelaţi de faptul că d-l ministru Şova s-a nimerit dejurnă la Palatul Victoria şi a vorbit despre sare, pietriş – că numai nisip nu e ce pune CNADNR pe drumuri ca să le zvârlim unii altora în parbriz – şi alte frumoase tradiţii româneşti de deszăpezire. Rolul său în guvern e cu totul altul şi nu va trece mult până veţi vedea asta: portofoliul său, încă neexplicat publicului în detaliu, este acela de ministru pentru parteneriatele public-privat (PPP-uri).
Parteneriatele public-privat (PPP) sunt nişte aranjamente complicate pe termen lung în care autoritatea publică (centrală, locală) pune nişte active fixe sau garantează exclusivitatea pe un serviciu pe o perioadă, iar privatul vine cu banii de investiţie, construieşte, exploatează şi încasează veniturile, urmând ca, după un termen agreat, totul să revină părţii publice. Ideea e că statul şi privatul împart prin contract, în mod echitabil, riscul şi beneficiile afacerii. Avantajul e că bugetul se degrevează de o investiţie pe care ar trebui s-o achite integral de la bun început; dezavantajul e că într-un asemenea contract complex, întins uneori pe decenii, statul şi privatul pun la comun resurse în bani sau în natură şi extrag avantaje în mod asimetric peste timp, ceea ce presupune un calcul cost-beneficiu atent făcut şi o mare capacitate de management şi monitorizare din partea autorităţii publice.
Evrika!, s-au entuziasmat într-un glas miniştrii, primarii şi preşedinţii de judeţe români când au aflat, acum ceva vreme, că există pe lume aşa o chestie miraculoasă: bugetul public nu pune niciun ban, ceea ce e important mai ales în criză; infrastructura publică se face pe socoteala privatului; şi, în plus, dezvolţi relaţii interesante cu diverşi băieţi-investitori. De exemplu, căutând în disperare de cauză soluţii-miracol şi / sau ţapi ispăşitori, guvernul PDL şi o mică falangă de senatori ai săi s-au gândit în 2010 să treacă o lege specială a PPP care să evite procedurile de licitaţie, astfel încât să putem aduce în contract pe cine vrem noi.
Evident, tot acest entuziasm e prost plasat. Nu s-a înţeles faptul că o administraţie publică ezitantă şi cu capacitate limitată, ce nu reuşeşte să deruleze corect licitaţii simple pentru bunuri şi servicii, e puţin probabil să fie în stare să scrie caiete de sarcini, să ţină proceduri şi să monitorizeze contracte derulate pe decenii, cu vehicule financiare complexe, sau evaluarea unor riscuri potenţiale în viitor, aşa cum presupune un PPP. Cu alte cuvinte, când eşti abia la primele lecţii de pian, e bine să rămâi la Für Elise, nu să te arunci în Prokofiev.
Ultimul număr pe 2012 al The Economist are un articol ce explică de ce merg prost PPP-urile în India, unde pentru noi investiţii în drumuri şi energie se puseseră mari speranţe în ele. Concluziile se aplică perfect la noi: lipsită de experienţă, administraţia fie se teme de acuze de corupţie şi face un contract dezavantajos pentru firma privată, care o bagă în faliment (40% din cazuri); fie scapă un contract dezavantajos pentru stat. Un PPP se descurcă mai greu decât un proiect public clasic cu avizele, aprobările sau exproprierile şi e mai vulnerabil la scandal şi atacuri politice când apar întârzieri. Plus, într-un mediu economico-politic volatil (România, India), e inerent mai dificil decât în Marea Britanie să ai un plan de afaceri credibil: dacă eu fac autostrada bizuindu-mă pe promisiunea oficialilor că îmi voi recupera banii în 30 de ani din taxa de utilizare menţinută (şi indexată) la nivel rezonabil, pot avea încredere că acest contract se va respecta şi sub următoarele şase parlamente?
Problema mare e însă aceea că oficialii români au început să privească PPP-urile ca pe o alternativă deopotrivă la fondurile UE, unde domnul diriginte Barroso nu ne lasă deloc să jucăm miuţa cum ştim noi; şi la neplăcutele reguli de achiziţie publică ce impun transparenţă plus selecţie competitivă a partenerului privat. Cu alte cuvinte, filosofia românească a fost în ultimii ani: decât licitaţii, mai bine punem de un PPP ca să ocolim licitaţia.
Asta, în ciuda faptului că, în spiritul acquis-ului comunitar, un PPP este tot o formă de achiziţie publică de servicii şi / sau lucrări, doar că una mai complicată, deci trebuie să se supună aceloraşi reguli ca şi celelalte forme de achiziţie sau concesiune. Ca atare, încercările din 2010-2011 ale „grupului parlamentar pro-PPP“ de a modifica legea şi a crea o cale alternativă, neconcurenţială, pentru selectarea de parteneri privaţi au fost stopate de Comisia Europeană.
Tot praful s-a ales şi din eforturile doamnei ministru Udrea de a crea un Program Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii (PNDI) în valoare de 4 miliarde de euro, în care contractorii ar fi urmat să finanţeze din surse proprii mari investiţii, urmând ca statul să-i rambuseze ulterior. Logica schemei se apropia de cea a unui PPP mai stângaci, cu multe detalii lăsate în suspensie, având obiectivul afirmat cu candoare de a cheltui bani pe care statul nu-i are şi în plus, dacă se poate, în afara constrângerilor de deficit. Evident, nu s-a putut, iar FMI şi UE au pus iute capăt acestei încercări naive şi nefezabile a PDL.
Riscul este ca astăzi Guvernul Ponta II să încerce aceeaşi şmecherie în altă formă, prin intermediul poziţiei de ministru delegat pentru proiecte de infrastructură de interes național și investiții străine (Dan Şova). Nici aici n-avem încă detalii şi rămâne de văzut ce intenţionează să facă concret titularul acestui portofoliu. Însă e clar ce n-ar trebui să facă: o schemă asemănătoare PNDI, pe baza unei legi a PPP asemănătoare cu cea criticată deja de DG Regio, prin care mari proiecte de investiţii din transport şi energie să fie scoase din zona fondurilor UE (ca să nu mai fim supravegheaţi) şi, asumate 100% pe bugetul de stat, să fie negociate direct cu diverşi investitori români sau străini selectaţi fără licitaţie, pe contracte cu clauze obscure. Dacă asta e ideea, ea va avea aceeaşi soartă ca pe vremea PDL, deoarece litera şi spiritul regulilor europene de concurenţă se aplică tuturor proiectelor în care este implicat statul, indiferent ce etichetă creativă de PR punem noi pe ele. //