De același autor
De-a lungul anilor, primăriile s-au înmulţit constant, prin diviziunea comunelor, ca amoebele.
Sunt la fel de surprins ca şi vicepremierul Dragnea de hotărârea Curţii Constituţionale împotriva legii ce dădea atribuţii şi resurse suplimentare Consiliilor Judeţene şi aştept cu interes detalii. Am o grămadă de obiecţii contra iniţiativei, dar toate ţin de oportunitate şi bună guvernare, nu de legalitate, deoarece nu ştiu până unde poţi merge cu interzicerea incompetenţei sau ticăloşiei prin Constituţie. Cert e că, după eşecul regionalizării, iată că acum pică şi planul B. Ce ar mai avea guvernul de făcut?
Păi, ceea ce trebuia de la început: o reformă teritorială bună, bazată pe experienţa europeană şi priorităţile reale ale României, iar nu pe dorinţele partidelor şi baronilor locali. La noi s-a încercat exact opusul a ceea ce vedem în Europa, şi anume:
1. Nivelul administrativ echivalent judeţelor (NUTS 3) e cel mai contestat; multe ţări merg spre diluarea sau desfiinţarea de unităţi de acest fel (Italia, Marea Britanie, Franţa, Grecia, statele scandinave);
2. Se scad costurile la nivel de bază, fie prin fuziuni directe de comune (Danemarca, statele baltice, Albania, Grecia – unde mai rămân aproximativ una din trei), fie prin alte tipuri de cooperare intercomunală pe servicii (Franţa, Germania, Olanda, Finlanda);
3. Se înfiinţează zone metropolitane în jurul polilor de creştere cu economie urbană sofisticată, ce preiau de la primării atribuţiile pe investiţii, amenajarea teritoriului sau transport, pentru a coordona dezvoltarea (vezi Grand Paris, Italia cu 10 zone, legea din Polonia pentru 12 oraşe metropolitane).
În România, nevoile sunt cam aceleaşi. Judeţele n-au fost de mare ajutor în coordonarea urbanistică sau a altor servicii între municipii şi ruralul din jur: vezi nesfârşitele discuţii pe tema banală a decontării curselor RATB suburbane din Bucureşti; ce să mai vorbim de vreun proiect complicat şi scump, precum metroul suburban (precum RER în Paris sau HEV în Budapesta)? Zonele metropolitane existente (Iaşi, Oradea, Constanţa etc.) nu au lege care să le dea forţă, ci sunt voluntare, deci în zodia iniţiativelor minore.
De-a lungul anilor, primăriile s-au înmulţit constant (deşi toate guvernele au promis contrariul), prin diviziunea comunelor, ca amoebele: deputaţii sau alţi politicieni locali au tot lobat ca două sate de peste râu să se rupă de cele trei de dincoace şi să formeze o comună nouă, asta fiind maxima lor performanţă politică. Sau unii primari au păstorit triumfal transformarea comunei lor în oraş, o prostie ce n-a schimbat nimic în nivelul de trai, ci doar a dublat impozitele pe proprietate (urbane) şi a lăsat localitatea în esenţă tot rurală, dar ineligibilă pentru fondurile UE pentru agricultură.
Astfel de orgolii păguboase au făcut ca, deşi populaţia scădea, judeţe fără mari probleme de izolare geografică, precum Timiş, Dolj, Olt, Teleorman (şi altele), să capete după anul 2000 peste 10 comune noi fiecare; şi aşa s-a ajuns ca judeţul Vaslui să aibă mai multe municipii decât Prahova sau Timiş, zone cu reală tradiţie urbană.
Evoluţiile sunt, cum ziceam, contrare celor din UE. Fragmentarea a slăbit financiar şi mai tare ruralul: sub un sfert dintre comune (sunt 2.860 cu totul) îşi acoperă salariile din venituri proprii necondiţionate; ce să mai discutăm de investiţii sau priorităţi strategice? Practic, Consiliile Locale se întrunesc degeaba, că nu prea au ce decide; autonomia financiară este o ficţiune. Mai grav, 24% dintre comune au cheltuielile de personal mai mult decât dublul bazei proprii de resurse, deci sunt practic în faliment tehnic, iar asta nu neapărat din vina primarilor în funcţie, ci pentru că aşa au fost proiectate.
Au devenit deci o pradă uşor de clientelizat, putând fi controlate ori de la nivel judeţean, ca acum, ori de noile regiuni ce se doreau înfiinţate. Aşa zisa-reformă Dragnea n-ar fi schimbat nimic în acest punct esenţial – cel mai important – al administraţiei. Primarii vor continua să fie pioni în campanii electorale murdare dirijate de sus, pentru că n-au încotro. Ca atare, e chiar bine că s-au blocat planurile de regionalizare şi întărire de judeţe. Avem şansa să ne ocupăm de priorităţi reale, mai puţin spectaculoase, dar mai utile: reforma spaţiului rural şi întărirea legislaţiei pe cooperare intermunicipală şi zone metropolitane.
Acestea nu presupun costuri sau amendamente constituţionale, au impact real şi sunt în concordanţă cu tendinţele în restul Europei. Mai mult, reformele pot fi acceptate de actorii locali dacă ar fi aplicate gradual, pe câţiva ani; ar fi precedate de o campanie de explicare; şi s-ar baza nu pe ucazuri date peste noapte, ci pe mecanisme stimulative de tip fond condiţionat pentru investiţii, ca în statele baltice: nu vă asociaţi, ok, dar nu primiţi nici finanţare pentru drum sau apă-canal. Asta am constatat (la EFOR) într-un proiect de dezbateri pe fuzionarea comunelor (finanţat de FDSC) în care am mers cu caravana prin sate şi am discutat cu primari şi consilieri. Din păcate, are aerul că suntem singurii care ne-am gândit la asta, guvernul fiind absent din peisaj.
* Sorin Ioniţă este analist de politici publice ExpertForum (EFOR).