Revoltele tip 'primăvara arabă' sunt bune pentru demagogi

Sorin Ionita 30.07.2013

De același autor

Anarhiştii şi revoluţionarii europeni de fotoliu, frustraţi că n-au prins anul ’69 pe viu, exaltă nediscriminat revolta maselor din lumea a III-a.

Cine insistă să vadă partea plină a paharului, in­diferent de condiţii, încearcă în perioada as­ta să salveze pentru teoria tranziţiilor de­mo­cratice bulibăşelile politice grupate îndeobşte sub eticheta „primăvara ara­bă“. S-a spus că, în ciuda con­fuziei actuale, e un lucru bun faptul că revoluţionarii n-au fost islamişti, ci clasa mij­lo­cie: studenţi şi liberali care cer răsturnarea unui regim stag­nant şi corupt, vor li­ber­tate, demnitate şi pros­pe­ri­tate. Prosperitate care, până acum, chiar dacă vechile re­gimuri erau pro dezvoltare şi modernizare, se acumulau prea tare doar în mâna a 1% (clanul Mubarak, Ben Ali etc.).

Că islamiştii, chiar când ajung la putere prin vot popular (ca în Egipt sau Algeria, acum do­uă decenii), trebuie lăsaţi să guverneze, deo­a­rece actul guvernării îi responsabilizează, îi adu­ce inevitabil mai la centru sau le trădează eventuala incompetenţă, deci lumea se va lămuri ce e cu ei.

Naive şi banale observaţii, dacă-mi permiteţi. Revoluţia de la Teheran din 1979 tot aşa a în­ceput, cu studenţi şi clasa mijlocie (an­trepre­norii din bazar) sătui de „proasta guvernare a Şahului“, care, e drept, modernizase ţara, cres­cuse PIB per capita şi cheltuielile sociale, în­să avea partea lui de cult al personalităţii im­periale, cu bizarerii exotice, şi o curte co­ruptă. Beneficiile progresului, vezi bine, se acu­mulau doar la 1%; restul de 99% erau ţi­nuţi pe dinafară. Ceea ce în cazul Iranului ani­lor ‘60-’70 nici nu era chiar ade­vărat, sau oricum mai pu­ţin decât în Egiptul lui Mu­ba­rak, dar important e că lu­mea asta credea.

Anarhiştii şi revoluţionarii e­u­ropeni de fotoliu, frustraţi că n-au prins anul ’69 pe viu, exaltă nediscriminat revolta maselor din lumea a III-a şi se emoţionează de fiecare da­tă când poporul iese în stradă pentru „bună guvernare“. Uitând că, dacă e ceva mai constant şi repetitiv în istoria uma­nă, astea sunt exact rebeliunile contra „celor 1% care ne spoliază“. De la jacqueriile ţă­ră­neşti medievale, trecând prin lupta de clasă marxistă şi până la mişcarea Occupy, refrenul e pe fond acelaşi, doar detaliile cons­pira­ţionale diferă: beliţi-i pe cei de la putere şi ce­tatea lui Dumnezeu va lua automat fiinţă pe pământ şi nu va mai exista nici durere, nici în­tristare.

În realitate, e uşor să creezi consens întru răs­turnarea unui regim impopular (în special unul doar semiautoritar sau în curs de liberalizare) într-o masă mare şi pestriţă de studenţi, in­telectualitate urbană, ţărănime subangajată, oropsiţi ai sorţii, clerici sau chiar segmente de burghezie antreprenorială. Mult mai greu este ca, odată regimul înlăturat, să se păstreze con­sensul asupra a ceea ce ce ar fi de făcut – mai ales când masa de revoluţionari are ne­mulţumiri re­ale, dar explicaţii complet aiu­ris­tice sau pa­ranoice privind sursele problemelor şi stag­nă­rii sociale, sursele prosperităţii etc.

Pe scurt, indignarea legitimă e poate o con­di­ţie necesară, dar nu suficientă pentru o agen­dă de bună guvernare. Când circul pestriţ ajuns la putere constată că realitatea nu intră deloc în calapoadele explicative ale gloatei, fie ele marxiste, anarhiste sau islamiste, iar bugetele din care ar trebui să se verse prosperitatea asu­pra sărăcimii nu doar că nu cresc, dar chiar scad după „revoluţia binelui“, nu e de­loc o regulă ca noul regim să devină mai prag­matic şi moderat sau lumea să-l înlocuiască paşnic cu altul. Cine crede asta ignoră natura profund iraţională a fiinţei umane.

Confruntat cu incompetenţa mullahilor şi pro­bleme economice crescânde, regimul lui Kho­meini, adus la putere de studenţi şi clasa mij­locie, a strâns şurubul şi a creat statul islamic de azi, intuind corect că propaganda bazată pe explicaţii paranoice ale necazurilor vizibile (de vină sunt America, Israelul etc.) va asi­gu­ra mereu o masă critică de creduli şi, deci, per­petuarea regimului. După cum a declarat ex­plicit ayatollahul la un moment dat, im­por­tantă e puterea politică; economia e pentru măgari. Egiptul de azi validează teoria: ero­da­rea electorală a Fraţilor Musulmani, vădit in­com­petenţi, s-a făcut pe seama migraţiei de voturi nu către partidele liberale, prost or­ganizate, ci către islamiştii duri, salafişti.

Ce vreau să spun nu e că revoltele contra re­gi­murilor autoritare sunt nelegitime în prin­cipiu, ci doar că actul revoltei în sine e partea cea mai uşoară a tranziţiei (dar şi cea mai sexy, aducând la lumină tot felul de exaltaţi) şi nu garantează nimic. Important e cum gândeşti societatea şi instituţiile ei, ce teorie a schimbării ai şi ce vrei să pui în loc.

Una e să-l răstorni pe Mubarak, care cheltuia 6% din PIB (adică o treime de buget) pe sub­venţii la combustibil şi alimente, cum­pă­rându-şi astfel o relativă pace socială, fiindcă ţi se pare că nu erau de ajuns şi vrei să dai încă şi mai mult la popor. Şi alta e să vrei să tai aceste subvenţii absurde şi ruinătoare pen­tru stat, care au creat starea actuală de stag­nare şi dependenţă socială, modernizând cu ade­vărat statul. Nu ştiu câţi dintre revoltaţii din piaţa Tahrir aveau clar în minte că soluţia co­rectă e B, una profund impopulară; erau, pro­babil, o mică minoritate.

Legitimitatea reală a unui regim nu este dată de „emanaţia din revolta autentică a po­po­rului“, cum spun azi mulţi comentatori cu ochii umezi de emoţie, nici măcar dacă re­voltaţii sunt în majoritate studenţi şi clasă mijlocie, iar nu activişti religioşi. Ci e dată de consensul asupra unei soluţii viabile de so­cietate, bazată pe explicaţii autentice şi ra­ţio­nale ale deficienţelor guvernării, nu pe iluzii şi demagogie. În lipsa lor, totul se rezumă la o (altă) rebeliune milenaristă, aşteptări utopice care vor fi fatalmente dezamăgite, într-un ci­clu care se tot repetă de 1000 de ani, şi printre creştini, şi printre musulmani.

 

* Sorin Ioniţă este analist de politici publice ExpertForum (EFOR).

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22