De același autor
Deplasarea unui puternic dispozitiv naval rus spre Siria, împreună cu portavionul Amiral Kuzneţov, a sporit emoțiile în rândul celor care stau în tranșee și au făcut din semnalarea activităților rusești o necesitate existențială. Comentariile despre noul Război Rece, glumele pe tema fumului scos de portavionul Kuzneţov, pasiunile stârnite de posibilele escale în vederea alimentării unor nave ale convoiului au fost dintre cele mai abundente.
Totuși, realitatea ne arată că Federația Rusă dispune de o adevărată flotă în Mediterana Orientală și de forțe militare semnificative pe teritoriul Siriei. Putem adăuga cooperarea cu Iranul, impasul strategic în care se găsește Turcia, deșirarea Flancului de Sud-Est al NATO și lipsa capacității de acțiune a unor actori tradiționali în regiune, precum fosta putere mandatară în Siria, Franța. Acest tablou nu este atât rodul unor acțiuni inteligente ale strategilor ruși, cât rezultatul unor greșeli ale actorilor occidentali.
Trebuie spus în primul rând că, prin dorința sa de a nu interveni în afara unor acțiuni punctuale fără amploare, președintele Barack Obama a privat Statele Unite de capacitatea de inițiativă pe dosarul sirian. Putem vorbi chiar de o adevărată paralizie a administrației americane, deși aceasta rămâne în funcţie până pe 20 ianuarie. Ce diferență față de sfârșitul administrației George H.W. Bush și angajamentul acesteia pe dosarul irakian! În afară de acest lucru, Rusia profită și de pe urma eșecului politicii americane din întreg Orientul Mijlociu: împotmolirea în Afganistan și haosul din Irak. Pe acest fond, întâmplarea a făcut ca Moscova să dispună în Siria de o bază militară moștenită din perioada sovietică, Tartus, pe care nu a abandonat-o după dispariția URSS. Ocazia este unică pentru Rusia de a se poziționa ca actor inconturnabil într-o regiune esențială pentru interesele occidentale. Este fals să credem că Vladimir Putin vrea să îl salveze pe Bashar Al-Assad doar de dragul lui (în ciuda legăturilor vechi cu familia Al-Assad – tatăl, Hafez, a urmat mai multe stagii de pregătire în Rusia, la sfârșitul anilor 1950). Vladimir Putin vrea să salveze pozițiile ruse în Siria care permit Moscovei să dispună de o prezență permanentă în Marea Mediterană. Acest lucru reprezintă un element esențial în procesul de reconstrucție a Rusiei ca putere globală. Este îndeobște cunoscut că intervențiile militare, prezențele permanente în exterior fac parte din panoplia de legitimare a statutului de mare putere, de justificare a poziției de membru permanent al Consiliului de Securitate al ONU (de exemplu, strategii francezi repetă cu obstinație că acest loc trebuie apărat, „défendu“). Mai există și o credință a școlii ruse de orientalistică, credință întărită de haosul din Irak și din Libia: schimbarea regimurilor politice în lumea arabo-musulmană conduce în mod automat la distrugerea statelor și la cvasi-imposibilitatea reconstrucției. Adâncirea neîncrederii între Rusia și statele occidentale pe dosarul sirian este determinată și de interpretarea forțată, în special de către Paris și Londra, a Rezoluției Consiliului de Securitate 1973 din 2011, cu privire la intervenția în Libia: Moscova nu a blocat proiectul de rezoluție, cu condiția ca intervenția occidentală să se limiteze doar la apărarea revoltei de la Benghazi, iar nicidecum să ducă la înlăturarea colonelului Ghaddafi.
Dar mai avem de-a face și cu o diferență majoră în privința percepției amenințării care îi împinge pe ruși să fie mult mai determinați pe dosarul sirian decât occidentalii. Dacă ne uităm pe o hartă, Rusia se învecinează în mare parte la frontierele sale meridionale cu state musulmane, iar la periferia din Caucaz și din Asia Centrală trăiesc în jur de 10 milioane de musulmani (identitatea musulmană se întărește în numite comunități musulmane de pe Volga). Față de Washington și chiar față de Paris, pentru Moscova Siria este o realitate mult mai apropiată. Prezența câtorva mii de ceceni în rândul Statului Islamic și a mișcărilor radicale islamiste apropie și mai mult amenințarea siriană față de teritoriul Federației Ruse. Există convingerea că este mai bine ca acești militanți să fie combătuți în exterior decât în interiorul frontierelor ruse.
Există în implicarea rusă din Siria, dar și prin activismul din lumea ortodoxă (Serbia și Cipru, în special) și susținerea acordată comunităților creștine din Orientul Mijlociu, reminiscențe ale Imperiului Bizantin de altădată, și accentele unei cruciade și poziționarea Rusiei ca stat far al lumii ortodoxe. În ciuda participării Rusiei din 2003 la reuniunile Organizației Conferinței Islamice (inclusiv construirea celei mai mari moschei din Europa la Moscova, inaugurate anul trecut), există o obsesie cu privire la pericolul islamizării Europei. Marea specialistă franceză pe Rusia Hélène Carrère d’Encausse constata, pe bună dreptate, că investiția notabilă a statului rus în realizarea unei catedrale ortodoxe prin transformarea fostului sediu al Météo France, nu departe de Turnul Eiffel, reprezintă în primul rând o „celebrare a rădăcinilor creștine ale Rusiei și ale Franței“ (deși acest lucru poate părea bizar, în contextul unei Franțe puternic secularizate). Identitatea rusă s-a format și în contextul, mai ales, al luptelor cu tătarii musulmani ai hanatului Hoardei de Aur. Bătălia de pe Câmpia Kulikovo, din 8 septembrie 1380, a reprezentat un moment fondator care avea să ducă mai târziu la independența Cnezatului Moscovei.
Nu în ultimul rând, poziționarea Rusiei ca actor inconturnabil în Orientul Mijlociu îi oferă acesteia un atu important în dialogul cu Occidentul și în orice discuție referitoare la Ucraina. Această poziție este confortată și de alianța tactică cu Iranul, neutralizarea Turciei (prin cooperarea economică, susținerea regimului Erdoğan în evenimentele din noaptea de 15 spre 16 iulie, dezvoltarea relațiilor cu reprezentanții kurzilor sirieni și prezența militară din Crimeea și Siria), multiplicarea parteneriatelor cu Algeria, Egipt, Iordania, Irak și chiar Israel, inclusiv implicarea în dosarul israelo-palestinian. În mod cert, Barack Obama va rămâne în istorie ca președintele care a făcut ca SUA să piardă inițiativa în Orientul Mijlociu. Noua administrație de la Washington va fi pusă în fața unui fapt împlinit: cel puțin așa-numita Sirie utilă (cu marile aglomerații urbane, Damasc, Homs, Hama și Alep, dar și Palmyra, unde există proiectul de instalare a unui radar de cercetare avansată), protectorat rusesc. Aceasta este și miza intensificării angajamentului militar rus în Siria – profitarea de timpul rămas până la instalarea noii administrații americane, pe 20 ianuarie, pentru a neutraliza opoziția siriană, după care va fi posibilă reluarea cu seriozitate a procesului de la Geneva. Intervenția saudită din Yemen, marcată de atrocități care nu sunt mai prejos decât cele de la Alep, va determina în cele din urmă SUA și pe aliații săi să treacă sub tăcere „les dégâts collatéraux“/pagubele colaterale ale intervenției militare din Siria.
Pentru țările de influență mondială, relațiile internaționale funcționează pe principiul vaselor comunicante. Întrebarea care se pune și la care va trebui să ne gândim cât se poate de serios este cât de amplă va fi înțelegerea dintre SUA, națiunile lider din Europa și Rusia, înțelegere care va interveni fără doar și poate după instalarea noii administrații la Washington și alegerile pentru Palatul Elysée din primăvară. Situația creată și la Chișinău, cu un Igor Dodon aflat la un pas să câștige alegerile prezidențiale din primul tur, semn al unei Moldove indecise între Est și Vest, creează pericolul compromisului între marile puteri. Spectrul aranjamentelor cinice (sau, mai bine spus, pragmatice) de tip Ialta dintre marile puteri nu este deloc îndepărtat. Imensele probleme din interiorul SUA vor afecta voința de acțiune pe arena internațională, chiar cu d-na Hillary Clinton în Biroul Oval.
Rămâne de văzut cum va folosi România, țară aflată în imediata vecinătate a terenului ce va fi vizat de negocierile Occident/Rusia, garanțiile de securitate americane pentru a avea o diplomație activă și imaginativă, spre a nu rămâne un simplu spectator ai istoriei.