De același autor
„Europa e cu ochii pe noi!“ Această vorbă a lui Caragiale, pusă în gura lui Farfuridi, este foarte potrivită pentru felul în care noi, românii, percepem realitatea lumii în care trăim. Deși Caragiale scria acest lucru la 1884, situația nu s-a schimbat prea mult.
Simțul măsurii nu ne prea caracterizează pe noi, românii. Acest lucru se observă foarte bine când vorbim de politica internațională, atât la nivelul actorilor de teren, cât și al analiștilor. Miniștrii de Externe care s-au succedat nu au pierdut ocazia ca, la bilanț de activitate, să se laude cu contribuția lor istorică la afirmarea României pe toate meridianele lumii, constituirea în jurul țării „a unei centuri de securitate“, creșterea prestigiului țării și, evident, prieteniile lor cu mai marii lumii. În mod cert, asemenea rezultate l-ar fi făcut invidios și pe Nicolae Titulescu, personalitate cu adevărat mare a lumii diplomatice, evocat și de Thomas Mann în memoriile sale („M-am întâlnit cu Titulescu pe plaja de la Cannes, vorbea franceza mai bine decât mine...“).
Nici unii analiști nu stau mai prejos. Ascultându-i, ai impresia că aici, la București, se înțeleg adevăratele forțe profunde ale politicii internaționale. Toată lumea lucrează la strategii de politică externă care să facă din România actor-cheie la nivel regional, în relațiile Uniunii Europene cu Rusia, care să ajute Occidentul să înțeleagă mai bine lumea islamică și să dea o coerență acțiunii euroatlantice în Marea Neagră. Mă și întreb cum este cu putință ca ultimul raport al Universității din Pennsylvania (2014) să arate că niciunul din cele 54 de centre de analiză internaționale din România nu are relevanță la nivel global și nici măcar la nivelul Europei Centrale și de Est?
Desigur, „solemnitatea fudulă“ (pentru a cita expresia d-nei Lelia Munteanu, jurnalistă la Gândul) de care dau dovadă cei din establishment și unii lideri de opinie se potrivește mănușă cu spiritul „maselor“. Academicianul Thierry de Montbrial are dreptate să aducă în discuție, atunci când vorbim despre felul în care este percepută lumea într-o țară anume, și calitățile și trăsăturile populației țării respective, vorbind despre emoțiile colective. Acestea se referă la reacțiile unei comunități umane (opinia publică) în diferite momente ale istoriei: felul în care se manifestă opinia publică reprezintă condițiile meteorologice ale momentului. Desigur, este rolul establishmentului și al liderilor de opinie să imprime populației un semnal care să o facă să se comporte rațional. De exemplu, emoțiile colective manifestate după atentatele de la Paris din 13 noiembrie au ajutat guvernul francez să își intensifice operațiunile militare în Africa Subsahariană și în Orientul Mijlociu și Apropiat și i-au sprijinit acțiunea diplomatică în vederea unei solidarități internaționale antiteroriste. Rămâne de analizat cât de productivă este încercarea de capitalizare politică a emoțiilor colective din România cu privire la diverse teme de politică externă: Schengen, relația cu Rusia, Republica Moldova, China etc.
Lipsesc însă din dezbaterea publică și din analize exact acele date care dau consistență politicii externe: faptul că România este a doua țară cea mai săracă a Uniunii Europene, faptul că populația României s-a diminuat din 2011 și până în prezent cu 650.000 de cetățeni, faptul că nu mai avem o structură a economiei care să ne permită conectarea la marile fluxuri economice internaționale, faptul că România este subreprezentată în organismele multilaterale (deși, se precizează pe site-ul MAE, diplomația noastră întreprinde o „promovare articulată a candidaturilor româneşti în structurile multilaterale, pentru atingerea unui nivel de reprezentare calitativ şi cantitativ adecvat profilului şi aspiraţiilor internaţionale ale României“. La lozinci ocupăm un loc fruntaș!), faptul că Bucureștiul nu găzduiește sediile unor organizații internaționale (singura organizație internațională care mai subzistă la București este Biroul Regional pentru Europa Centrală și de Est al Organizației Internaționale a Francofoniei, dupa ce, în 2011, a fost închis din lipsă de fonduri Centrul European UNESCO pentru Învățământul Superior), faptul că relațiile noastre cu marile țări emergente sunt mediocre (Polonia, alături de Italia, Marea Britanie, Germania și Franța, a aderat la Banca Asiatică de Investiții Infrastructurale, inițiată de China în toamna anului 2014, în timp ce România a preferat să se alinieze unei simple recomandări a Washingtonului. Este drept că investițiile în infrastructură nu au fost niciodată prioritatea guvernelor României). Când ministrul de Externe al României este primit de un „asistent of the Secretary of State“ (practic, un director general) și nici măcar de un „Deputy Secretary of State“ sau „Undersecretary of State“, iar la București întâlnirea este raportatâ drept succes, acest lucru spune foarte mult despre felul în care noi percepem lumea, dar și de felul în care lumea ne percepe pe noi.