De același autor
Organizația Tratatului Atlanticului de Nord a inaugurat în România, în comuna Deveselu, prima bază de rachete de interceptare. Aceasta adăpostește o baterie de rachete de interceptare de tip SM-2 (capacitate de interceptare a rachetelor balistice cu rază scurtă de acțiune – maximum 1.000 de km), o investiție care se ridică la 800 de milioane de dolari. În Polonia au început lucrările pentru o a doua bază, spre nemulțumirea Federației Ruse, care acuză o amenințare militară directă. Această din urmă bază va avea interceptori mai puternici, de tip SM-3 (având capacitatea interceptării unor rachete cu rază medie de acțiune, de până la 5.500 de km). Lucrările din Polonia vor fi terminate în 2018. Acest sistem, numit popular „scutul antirachetă“, este cunoscut în lumea specialiștilor sub numele de Aegis și, alături de bazele din România și din Polonia, cuprinde radare în Marea Britanie (alături de Belgia, a fost prima țară din lume atacată cu rachete în cel de-al doilea război mondial) și în Turcia, patru nave militare americane dotate cu rachete de interceptare, staționate în Spania, și un număr de fregate antiaeriene olandeze și daneze echipate cu radare (de tip Smart-L) conectate la acest dispozitiv. Centrul de comandă se află în Germania.
Rusia consideră că radarele amplasate în statele din Europa Orientală observă testele sale balistice intercontinentale și că rachetele de interceptare din România și Polonia sunt doar o primă etapă pentru desfășurarea unor echipamente ofensive. Aceste lucruri, în opinia Moscovei, reprezintă o amenințare la adresa capacității sale de descurajare nucleară.
Unde se află amenințarea?
Aceasta ar fi de fapt a doua întrebare. Prima se referă la ce servește scutul antirachetă. Rolul său este de a intercepta rachete care ar putea lovi teritoriul Alianței Nord-Atlantice din partea unor regiuni „exterioare spațiului nord-atlantic“. Aceste declarații laconice din partea secretarului general NATO, norvegianul Jens Stoltenberg, au fost completate de declarațiile oficialilor de la București, prezenți la ceremonia de la Deveselu, potrivit cărora „scutul nu este îndreptat împotriva Rusiei“. „Aceste rachete sunt pur defensive, a întărit domnul Stoltenberg. Proiectilele pe care le folosim pentru a distruge rachetele nu conțin explozibil. Sunt destinate numai distrugerii țintei. Acest sistem nu reprezintă nicio amenințare la adresa capacităților ruse de descurajare nucleară“. Cu alte cuvinte, nu dinspre Rusia ne-am simți amenințați. Și totuși. Numai puterile majore posedă astăzi capacitatea balistică de a lovi teritoriul Uniunii Europene și asta în ciuda faptului că unele state din Orientul Mijlociu, Asia de Sud și Extremul Orient derulează în momentul de față programe ce vizează ameliorarea preciziei unor vectori (capacitatea încărcăturii utile a rachetei de a atinge țintele), ameliorarea capacității operaționale a unor rachete (mobilitate, capacitate de penetrare a apărării), mărirea razei de acțiune. Țările care ar putea lovi teritoriul Uniunii Europene sunt Iranul, Pakistanul, India, China și, evident, Rusia. Poate că din această listă am putea elimina primele trei state. Într-un moment de sinceritate, pe 29 ianuarie 2007, președintele francez de la acea vreme, Jacques Chirac, a declarat jurnaliștilor că o rachetă iraniană, dacă ar fi lansată, „n-ar face nici 200 de metri în atmosferă că Teheranul ar fi ras de pe fața pământului“. Desigur, majoritatea specialiștilor sunt de acord că sistemele de rachete balistice ale primelor trei state vor înregistra îmbunătățiri considerabile la orizontul 2025-2030, iar declarația șefilor de stat și de guvern participanți la reuniunea Consiliului NATO de la Lisabona (20 noiembrie 2010), unde s-a înscris în noul concept strategic al Alianței apărarea antibalistică, se referă la amenințările pe termen lung: „Proliferarea rachetelor balistice reprezintă o amenințare crescândă pentru populațiile, teritoriul și forțele țărilor europene membre NATO“.
Reticențele unor puteri europene
Pentru o țară ca România, lipsită de o apărare militară credibilă, cu o industrie militară pe cale de dispariție, fără relații la nivel înalt cu Federația Rusă și reticentă la dezvoltarea legăturilor economice cu spatiul ex-sovietic și China, chestiunea scutului antirachetă este simplă. Scutul antirachetă îi compensează slăbiciunea militară și reprezintă materializarea conceptului NATO de apărare indivizibilă, dovada clară că, în caz de necesitate, Articolul 5 nu rămâne pe hârtie. Cum baza politicii externe românești este reprezentată de relația cu Statele Unite, investiția de la Deveselu este în ochii Bucureștiului un element de strângere a legăturilor cu hiperputerea de peste Atlantic. Prezența unui element al scutului are și o valență identitară pentru România, care a căutat de-a lungul istoriei sale garanții că este parte a Occidentului și că nu este „abandonată“ în sfera de influență a marelui vecin de la Răsărit (acordurile cu Puterile Centrale, angajamentele franceze de după primul război mondial). Pentru alte state europene care au „responsabilități“ internaționale, care au interese industriale, chestiunea scutului este ceva mai complicată. Mă refer, evident, în primul rând, la Franța.
Scutul antirachetă se bazează aproape exclusiv pe tehnologie americană. Este un proiect cu valențe economice evidente, punând în sinergie mediile industriale de profil, universitățile și institutele de cercetare de peste Ocean, așa cum aceste energii creatoare au fost mobilizate și în cadrul proiectului Administrației Reagan, cunoscut sub numele de Războiul stelelor (Inițiativa de apărare strategică). Aceste efort de cercetare, de fabricare și de operaționalizare determină o adevărată cascadă de efecte pozitive pentru economia americană. Investițiile sunt susținute de bugetul federal american (câteva zeci de miliarde pe an). Al doilea efect pozitiv este vânzarea sistemelor de interceptare către state aliate, dar și a armelor convenționale, văzute drept o extensie a descurajării NATO. Reticențele pariziene sunt determinate și de neparticiparea cercetării și industriilor europene la acest proiect.
A doua chestiune legată de scut este politică. Prezența scutului determină un raport de dependență față de țara proprietară a scutului. Nu trebuie să avem naivitatea să credem că investițiile strategice sunt altruiste! În opinia Parisului, acestea întăresc controlul american asupra periferiei Uniunii Europene și reprezintă un obstacol în calea realizării unei Uniuni Europene, mare putere aflată în Alianță, dar pe picior de egalitate cu SUA. Statele est-europene, în principal, nu concep politica de apărare (militară, servicii secrete, cooperare militar-industrială) decât în cadru euro-atlantic, și nu european în alianță cu SUA. Aceste opțiuni sunt luate tot mai mult în calcul de planificatorii politicii externe franceze pentru a-și fundamenta proiectul de creare a unei Europe a nucleului-dur, singurul cadru în care ar putea fi realizată și o autonomie strategică.
În al treilea rând, doctrina nucleară franceză intră în contradicție cu proiectul american de apărare antibalistică a Europei (în ciuda acceptului pentru demararea acestui program de către președintele François Hollande). Doctrina nucleară franceză are la bază principiul tous azimuts, cu alte cuvinte, toate orizonturile, fără excepție, doctrină reafirmată și în 2008 în Cartea Albă a apărării naționale. Prin urmare, un scut antirachetă reprezintă într-o situație ipotetică și un scut împotriva sistemelor balistice ale Republicii Franceze. Acceptul francez a fost dat numai pentru a evita izolarea față de aliații europeni și reaprinderea clivajului Vechea Europă / Noua Europă.
În al patrulea rând, Franța, dar și alte puteri europene (Germania și Italia) se tem că scutul va fi interpretat (s-a întâmplat deja) drept o provocare de către Rusia și va reprezenta un obstacol suplimentar în calea normalizării relațiilor ruso-europene. Interesele strategice și comerciale vest-europene față de Rusia sunt o realitate care nu mai trebuie aprofundată.
Eficiența scutului și opțiunile României
În ciuda progreselor tehnice indeniabile, specialiștii recunosc faptul că sistemul de apărare antirachetă nu poate intercepta o salvă de rachete intercontinentale. Importanța unui asemenea sistem este în primul rând politică, un angajament de durată a prezenței americane în Europa Centrală și de Est. Însă întreaga arhitectură antibalistică pusă la punct de americani pe teritoriul Uniunii Europene se bazează pe principiul flexibilității, elementele sale putând fi ușor relocalizate, în funcție de evoluția ameninţărilor. În ciuda angajamentului ferm în proiectul american, este esențial ca diplomația românească să lase deoparte viziunile maniheiste și să relanseze dialogul la nivel înalt cu toate părțile vizate de proiectul antibalistic. Relansarea cooperării economice cu state aflate la Est ar putea, de asemenea, detensiona dialogul. Poziționarea sub umbrela scutului nu ar trebui să însemne simplă aliniere.