De același autor
Vara aceasta mi-a dezvăluit câteva ipostaze ale unei Românii în care oamenii îşi direcţionează frustrările şi resentimentele unii împotriva altora.
În vara aceasta, am petrecut aproape două săptămâni vizitând prieteni răspândiţi în diverse colţuri ale României. M-am bucurat de compania şi ospitalitatea lor. Nu mi s-a întâmplat nimic cu adevărat dezagreabil pe parcursul călătoriilor mele. Însă, în urma numeroaselor experienţe, mi-a fost imposibil să evit sentimentul că mă aflu într-o societate încremenită în rutină sau, mai rău, aflată în declin.
Am folosit intenţionat termenul de „societate“, şi nu pe cel de „stat“. Călătoria mea a început la scurt timp după ce un tribunal a condamnat la închisoare un ministru liberal, pentru acte de corupţie. Principalul eveniment politic din perioada călătoriei a fost publicarea unor dovezi potrivit cărora un judecător de la Curtea de Apel ar fi acceptat mită în valoare de 1,5 milioane de euro, pentru a scăpa de la condamnare o persoană ce fusese găsită vinovată într-un caz de fraudă bancară de proporţii. Aceste evenimente sugerează că elemente cheie ale statului funcţionează corespunzător. Cu toatea acestea, societatea nu pare impresionată de faptul că actele de corupţie, pe care se presupune că cetăţenii ar trebui să le deteste mai mult decât orice altceva, sunt sancţionate. Ei urmăresc posturile de televiziune care ridică osanale haiducilor aflaţi la putere, denigrându-i pe moralizatorii acestora, în număr la fel de mare.
Progresele în calitatea serviciilor oferite de poliţie, pe care le-am remarcat de-a lungul anilor, par să existe în continuare, în ciuda faptului că actualii şefi fac eforturi pentru a-şi intra în rolul de cetăţeni în slujba statului. Însă Gara de Nord a Capitalei pare a fi fost recucerită de vechii mitocani, a căror ţintă principală sunt călătorii neglijenţi. Nu există niciun gardian cât vezi cu ochii, iar statul la coadă pare un lucru demodat. McDonald’s a rămas o oază de normalitate, însă celelalte chioşcuri, care ofereau consumatorului cafea sau gustări de o calitate acceptabilă, au dispărut pur şi simplu de la ultima mea vizită în România.Pe o rază de circa un kilometru în jurul Gării de Nord, existau câteva locuri agreabile unde puteai savura în tihnă o bere sau o cafea. O plimbare de două ore, la lăsarea serii, mi-a dezvăluit însă un peisaj urban dezolant, dincolo de cele câteva cafenele, un Irish Pub şi un restaurant cu specific turcesc de pe Bulevardul Titulescu. Calea Griviţei, odinioară gazda unor locuri unde puteai petrece momente plăcute până la lăsarea întunericului, a căzut pradă lâncezelii. Explicaţia pare a veni de la distrugerea care a cuprins toată zona din jurul Pieţei Matache, odinioară atât de animată. Împrejurimile păreau să fi fost scena unui mini-război civil. Planurile primarului Oprescu de a construi un bulevard care să unească sediul guvernului de cel al parlamentului au produs şanţuri adânci şi munţi de gunoaie ce par a fi rămas neatinse din vara trecută.
Dacă a existat o reacţie din partea bucureştenilor, aceasta pare să fi fost una extrem de firavă. O zonă cu o suprafaţă considerabilă şi cu o poziţie strategică a fost depopulată, când, cu puţină imaginaţie şi efort, ar fi putut deveni un centru comercial şi social atractiv, care ar fi transformat Bucureştiul într-un oraş mai uman pentru locuitorii săi.
Relu Fenechiu, fostul ministru al Transporturilor, nu s-a dovedit a fi un exemplu de autoritate morală, însă cred că până şi el ar fi fost şocat dacă ar fi fost martorul escrocheriei puse la cale de unii controlori, în vagonul de clasa I al trenului care se îndrepta spre Braşov, într-o după-amiază de duminică. Aceştia au strâns bani de la pasagerii dintr-un compartiment, în văzul tuturor celorlalţi călători. Evident că nu se aşteptau la vreo sancţiune din partea statului ori la vreo ripostă din partea pasagerilor. Şi nici nu a existat vreuna.
De la prieteni sau cunoştinţe activând în domenii dintre cele mai diverse, am auzit mai multe exemple de comportament similar. De pildă, un membru al unei comisii de examinare din mediul academic nu s-a sfiit să-i spună unui candidat strălucit că, în lipsa acordării unor favoruri, promovarea sa ar putea fi blocată foarte uşor, în baza unor criterii procedurale. Altădată, o prietenă care conducea pe şoselele din vestul României, departe de casă, a avut ghinionul să fie lovită de o altă maşină căreia i s-a spart cauciucul. Şoferiţa (care mai târziu s-a dovedit a fi psihiatru) a rostit o serie de invective şi a avertizat-o pe prietena mea că, dacă nu-şi asumă vina pentru ceva ce nu făcuse, se va asigura că soţul ei, o autoritate dintr-un oraş învecinat, va face în aşa fel încât să fie pedepsită. În câteva minute, soţul şi-a făcut apariţia, spunându-i cu seninătate prietenei mele: „Ai văzut ce temperament are soţia mea. Aşa că, duduie, orice rezistenţă din partea dumitale e inutilă. Doar nu vrei să parcurgi de 3-4 ori câte 600 de kilometri ca să vii la tribunal, dacă depun plângere împotriva ta“. Prietena mea a plătit imediat pentru cauciucul spart şi a fugit de această Lady Macbeth a autostrăzii, care a produs un accident minor, dar a presupus, şi pe bună dreptate, că poziţia în care se afla soţul ei va determina o şoferiţă neajutorată să plătească pentru neglijenţa ei. Probabil că deznodământul ar fi fost cu totul altul dacă ar fi omorât pe cineva.
Odinioară, loialitatea etnică stătea la baza solidarităţii şi încrederii – sentimente pe care România nu le poate inspira. Dar lucrurile s-ar putea schimba. În comunităţile ungureşti, lupta de a fi mereu deasupra celorlalţi pare, uneori, la fel de dură ca oriunde în altă parte. Nu se ţine cont nici măcar de bunele maniere. O unguroaică de la oraş şi-a exprimat dezamăgirea după ce o matahală de om, secui de origine, a profitat de un moment de neatenţie şi s-a băgat în faţa ei la coadă, într-un supermarket, chiar după ce aceasta îşi scosese produsele din coş şi se afla la casă. Ulterior, a bătut în retragere, dar numai după ce i s-a atras atenţia că depăşise limitele bunei-cuviinţe.
Nu e de mirare că atât de mulţi oameni se gândesc la o cale de scăpare sau se întorc, dintr-o vacanţă în SUA sau Austria, de-a dreptul şocaţi să vadă că spiritul de solidaritate publică se întâlneşte atât de rar în România. Viaţa devine semitolerabilă dacă se apucă de sporturi ca zborul cu parapanta sau de hobby-uri precum creşterea câinilor de rasă, în care pot găsi solidaritatea vagă care lipseşte din societatea largă.
Într-o societate atât de lipsită de încredere şi, pe alocuri, chiar conflictuală, nu ar trebui să fie un mister pentru nimeni faptul că Victor Ponta se bucură de un procent de 61% în sondaje. Ponta însuşi este expresia acestei societăţi degradate şi lipsite de umanitate, unde e normal să încerci să fraudezi un concurs pentru promovarea în funcţie, să profiţi de pe urma unui accident pe care l-ai provocat sau să te bagi în faţă, la coadă, într-un magazin. Într-o astfel de societate, grava încălcare a normelor de conduită profesională nu reprezintă deloc un păcat; cel puţin nu în ochii celor câteva milioane de români care iau lecţii despre cum să se comporte în societate de la prezentatorii obraznici ai Antenelor.
Ponta vrea să scadă aşteptările populaţiei referitor la măsurile pe care le poate lua guvernul pentru a îmbunătăţi condiţiile de trai, iar majoritatea este indiferentă la intenţiile sale. Unii dintre ei au fost cândva persoane active, angajate, care aveau aşteptări pentru ei înşişi şi pentru societate. Dar s-au lăsat pradă apatiei şi oboselii după ce au eşuat în proiectele lor. Privind în urmă, poate că unii dintre aceştia chiar regretă că nu au urmat această scurtătură către reputaţia profesională, în loc să respecte regulile şi să muncească din greu pentru a-şi asigura bunăstarea materială.
Cinismul şi resemnarea sunt astăzi larg răspândite în lumea academică şi, în general, în cea intelectuală. Acesta este unul dintre motivele pentru care am refuzat politicos invitaţia de a deveni visiting professor la o universitate de prestigiu, înaintea tulburărilor de pe scena politică de anul trecut. În momentul în care nu am primit niciun răspuns convingător la întrebarea dacă îmi puteam exprima, în continuare şi făţiş, opiniile privind situaţia politică din ţară, am declinat oferta. Şi nici măcar nu am primit o confirmare din partea celui care fusese însărcinat să-mi transmită invitaţia.
Un scriitor elegant şi erudit precum istoricul Lucian Boia reflectă întocmai spiritul vremurilor. Unele dintre scrierile sale transmit un sentiment de acceptare a nivelului de subdezvoltare a României şi a problemelor pe termen lung care nu dau niciun semn că vor dispărea prea curând. Prin urmare, orice încercare de a repara lucrurile este sortită eşecului. Dimpotrivă, autori precum Mircea Cărtărescu şi Herta Müller, care nu se sfiesc să condamne eşecurile României ca stat şi ca societate, sunt criticaţi de colegii lor intelectuali pentru tonul moralist. Aceşti intelectuali nu urmăresc decât să fie de partea celui care deţine puterea, oricine ar fi acesta, cu condiţia ca ei înşişi şi instituţiile de care aparţin să se afle sub aripa ocrotitoare a statului.
Mai există gesturi nonconformiste, dar acestea sunt tot mai simbolice şi lipsite de forţă: purtarea unui tatuaj, a părului legat strâns în coadă scurtă sau sorbitul unei băuturi într-o cafenea, precum aceea pe care am văzut-o la Cluj, sub portrete reprezentându-i pe Lenin alături de CAP-şti şi muncitorii din oţelării.
Singurul moment al călătoriei mele de 12 zile în care am fost martorul unui real progres a fost cel în care am vizitat recent renovata salină de la Turda. Modernizarea vastului spaţiu subteran a fost realizată de arhitecţi şi muncitori din localitate. Este un loc sigur, atractiv şi plin de imaginaţie. În ziua vizitei mele, se aflau acolo mii de oameni, turişti sosiţi din ţările învecinate, dar şi din Orientul Îndepărtat. Staff-ul bine pregătit şi motivat a făcut ca tineri şi vârstinici deopotrivă să se bucure de o experienţă de neuitat.
Acest gen de articol va provoca iritare şi resentiment. De obicei, rezidenţii străini sau vizitatorii obişnuiţi care doresc să creeze legături paşnice cu gazdele din România nu scriu cu atâta candoare. În schimb, articolele sau chiar cărţile având ca temă „de ce iubesc România“ nu sunt ceva neobişnuit. Dar, vai, este evident că milioane de oameni nu poartă în suflet prea multă dragoste pentru România! Au plecat din ţară, în primul rând, pentru că încercarea de a se realiza sau chiar aceea de a duce o existenţă banală au devenit mult prea epuizante pentru ei.
În anii ‘90, românii care aşteptau cu nerăbdare să se producă schimbarea dispreţuiau statul, dar sperau că societatea în ansamblul ei (şi, mai presus de toate, tânăra generaţie) va elibera ţara de jugul neocomunist. Dar, astăzi, ţara are unul dintre cei mai tineri şefi de guvern din Europa, fiind idolul majorităţii pensionarilor şi având aerul unuia care a fost toată viaţa un aparatcik. Poate realizează că este în siguranţă, cel puţin pentru moment. Şi asta dintr-un motiv foarte important. Spre deosebire de predecesorii săi de la conducerea FSN/PSDR/PSD, el se află la putere într-un moment în care nu există modele atractive din afară care să denunţe formula de guvernare actuală a României ca fiind una depăşită. Prea multă lume preferă să se împace cu standardele extrem de scăzute ale serviciilor publice şi ale comportamentului în societate, crezând că cei care se plâng sunt cei care au, de fapt, probleme. Vara aceasta mi-a dezvăluit câteva ipostaze ale unei ţări unde oamenii îşi direcţionează frustrările şi resentimentele unii împotriva altora. Ei ignoră cu desăvârşire realizările şi sunt impasibili în faţa standardelor imorale ale celor aflaţi la putere.
Dacă milioane de români continuă să se comporte ca o mulţime furioasă şi confuză, şi nu ca un popor cu standarde şi aspiraţii, probabil e doar o chestiune de timp până ce vor obţine conducători mult mai răi decât cei actuali, pe măsura aspiraţiilor lor mărunte.
Traducere de CRISTINA SPĂTĂRELU