De același autor
În Marea Britanie întâlnim toate ingredientele pentru o ciocnire de natură culturală şi economică. Reţeta pentru o societate multiculturală este tot mai mult discreditată, fiind prost gândită şi ineficientă.
Discursul lui David Cameron despre migraţie este „periculos de asemănător“ cu „retorica ameninţătoare“ adoptată de regimurile naziste, în anii ‘30, consideră Radu Bumbacea, preşedinte al Cambridge Romanian Society. Remarcele sale au fost publicate de cotidianele din România, dar, în prezent, el neagă că ar fi făcut aceste afirmaţii.
Şi Victor Ponta trebuie să-și retragă limbajul folosit în criticarea parlamentarului creştin-democrat german Elmar Brok. Ponta l-a numit „demagog, iresponsabil, populist“ şi „cu gândire nazistă“, după ce acesta a recomandat impunerea de restricţii privind libera circulaţie a emigranţilor din Estul Europei care se îndreptau spre Occident, având ca principal scop accesul la servicii sociale de calitate.
Ştiu destule despre Germania pentru a realiza că o reîntoarcere la fascism este extrem de puţin probabilă. Din păcate, nu pot spune acelaşi lucru despre imunitatea României la autoritarism, mai ales după ce am fost martorul evenimentelor din 2012.
În ceea ce priveşte Marea Britanie, într-adevăr, e posibil să ne aştepte vremuri tulburi, însă triumful unui populism acerb de stânga, de tip venezuelean, reprezintă un scenariu mult mai apropiat de realitate decât apariţia unui Pinochet britanic. Principala voce a extremei drepte, Partidul Naţional Britanic, devine din ce în ce mai obscură. Partidul Independenţei Marii Britanii (UKIP) este o forţă politică de bun-simţ, care îşi recrutează membrii din întreg spectrul geografic şi rasial şi care evită orice legătură cu partide precum Frontul Naţional Francez.
Marea Britanie reprezintă una dintre cele mai tolerante societăţi de pe planetă, aşa cum se poate vedea din nivelul foarte ridicat de căsătorii interrasiale. Acest aspect îi implică în primul rând pe albii caucazieni, căsătoriile interrasiale fiind mult mai puţin întâlnite în rândul sud-asiaticilor stabiliţi aici.
Însă un sondaj de opinie publicat săptămâna trecută de către British Social Attitudes Survey arată că peste trei sferturi dintre britanici sunt în favoarea unei reduceri semnificative a ratei migraţiei. Unii dintre cei mai vocali critici ai politicii uşilor deschise provin ei înşişi din familii mixte, adesea fiind oameni umblaţi şi poligloţi. Ei realizează că Marea Britanie îşi va atinge în curând limitele privind capacitatea de absorbţie a noilor veniţi.
După ce o generaţie întreagă a fost îndoctrinată de agenţiile statului spunându-li-se că cetăţenii trebuie să-şi schimbe modul de viaţă şi aşteptările pentru a crea o societate multiculturală, un număr mare de oameni susţin că s-au săturat de ceea ce ei percep ca pe o campanie de spălare a creierelor. Oamenii încep să ia atitudine în faţa politicienilor şi a grupurilor de experţi bine plătiţi de stat pentru a transforma societatea potrivit criteriilor noii doctrine a multiculturalismului.
Factorilor de decizie li se spune că este un experiment sortit eşecului. Această doctrină nu încurajează integrarea, ci, dimpotrivă, separatismul teritorial din oraşele britanice din ce în ce mai tensionate. Acordarea de privilegii minorităţilor, fără a ţine cont de normele de conduită sau de intenţia acestora de a se adapta culturii britanice, este inacceptabilă. Acest mesaj coincide cu sosirea în Marea Britanie a circa 200.000 de romi din Estul Europei, în ultimul deceniu.
Poate că cei mai mulţi vin din România, unde majoritatea cetăţenilor vor să se diferenţieze de acest grup etnic aflat mereu în atenţia publică şi care reprezintă, pentru societăţile Europei Occidentale, o provocare mult mai mare faţă de ceea ce se întâmplă în România. În mod surprinzător, cred că una dintre cele mai mari provocări este aceea că romilor le lipseşte o identitate de grup puternică, legată de etnie sau naţionalitate. Dacă ar fi avut o cauză comună, indiferent cât de incomodă ar fi fost aceasta pentru cei cu care împart acelaşi teritoriu, probabil că negocierea cu ei ar fi fost mult mai la îndemână. Ar fi avut lideri, aspiraţii şi o agendă politică imediată. Dar, luaţi laolaltă, nu par să aibă nicio perspectivă pe termen lung. Fără îndoială, există romi care doresc să avanseze pe scara socială şi să nu reprezinte o problemă în comunităţile din care fac parte. Însă este tragic că, în rândul propriei etnii, nu există modele de urmat, demne de admiraţie.
Oricât de greu mi-ar fi să o spun, mă tem că, astăzi, societatea românească în ansamblu seamănă tot mai mult cu cea a romilor, împărtăşindu-i orizontul extrem de limitat. Educaţia este tot mai puţin apreciată, după cum se vede şi din numeroasele cazuri de înşelăciune. Cetăţenii sunt tot mai puţin interesaţi de politică şi la fel de uşor de manipulat de către „bulibaşi“ precum Victor Ponta sau Dan Voiculescu, precum majoritatea romilor de către propriii şefi de trib.
Mai presus de orice, reacţia multor tineri români faţă de România este similară cu cea a majorităţii cetăţenilor de etnie romă. Nu este o ţară care să îi inspire, care să îi determine să coopereze cu ceilalţi sau să facă sacrificii. Este doar un teritoriu în care locuiesc din întâmplare şi, pentru mulţi dintre ei, a pleca fără a se mai întoarce vreodată nu implică niciun sentiment al dezrădăcinării. Mai mult, pentru românii de peste hotare care îşi abandonează, cât ai clipi, valorile culturale renunţând la orice legătură cu ţara de origine pare a fi chiar o uşurare.
În anii ’90, până şi dezagreabilii politicieni neocomunişti, cu agendă populistă, pe care i-am întâlnit îşi negau naţionalismul. Spre deosebire de aceştia, în Ungaria, Polonia, Croaţia şi Serbia, exponenţi mult mai vocali ai naţionalismului de tip radical („blood and soil“) erau uşor de găsit. Astăzi, nu e de mirare că în topurile naţionalismului european, România se află, cel mai adesea, în a doua jumătate a clasamentului.
Marea Britanie şi-a direcţionat întotdeauna sentimentele naţionaliste împotriva aparentei dominaţii englezeşti asupra insulelor „celtice“ mai mici. Spania a înregistrat o mobilizare similară împotriva centralismului de la Madrid, în secolul XX. În prezent, Anglia este martora naşterii unei mişcări de salvare a valorilor şi intereselor naţionale, care, în curând, ar putea deveni mult mai puternică decât aceste mininaţionalisme.
Guvernul britanic refuză să spună câţi se estimează că vor veni acum, odată ce restricţiile pen¬tru România şi Bulgaria au fost ridicate. Dar se ştie că vor fi mulţi. |
Mişcarea nu este îndreptată împotriva nou-veniţilor, ci a elitei conducătoare care, după cum consideră astăzi majoritatea opiniei publice, le-a trădat încrederea învestită în ea, aceea de a guverna în mod responsabil. UKIP şi intelectualii apropiaţi ai partidului sunt de părere că Anglia este supusă unui proces de colonizare internă. De pe urma globalizării, au profitat marile corporaţii care au putut reduce nivelul salariilor importând forţă de muncă ieftină, pentru care salariile englezilor sunt un vis în comparaţie cu ceea ce câştigau acasă. De asemenea, a profitat un curent cultural influent de stânga, uneori cu influenţe marxiste. Aceştia consideră că Marea Britanie poate suferi o transformare radicală prin aducerea de numeroase grupuri minoritare. Dacă interesele le sunt apărate şi li se oferă o nouă identitate colectivă de minoritate oprimată, aceste grupuri minoritare pot deveni un bazin electoral important pentru extrema stângă, înăuntrul şi în afara Partidului Laburist. Clasa muncitoare albă, având, prin tradiţie, instincte politice moderate, a respins, de cele mai multe ori, chemarea la revoltă, fiind din ce în ce mai dispreţuită de către elitele birocratice, media (BBC), publicaţii şi lumea artelor.
Astăzi, există o reacţie inversă. UKIP a înregistrat un procent de circa 17% în majoritatea sondajelor şi se presupune că va face o figură frumoasă la alegerile europene. Partidul nu este în favoarea expulzărilor, ci a unei încetiniri a ritmului migraţiei. Prioritatea ar trebui să o reprezinte persoanele calificate, capabile să contribuie la creşterea economică, pe termen lung, şi să se integreze, în loc să dea naştere la enclave ale minorităţilor.
În sistemul serviciilor de protecţie socială britanice, plăţile se fac pe baza locului de rezidenţă, şi nu a contribuţiilor anterioare. Prin urmare, nu e de mirare că Marea Britanie reprezintă un magnet pentru mulţi oameni aflaţi în pragul sărăciei, din noile state membre UE. Judecătorii radicali britanici au decis în favoarea romilor care, prin intermediul avocaţilor pentru drepturile omului, au obţinut ajutorul financiar pe care statul îl acordă persoanelor ce nu-şi permit să-şi acopere singure cheltuielile de întreţinere. De asemenea, Marea Britanie a devenit o atracţie pentru cetăţenii care se confruntă cu dificultăţi economice în statele europene lovite de recesiune, precum Spania şi Italia. La fel, România a oferit cetăţenie multor persoane din Republica Moldova, venind în sprijinul acestora.
Unii angajatori, de la fermieri britanici la corporaţii multinaţionale, sunt încântaţi să recruteze muncitori străini, pentru că aceştia acceptă, de cele mai multe ori, salarii foarte mici.
Sir Andrew Green, fost diplomat britanic şi şef al Migration Watch, care se ocupă cu monitorizarea efectelor imigraţiei asupra societăţii britanice, nu este deloc impresionat: acesta crede că „este inacceptabil pentru angajatorii din Marea Britanie să nu acorde şanse egale forţei de muncă proprii, în ceea ce priveşte recrutarea. Cu un milion de tineri şomeri care nu urmează niciun stagiu de pregătire, este imperativ să li se dea o şansă de a accede pe scara angajării“.
Cu siguranţă, Marea Britanie va trebui să plătească nu doar un preţ economic, ci şi unul social pentru faptul de a fi devenit o citadelă a pieţei libere globale: presiuni uriaşe la adresa serviciilor publice, un sentiment al alienării ca urmare a schimbărilor rapide care au dus la alterarea unor zone de confort şi o escaladare a disputelor interetnice.
Mulţi emigranţi români autosuficienţi şi întreprinzători şi-au făcut auzită vocea în mass-media britanice, susţinând că-şi merită succesul. Au muncit din greu, au economisit, au obţinut calificări suplimentare şi au respins modul de viaţă hedonist al britanicilor. Aşa cum spunea „Orchidee“ în ediţia de luna trecută a Guardian: „Vă puteţi imagina un britanic spălând toalete, într-un hotel, pentru 6 lire pe oră? Arătaţi-ne puţin respect, cred că l-am câştigat!“.
Recent, Konstantin Dimitrov, ambasadorul bulgar la Londra, susţinea că bulgarii nu sunt deloc nişte imigranţi. Ei „sunt membri ai Uniunii Europene şi ca atare se bucură de libertate de mişcare în ţările UE, inclusiv în Marea Britanie“. Percepţia potrivit căreia UE reprezintă o entitate continentală este una foarte puternică, cu precădere în rândul emigranţilor cu o educaţie superioară. Această perspectivă a unei singure lumi se loveşte de percepţiile locale ale britanicilor mai puţin ambiţioşi, dintre care unii depind în mare măsură de un stat paternalist. Astăzi, în Marea Britanie vedem o „subclasă“ alcătuită din persoane care cu greu îşi găsesc un loc de muncă şi a căror existenţă pare adesea lipsită de un scop real.
Mulţi britanici văd în sosirea unor stomatologi, instalatori sau alţi est-europeni talentaţi o adevărată binecuvântare. Ei provin de pe băncile unor şcoli profesionale sau vocaţionale, din noile state membre UE. Aceste şcoli au fost închise în Marea Britanie înainte ca Tony Blair să insiste asupra strategiei nebuneşti, potrivit căreia cel puţin 50% dintre tineri trebuie să aibă studii superioare. Mulţi s-au conformat şi, după ce au obţinut diplome în sociologie, studii europene, mass-media, s-au trezit că nu există joburi pentru ei.
Unii dintre politicieni s-au trezit la realitate şi acum recunosc că au gestionat foarte prost problema migraţiei când s-au aflat la guvernare. Jack Straw, fost ministru de Interne, afirma anul trecut: „O greşeală majoră la care am luat parte... a fost ridicarea restricţiilor de tranzitare pentru ţările est-europene, precum Polonia şi Ungaria, care au intrat în UE la jumătatea lui 2004. Alţi membri vechi ai UE, adică Franţa şi Germania, au decis să menţină regula generală potrivit căreia cetăţenii din aceste noi state membre nu aveau drept de muncă pe teritoriul lor, până în 2011“.
S-a preconizat că aveau să sosească între 5 şi 13.000 de imigranţi, după 2004, dar cifra reală a fost de circa 500.000. Guvernul refuză să spună câţi se estimează că vor veni acum, odată ce restricţiile pentru România şi Bulgaria au fost ridicate. Dar se ştie că vor fi mulţi. Serviciile de protecţie socială, vitalitatea economiei britanice – prin comparaţie cu cea a statelor din zona euro – şi atmosfera liberală şi siguranţa oferite de Marea Britanie vor fi stimulente puternice.
Totuşi, economiile noilor state membre UE nu se pot compara cu economia britanică. Nou-veniţii pot câştiga sume care li se par o avere din munca de zi cu zi. Ei trăiesc simplu, uneori înghesuindu-se foarte mulţi într-o singură locuinţă. Însă salariile care îi ameţesc pe români nu sunt suficiente pentru a acoperi costul cetăţenilor britanici care, de obicei, refuză un mod de viaţă atât de incert, pe termen lung.
Astfel, în Marea Britanie întâlnim toate ingredientele pentru o ciocnire de natură culturală şi economică. Reţeta pentru o societate multiculturală este tot mai mult discreditată, fiind prost gândită şi ineficientă. Se ştie că, de-a lungul istoriei, britanicii nu şi-au sufocat niciodată conducătorii cu pretenţiile lor şi, de aceea, nu e o surpriză pentru nimeni că figuri precum Tony Blair sau Peter Mandelson au venit pregătiţi să-i exploateze. Însă, acum, furia şi nerăbdarea cresc. Nu este o atitudine xenofobă, pentru că e direcţionată în interior, spre acei conducători care îşi tratează cetăţenii la fel cum tratau coloniştii teritoriile cucerite.
Vieţile românilor au fost foarte bulversate după 2000, astfel încât ţara ar putea fi doar pe jumătate pregătită să facă parte din Uniunea Europeană. Cu excepţia unui economist ca Ilie Şerbănescu, am auzit puţine voci care să se plângă de terapia de şoc şi de deschiderea economică bazată pe criterii naţionaliste. Mulţi români au acceptat deja ca regulile după care sunt guvernaţi să fie făcute de alţii, văzând-o ca pe ceva firesc.
Dimpotrivă, în Marea Britanie naţionalismul nu a fost niciodată discreditat. Formele extreme au fost, într-adevăr, repudiate şi secolul XX a fost unul al eşecului total pentru extrema dreaptă, în Marea Britanie (spre deosebire de Spania, Franţa, Italia etc.). Mesajul lui Churchill, în cel de-al doilea război, a fost unul puternic naţionalist.
Un număr tot mai mare de britanici vor să pună capăt experimentului iraţional al globalizării, care i-a afectat în mod negativ, în ciuda unor cifre neconvingătoare care arată o creştere economică impresionantă, în ultimii ani. Românii absolvenţi ai universităţilor britanice, cu precădere cei din domeniul ştiinţelor sociale, vor protesta împotriva „sentimentului fascist“ crescând din Marea Britanie. Dar, la fel ca în America, universităţile cu orientare de stânga s-au îndepărtat complet de la mainstream. Posesorul unei diplome la Oxford este privit cu dispreţ, dacă acesta sau aceasta consideră că ea reprezintă un paşaport pentru intrarea în politică.
Un sentiment proactiv – care nu este nici sinistru, nici iraţional – se naşte în rândul cetăţenilor. Există o dorinţă de a împărţi cu nou-veniţii care contribuie la prosperitatea ţării. Dar, în acelaşi timp, există o opoziţie crescândă faţă de transformarea Marii Britanii într-o insulă lipsită de formă, aglomerată, locuită de oameni tot mai puţin solidari, fideli propriilor cauze de natură etnică şi religioasă.
Răspunsul Marii Britanii la proiectele utopice destinate eşecului, precum Uniunea Europeană, este unul matur şi echilibrat, bazat pe autoconservare. Sper că va constitui un model pentru alte state membre care au avut de suferit de pe urma parcursului adoptat de UE, în ultima vreme. Dar, în acelaşi timp, mă tem că, în unele ţări europene, procesul unei globalizări galopante va fi tot mai dificil de controlat şi va respecta tot mai puţin valorile democratice.
(Cartea lui Tom Gallagher, Europe’s Path to Crisis: Disintegration Via Monetary Union, va fi publicată, în ediţie necartonată, la Manchester University Press, în această vară.)
Traducere de CRISTINA SPĂTĂRELU