De același autor
Ponta are mai multe strategii care ar putea permite PSD să devină o forţă mamut, eclipsând în întregime opoziţia.
PNL reprezintă un cadou nesperat şi o sursă inepuizabilă de şanse pentru Ponta şi PSD. A intrat într-o alianţă cu un partid rival, renunţând, în acelaşi timp, la propriile doctrine. Sub conducerea lui Crin Antonescu, a existat un efort susţinut de a curăţa partidul de orice urmă de liberalism autentic şi de oamenii capabili să apere o astfel de doctrină.
Antonescu vrea să creeze o forţă individuală în jurul acelor politici pe care liderul le consideră potrivite pentru a-i servi interesul, la un moment dat. Este un magnet pentru oportuniştii care urmăresc să se bucure de beneficiile unei funcţii politice, în timp ce depun minimum de efort pentru a-şi promova cauza politică, la nivel naţional. Este evident că lui Antonescu îi lipsesc originalitatea şi rezistenţa care ar face din partidul său o problemă reală, pe termen lung. În schimb, el este în căutarea unei rampe de lansare care să-l catapulteze la Cotroceni, în 2014, şi să servească propriilor interese pe perioada în care va sta acolo.
Debarasându-se de eticheta liberală, el i-a oferit lui Ponta un capital politic enorm, fără a obţine ceva în schimb. În 2012, l-a ajutat pe Ponta să-şi creeze imaginea unui om care inspiră încredere, prin adoptarea unor atitudini extremiste, antioccidentale. Şi-a burduşit listele electorale cu neica-nimeni şi oportunişti, care nu vor aduce niciun avantaj PNL-ului, şi cu atât mai puţin lui Crin însuşi. Este o situaţie similară cu aceea în care doi oameni de afaceri, din tabere adverse, încheie un parteneriat pentru a-l scoate din joc pe un al treilea competitor, pe care ambii îl percep ca fiind periculos; în cele din urmă, unul dintre adversari ajunge să-şi îngroape propria afacere, într-o orgie de distrugeri premeditate, devenind astfel vulnerabil în faţa partenerului său strategic. Acest val de masochism a culminat, recent, cu excluderea lui Andrei Chiliman din PNL, pentru a fi avut curajul şi luciditatea de a sublinia cât de periculos a devenit Antonescu, nu numai pentru partidul său, ci şi pentru o Românie democratică, prooccidentală.
Cu siguranţă, Ponta nu-şi va putea ascunde satisfacţia ca urmare a acestui exerciţiu de harakiri politic. Tot ceea ce mai are de făcut acum este să decidă dacă aripa de centru-dreapta politică este atât de suferindă încât el îşi poate permite cu uşurinţă să distrugă USL şi să renunţe la PNL, inventând un motiv oarecare, sau să se mai prefacă, o vreme, că alianţa USL este una viabilă.
Alegerile europene sunt primul test electoral care va arăta dacă alternativa ce se naşte cu greu din rămăşiţele PDL (şi poate şi ale PNL) va putea atrage de partea sa un număr semnificativ de voturi.
Dacă Antonescu va sfârşi prin a fi marginalizat, precum Vadim Tudor, fără urmă de speranţă că s-ar putea bucura de o şedere îndelungată la Cotroceni, comunitatea diplomatică occidentală va răsufla uşurată. Nu e un secret faptul că diplomaţii străini continuă să-şi manifeste şi astăzi uluirea că o asemenea nulitate a urcat atât de sus în ierarhia unui stat membru UE, ce nu poate fi ignorat, cel puţin în termeni de suprafaţă a teritoriului (chiar dacă nu la fel stau lucrurile în ceea ce priveşte multe alte aspecte). Ponta ştie că abandonarea lui Antonescu îl va ajuta să-şi recapete mai repede imaginea favorabilă, în ochii Occidentului. Aceasta va alunga, cu timpul, amintirea lui „copy-paste“, lovitura de stat constituţională din vara trecută şi protocolul semnat cu colonelul Dogaru şi al său „flash mob“ de militanţi neocomunişti.
Şi Traian Băsescu a contribuit la schimbarea imaginii lui Ponta, prin semnarea unui pact de neagresiune cu acesta şi prin încheierea disputei privind reprezentantul de drept al României în instituţiile europene. Mai mult, ei au făcut o înţelegere pentru a pune capăt blocajului la vârf din cadrul instituţiilor juridice. Codruţa Kövesi, asociată cu epoca anterioară în care justiţia a căutat să se reformeze şi să sancţioneze corupţia la nivel înalt, este acum şefa DNA, în vreme ce Tiberiu Niţu o înlocuieşte în funcţia de procuror general. Care dintre tabere a ieşit în câştig? Cea nostalgică după un sistem juridic care era ca un fel de scut pentru partidul aflat la putere şi pentru diversele grupuri de interese pe care acesta le reprezenta? Sau cea care susţine aplicarea transparentă şi eficientă a legii?
Comisia Europeană şi-a exprimat dezamăgirea faţă de faptul că procedurile recomandate pentru reforma în justiţie au fost ignorate, în favoarea unui compromis între cei doi stâlpi ai autorităţii statului. Dar exact aşa se comportă, de obicei, instituţiile europene atunci când se confruntă cu o problemă delicată care sfidează regulile. Per ansamblu, Bruxellesul preferă să nu se amestece în ceea ce priveşte numirile în justiţie. Vrea să meargă mai departe cu speranţa că USL a renunţat la atitudinea belicoasă. Autorităţile de la Bruxelles sprijină ANI şi aplaudă numărul reuşitelor înregistrate de sistemul juridic prin condamnarea unor politicieni corupţi, care s-au îmbogăţit pe spinarea cetăţeanului. Ele speră că USL nu va mai apela la metode primitive pentru a-şi impune autoritatea în domenii ale statului care ar trebui să rămână neutre, departe de războiul politic. Însă pentru a-şi putea păstra optimismul în ceea ce priveşte România, UE va trebui să treacă cu vederea o multitudine de aspecte, dintre care, nu în ultimul rând, numirea unor nepoţi şi fini în posturi cheie ale instituţiilor statului, ai căror titulari ar trebui să fie independenţi din punct de vedere politic pentru a-şi face treaba cum se cuvine.
Probabil că există încă elemente importante ale compromisului la nivel înalt, în justiţie, care n-au ieşit la lumină. Astfel încât nu putem afirma cu certitudine că preşedintele a făcut o serie de concesii pentru a se bucura de un sfârşit de mandat liniştit, lipsit de ranchiună, la Cotroceni.
Dar, aşa cum avea să sublinieze însuşi Daniel Morar, faptul că niciun procuror DNA care s-a implicat activ în lupta anticorupţie nu a fost inclus pe lista scurtă a candidaţilor meniţi să-i succeadă la şefia acestei instituţii reprezintă un motiv de reală îngrijorare.
În momentul de faţă, nu există nicio forţă politică capabilă să continue ofensiva împotriva USL, scoţându-i în evidenţă eşecurile. Un singur lucru e sigur în ceea ce priveşte PDL: este din ce în ce mai introvertit, obsedat de luptele interne care vor duce la o scădere accelerată în sondaje. Vasile Blaga nu este o păpuşă a PSD, însă e posibil ca dominaţia lui Ponta şi a partidului său asupra instituţiilor statului să-l fi convins că singura opoziţie realistă este una limitată.
Evident că această timiditate reprezintă un avantaj enorm pentru PSD. E posibil ca o forţă de centru-dreapta docilă, preocupată de propriile probleme, să fie atrasă de orbita USL, furnizându-i şi mai mulţi defectori din numărul şi aşa destul de limitat al parlamentarilor PDL. Logic ar fi ca strategii PSD să pledeze pentru acordarea de asistenţă discretă PDL-ului, pentru a-l menţine în viaţă. Ar mira pe cineva dacă autorităţile statului ar găsi o mulţime de nereguli în efortul oricărui partid de centru-dreapta rival de a-şi înregistra listele, împiedicându-l să funcţioneze până în ajunul alegerilor europene? În cel mai rău caz, PSD ar putea transforma PDL într-un partid satelit, dependent de bunăvoinţa acestuia pentru a supravieţui. În schimb, un fals partid de centru-dreapta ar putea încerca să spele imaginea PSD în rândul Partidului Popularilor, familia politică de care aparţine, la nivel european.
Nu este exclus ca, spre sfârşitul mandatului lui Băsescu la preşedinţie, Ponta să se întoarcă la Antonescu şi să-i spună că, dacă vrea sprijinul PSD de care are nevoie pentru a ajunge la Cotroceni, trebuie să joace un rol activ în menţinerea PDL pe linia de plutire. Ar putea încerca şi o renaştere a Alianţei pentru Dreptate şi Adevăr, din 2004-2006. Astfel, i-ar satisface pe aceia dintre votanţi, lobotomizaţi de Antene, care sunt deranjaţi de luptele politice. Şi ar putea demonstra partenerilor externi că pluralismul încă se dezvoltă, în România.
Ponta are mai multe strategii care ar putea permite PSD să devină o forţă mamut, eclipsând în întregime opoziţia. Occidentul este tot mai preocupat de numeroasele sale probleme, atât de cele interne, din sânul principalelor state membre, cât şi de cele externe, pe măsură ce Orientul Mijlociu înregistrează o instabilitate politică crescândă. În aceste condiţii, probabil că numai doi factori ar putea împiedica hegemonia PSD: primul, instinctele lacome şi atitudinea agresivă a unora dintre figurile sale cheie; cel de-al doilea, apariţia unei alternative reale de centru-dreapta. Deocamdată, unii dintre oamenii de calitate părăsesc PDL sau este posibil să fie excluşi din partid. Dar nu există niciun semn că forţa de centru-dreapta va renaşte cu adevărat şi probabil că nici nu va exista încă, mult timp după alegerile europene.
(Următoarea carte a lui Tom Gallagher, Divided Scotland: Ethnic Friction and Christian Crisis, va apărea în luna iulie, la Editura Argyll.)
Traducere de CRISTINA SPĂTĂRELU