De același autor
Tom Gallagher pune sub semnul întrebării câteva dintre ipotezele cele mai vehiculate privind criza actuală.
1. Revelaţiile despre plagiat l-au făcut pe Victor Ponta să intre în panică.
O atare viziune îi face o mare nedreptate lui Ponta; aceasta pleacă de la premisa că, în cele din urmă, Ponta este un politician obişnuit, care se bazează pe consimţământul celorlalţi când vine vorba de echilibrul său interior. Ceea ce a devenit evident în vara aceasta (şi ar putea ieşi la iveală la o examinare mai atentă a bine cunoscutei şi scurtei sale cariere politice) este faptul că lui Ponta îi place să sfideze convenţiile. El încalcă regulile nu doar din necesitate, ci şi din plăcere. În consecinţă, a fi demascat drept plagiator în faţa factorilor de decizie europeni a fost, pentru el, o experienţă palpitantă şi extrem de tentantă. Mussolini, Gaddafi şi Hugo Chavez sunt alţi politicieni cărora le plăcea să răstoarne convenţiile. Dezvăluirile din Nature l-au obligat pe Ponta să participe la summitul UE de la Bruxelles, după numai 72 de ore, astfel încât să se poată lăuda cu această infracţiune, în faţa unei prestigioase audienţe.
2. Puterea agresivă doreşte să-şi ascundă intenţiile în faţa Occidentului.
Sub regimul Iliescu şi, ulterior, sub regimul Năstase, Guvernul României a jucat la două capete, combinând un comportament dur şi iraţional, pe plan intern, cu o poziţie moderată şi predictibilă, în relaţiile internaţionale. În ceea ce voi descrie drept „pontanocraţie“, o asemenea categorisire este inutilă. Ponta poate face afirmaţii depreciative la adresa comisarului european pe Justiţie, Viviane Reding, iar Antonescu se poate dezlănţui împotriva ambasadorului american Gittenstein fără nicio urmă de jenă. USL simte că a dobândit din partea Occidentului tot ceea ce-i trebuie pentru a conduce şi nu se mai teme de dezaprobarea acestuia. În România, o formă de capitalism necontrolat a fost adânc înrădăcinată după 2000, fapt ce le-a permis aventurierilor economici să ia locul statului în postura de principal deţinător de capital. Ei susţin USL la nivel local şi, de cele mai multe ori, nici nu se mai poate face distincţia între cei care deţin puterea politică şi cei care deţin puterea economică. Atâta timp cât USL vrea să conducă România ca pe o proprietate privată, va accepta orice tip de alianţă care îi va garanta accesul la bogăţie şi putere. Am convingerea că, pentru Ponta, atât UE, cât şi SUA reprezintă influenţe trecătoare asupra acelei Românii pe care el doreşte să o construiască astăzi. Prin urmare, agenţii locali demni de luat în seamă şi capabili să influenţeze liderii occidentali devin inutili.
Desigur, aceasta este o veste proastă pentru activiştii oportunişti, membri ai organizaţiilor prodemocratice şi tehnocrate. În ultimul timp, articolele şi emisiunile acestora au devenit un fel de formular de înscriere în USL. Soarta profesorului Marga ne arată faptul că Ponta are şi mai puţină nevoie de figuri demne de încredere care pot face uz de propriile reţele de la Bruxelles, Oxford sau Berlin pentru a induce în eroare Occidentul decât a avut Ceauşescu în anii ‘80.
3. Ponta şi Antonescu sunt prizonierii propriei lupte pentru supremaţie.
Poate că nemulţumirile preşedintelui interimar la adresa lui Ponta, de fiecare dată când acesta din urmă pare să fi dat semne de retragere în cruciada anti-Băsescu, au încurajat acest tip de percepţie. Unele voci susţin că este semnul unei lupte incipiente pentru putere: pentru Antonescu nu mai există cale de întoarcere, în vreme ce mult mai agilul Ponta ar putea avea şi alte opţiuni.
În România, alianţele dintre liderii orgolioşi şi suspicioşi sunt, adesea, şubrede şi de scurtă durată. Dar, în opinia mea, în ciuda stilurilor lor diferite, cei doi par a se dedica în totalitate ducerii la bun sfârşit a ofensivei pe care au dezlănţuit-o.
Lui Ponta îi convine de minune să aibă ca preşedinte un personaj indolent, dar solid din punct de vedere ideologic, precum Antonescu; el este un soi de Hindenburg, inactiv şi solemn, dar gata oricând să susţină militantismul liderului executiv şi nemilos în a stârpi orice fel de rezistenţă din partea anturajului său liberal.
El este o alegere mult mai sigură la Cotroceni decât un Sorin Oprescu sau un Călin Popescu Tăriceanu; oricare dintre aceştia ar fi putut încerca să creeze o grupare rivală şi să-şi promoveze propria viziune, una care să se dovedească a nu fi pe placul lui Ponta.
4. Realităţile economice îl vor ţine în frâu pe Ponta.
Aceasta presupune că Ponta este îngrijorat, cu adevărat, de deteriorarea situaţiei economice a ţării. Însă nu există niciun indiciu în acest sens. El s-a grăbit să ajungă la Jocurile Olimpice de la Londra, la scurt timp după prognoza sumbră a lui Mugur Isărescu privind viitorul economiei. Mă îndoiesc că a avut coşmaruri după declaraţiile lui Erik de Vrijer, şeful misiunii FMI în România, din 14 august, cum că luptele politice au un impact devastator asupra economiei.
În opinia mea, ultimul lucru pe care şi-l doreşte Ponta este o creştere economică, cu o clasă de mijloc tot mai numeroasă şi dezvoltarea unor sfere ale activităţii economice pe care statul cu greu le poate ţine sub control.
Lui Ponta i-ar fi mult mai uşor să conducă, dacă, la nivel naţional, România ar adopta un tip de economie pe care-l întâlnim în judeţele „roşii“ din sudul ţării, unde figuri precum Constantin Nicolescu, preşedintele Consiliului Judeţean Argeş, a acumulat o avere imensă din activităţi economice. Cu excepţia câtorva judeţe, precum Olt, Teleorman şi Mehedinţi, România s-a îndepărtat prea mult de la practica în care bunăstarea oamenilor depinde, în totalitate, de baronii locali de tip socialist.
Indicatorii economici ar trebui să atingă un nivel mult mai scăzut înaintea revenirii la „starea de graţie“ şi înainte ca Ponta să poată adopta, la nivel naţional, comportamentul unor baroni locali din Oltenia. Prin urmare, cred că seceta, o amânare a atragerii de investiţii străine, o monedă în continuă depreciere şi o inflaţie accentuată sunt, fiecare în felul său, menite să-l ajute pe Ponta să ducă România cu o generaţie în urmă, din punct de vedere economic.
5. În cele din urmă, criticile din PSD îi vor contesta autoritatea.
Singurii care contează în PSD sunt baronii locali: ei oferă libertate de acţiune deplină unui lider care le apără măsurile, de cele mai multe ori crude şi primitive, de exercitare a puterii, la nivel local. Niciun lider PSD nu le-a convenit la fel de mult ca Ponta. Dacă va deţine controlul absolut asupra statului, un an de-acum încolo, atunci ex-pesedişti precum Cristian Diaconescu, care a prevăzut ce avea să urmeze şi şi-a dat demisia de îndată ce Ponta a venit în fruntea partidului, vor fi percepuţi ca un soi de profeţi; în vreme ce Ioan Rus, care i-a dat voie lui Ponta să se folosească de el, va părea un tip extrem de naiv.
6. Astăzi, extremiştii sunt mai vizibili, dar şi ei vor fi ţinuţi în frâu.
Ion Iliescu i-a cauţionat pe Miron Cozma şi Corneliu Vadim Tudor când a avut nevoie de aceştia pentru a răspândi teama şi a ameninţa populaţia, în scopul restabilirii vechilor structuri ale puterii. Dar a avut grijă să reducă influenţa acestor elemente haotice, operând în culisele politicii, pentru eventualitatea în care Occidentul avea să denunţe ilegitimitatea regimului său.
Acum, iată că a venit şi vremea PSD-ului, când poate spune Occidentului să-şi păstreze pentru sine discursurile moralizatoare şi să înceteze să se mai amestece în treburile românilor. În mod ironic, cei mai vocali în a proclama neamestecul în treburile interne sunt primii doi preşedinţi ai României de după 1989, Ion Iliescu şi Emil Constantinescu – două personaje din ce în ce mai greu de deosebit.
Astfel, este absolut firesc că Ponta şi alte figuri proeminente din USL au semnat un protocol cu colonelul Mircea Dogaru şi al său Consiliu Naţional al Societăţii Civile, în faţa camerelor TV, în data de 13 iulie, prin care s-au obligat să desfiinţeze organismele de stat sau civile care se opun accederii la putere a partidului unic.
Dacă USL reuşeşte să deţină controlul absolut asupra legii şi ordinii, atunci este foarte posibil ca unor personaje care au făcut parte din armată şi serviciile secrete, precum şi succesori ai lui Cozma din rândul sindicaliştilor să li se permită să acţioneze în postura de justiţiari, creând o formă paralelă de justiţie. Este o situaţie similară cu cea din nordul Italiei, înaintea venirii la putere a lui Mussolini, în 1922.
7. Instituţiile statului vor limita potenţialul distructiv a lui Ponta.
Ponta e conştient de obstacolul important pe care o parte a aparatului de stat îl reprezintă pentru ascensiunea sa la putere. Va fi un test al agilităţii şi al cruzimii de care a dat dovadă în politică, dacă USL îşi va putea subordona nu numai justiţia, ci şi armata, poliţia şi chiar organisme din afara controlului imediat al statului, precum principalele universităţi.
Occidentul nu a fost luat prin surprindere de asaltul rapid al lui Ponta asupra diverselor instituţii, precum Avocatul Poporului, TVR, Institutul Cultural Român sau Institutul pentru Investigarea Crimelor Comunismului şi a Memoriei Exilului Românesc (IICCMER). În democraţiile de pe ambele maluri ale Atlanticului este încă vie memoria faptelor prin care Slobodan Miloşevici s-a opus deschiderii Iugoslaviei spre calea democraţiei, sufocând organismele armatei şi pe cele civile cu activişti, militari de carieră şi, uneori, chiar scursuri ale societăţii, pentru a-şi teroriza şi intimida adversarii.
Media a jucat un rol crucial în destrămarea Iugoslaviei şi aruncarea ei în ghearele războiului. În vreme ce oficialii occidentali de pe cele două maluri ale Atlanticului sunt perfect conştienţi de iminenţa unor presiuni asupra armatei, poliţiei, serviciilor secrete şi justiţiei, cred că aceştia nu sunt la fel de conştienţi în ceea ce priveşte rolul negativ enorm pe care media îl au în a pregăti România pentru dictatură sau pentru un conflict intern extrem de acut.
Mai întâi, cele mai vizionate programe ale media electronice private, urmate apoi, din ce în ce mai mult, de programele de stat devin purtătoarele unor opinii radicale, pe care nici măcar Vadim nu le-ar fi putut egala, în perioada când România Mare avea un tiraj de invidiat. Ar fi o tragedie ca Occidentul să realizeze pericolul pe care mass-media îl reprezintă în mâinile mogulilor aflaţi de aceeaşi parte cu colonelul Dogaru, abia când acestea vor începe să se concentreze pe atacuri asupra Occidentului şi a valorilor politice asociate cu acesta. Nu cred că suntem departe de un asemenea scenariu. Însă prietenii României democratice din afara graniţelor trebuie să-şi concentreze atenţia asupra media toxice, reprezentând principala forţă aflată în spatele loviturii de stat în slow-motion, şi să vină cu o strategie la nivel înalt de contracarare a acesteia, înainte ca judecata a milioane de români să fie compromisă iremediabil.
8. Lupta politică nu se va răsfrânge asupra societăţii.
Nu sunt sigur că este o presupunere realistă. Spiritele se înfierbântă din cauza manipulării mass-media, după doi ani de austeritate în care atât Traian Băsescu, cât şi Emil Boc au dat dovadă de ineficienţă în sfera comunicării.
Este de aşteptat ca orice creştere a salariilor, pensiilor şi a oricăror altor venituri să fie eliminată de inflaţie şi de costurile aferente crizei economice. Pentru a stopa o scădere a popularităţii USL, liderii săi vor trebui să alimenteze tensiunile, astfel încât susţinătorii să uite de neajunsurile economice. Astfel, mă aştept ca principalele canale de televiziune să devină şi mai agresive şi lipsite de inhibiţii. Acuzaţiile la adresa organizaţiilor civice, a noului partid de opoziţie, a adversarilor politici etc. vor deveni norma. Ironic, există mult mai mulţi liberali dornici să pescuiască în aceste ape tulburi decât pesedişti cu state vechi. Ura faţă de Băsescu, faţă de sectoarele independente ale sistemului judiciar şi faţă de intelectualii de marcă ce se opun preluării puterii de către aceştia este extrem de puternică în rândul celor mai influenţi lideri din PNL. În vreme ce, în unele grupuri din PSD, mai există încă o doctrină de stânga coerentă – Grupul de la Cluj fiind cel mai bun exemplu –, orice formă de liberalism autentic pare să fi dispărut complet din PNL. În prezent, acesta reprezintă o formaţiune politică mult mai extremistă decât PSD.
Pe fondul acestei priviri de ansamblu, avertismentul dat de Monica Macovei privind pericolul izbucnirii unui război civil nu este deloc forţat.
9. Occidentul îşi va reduce pretenţiile şi va încerca să ajungă la un consens cu Ponta.
Poate UE va realiza faptul că şi-a fixat nişte obiective prea ambiţioase încercând să integreze o ţară în care dictatura ceauşistă este încă vie şi să decidă, în schimb, să o părăsească discret, lasând-o să-şi urmeze destinul sub guvernarea Ponta. Totuşi, mă îndoiesc că va fi aşa. Va fi imposibil de menţinut un modus vivendi alături de cineva care n-a făcut niciun secret din caracterul său duplicitar şi răzbunător, iar minţile lucide din Europa Occidentală au realizat asta. Cu excepţia lui Graham Watson, din partea liberalilor europeni, mă îndoiesc că mai există cineva care să creadă că Ponta poate oferi o guvernare stabilă în România. În opinia mea, nu există suficienţi oameni care să combine pregătirea profesională cu militantismul ideologic pentru a ocupa funcţiile oficiale şi a conduce eficient. UE va avea o poziţie foarte puternică, dacă va face ceea ce ar fi trebuit să facă la începutul negocierilor cu România – şi anume să vină cu o reformă croită după nevoile specifice ale ţării şi de pe urma căreia să poată beneficia majoritatea cetăţenilor de rând. Românii îşi vor recăpăta rapid sentimentul proeuropean, dacă va exista vreun semn care să indice o astfel de abordare din partea UE. Pentru început, ar putea fi una prin care transferul de fonduri de la Bruxelles să se facă în beneficiul milioanelor de cetăţeni şi al comunităţilor specifice, şi nu în folosul celor care influenţează deciziile politice prin metode ilegale şi care au acumulat averi prin exploatarea procesului interminabil al tranziţiei, în interes propriu.
România sub guvernarea Ponta are toate caracteristicile necesare pentru a deveni un stat eşuat, indiferent dacă îşi transferă sau nu angajamentele către Răsărit. Chiar înainte de canibalizarea României, alte state membre UE se vor confrunta cu probleme grave cauzate de acte criminale, corupţie şi emigrare în masă. Cred că Occidentul îşi dă seama că nu poate abandona România aşa uşor, de aceea răspunsul Bruxellesului şi cel al Washingtonului la asaltul asupra democraţiei, din vara aceasta, a fost atât de rapid şi de bine coordonat.
Concluzie
Chiar dacă această criză va scădea în intensitate, probabil va fi doar o acalmie de moment. Perspectivele par a fi catastrofale. Însă o evaluare corectă a noii etape în care a intrat România ar putea creşte şansele ca măcar unele dintre opţiunile periculoase pe care le are la îndemână să fie amânate.
Traducere de CRISTINA SPĂTĂRELU