De același autor
Dupa saltul istoric al modernizarii si occidentalizarii rapide facut in secolul XIX, dupa socurile extremismului si dupa traumele tranzitiei postcomuniste produse de secolul XX, secolului XXI are in fata un nou orizont. Suntem acum de drept parte a Occidentului si a civilizatiei sale. Desigur, ramane sa dam un continut sau un fond acestei realitati formale. Dar vremea ezitarilor intre Occident si Orient, vremea speculatiilor privind o a treia cale intre Est si Vest a trecut in mod sigur. Greul insa abia acum incepe. Iar motivul devine evident, ori de cate ori ridicam capul, desprinzandu-ne de inertia locurilor comune din mitologia nationala, care ne ingreuneaza vederea. Primul lucru pe care-l sesizam este ca principala problema nu este atat una de ajustare a vietii publice, a atitudinilor si a institutiilor la exigentele lumii civilizate, chiar daca si aici ar fi multe de facut. Privind lucid in jur, ne lovim aproape imediat de doua seturi de intrebari care vizeaza un palier mult mai adanc. In primul rand, este o intrebare de natura identitara: cine suntem de fapt noi si ce reprezentam in familia europeana? Ce inseamna acest proiect politic numit si ce vrem de la el pentru deceniile si secolele care vin? In al doilea rand si la fel de importanta este o alta intrebare: ce trebuie sa facem acum? Observam ca punctul in care am ajuns, departe de a ne invita la relaxare, ne supune unor noi presiuni, in niciun fel mai mici decat cele la care am fost supusi in trecut. Care sunt directiile de actiune pe care, ca entitate colectiva, trebuie sa si le propuna? Care sunt obiectivele pe care fortele politice, ca instrumente de agregare a acestei actiuni colective, trebuie sa si le aleaga? Care sunt principiile si valorile care trebuie sa le orienteze eforturile?
In lumina celor de mai sus, cartea noastra* este gandita ca o contributie la o incipienta dezbatere publica in jurul a doua teme inrudite. Prima este problema identitatii doctrinare a dreptei romanesti azi, la inceputul noului mileniu, in conditiile in care facem parte formal, cu drepturi si responsabilitati depline, din familia europeana. Cea de-a doua este problema naturii si a viitorului proiectului national romanesc in noul context istoric, un context dat nu numai de institutionalizarea apartenentei noastre la familia civilizatiei transatlantice, ci si de marile provocari geopolitice pe care aceasta civilizatie le are de infruntat in viitorul nu foarte indepartat.
Este important sa spunem, de la bun inceput, ca demersul nostru trebuie citit nu atat ca o afirmatie de ortodoxie doctrinara, cat ca o provocare la o dezbatere publica. El identifica o serie de probleme si anunta un set de teme, teze si principii care, credem, ar trebui avute in vedere in dezbaterea intelectuala si politica privind directiile de actiune colectiva ce ne stau in fata. Nu pretindem ca lista noastra de teme si probleme este exhaustiva. Si in niciun caz nu pretindem ca am detine raspunsuri definitive. Cu atat mai mult cu cat aceste raspunsuri presupun o reactie cu o dimensiune colectiva, atat in calitate de reprezentanti ai unui proiect national, cat si de reprezentanti ai marelui experiment capitalist-democrat-liberal propus istoriei de catre Occident. Adica atat in calitate de romani, cat si in calitate de europeni.
Propunem, totusi, cateva teze relativ ambitioase. Cititorul va descoperi, atat printre randuri, cat si explicit, o propunere de redefinire a catorva dintre cele mai profunde elemente ale modului in care gandim proiectul dreptei romanesti si, in mod implicit, proiectul national. Sugeram cateva abordari despre care credem ca, odata incorporate dezbaterii publice, vor duce, in timp, la o rasturnare spectaculoasa a felului in care vor fi definite si percepute aceste proiecte politice. Nu este vorba numai de o rasturnare de perspectiva - de la o abordare cu fata intoarsa spre trecut, la o abordare cu fata catre viitor. Cititorul nostru va descoperi ca este vorba de mai mult: o reconsiderare a insesi substantei doctrinare a ceea ce numim dreapta romaneasca si, legat de aceasta, o reinterpretare a dimensiunii identitare a proiectului national.
Acestea fiind spuse, sa facem o precizare importanta cu privire la modul in care intelegem natura efortului nostru de reinterpretare si redefinire. Angajandu-ne in acest demers, nu plecam de la ideea ca exista o doctrina unica, un decalog universal al dreptei, un set de principii care valideaza in abstracto si in eternitate un efort ca al nostru. Nu credem ca suntem in posesia cheii semantice univoce a termenului dreapta. De fapt, avem o viziune foarte pragmatica: pana la urma, ne place sau nu, dreapta va fi ceea ce miscarea politica de dreapta va declara ca este de dreapta. Testul ultim este cel al uzului si al practicii. Iar uzul si practica depind de lupta ideilor. In cazul doctrinelor politice, poate chiar mai mult decat in alte domenii ale vietii publice, avem de-a face cu o confruntare retorica neintrerupta pentru a impune public o interpretare sau alta si pentru a delegitima interpretarile alternative.
Asadar, intelegem foarte bine ca, publicand o carte ca aceasta, ne inscriem intr-o lupta. Intelegem ca sunt si alte propuneri si idei privind formula si arhitectura doctrinara a noii drepte a secolului XXI. Intelegem ca propunerile noastre vor trezi reactii din partea celor care gandesc lucrurile in alte paradigme - de pilda, a celor care au ca model perioada interbelica sau a celor care cauta o sursa de inspiratie in lumea secolului XIX. Si, de asemenea, mai intelegem ca aceste reactii nu ne vor fi favorabile, asa cum nici reactiile noastre nu sunt favorabile proiectelor unei drepte a secolului XXI, care s-ar revendica de la radicalismul antiliberal si anticapitalist al perioadei interbelice sau s-ar complacea prea mult in nostalgia aristocratiei secolului XIX. Dorinta noastra nu este sa evitam polemicile, fie ele si taioase. Am dori insa ca aceasta confruntare sa se dea acolo unde ii este locul - adica in planul ideilor si al argumentelor. Testul fiecarei tabere, care se confrunta acum pentru a defini spiritul dreptei viitorului si a-si impune interpretarea asupra acesteia, este capacitatea de a-i convinge pe ceilalti ca varianta sa este cea mai viabila, ca propune vehiculul intelectual apt sa raspunda provocarilor istorice ale momentului si, astfel, capabil sa duca mai departe, in noul mileniu, proiectul national si familia europeana. Altfel spus, obiectivul ultim al lucrarii de fata este sa-si convinga cititorii ca in paginile sale vor gasi schitate principiile unui astfel de instrument intelectual-politic.
Un prag istoric
Odata cu pragul noului mileniu, traversam si un prag istoric. Pentru prima data in istoria sa, , "
Teza pe care o avansam este simpla: din perspectiva sfarsitului secolului XXI, raportarea noastra politica si identitara va fi, in primul rand, in termeni de bloc politic si civilizational, cu alte cuvinte, va avea loc prin prisma apartenentei la spatiul european si transatlantic. Este un trend istoric. Treptat, notiunea noastra de traditie si identitate se aliniaza la numitorul comun al blocului geopolitic din care suntem parte. Altfel spus, la traditia modernitatii occidentale - a capitalismului, liberalismului si democratiei. De aici, un element identitar foarte puternic. Ne place sau nu, capitalismul democrat liberal este nucleul experimentului occidental modern. Este ceea ce face ca Vestul sa fie diferit de restul lumii. Este diferenta specifica fata de care toate celelalte civilizatii si forme de organizare sociala palesc. A fi parte a spatiului cultural euroatlantic inseamna a fi parte a acestei traditii si a experimentului istoric occidental intemeiat pe aceasta. Iar se misca rapid in directia constientizarii si asumarii pe deplin a acestei identitati.
Bineinteles ca o asemenea apartenenta este onoranta. Constiinta unicitatii si a pozitiei speciale in istorie functioneaza la nivel de bloc civilizational dand forta, mandrie si sens popoarelor europene. Acestea fiind spuse, suntem acum in pozitia de a identifica explicit ceea ce consideram a fi principiul implicit al dreptei occidentale, vazute ca o miscare transnationala, un principiu care va deveni, in viitor, tot mai prezent in spatiul public al lumii romanesti: exceptionalismul tipului de cultura si civilizatie propuse umanitatii de catre Occident. Intr-o lume globala a civilizatiilor aflate, daca nu in coliziune, cel putin in frictiune surda, avem privilegiul si mandria de a fi partea familiei civilizationale careia ii datoram libertatea si prosperitatea lumii contemporane. Avem sansa de a ne relansa in mileniul trei avand ca punct de sprijin si reper exceptionalismul occidental. Nu avem nicio scuza sa ratam. Atinsa de acest exceptionalism in mod tangent la origini, purtand amintirea remarcabilului salt istoric produs in a doua jumatate a secolului XIX, Romania are sansa, in istoria sa postcomunista, sa isi recupereze in mod miraculos traditia.
Parametrii noii drepte
Pornind de la ideile de mai sus, cartea noastra este structurata dupa cum urmeaza. Primele doua parti vor trata ceea ce consideram a fi doi parametri cheie ai dreptei contemporane: liberalismul clasic si capitalismul. Din punctul nostru de vedere, procesul de reconstructie a noii drepte, pe care il propunem, ar trebui sa inceapa cu aceste doua elemente. Aparent, nu suna ca o propunere revolutionara. Dar sa nu uitam un lucru: este vorba despre doua teme care, din pacate, nu numai ca au fost insuficient asimilate de dreapta romaneasca, dar raman, in continuare, foarte putin intelese in cultura noastra, in general. Vrem sa trecem dincolo de lozinci si vrem sa aratam de ce aceasta diada este atat de importanta. Abia cand natura profunda a liberalismului clasic si a fenomenului capitalist, ca proiecte propuse de Occident umanitatii, este descifrata, intelegem si ce implicatii profunde are, pentru noi, imbratisarea ca parametri de doctrina politica a principiilor acestor proiecte. Dorim sa demonstram astfel ca nu putem vorbi de o dreapta romaneasca moderna, pregatita sa faca fata provocarilor secolului XXI, in absenta intelegerii motivelor pentru care, in noul mileniu, principala sarcina a Occidentului si, implicit, a noastra va fi apararea si dezvoltarea mostenirii acestor doua proiecte si a traditiei asociate lor. Pe scurt, in primele doua parti ale cartii fixam doi parametri generali fata de care, sugeram noi, ar trebui sa se defineasca dreapta contemporana, principiala si constructiva. A fi de dreapta in secolul XXI presupune drept conditii (nu suficiente, dar totusi necesare), imbratisarea principiilor liberalismului clasic si a ordinii sociale a capitalismului.
In partea a treia a cartii continuam discutia, trecand, insa, in alt registru. Teza noastra este ca, dincolo de principii, formele concrete pe care le va imbraca noua dreapta a secolului XXI vor prinde contur ca reactie la provocarile si presiunile momentului istoric. Ultima parte a cartii este in buna masura dedicata acestora din urma. , afirmam noi, departe de a fi ajuns la un liman istoric odata cu accederea in NATO si UE, se afla, de fapt, in pragul unei epoci de turbulenta majora. NATO si UE insele si sfera civilizatiei occidentale, in general, sunt la inceputul unei perioade de mari incertitudini si de mari provocari. Iar lista lor nu este deloc scurta: terorismul fundamentalist, demografia, geopolitica - , , Rusia - si eroziunea culturala se conjuga intr-un val istoric care preseaza asupra Vestului. Si, pe masura ce presiunea creste, devine din ce in ce mai evidenta necesitatea unor reactii pe masura. Speranta noastra este ca Vestul - din care facem acum parte atat informal, cat si formal - va avea capacitatea de reactie necesara trecerii cu bine a acestui moment istoric de turnura. In ceea ce ne priveste pe noi, romanii, reactia la aceste provocari ne obliga sa regandim din temelii strategia nationala si insusi modul in care ne definim ca proiect si prezenta istorica.
O optiune necesara
Indiferent ce credem despre provocarile momentului sau despre clivajul stanga-dreapta, nu putem sa nu observam ca este vorba de o tema ce se impune, treptat, constiintei noastre publice. Desi inca difuz, simtim ca ne apropiem de un punct in care trebuie cumva sa reevaluam, in lumina noilor evolutii si a noului context global, modul in care imaginam identitatea istorica si politica a poporului nostru. Incepem sa realizam ca nu putem continua sa functionam indefinit pe baza unei formule gandite si puse in practica in secolul XIX. Orice popor cu pretentii isi reevalueaza pozitia istorica si se reinventeaza istoric la cateva sute de ani. Nu este o optiune. Este o necesitate impusa de insasi schimbarea istorica si sociala din jur. Viata politica si destinul natiunilor se constituie in jurul unor formule identitare. Iar aceste formule identitare sunt partea centrala a marii strategii istorice si a proiectelor nationale ale popoarelor lumii. La randul lor, aceste proiecte evolueaza odata cu contextul. Un ingredient este, insa, prezent intotdeauna, indiferent de context. Nu este nicio surpriza ca formulele identitare implica, prin natura lor, o anumita "diferenta specifica" - adica acele elemente prin care un popor se singularizeaza ca purtator al unor obiective, directii si experiente istorice unice. Este vorba despre acel "ceva" ce il face special, ce ii da o nota speciala in concertul celorlalte popoare. Vorbim despre acea viziune de sine ce ii da incredere in el insusi si forta sa se confrunte cu vicisitudinile istoriei. Acestea fiind spuse, avem acum pregatit terenul pentru a formula (sau, mai bine zis, a reformula) ceea ce consideram a fi a doua tema majora a dreptei romanesti a secolului XXI: reconstructia identitatii specifice si reinventarea particularismului proiectului romanesc in secolul XXI, in conditiile noii configuratii europene din care facem parte.
Intr-un anumit sens, din acest punct de vedere, lucrurile nu sunt foarte complicate. Noi am imbratisat civilizatia occidentala printr-un act de vointa istorica. Noi nu am crescut natural in ea. Noi am privit experimentul istoric generat de vestici de undeva, de la periferie si am hotarat ca vrem sa fim acolo. Si se pare ca avem sansa sa reusim. Printr-o asemenea optiune necesara, am inceput sa ne reconstruim identitatea in secolul XIX si, dupa o recadere de o jumatate de secol intr-o sfera straina acestei optiuni, continuam aceasta reconstructie in noul secol si in noul mileniu. Stim ca avem o traiectorie istorica si o zestre istorica unica. Stim ca aducem in familia occidentala un plus de experienta si o perspectiva speciala, specifice unei natiuni care a navigat pe ape istorice nu tocmai linistite, in conditii nu tocmai confortabile, la marginea sud-estica a lumii civilizate moderne. Dar aceasta optiune necesara presupune o distantare de erorile trecutului. Ar fi o mare greseala sa revenim la romanismul ponosit si la locurile comune asociate lui. Noul nostru avatar istoric trebuie sa fie unul cu fata catre viitor. Iar definirea acestei fete se face printr-un proiect de reconstructie identitara, cu adevarat national, care presupune o indelungata dezbatere publica. Mai mult, presupune un profund act de vointa politica.
Reconstructia dreptei romanesti
Toate cele de mai sus constituie cadrul in care trebuie interpretat demersul nostru: nu ne propunem imposibilul, si anume sa oferim o formula identitara de-a gata, si cu atat mai putin sa o impunem public, dar dorim ca aceasta carte si ideile prezentate in ea sa fie o contributie la lansarea dezbaterii publice in urma careia ar putea emerge o formula viabila. In privinta formulei, solutiile sugerate de noi par simple si firesti. Fapt este ca, ne place sau nu, suntem confruntati cu o mutatie doctrinara si identitara majora. Pentru ca acum, odata pragul european trecut, se deschide un nou orizont. Acum, contextul nostru imediat nu mai este o rascruce a marilor imperii, ci este dat de unitatea occidentala in diversitatea ei nationala si culturala. Avem, prin aceasta, deja creionati parametrii generali sau, mai bine spus, europeni, ai reconstructiei dreptei romanesti si, totodata, ai proiectului national romanesc: traditia iudeo-crestina in interpretarea occidentala si imbratisarea civilizatiei capitalismului nascuta din aceasta traditie. Si astfel, noua dreapta ar putea creste, sugeram noi, in jurul unei noi perspective, cu doua dimensiuni: cea a civilizatiei si a familiei europene si cea a specificului national - fie el cultural, intelectual sau religios - interpretat, insa, in contextul mai larg al valorilor civilizatiei capitalist-liberale occidentale.
Desi, in aceasta lucrare, nu vom avansa dincolo de enuntarea parametrilor generali ai acestor dimensiuni, sa semnalam totusi ca semnificatia si implicatiile acestei schimbari de accent doctrinar identitar nu sunt deloc banale. De pilda, sa spunem pentru cei care, in absenta filonului conservator, ideea de dreapta isi pierde forta de atractie, ca din aceasta mutatie de accent rezulta o forma valida, dar paradoxala de conservatorism. De ce paradoxala? Pentru ca ne obliga la un conservatorism al schimbarii. Adica incorporeaza o forma de traditie cu totul atipica - cea a experimentului occidental liberal-democaratic-capitalist -, o traditie care presupune schimbare sociala continua. Altfel spus, este un conservatorism ce vrea sa apere si sa conserve o ordine sociala a dinamismului. Este un traditionalism calat pe o forma moderna de societate, cea capitalista. Nu trebuie sa fie o surpriza. O privire atenta ne releva cum treptata reasezare a dreptei occidentale in ultimii 50 de ani inchide o paranteza de doua sute de ani. Azi, capitalismul si modernitatea politica, sociala si institutionala nu mai reprezinta ruptura, ele reprezinta continuitatea. Pe scurt, evolutia istorica a Occidentului modern a generat substanta unui nou tip de conservatorism. Este o traditie reala, nu una artificiala sau inventata si reinventata din ratiuni de experienta politica. Si ea se cere aparata. Vorbind despre acest efort defensiv, desfasurat pe baza principiilor si valorilor clasice occidentale, atingem punctul cheie. Caci din efortul concret de aparare, punct cu punct, provocare cu provocare, rezulta elementele concrete ale doctrinei si agendei comune a dreptei occidentale a zilelor noastre.
Ar fi simplu si placut sa spunem ca toate cele de mai sus sunt doar teme optionale. Avem, insa, convingerea ca ne situam, in aceasta privinta, in egala masura, in dublul registru al optiunii si al necesitatii. Si, asumandu-ne riscul de a parea alarmisti sau exagerati, sa spunem ca vorbim aici despre o chestiune de supravietuire istorica. Care este intelesul precis al acestui termen? Are rost sa fie adus in discutie? Merita in vreun fel sa ne preocupe problema rezilientei istorice a poporului roman si a proiectului sau national? Si, daca da, de ce? Toate acestea, precum si alte teme adiacente reprezinta insa o alta discutie. O discutie pe care o lasam deschisa.
* Fragment din Reconstructia dreptei. Intre experimentul capitalist occidental si proiectul national romanesc, de Valeriu Stoica si Dragos Paul Aligica, volum in curs de aparitie la Editura Humanitas.