De același autor
În cei doi ani şi jumătate de când conduce Guvernul României, Victor Ponta a numit 67 de miniştri, fără a-i socoti pe cei nominalizaţi şi apoi retraşi. Deși partidul său are o majoritate confortabilă în Parlament, trăim sub o remarcabilă instabilitate guvernamentală.
Structura și numirile în guvern se fac pentru a plăti cecuri de partid sau pentru a rezolva problemele de imagine ale premierului Ponta. Cum performează o organizație din care se vine și se pleacă atât de des? Prost. Iar când această organizație este guvernul unei țări, în urmă rămân cruci. Cruci reale sub care stau victime concrete.
Din ultimul raport OECD „Health at a Glance 2014” mi-au sărit în ochi trei capitole. La toate România stă foarte prost şi niciunul nu se datorează unui ghinion cosmic de care să fi fost lovit neamul nostru. Nu suntem nici ţara cu cel mai dificil teren din Europa. Nici cea cu cea mai proastă conexiune la internet. Şi nici cea cu cele mai izolate sate. Dar suntem ţara europeană cu cele mai numeroase accidente rutiere mortale, cu cea mai crescută mortalitate în cancerul de col uterin şi cu cei mai mulți copii morți înainte de a împlini un an.
Rata crescută a mortalităţii în cancerul de col se datorează în primul rând detectării târzii a acestui cancer în România. Conform studiului invocat, rămânem ţara europeană cu cele mai slabe programe de detectare nu doar pentru cancerul de col uterin, ci şi pentru cancerul de sân şi cancerul colorectal. În cazul cancerului de col avem o situaţie excepţional de proastă: de trei ori mai puţine femei monitorizate decât media UE. Până şi bulgarii, eternul nostru etalon codaş-comparativ, stau mult mai bine decât noi cu 46,8% femei monitorizate faţă de doar 14,6% în România.
Prevenţia cancerului de col, prin monitorizare, nu este costisitoare. Guvernul nu poate invoca în acest caz lipsa banilor. În 2012 s-a început un program naţional de monitorizare pe o perioadă de 5 ani finanţat cu 66 milioane de lei. Trei ani mai târziu, fondurile scăzuseră de cinci ori, fiind alocate doar 13 milioane de lei. Dar nu pentru că rezultatele monitorizării ar fi fost excelente. Nici vorbă: față de promisiunile inițiale făcute de guvernul Ponta în 2012, astăzi programul a rămas mult în urmă. Până în prezent au fost monitorizate de două ori mai puține femei decât era prevăzut.
Involuţia a continuat, cu o blocare a programului în vara acestui an din cauza subfinanţării, monitorizarea fiind reluată în toamnă. Mai rău (da, se poate mai rău), există judeţe unde o treime din medicii de familie nu sunt înscrişi în acest program deşi primesc 15 lei doar pentru a-i explica pacientului de ce e bine să-şi facă un test Papanicolau pentru detecţie timpurie.
Concluzia: una din cele mai importante probleme de sănătate publică ale României poate fi rezolvată fără o investiţie financiară considerabilă. Autorităţile pot salva concret vieţi dacă sunt disciplinate şi cât de cât coerente. Dar în ultimii doi ani și jumătate, ministerul Sănătății a fost condus de 4 miniștri diferiți.
Și 6 (şase!) femei mor în continuare zilnic în România din cauza cancerului de col. Câte dintre aceste şase cruci se datorează Guvernului?
În fiecare an, când conduc de Crăciun spre casa părinţilor, trec pe lângă cel puţin un accident urât. Nicăieri nu am văzut atâtea cruci pe marginea şoselelor ca în România. De sărbători conduc cu frică, o frică justificată pentru viaţa mea.
Suntem oficial ţara cu cel mai letal trafic rutier din Europa. La noi mor de 4 ori mai mulţi oameni pe şosele decât în Anglia. Iar raportul OECD menţionează clar că scăderea acestui fenomen depinde de creşterea calităţii şoselelor.
Autostrăzile costă, dar niciodată România nu a mai avut atât de mulţi bani gratuiţi la dispoziţie, bani veniţi direct de la Uniunea Europeană, destinaţi special construirii de autostrăzi. Cu toate acestea, 2014 este anul cu cei mai puţini kilometri de autostradă deschişi circulaţiei din ultima perioadă.
Sub oblăduirea lui Dan Şova, fostul ministru în sarcina căruia au stat noile autostrăzi ale României în ultimii ani, strategia naţională de construire a autostrăzilor s-a tot schimbat. Mai multe licitaţii au fost întârziate luni întregi şi termenele de finalizare au fost în repetate rânduri nerespectate. Desigur, nu este doar răspunderea lui Şova, ci şi a tuturor celorlalţi miniştri ai transporturilor din ultimul deceniu. România are astăzi sub 700 de kilometri de autostradă.
Restul sunt drumuri naţionale cu multe cruci pe margini. Câte dintre ele se datorează şi guvernanţilor?
Proasta calitate a şoselelor este şi unul dintre factorii care menţin România pe locul 1 la capitolul mortalitate infantilă. Deşi în ultimele decenii situaţia s-a îmbunătăţit, evoluţia nu este suficient de rapidă: Ungaria, Polonia, Croaţia, Slovenia, sunt doar câteva dintre ţările care au reuşit să-şi reducă mult mai eficient decât România mortalitatea infantilă. Toate aceste ţări au şosele mult mai bune decât ale României, o ţară în care 45% din populaţie trăieşte la sat şi întâmpină greutăţi în a accesa serviciile medicale.
În prezent în sate sunt de 7 (şapte) ori mai puţini medici decât în oraşe. O treime(!) din mamele de la ţară nu au fost controlate niciodată de un ginecolog pe perioada sarcinii, principalele motive invocate fiind absenţa cabinetelor medicale specializate din localitatea de reşedinţă şi lipsa banilor. Lipsa banilor este invocată deşi asistenţa medicală ar trebui să fie gratuită pentru orice gravidă.
Cauzele acestei situaţii sunt mai complexe, dar Guvernul are la îndemână câteva instrumente prin care ar putea produce rapid schimbări benefice: stimularea financiară consistentă a medicilor care lucrează în rural, încurajarea modelelor de asistenţă medicală comunitară sau creşterea rolului moaşelor la sate.
Dar în ciuda promisiunilor electorale făcute în urmă cu doar o lună, guvernul Ponta a ales să nu crească fondurile alocate Sănătății în 2015. Aceasta este realitatea, în ciuda tuturor eforturilor ministrului Sănătății de a jongla cu cifrele și a ne explica cum are negrul și câteva nuanțe de alb.
În continuare nouă bebeluşi dintr-o mie mor în România înainte de a împlini un an. Sunt de două ori mai mulţi decât în restul Europei. Câte din aceste tragedii se datorează Guvernului?
Politica este arta de a guverna cetatea. Din păcate, cetatea lui Victor Ponta este doar anturajul său de partid. Ne-o arată chiar această nouă remaniere guvernamentală. De aceea nu cred în niciuna din scuzele exprimate de Victor Ponta după pierderea prezidențialelor. După doi ani și jumătate, sub fotoliul său de prim-ministru au crescut prea multe cruci.
Articol preluat: Hotnews.ro
Comentarii 4
Luci - 01-09-2015
Pertinenet si la obiect articolul. Mult mai mult ar trebui sa se scrie si sa se discute la nivel mult mai larg despre mortalitatea infantila si rutiera. Desi autorul identifica bine cateva din cauze, dupa parerea mea, in ceea ce priveste numarul mare de accidente rutiere - cauzele nu se datoreaza exclusiv soselelor. Nu doresc sa exonerez guvernul pentru lipsa initiativelor de constructie. Este lamentabil. Dar mortalitatea rutiera se datoreaza si legilor laxe in vigoare in ceea ce priveste pedeapsa incalcalrii legislatiei rutiere si la lipsa de aplicare a legii rutiere. Agresivitatea din trafic - care dupa parerea mea e cauza numarul unu a fatalitatilor - ar scadea surprinzator daca pur si simplu s-ar aplica litera legii.
RăspundeCornel - 12-21-2014
Femeile din tarile vestice merg singure fara a fi chemate odata la 5 ani sa-si faca controlul periodic de depistarea a riscului crescut de a face un cancer de col uterin. ( Papanicolau si depistarea virusului responsabil de aceasta boala) . Vina cea mai mare pentru situatia din Romania o poarta MEDICII. Un medic responsabil nu ar tine seama de finante.Si-ar tine o evidenta si ar chema femeile pentru investigatie, f.simpla, dureaza 5 minute, nu e dureroasa. Si chiar daca depistarea virusului e mai costisitoare un papanicolau e f. ieftin. Si daca laboratorul refuza analiza sa protesteze. Ceea ce se intampla e o crima. Femeile care mor sunt tinere , lasa in urma copii orfani. Sunt indignat, medicii nu au niciun pic de constiinta a responsabilitatii lor profesionale?
Răspundeprofesoru - 12-15-2014
Intr-adevar, cate tragedii sunt cauzate de guvern? Si cate sunt cauzate de nivelul intelectual extrem de scazut al populatiei - mai ales al celei rurale? Faptul ca nu-si fac un control medical anual sau la doi ani pentru ca nu au medic in sat sau nu au bani e absurd. In liceul meu sunt vreo 500 de elevi care fac zilnic naveta de la tara. Adica se poate. Si mi se pare firesc sa fie de 7 ori mai multi medici la oras. Acestia consulta si pacienti din satele apropiate. Cum pot sa vina la piata sa vanda branza si zarzavaturi pot foarte bine sa vina si la dispensar. Mentinerea de dispensare in toate satele ar fi risipa de resurse. Mai degraba ar trebui investiti niste bani in campanii de informare. Eu de ex. a trebuit sa duc munca de lamurire eleve de la tara (clasa a X-a, unde eram diriginte), pentru ca ele si parintii lor sa accepte vaccinarea impotriva difteriei si tetanosului!
Răspunderonea - 12-15-2014
Daca ati urmarit ultimele sondaje, pe raomani nu-i intereseaza deloc bambiliciurile astea cu mortalitatea, accidentele, ca de altfel nici cu coruptia. Principala lor problema este sa le dea 5 lei in plus la pensie sau la salariu. Si Ponta a inteles asta...
Răspunde