De același autor
Startul fals al dezbaterii care opune spitalele private versus spitale de stat a fost declanşat chiar de către declaraţia-pistol a ministrului Eugen Nicolăescu. Acesta a împuşcat iniţial întreaga finanţare a spitalelor private: „toţi banii publici vor merge spre spitalele de stat“. Ulterior şi-a retras glonţul deja lansat pe ţeavă. Deşi împotriva legilor firii, practica e obişnuită în politica românească.
În realitate, spitalele private vor avea în continuare acces la banii Fondului Naţional Unic de Asigurări de Sănătate prin serviciile prestate în ambulatoriu, în laboratoarele de analize medicale sau în cazul intervenţiilor chirurgicale care nu pot fi practicate într-un spital de stat.
Aflăm asta din nota prin care, miercuri, Ministerul Sănătăţii şi-a explicat decizia de a redirecţiona aproximativ 40 de milioane de euro dinspre spitalele private înspre cele de stat. Cifra nu este de încredere pentru că lipsesc statisticile directe care să demonstreze exact câţi bani sunt decontaţi spitalelor private: unii oficiali guvernamentali au declarat iniţial că e vorba de 10% dintre cele 7,4 miliarde de lei alocate cheltuielilor spitaliceşti, apoi au revenit, afirmând că e vorba de 3%, în timp ce manageri ai unor mari spitale private avansează suma de 20 de milioane de euro anual. Oricum ar fi, nu e vorba de o sumă decisivă.
Şi atunci, de ce a aruncat în joc Ministerul Sănătăţii o temă atât de controversată? Eliminarea privaţilor de la finanţarea anumitor servicii medicale din fondurile asigurărilor medicale de bază este o pregătire a terenului pentru ceea ce va fi cea mai încinsă dezbatere a deceniului în sănătatea românească. În această primăvară vor fi publicate serviciile medicale cuprinse în noul pachet de asigurări de bază, unul limitat, pentru a permite introducerea unei asigurări medicale complementare private.
Nota publicată miercuri este un document foarte important, pentru că descrie rezumativ noua viziune de stânga predominantă la Ministerul Sănătăţii, în funcţie de care va fi reorganizat sistemul medical românesc. Apreciabil prin consistenţă şi seriozitate, documentul este însă discutabil.
Extrapolând decizia Curţii Constituţionale asupra serviciilor de urgenţă, Ministerul Sănătăţii nu se consideră obligat să susţină spitalele private din banii Fondului de Asigurări de Sănătate.
Dar criticile nu au fost declanşate de dualitatea spitale private / spitale de stat, ci de încălcarea dreptului pacientului de a beneficia de propria-i asigurare de sănătate în orice spital liber ales chiar de către el. În acest sens, decizia actuală a Ministerului Sănătăţii ar putea intra în coliziune cu spiritul Directivei Europene 24 (obligatorie în România din toamna acestui an) care va permite pacienţilor români să se trateze în orice spital din Uniunea Europeană, privat sau de stat, obligând în acelaşi timp statul român să deconteze valoarea asigurării sociale de sănătate acelui spital.
Ministerul Sănătăţii are însă la dispoziţie o armă foarte eficientă pentru a contracara posibilul obstacol ridicat de această Directivă, ale cărei norme de implementare urmează să fie elaborate chiar de către minister. Rambursarea costurilor medicale acordate pacienţilor, prevede Directiva, este limitată de către legislaţia statului din care provine pacientul.
Este un eveniment faptul că Ministerul Sănătăţii confirmă printr-un document oficial existenţa corupţiei la nivel înalt şi o legătură cu caracter penal între conducerile anumitor spitale private şi oficiali înalţi din sistemul public de sănătate. Un lucru bine cunoscut, despre care s-a mai scris şi vorbit în media. Întrebarea este de ce Ministerul Sănătăţii nu nominalizează clar spitalele private prinse într-un astfel de lanţ al corupţiei pe banii noştri, ai asiguraţilor? Să fie prea periculoasă din punct de vedere politic această identificare? Căci, în lipsa ei, toate celelalte spitale private care funcţionează onest sunt nedreptăţite prin aruncarea unei suspiciuni grave asupra managerilor lor.
În plus, cazurile de trafic de influenţă se rezolvă prin controlul sistemului, nu prin ştirbirea libertăţii pacientului de a-şi folosi asigurarea medicală în spitalul în care doreşte să o facă.
Că pacienţii aleg să se trateze în spitale private, plătind în schimb un tarif suplimentar, nu este un argument în această discuţie. Este dreptul oricui să plătească în plus pentru a primi servicii de o calitate superioară.
După cum s-a mai spus şi scris, de multe ori suma de bani albi taxabili suportată de pacient la privat este apropiată, dacă nu similară, de plăţile informale din spitalele de stat. Această problemă nu se poate rezolva fără o creştere onorabilă a salariilor medicilor din sistemul de stat, tăiate cu 25% prin măsura Guvernului Boc.
Limitarea drastică a accesibilităţii pacienţilor la servicii medicale de calitate, atât de vehement invocată de Ministerul Sănătăţii, este prezentă de altfel şi în spitalele de stat, unde cei avuţi / celebri / înrudiţi, capabili să recompenseze financiar personalul medical, au parte de un tratament mai bun.
Alt eveniment remarcabil este recunoaşterea de către statul român, printr-un document oficial, a conflictului de interese în care se află medicii care lucrează simultan la stat şi la privat.
Trebuie să repet că media au mai scris şi vorbit despre asta în repetate rânduri, iar soluţia limitării practicii medicale şi la stat, şi la privat pentru o anumită parte a medicilor (modelul francez este de urmat) ar fi sănătoasă. Dar doar în condiţiile creşterii corespunzătoare a salariilor medicilor (modificarea legii salarizării unice, în sensul exceptării medicilor, este o variantă de luat în calcul). Dacă existenţa plăţilor informale este vitală pentru supravieţuirea sistemului medical românesc în forma sa actuală, asta nu înseamnă că practicarea lor este justă.
Din păcate, documentul Ministerului Sănătăţii doar admite existenţa acestui conflict de interese, fără avansarea unei soluţii punctuale. Raed Arafat a subliniat importanţa admiterii oficiale a acestui conflict de interese, dar a declarat că nu există nicio intenţie de a-l interzice.
Tăierea finanţării din fondurile asigurărilor medicale obligatorii pentru clinicile medicilor aflaţi în acest conflict rezolvă problema doar pe spinarea pacienţilor din clasa mijlocie, cărora li se interzice să-şi aleagă spitalul în care se vor trata.
Documentul ministerului alocă un spaţiu larg chestiunii concurenţei libere între spitalele private şi cele de stat. Dar reacţiile numeroase (manifestate în special pe Facebook) nu au criticat acest aspect întrucât el nu-l interesează pe pacient.
Critica esenţială adusă acestei decizii a Ministerului Sănătăţii poate fi rezumată astfel: de ce autorităţile îngrădesc dreptul pacienţilor plătitori de asigurare medicală de a se trata în ce spital doresc?
Doar în condiţiile existenţei unei asigurări complementare deductibile, o astfel de măsură ar fi echitabilă pentru întreaga populaţie a României, nu doar pentru segmentul de votanţi tradiţionali ai PSD.
Eugen Nicolăescu, ministrul Sănătăţii, a făcut referire în mai multe rânduri la posibilitatea încheierii unei asigurări private medicale. Dar din lege lipseşte o reglementare clară a asigurărilor medicale private.
În condiţiile noii măsuri, singura opţiune viabilă care oferă protecţie pacientului şi dreptul de a se trata într-un spital cu toalete curate şi medici politicoşi vor rămâne abonamentele medicale oferite angajaţilor companiilor multinaţionale. Spitalele private se vor enclaviza, devenind spitalele unui grup populaţional definit de către potenţa financiară a angajatorului (multinaţionala). Unde este aici echitatea promisă de Guvernul Ponta?
Din păcate, documentul Ministerului Sănătăţii devine sentimental şi evident injust pe final. Statul nu este considerat a fi un protector al drepturilor tuturor cetăţenilor săi, ci doar al unei anumite părţi a populaţiei, acei „80% dintre cetăţeni cu venituri mici, care nu le permit să apeleze la servicii medicale private“. Fractura logică care apare aici este agravată de întrebarea Ministerului Sănătăţii: „Pentru cine trebuie să finanţăm servicii medicale de calitate: pentru cei 20% care pot apela la asistenţa medicală spitalicească cu plată sau pentru cei care trebuie susţinuţi financiar, pentru că fără acest ajutor sunt condamnaţi la moarte?“.
Răspunsul firesc ar fi: pentru toţi aceşti cetăţeni.
Deşi invocă frecvent principiul egalităţii şi solidarităţii, documentul împarte populaţia României în două categorii: cea care are posibilitatea să-şi finanţeze singură tratament de calitate şi cea care nu are această posibilitate.
Deşi ambele categorii plătesc (unii mult mai mult decât alţii) asigurări medicale de sănătate, statul român alege să nedreptăţească 20% din populaţia României, în numele solidarităţii.
Exemplul final al Statelor Unite, folosit pentru a susţine că „ţările cu sisteme publice de sănătate sunt şi cele care asigură o foarte bună sănătate a populaţiei“, vede doar jumătatea plină a paharului. În rândul ţărilor dezvoltate, primele trei locuri la ratele mortalităţii sunt deţinute de Danemarca, Statele Unite şi Marea Britanie. Aşadar, două ţări cu sistem medical predominant public şi una cu sistem medical predominant privat.
Capcana în care de această dată cade Ministerul Sănătăţii este ideologizarea excesivă a politicilor medicale, într-o ţară cu un sistem medical haotic, precum cel românesc. Nu s-a inventat încă în lume un sistem medical public sau privat ideal. Fiecare ţară trebuie să extragă din fiecare model ideologic ingredientele cele mai potrivite pentru contextul ei economic şi social într-un moment dat. Ignorăm prea adesea constatarea lui Ortega y Gasset, niciunde mai adevărată ca în domeniul sănătăţii, care spunea că „şi dreapta, şi stânga sunt două forme de hemipareză morală“.
Niciunul dintre noi nu va întreba, atunci când vom ajunge din nefericire într-un spital, dacă doctorul care ne tratează este unul de stânga sau de dreapta. //