De același autor
Solidariştii au descoperit în ultimele săptămâni că toţi politicienii sunt nişte „bagabonţi“, iar reformiştii au început să realizeze cât de prost informaţi sunt. Două mituri importante pentru ambele grupări încep încet-încet să se fisureze, lăsând loc realităţii că asemănările sunt de fapt mai importante şi mai grave decât deosebirile.
S-a scris mult despre efectele crizei politice asupra economiei României sau asupra viitorului partidelor. Dar cum am fost schimbaţi noi, oamenii obişnuiţi, de ultimele evenimente? Ce crede acel popor în numele căruia toţi politicienii susţin că acţionează? Într-una dintre puţinele analize care ating subiectul, sociologul Barbu Mateescu descrie adânca falie care „separă milioane de români de alte milioane de români“. Pornind de la o remarcă a lui Traian Băsescu, Mateescu împarte societatea în două mari grupări: reformiştii (intelectualii şi patronii pro-europeni şi capitalişti) şi solidariştii (bugetarii, pensionarii şi toţi cei dependenţi de stat). Asupra acestor două categorii, criza politică din ultimele două luni a avut un efect cu potenţial revelator. Cele două grupări descoperă că au în comun două trăsături esenţiale, de care abia acum devin conştiente.
Într-unul din satele din sudul României unde participarea la referendum a depăşit 100%, un bătrân şef de CAP, om cu greutate printre săteni, îşi descrie situaţia astfel: „Suntem păliţi pe toate părţile. Ne-a lovit seceta şi acuma şi ăştia. Sunt toţi nişte bagabonţi pe care-i alegem cu ochii închişi, că aşa a fost dintotdeauna. Păcat de ea ţară bogată, cu oameni viteji, dar condusă de hoţi încă de la 1916“. O tanti Anică mi-a strigat supărată de peste gard: „Ne-a minţit că ne măreşte pensia. 87% spune du-te Băsescule şi el nu pleacă. Şi ălălaltu’, de-i acum în locul lui, a zis că-şi pun toţi demisiile şi alege poporul. Da’ nu vezi că nici el nu mai pleacă?“. Şi tanti face semn cu mâna a lehamite: „Da’ pentru mine, nu-mi ia sapa din mână oricare ar fi“.
În piaţă la Matache, o brânzăreasă îşi striga furioasă scârba, sub privirile aprobatoare ale celorlalte precupeţe: „Au înnebunit ăştia. Motorina se scumpeşte, că-i la euro. Ne e scârbă de toţi. Că şi care vine, şi care pleacă, şi care rămâne tot dracu’ ăla e. De ce să mă mai duc la votare? Eu spun exact ce gândesc. Poate gândesc greşit, dar mi-e scârbă. Se bat toţi pe ciolan. A zis bine nebunul ăla de Diaconescu: pleacă un berbec şi vin două gâşte“.
Celebra comparaţie a fost de fapt formulată de Andrei Pleşu, dar în Piaţa Matache ea îi este atribuită lui Dan Diaconescu, cel care reprezintă acolo autoritatea informată. Semn că, dincolo de personajul care a emis-o, comparaţia este percepută ca fiind fidelă realităţii în straturi sociale foarte diferite.
Iată cum „solidariştii“ devin din ce în ce mai scârbiţi de lumea politică, în ansamblul ei. Căutarea unui lider providenţial, „tătucul“ care să ofere asistenţa minimă necesară, este un reflex al lor. Dar, astăzi, „solidariştii“ par a nu mai crede că un astfel de „tătuc“ există sau că el ar putea ajunge în fotoliul de la Cotroceni.
În fiecare seară, un Charlie Chaplin stă în faţa clădirii BNR de pe Lipscani, unde face trucuri cu cărţi şi se strâmbă la trecători. Dintre ei, o brunetă cu păr încâlcit care purta în braţe o pancartă l-a făcut pe Charlot să se oprească. A privit-o câteva secunde... până s-a prins de poantă. Atunci a zâmbit trist şi a întrebat-o: „Ai fost la referendum?“ „Da“, i-a spus bruneta, „şi am scris pe buletin ca pe pancartă: NEAM SĂTURAT DE VOI. După aia i-am făcut o poză cu mobilul. Tu?“. „Eu nu. Pentru cine? Pentru ce?“, a întrebat Charlot.
Cosmina, bruneta cu pancarta, se plimbă de câteva săptămâni printre tinerii din Centrul Vechi bucureştean, acolo unde studenţii se amestecă cu artiştii şi corporatiştii. Că „reformiştii“ erau scârbiţi de politică încă înaintea izbucnirii scandalului referendumului o ştim cu toţii. De aici şi succesul pancartei „Neam săturat“, cu care tinerii îşi fac fotografii pe care ulterior le postează pe Facebook.
Dar surprinzător este cât de prost informaţi sunt „reformiştii“ în privinţa treburilor cetăţii. Cosmina, de pildă, nu poate menţiona o măsură adoptată de politicienii români care să-i fi afectat direct viaţa şi nici nu ştie numele parlamentarului pe care l-a ales în 2009: „Nimeni nu ştie. Întreabă pe stradă să vezi câţi îl ştiu“.
Scandalul politic din ultimele săptămâni nu a crescut apetenţa pentru informaţie a „reformiştilor“ şi nici nu a facilitat obţinerea ei, mai ales că majoritatea mediatică a intrat într-un deşănţat joc propagandistic. Dintr-un grup de 30 de tineri absolvenţi, pe care i-am întâlnit zilele trecute la o şcoală de vară, niciunul nu ştia de pildă cât de politizată este componenţa Curţii Constituţionale (printre ai cărei membri se numără foşti parlamentari USL sau PDL). Vorbele unuia dintre aceşti tineri (toţi vor să plece din România, cu o singură excepţie, şi doar trei dintre ei s-ar vedea politicieni în viitor) m-au impresionat prin sinceritate: „Mi-e ruşine că nu sunt informat şi că nu am reuşit să fiu suficient de informat ca să înţeleg tot ce se întâmplă. Dar pentru că muncim la carierele noastre nu avem prea mult timp şi e şi foarte dificil să găsim un singur loc de unde ne luăm informaţia corectă“.
Unul dintre cele mai longevive mituri în grupul „reformiştilor“ este că aceştia sunt foarte bine informaţi şi conectaţi la modernitate. Atmosfera din ultimele două luni a scos însă la iveală o vulnerabilitate majoră. „Reformiştii“ s-au trezit în faţa unei situaţii atipice pentru ei: obţinerea informaţiilor corecte necesită efort şi implicare activă. Şi mulţi dintre ei nu sunt dispuşi să sacrifice timp pentru a deveni mai informaţi.
Criza politică din ultimele luni este cea care a developat aceste năravuri ale societăţii româneşti, în ansamblul ei. Solidariştii au descoperit în ultimele săptămâni că toţi politicienii sunt nişte „bagabonţi“, iar reformiştii au început să realizeze cât de prost informaţi sunt. Două mituri importante pentru ambele grupări încep încet-încet să se fisureze, lăsând loc realităţii că asemănările sunt de fapt mai importante şi mai grave decât deosebirile. //