De același autor
David Horowitz s-a atașat familiei stângii sperând să găsească o sursă de apă curată. În schimb, a descoperit o mlaștină plină de cadavre plutitoare, în descompunere.
David Horowitz este un gânditor politic și critic cultural cu o pasiune neostenită pentru contestarea principiilor stângiste. Contribuția esențială la discursul politic contemporan constă în devotamentul său pătimaș față de o versiune explicită, orgolioasă, demitizantă a conservatorismului. Dacă ideologia comunistă a reprezentat triumful minciunii, argumentează el în această colecție pătrunzătoare de texte, conservatorismul nu poate accepta proliferarea miturilor egocentrice și adevărurilor rostite pe jumătate. Acest lucru face ca intervențiile sale publice să fie imprevizibile, iconoclastice și antrenante într-un mod cât se poate de înviorător. El este un fost om din interior, iar opiniile sale se bucură de veridicitatea sursei directe. Cunoaște mai bine ca oricine altcineva ipocriziile stângii, scheletele nerecunoscute din dulap și teama acesteia de a cădea la bruion cu propriile-i ignominii. Este un apostat care nu vede niciun rost în a-și fărâmița cuvintele doar pentru a satisface religia corectitudinii politice și istorice. Etaloanele sale sunt alți critici ai iluziilor totalitare, de la George Orwell la Leszek Kołakowski. De fapt, deșteptarea lui Horowitz din reveriile sale stângiste a fost în mod decisiv accelerată de efectul edificator al criticii devastatoare a filosofului polonez la adresa ideilor socialiste. Spre deosebire de foștii săi tovarăși de idei, Horowitz crede în valoarea curativă a reexaminărilor.
Defăimat de adversarii săi drept un combatant de dreapta, Horowitz este de fapt un gânditor lucid pentru care ideile contează, iar cuvintele au consecințe. Divorțul său de stânga la sfârșitul anilor 1970 a reprezentat un răspuns la ceea ce a perceput a fi o dispoziție excesivă pentru autojustificări, combinată cu disponibilitatea de a susține idealuri utopice perimate și dăunătoare. Născut într-o familie comunistă din Queens, Horowitz a cochetat în adolescență cu crezul leninist. A aflat destul de devreme că secta comunistă era insuportabil de obtuză și iremediabil sclerozată. A urmat facultatea la Columbia, acolo unde a descoperit marxismul occidental și alte doctrine revoluționare nonbolșevice. Încă de la bun început, a avut o înclinație către erezie.
S-a alăturat „noii stângi“, apoi a plecat în Anglia, unde a devenit discipolul și colaboratorul apropiat al istoricului socialist Isaac Deutscher, autorul cândva renumitelor biografii ale lui Stalin și Troțki, un adept neclintit, reprezentativ al marxismului. Mulțumită lui Deutscher, cel pe care l-a admirat atât de mult, Horowitz a cunoscut alți stângiști britanici, incluzându-l aici și pe sociologul Ralph Miliband (tatăl actualului lider al Partidului Laburist). Mistuit de patosul revoluționar, Horowitz a scris cărți, pamflete, manifeste. A denunțat imperialismul occidental și a condamnat războiul din Vietnam. La întoarcerea în Statele Unite, a devenit, alături de Peter Collier, editor al celei mai influente publicații a noii stângi, Ramparts. În lucrări ulterioare, a analizat introspectiv atracția sa fatală pentru radicalismul excesiv al Panterelor Negre (minus cultul violenței acestora, pe care l-a detestat mereu) și alte grupuri de extremă stângă. Apoi, în circumstanțe tragice (o prietenă i-a fost asasinată de către Pantere), a descoperit că atât de aclamații luptători antisistem erau în mod fundamental o falangă de sociopați fanatici. Ceea ce a urmat a fost un copleșitor itinerar marcat de autoevaluare, autoînțelegere și revelație morală. S-a reinventat pe sine ca gânditor antimarxist, antitotalitar, antiutopist. Cartea Neagră documentează această fenomenologie a dezvrăjirii și explică de ce și cum anume a fost posibilă angajarea în acest efort psihic chinuitor.
În mod evident, Horowitz nu este primul care să fi deplâns efectele hipnotice ale ceea ce marele sociolog francez Raymond Aron a numit „opiul intelectualilor“. Înaintea sa, importanți critici sociali și culturali newyorkezi au urmat aceeași cale (Irving Kristol, Norman Podhoretz, Nathan Glazer, spre a-i numi doar pe cei mai cunoscuți). Karl Korsch, mentorul marxist al lui Bertolt Brecht, a rupt-o cu trecutul său revoluționar în anii 1950. Chiar și Max Horkheimer, una dintre figurile proeminente ale Școlii de la Frankfurt, a sfârșit prin a fi un gânditor conservator. Lista celor care au cunoscut sindromul „zeului care a dat greș“ este practic nesfârșită. Așa cum a spus-o romancierul italian Ignazio Silone, el însuși un fost leninist, lupta finală se va da între comuniști și ex-comuniști. În cazul lui Horowitz, este lupta purtată de un fost ideolog stângist împotriva mitologiilor politice (explicit stângiste sau vag igienizate drept aspirații progresiste) care au făcut o întreagă generație să-și piardă busola. Asemenea lui Václav Havel sau Kołakowski, Horowitz identifică orbirea ideologică drept sursă a fanatismului radical. El știe că ideologiile sunt structuri coercitive cu efecte de înrobire colosale. Acestea sunt într-adevăr ceea ce Kenneth Minogue a numit „puteri care înstrăinează“ (alien powers).
A pune laolaltă în aceste două volume (altele vor urma) scrierile sale fervente este pentru Horowitz o datorie de conștiință. El nu pretinde a fi nepărtinitor și recunoaște cu mândrie atașamentul său față de o viziune conservatoare a politicii. Dar el este un pluralist, refuză ideea revelațiilor ideologice infailibile, admite că ființele umane pot comite erori și își invită cititorii să-și exercite facultățile critice. El nu este dogmatic și respinge explicațiile moniste oferite evenimentelor istorice complexe.
Regretata gânditoare politică Judith Shklar scria cândva despre un liberalism al anxietății (fricii), o filosofie originată în conștiința faptului că asaltul asupra valorilor liberale în experimentele totalitare duce în mod ineluctabil la catastrofe abisale. În același spirit, conservatorismul lui Horowitz este inspirat de convingerea (bazată pe incontestabilul probatoriu istoric) că hybrisul utopic determină întotdeauna dezastre morale, sociale și politice. Nu este un conservatorism optimist, ci mai degrabă unul tragic. Horowitz mărturisește că este un agnostic, totuși realizează faptul că libertatea ca valoare umană nonnegociabilă găsește o legitimare esențială în religie. În absența unui asemenea considerent etic, indivizii se găsesc suspendați deasupra unui no man’s land moral. Rebelii devin revoluționari și fac uz de aberațiile logice pentru a elimina orice miroase a deviere de la ideologia sacralizată. Aceasta este, până la urmă, principala lecție a Demonilor lui Dostoievski (marele său roman politic).
Pentru Horowitz, principala bătălie a zilelor noastre este legată de hegemonia culturală. El înțelege faptul că rivalitățile politice sunt direct legate de ciocnirea valorilor. Refuzând să se cantoneze într-o formulă procustiană, combină teme aparținând liberalismului clasic, conservatorismului burkean și neoconservatorismului. Critica sa socială este un răspuns la ceea ce percepe a fi prăbușirea centrului în politica americană și preluarea curentului principal liberal de către susținători ai sofismelor stângiste, mai mult sau mai puțin recondiționate. El se opune anticapitalismului, antiamericanismului și antisionismului în calitatea acestora de mantre menite să ascundă un dispreț profund pentru drepturile omului. În acest sens, Horowitz împărtășește tulburătoarele sale îndoieli cu filosofii francezi André Glucksmann și Bernard-Henri Lévy, ambii foști stângiști care au renunțat, de asemenea, la de timpuriile lor fantasme revoluționare. Având experiența multor ani de studiere a aventurilor stângii europene, socotesc cartea lui Horowitz drept o contribuție cu adevărat edificatoare privind înțelegerea noastră a ceea ce Hannah Arendt numea cândva „furtunile ideologice“ ale secolului XX. Investighează tezele excepționaliste și arată cum radicalii americani au luat parte, aidoma omologilor europeni (sau, la fel de bine, celor latino-americani), la aceeași lume a pasiunilor romantice și fantasmelor redemptive.
Limbajele filosofice au fost, desigur, diferite, cu europenii înclinați să cultive mai mult maximele absconse hegeliene, dar dorința electrizantă de a nega ordinea existentă, indiferent de costurile umane, a fost aceeași.
Am citit aceste două volume cu emoția intensă pe care am trăit-o acum mulți ani, atunci când m-am înamorat de memoriile lui Arthur Koestler. Asemenea autorului Întunericului la amiază, David Horowitz s-a atașat familiei stângii sperând să găsească o sursă de apă curată. În schimb, a descoperit o mlaștină plină de cadavre plutitoare, în descompunere. Conferirea unei voci autentice acestei profunde dezamăgiri și deslușirea unei viziuni alternative asupra bunului public, unul lipsit de orice tentație a ingineriei sociale, fac mărturia lui David Horowitz extrem de fascinantă și oportună. Este un antidot la vechile și noile tentative de a raționaliza iluziile stângiste, în pofida milioanelor de victime sacrificate în numele a ceea ce comuniștii francezi au numit cândva „zorii cântători“ (les lendemanins qui chantent).
(Versiune lărgită a recenziei intitulate A Good Fight, apărută în săptămânalul The Weekly Standard, 30 decembrie 2013 )
Traducere de MARIUS STAN
// DAVID HOROWITZ - The Black Book of the American Left. Volume I: My Life and Times, 398 pp.; Volume II: Progressives, 343 pp. (New York and London: Encounter Books, 2013)