De același autor
Evadarea nespectaculoasă, dar nu mai puțin intensă și ireversibilă din nomenklatura ideologică a însemnat pentru Paul Cornea o prise de conscience, o asumare a unei identități renăscute prin examinarea stăruitoare a lumii din care făcuse nemijlocit parte.
Apariția volumului Ce a fost. Cum a fost (dialoguri între profesorul Paul Cornea și Daniel Cristea-Enache) este un excepțional eveniment cultural, politic și moral. Strălucit intelectual de formație umanistă, trecut prin aventura radicalismului de stânga, vindecat de iluziile marxiste, Paul Cornea oferă analize de o admirabilă sinceritate și nu mai puțin lăudabilă profunzime asupra celei de a doua jumătăți de istorie românească, și nu numai, a secolului XX. După știința mea, nu există o altă mărturisire analitică a unui reputat intelectual român de stânga care să atingă cotele de onestitate, inclusiv la nivel autocritic, precum cele pe care le întâlnim în acest volum. Îl recomand din inimă tuturor celor care chiar vor să înțeleagă ce a fost și cum a fost.
Mă opresc în acest articol asupra câtorva teme care mi se par luminos discutate de profesorul Paul Cornea. Adaug un binemeritat cuvânt de prețuire pentru criticul Daniel Cristea-Enache, ale cărui incitante intervenții și interogații sunt complementul ideal al unei discuții proaspete și deschizătoare de noi ipoteze istorice și culturale.
Paul Cornea a intrat de tânăr în mișcarea comunistă, a fost unul dintre acei intelectuali care s-au dedicat cu altruism, dar și cu naivitate pasiunii revoluționare de inspirație leninistă despre care a scris atât de pătrunzător marele istoric François Furet. Intervenea desigur și șocul prigoanei rasiale din timpul celui de-al doilea război mondial, refuzul categoric al oricărei forme de izolaționism etnocentric. Pariul greșit din anii aceia nu înseamnă că și mizele erau eronate. Antifascismul a fost acaparat fraudulos de către staliniști ca problematică morală și politică, ceea ce nu-l făcea sub nicio formă ilegitim. Ilegitimă era uzurparea unei atitudini perfect justificate. Ilegitimă era instrumentalizarea manipulativă a antifascismului.
În anii ’50, Paul Cornea a deținut funcții importante în cadrul CC al UTM, apoi în Ministerul Culturii și, în fine, în fruntea Studioului de Filme Buftea. Nu a fost unul dintre culturnicii secțiilor de Propagandă, Știință și Cultură, nu s-a ocupat cu înfierările, nu a organizat prelucrări stigmatizante, dimpotrivă, a ajuns el însuși să fie pus la stâlpul infamiei, suspectat de naționalism evreiesc și de tendințe subversiv-revizioniste. A rămas fidel marii sale iubiri pentru literatura românească, a educat magistral generații de studenți, a reușit să traverseze coșmarul totalitar ca un om liber interior, ca un intelectual veritabil.
Găsim în carte pagini tulburătoare, dar nu mai puțin revelatoare, despre impactul Raportului Secret al lui Nikita Hrușciov (februarie 1956) asupra intelectualilor din România. Pe vremea aceea, profesorul Cornea era apropiat prieten cu intelectuali precum Petru Dumitriu, Paul Georgescu, Ov.S. Crohmălniceanu sau Eugen Stănescu. Erau cu toții agasați și dezgustați de politica de un infinit dogmatism promovată de hiperdogmaticul Leonte Răutu. Momentul înlocuirii lui Răutu cu Grigore Preoteasa la cârma Direcției de Propagandă și Cultură (iunie 1957) rămâne unul dintre acele puncte nodale care ar merita explorat în continuare. Ce a urmărit Dej când l-a debarcat? Cum a izbutit Răutu să folosească moartea lui Preoteasa pentru a se reinstala pe postul de țar ideologic? Citind această carte, înțelegem mult mai bine trama epică și aluziile psihologice din romanele scrise de Petru Dumitriu în exil. Orice analiză serioasă a destalinizării din România va trebui să țină cont de mărturia profesorului Paul Cornea. Aș adăuga și evocările semnificative despre Constanța Crăciun, cu ale sale tăceri vinovate și eschive amicale. Acest volum este o mină de aur pentru orice analize prosopografice pe tema elitei comuniste din România.
Să luăm de pildă discuția despre rolul lui Miron Constantinescu. Nu vom ști probabil niciodată care au fost planurile reale ale acestuia, dacă le-a discutat vreodată cu vreun reprezentant al Moscovei și, în fond, cât erau ele de cristalizate. Este însă limpede că în 1956 Miron Constantinescu a fost membrul Biroului Politic al CC al PMR cel mai puternic afectat, la nivelul unei reale crize de conștiință, de atacul lui Hrușciov împotriva mitului lui Stalin. Spune profesorul Cornea: „În fond, el voia ceva asemănător cu Imre Nagy, un lucru tot atât de utopic, un comunism național eliberat de excese ideologice. Spre deosebire de basarabenii rusofoni grupați în jurul lui Chișinevschi și Răutu, inculți și diletanți, era un autentic intelectual de stânga, ancorat în tradițiile culturii românești, cu orizont larg și ambiții legitime“. Sunt de acord cu acest portret, aș adăuga însă că Miron Constantinescu avea o gravă problemă de legitimitate: în aprilie 1954, deci la peste un an de la moartea lui Stalin, aprobase, ca membru al Biroului Politic, decizia condamnării la moarte și a executării lui Lucrețiu Pătrășcanu. Nu avea cum să invoce o virginală credibilitate antistalinistă, câtă vreme participase el însuși la orgiile sângeroase ale acelei perioade. În Ungaria, Nagy nu făcuse parte din anturajul lui Rákosi.
M-a bucurat să observ o convergență analitică între pozițiile profesorului Cornea și multe dintre tezele mele, în special acelea din lucrarea Stalinism pentru eternitate. Am descoperit în volum informații spectaculoase despre intrigile și manoperele lui Dej, despre sicofantismul nețărmurit al lui Malvolio Leonte (Răutu), despre antiintelectualismul obsesiv al conducerii PMR, o dimensiune ce avea să fie exacerbată în epoca Ceaușescu. Pentru cei care întrețin legenda patriotismului lui Dej, ca să nu mai vorbesc de Ceauș-nostalgici, citez aici o concluzie care ar trebui să fie punctul de pornire al unei atât de necesare dezbateri privind cultura politică a comunismului românesc: „Aceasta a fost destalinizarea la noi: un stalinism mai perfid, mai abject, dar tot atât de sălbatic ca cel vechi, cu singura deosebire că e fără Stalin“.
Asemenea atâtor intelectuali din secolul furtunilor ideologice, Paul Cornea a trăit deopotrivă fascinația utopiei și amărăciunea deziluziei. Trauma Holocaustului l-a marcat indelebil și a condiționat, în mare măsură, adeziunea originară la proiectul comunist. Cum scrie el însuși despre anii orbirii: „E evident că în atmosfera de exuberanță a momentului nici nu îmi trecea prin minte că oportunitatea proiectului însuși merita cel puțin discutată, fără a mai vorbi de imensele dificultăți și sacrificii pe care le presupunea realizarea sa. Habar n-aveam atunci că istoria nu se desfășoară niciodată în conformitate cu planurile agenților și că orice revoluție începe în cântec și sfârșește în dezastru“ (sublinierea mea). Comisarii ideologici, diverșii Chișinevschi și Răutu în România, József Révai în Ungaria sau Jakub Berman în Polonia, erau experți în utilizarea cinică a capitalului romantic (ori, altfel spus, disponibilitatea emoțională) al tinerei generații de militanți antifasciști. Nu mă refer aici doar la Paul Cornea, ci și la oameni ca Mircea Malița, Corneliu Bogdan, Gheorghe Brătescu ori Virgil Ioanid. Mai târziu, mirajul egalitarist, visul comunității întemeiate pe fraternitate au fost împărtășite de Radu Cosașu, Nicolae Labiș, Ion Gheorghe ori chiar Titus Popovici.
Dacă ar fi să îl compar pe Paul Cornea cu un alt gânditor de stânga din România, nu neapărat marxist, dar cu certe simpatii comuniste în perioada celui de-al doilea război mondial și imediat după aceea, acesta ar fi Mihai Șora. Amândoi au crezut în ceea ce s-a numit les lendemains qui chantent, în miturile propagandistice ale epocii, fără a deveni însă inchizitori. A existat în ei o forță interioară, un sistem de autoalarmă care i-a ferit de capcana arivismului birocratic. Ambii au încercat pe toate căile să se sustragă logicii constrângătoare a aparatului, au ajuns să sfideze înregimentarea fanatică. Ambii au înțeles adevărul arzător al răspunsului dat odinioară de Panait Istrati celor care justificau teroarea comunistă cu argumentul „ouălor sparte pentru pregătirea omletei“: nimeni nu a gustat vreodată această omletă. Formula lui Istrati avea să revină ulterior în scrierile despre utopie ale marelui filosof liberal Isaiah Berlin. Este întristător că, în pofida zguduitoarei moșteniri a Gulagului, există încă unii care susțin că problema a fost mai degrabă a lipsei de expertiză în decantarea gălbenușului de albuș.
Daniel Cristea-Enache şi Paul Cornea |
Cartea lui Paul Cornea este un îndreptar, un manual decrispat și captivant privitor la dialectica convertirii și a deconvertirii, a angajamentului total și a dezvrăjirii nu mai puțin totale. Scriind despre convingerea Constanței Crăciun că vânătorile de vrăjitoare inițiate de Gheorghiu-Dej ar fi fost generate de sublime scopuri revoluționare, Paul Cornea observă: „aveam, o dată în plus, dovada irezistibilului efect manipulator exercitat de credința fanatică în partid: fidelul nu e tulburat de argumente, contra-adevăruri, evidențe; el crede, nu judecă, se poate servi de rațiune în toate privințele, cu singura, dar notabila excepție a chestiunilor care îi afectează crezul. Aparținusem și eu, până nu demult, tagmei celor imunizați cu o doză masivă de ser ideologic, nu era așadar cazul să îmi dau ifose“. Tocmai această combinație de modestie gnoseologică și inteligență morală îl apropie pe Paul Cornea de autorii volumului clasic Zeul care a dat greș, tradus în românește la Editura Humanitas în colecția Zeitgeist (2012).
Evadarea nespectaculoasă, dar nu mai puțin intensă și ireversibilă din nomenklatura ideologică a însemnat pentru Paul Cornea o prise de conscience, o asumare a unei identități renăscute prin examinarea stăruitoare a lumii din care făcuse nemijlocit parte. Iată, de pildă, această mărturisire: „eu nu făcusem rău nimănui. Mă frământa însă din ce în ce mai mult povara unei întrebări chinuitoare: în pofida vicleniilor și eschivelor care îmi îngăduiseră să mă strecor, nu eram totuși, prin funcțiile mele, complice cu regimul? Simțeam că începe să se destrame alibiul care îmi servise mult timp drept justificare: anume că în parohia mea de la Studio, pe cât mi-o permiteau împrejurările, aplicam o politică «de comunism cu față umană» care reinterpreta directivele, încuraja talentul și competența, se baza pe încredere, și nu pe suspiciune, tolera dezbaterea de idei, practica efectiv critica și autocritica... Țineam cu orice preț să fac pasul înapoi, visam să îmi pansez rănile într-o singurătate meditativă, să reiau contactul cu dragii mei pașoptiști, să regăsesc alături de ei sensul adevărat al cuvintelor, sensul autentic al angajamentului, împăcarea cu mine însumi, tihna sufletească“.
Șansa acestei evadări din fortăreață a constituit-o Declarația din 1964, schimbările politice generate de conflictul dintre liderii PMR și centrul moscovit. Paul Cornea nu neagă miniliberalizarea din acei ani, dar oferă în egală măsură o interpretare lucidă a acelui document pe care unii l-au văzut drept sfârșit al stalinismului românesc. Pentru el Declarația a fost un „act de abilă coregrafie politică întreprins de Gheorghiu-Dej, abia câțiva ani după retragerea trupelor sovietice (1958) și [a reprezentat, V.T.] consolidarea autorității sale printr-o destalinizare trucată... Cu alte cuvinte, se dăduse liber la critică, dar cu condiția de a spune numai ce e tolerat de stăpâni“.
Cu al său refuz al minciunii dominante și cu un apetit inepuizabil pentru literatura istorică, Paul Cornea se aseamănă cu unul dintre intelectualii marxiști dezabuzați ale cărui scrieri au influențat decisiv destalinizarea poloneză și resurecția unei estetici a demnității individuale. Mă refer la celebrul critic de teatru Jan Kott, autorul volumului Shakespeare contemporanul nostru, tradus în limba română la Editura pentru literatură universală în 1969. Asemenea lui Kott, profesorul Cornea ar putea spune autoironic, cum îl știm: „gusturile mele literare au fost întotdeauna superioare opțiunilor mele politice“ (vezi Jan Kott, Still Alive, Yale University Press, 1994). Portretul pe care Paul Cornea i-l face lui Leonte Răutu în volumul de față mi-a readus în memorie cuvintele lui Kott despre faimosul Jakub Berman, pontif ideologic și supraveghetor al poliției secrete poloneze în anii stalinismului dezlănțuit: „Tovarășul Berman era numărul doi. Printre alte domenii, cultura și Securitatea erau în mâinile sale. Această suprapunere de funcții, care apare stranie doar la suprafață, este caracteristica sistemului. Orwell a fost primul, cred, care a comentat acest fenomen. Berman fusese prevenit de vizita noastră. Ofițerii Securității ne-au îndrumat de la un agent la altul, făcându-ne să trecem prin cinci sau șase camere una după alta. Ușile capitonate se închideau fără zgomot în spatele nostru. În camera finală, aproape la fel de goală ca și celelalte, Berman ședea în spatele unui birou enorm, sub portretul lui Stalin. «Luați loc, tovarăși.» I se spunea Jakub Voce de Aur. Berman te putea hipnotiza cu vocea sa. O știa. Tonurile aproape catifelate ale vocii sale erau ale unui mare tenor. Dar de data aceasta vedeam un alt Berman. S-a ridicat în picioare, s-a înroșit la față, a bătut cu pumnul în masă și aproape a răgușit de la atâta urlet: «Îngenunchiați-l [pe cel stigmatizat, V.T.] și demascați toate minciunile pe care le-a răspândit despre noi»“. Acum, să citim ce are de spus Paul Cornea despre rolul lui Răutu, supremul regizor, la monstruoasa înscenare din Aula Universității din București, din aprilie 1959, menită să îi anihileze psihologic și moral pe Mihail Andricu, Milița Pătrașcu, Jacques Costin, Dora Masini și pe doctorul Nasta: „...profitând și de nerozia lui Dănălache, de la un moment încolo ni s-a părut că partida nu e jucată. S-a dat însă o pauză și – surpriză, enormă surpriză -, la revenirea în sală, alături de Dănălache a apărut Răutu însuși, care a preluat cu autoritate conducerea dezbaterii. Nu-l văzusem niciodată pe post de Vîșinski; pentru noi toți el reprezenta omul din umbră, eminența cenușie; dar, dotat cu aptitudini multiple, «perfectul acrobat», după vorba lui Jebeleanu, s-a dovedit mai mult decât performant și în noua calitate de procuror la vedere. În scurt timp, Andricu, poate doborât și de oboseală, a fost «groggy» - cum se spune la box -, ceilalți acuzați erau deja zdrobiți. Sinistrul spectacol s-a încheiat prin plecarea în tăcere, cu moartea în suflet, a publicului de la parter și cu bucuria trepidantă a asistenței de la balcoane că partidul a înscris o nouă victorie în lupta cu dușmanul de clasă“.
Carte a adevărurilor dogoritoare, a refuzului minciunilor, măștilor și măsluirilor, Ce a fost. Cum a fost este mărturisirea unei agonii, a unei sfâșieri și a unei salvări: „Aveam uneori impresia că mă aflu în situația unei muște captive într-un recipient închis, de unde se zbate spasmodic să iasă izbindu-se de pereți, bâzâind înnebunită, asaltând iar și iar, într-un efort zadarnic, înconjurimea impasibilă“. Avem toate motivele să-i fim îndatorați profesorului Paul Cornea pentru a ne fi dovedit că efortul nu a fost zadarnic. //
// Ce a fost. Cum a fost. Paul Cornea de vorbă cu Daniel Cristea-Enache
// Editura Polirom / Cartea Românească, 2013