Dorli Blaga, un editor tenace al tatălui

Cristian Vasile | 26.02.2013

Pe aceeași temă

Poate că spiritul lui Lucian Blaga a su­pra­vieţuit cel mai durabil prin fiica sa, cea care – după mai mulţi ani de aşteptare şi ezitare – i-a editat în integralitate opera, cu o tenacitate mai rar în­tâlnită la alţi urmaşi ai ma­rilor scriitori români.

Această întreprindere (edi­torială şi spirituală) a pre­supus şi sacrificii în plan personal – de exemplu, ră­mânerea într-o ţară co­mu­nistă, cu riscul de a fi vic­ti­ma urmăririi informative a Securităţii (în calitate atât de urmaş al lui Blaga, cât şi de soţie a unui marxist disident precum Tudor Bugnariu). Salvarea creaţiei pă­rin­telui său a însemnat respingerea ofertelor de a se stabili în străinătate; pentru Dorli Blaga, „îmbierea mefistofelică“ de a ră­mâne în Occident ar fi echivalat cu un fel de trădare a tatălui (p. 10). Fiica scri­i­to­rului alege responsabilitatea uriaşă de a fi legatarul testamentar în cazul creaţiei li­terare şi filosofice a lui Lucian Blaga. La în­ceputul anilor 1950, acesta din urmă îi de­clarase fiicei imperativ-premonitoriu: „ca­riera ta peste doi-trei ani va fi una sin­gură – să administrezi bine toată pro­prietatea mea filosofică, literară, tea­tra­lă“ (p. 44).

Dar în acea epocă a-l avea părinte pe Lu­cian Blaga era o „vină“ ideologică. Tânăra studentă la Fizică – la Universitatea „Vic­tor Babeş“ din Cluj – a fost supusă unui ex­periment de pedagogie infernală. Cum cursurile despre bazele marxism-le­ni­nis­mului erau predate şi studenţilor de la ştiinţe exacte, Dorli Blaga este nevoită să asiste în 1950 la stigmatizarea dramatică a propriului tată. „Profesorul“ de filosofie marxist-leninistă trimis de la Bucureşti să întărească vigilenţa ideologică a stu­den­ţilor clujeni declarase de la catedră pe un ton vehement că, prin filosofia lui, Lucian Blaga poate fi pus în rândul „criminalilor de război“ (p. 36). Episodul dă seamă şi despre gradul ridicat de îndoctrinare din epocă. Poate că prelungiri ale acestui mod de a gândi s-au păstrat până în 1989, generând o moştenire to­xică asumată de către unii dintre acei studenţi „edu­caţi“ în acest mod. În anii 1980 se întâmplă un fe­no­men care merită con­sem­nat: foşti absolvenţi din deceniul şase ai Facultăţii bucureştene de Filosofie, ajunşi la vârful sistemului editorial şi cultural, nu se arată prea interesaţi – ca să folosesc un eufemism – de publicarea operei filo­sofice a lui Blaga. Totuşi, contextul din ul­timul deceniu comunist este unul diferit: „au mai fost organizate turbulenţe anti-Blaga de către unele cercuri – îşi amin­teşte Dorli Blaga – , atunci când a apărut prima Trilogie (a cunoaşterii) [în 1984]. Am găsit oarecare dovezi în nişte do­cu­mente ale Securităţii pe care le studiez. Interesant [este] că erau criticaţi tur­bulenţii, nu Blaga. Dar eram la 23 de ani de la moartea lui. El nu mai prezenta un pericol. Cred că «în preajma revoluţiei» se schiţa un nou atac“ (p. 186). Ofensiva ideologică era pregătită acum de către foşti teoreticieni marxist-leninişti ai re­vo­luţiei socialiste, dar sprijinul oficial părea îndoielnic. Cu totul alta se prezenta si­tu­aţia în intervalul 1947–1960: Lucian Blaga era interzis, ca autor, fiind tolerat ca tra­ducător. Putea fi însă oricând anchetat sau arestat (aparent paradoxal, din diverse motive, perioada critică pentru Blaga nu a fost la începutul anilor 1950, ci între 1958 şi 1960). Acum supravegherea Securităţii a fost dublată de atacul ignobil al lui Mihai Beniuc din vara lui 1959, odată cu pu­bli­carea unor fragmente din romanul Pe mu­che de cuţit („Marele Anonim“) în Gazeta literară. Pe acest fundal, mai mulţi in­te­lectuali arestaţi sunt interogaţi şi cu pri­vire la Lucian Blaga; Securitatea îl în­so­ţeşte pe scriitorul fără suflare chiar şi cu prilejul înhumării de la Lancrăm la 9 mai 1961 (p. 60).

În martie 1961, atunci când sfârşitul po­e­tului şi filosofului se prefigura, Dorli Blaga ajunge în audienţă la Leonte Răutu (p. 60), şeful Direcţiei de Propagandă şi Cultură a Comitetului Central. Pontiful ideologic îşi ajustase profilul politic în funcţie de ce­rinţele noii orientări a conducerii par­ti­dului comunist, tot mai hotărâtă să se dis­tanţeze de Moscova. În plus, un Lucian Bla­ga suferind, internat în clinicile Clujului, nu mai reprezenta un real pericol. Blaga este reevaluat, iar Dorli Blaga încearcă să exploateze permisivitatea autorităţilor politice. Îşi păstrează însă şi doza de pru­denţă: „vreţi să construiţi socialismul în spaţiul mioritic“ (p. 243) – îl întreabă ea sarcastic pe criticul N. Tertulian, venit să se documenteze cu privire la poezia lui Bla­ga. Interesant este că această remarcă acidă nu apare în însemnările me­mo­ria­listice ale lui D.B., ci într-o delaţiune a agen­tului „Şerban“ – deconspirat de CNSAS în persoana lui Pavel Apostol.

George Ivaşcu, selectat în prezenţa lui L. Răutu pentru editarea operei poetice, se dovedeşte o alegere contradictorie. Pe lân­gă dimensiunea pozitivă (publicarea lui Bla­ga după aproape 15 ani de interdicţie), se vădesc şi defectele majore ale acestui de­mers editorial (nerespectarea ciclurilor poetice, neincluderea multor versuri, pre­feţe care denaturează etc.). Cum remarcă şi Dorli Blaga, prefaţa a fost sub co­mu­nism o adevărată instituţie, inclusiv cu rol cenzorial şi de filtrare (de „călăuzire“ ide­ologică a cititorului, oferind interpretarea dezirabilă politic şi falsificându-l de multe ori pe autor). Sunt tot atâtea motive pen­tru fiica marelui poet să îşi asume editarea în întregime, fără intermediari, a operei blagiene. Alegerea lui Al. Tănase pentru a scrie studiile introductive la trilogii a fost discutabilă, dar poate că – în cir­cum­stanţele de atunci – a fost „răul cel mai mic“.

Probabil că într-o Românie burgheză şi după 1945 Dorli Blaga ar fi lucrat fie la o casă de modă, fie într-un atelier de artă de­corativă. În comunism, însă, pentru Dor­li Blaga creaţia vestimentară şi croi­toria de calitate rămân doar la statutul de hobby-uri. S-a realizat într-o altă pro­fesie, la Institutul de Documentare Teh­nică, dar a avut şi o a doua normă în­treagă de muncă: aceea de editor fidel al propriului tată. Cartea – scrisă în bună parte la îndemnul Martei Petreu – este şi povestea emoţionantă a respectării tes­ta­mentului spiritual al lui Lucian Blaga. //

DORLI BLAGA - Tatăl meu, Lucian Blaga; ediţia a II-a revăzută şi adăugită; Editura Humanitas, 2012

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22