Pe aceeași temă
Romanul intitulat așa de aiuristic Mămica la două albăstrele se ține totuși bine, prin narațiunea rotundă. Are cap și coadă, o creștere ținută în frâu și rezolvări ferme, unele amare, altele melodramatice sau sarcastice.
Un titlu aiurit și incitant, o poveste din lumea noastră subțiată și rea, despre lehamite și distorsiune morală decolorată deriziv. În Mămica la două albăstrele, Doina Ruști compune dintr-o răsuflare o carte bună, pe o temă mai veche a prozei ei, copilul demonic și răzbunător. Atentă la aerul timpului, lucrează mai ales cu „material reciclat“, respectiv cu modelele curente de surogate de viață: știrea tabloid, zumzăiala asediantă a SMS-urilor, Facebook-ul ca joc și ca joc pervers, lumea de mall etc., toate consumate bulimic și aruncate mecanic la gunoi. Atmosfera îi vine mănușă autoarei, care găsește rapid trei personaje tari, unul slab, plus unul ratat (dar marginal) ca să întoarcă pe dos câteva luni din viața lor și să vedem dedesubt mizeria, egoismul, ambiția rece, eșecul.
Carina terorizează energic în centrul cărții - o fetiță de 7 ani, adoptată de cuplul None și Flori, pe care operatorul TV și asistenta medicală o cresc cu asistența mamei lui None, Geta. În 250 de pagini, None ajunge, de la reacția de îndrăgostit cu care primea pe telefon mesajele Carinei, până la depunerea ei înapoi la căminul de copii. Prin filtrul lui (personaj slab de caracter) vedem tot restul în roman, totul trece prin firea lui călduță, nehotărâtă, de fost copil fără tată, și se refractă în consecință. Ca un cadraj reglat îndelung, viața i se arată cu claritate lui None abia târziu, când va închide totul peste mariajul ratat, peste mormântul unei mame vinovate de multe în viața ei ascunsă, peste experiența eșuată a paternității. Vinde tot (un amărât de apartament confort 2) și trimite banii surorii mai mici plecate la muncă în Spania. Liniștea nimicului recâștigat este sentința pentru murdăriile găsite în drumul vieții.
None e prototipul bărbatului comun de București: dornic de mai bine, dar cu zvâcuri de voință efemere, comod, înmuiat, docil chiar, pentru că dublu surclasat de o nevastă descurcăreață (își face rost de un contract pe șase luni la o clinică în Elveția) și plată ca o farfurie (își drege impasibilă pe net hormonii neutilizați) și de o mamă aparent modestă, de fapt gardian feroce al vieții fiului ei.
Portretul copilului nu mai are detenta tragică din Lizoanca, dar reia „mobilul“ de acolo. Carina e un copil abandonat, apoi adoptat și iubit iresponsabil, și care se dezvoltă ca răspuns răzbunător față de condiția lui inițială. Doina Ruști o scrie pe Carina în cheie demonică, mai și șarjează pe ici, pe colo, dar fără să rateze nota dominantă, care trebuie căutată în zona thriller-ului. Carina e obraznică și abuzivă, la început doar copil râzgâiat – cere la prânz un netbook alb și-l refuză seara fiindcă nu e cel cu trei floricele colorate pe capacul alb. Apoi, ca o creatură mică și nesimțită, când face scene că blegii de părinți n-au reușit s-o bage la clasa în care învăța preferatul ei. Treptat, ca o perversă precoce, care fură stick-ul decorat cu diamante(!) al unui băiat de manelist, se masturbează în cadă boită până-n dinți și frecventează netul cu asiduitate patologică. Scenele din curtea școlii sunt un veritabil reality-show, amuzant, dacă nu ți-ar face pielea de găină.
Doina Ruști se pricepe foarte bine să conducă jocul nuanțelor psihologice într-o scriitură simplă, de mare (și pe alocuri riscantă) oralitate. Dezvrăjirea fericitului tată adoptiv merge paralel cu „îndrăcirea“ fiicei („are o uitătură de șarlatancă“, remarcă și mama ei într-o zi). Omul coboară în dezamăgire treaptă cu treaptă, dar parțial pe mâna lui: plictisul resemnat al căsniciei „reușite“ îl aruncă pe neașteptate într-o relație cu cântăreața Li Zeta, produs tipic al presei tabloid, cu vilă, fițe, clip-uri și manager. Pe parcurs, None mai are și ghinionul să reconstituie câteva piese lipsă din puzzle-ul propriei copilării. O întâlnește pe a doua nevastă a tatălui lui și descoperă că totul e... invers. Da, tatăl își părăsise într-adevăr familia pentru o altă femeie (Jegu Mondial, i se spunea la None acasă), dar mama obținuse custodia exclusivă a copiilor printr-o înșelătorie cinică: își dresase fiica de 4 ani să declare orori în instanță, și anume că ar fi fost abuzată sexual de tată (de aici și reparația tardivă a banilor trimiși de None surorii, „prin Western Union“). Bulversat de ce a aflat, None mai încasează și finalul abrupt al istoriei lui de amor cu Li Zeta: femeia e omorâtă în casă cu 18 lovituri de cuțit... de bucătărie. Curat scenariu de știre TV scoasă din deget, dar și pistă de suspans, care nu va rămâne neexploatată.
Acestea sunt doar cele mai frapante preluări din materia vie a unei lumi în care domină Elodia și „fața de gușter a domnului Dan“ (Dan Diaconescu), dar nu sunt singurele. Doina Ruști e un captator de medii și de jargoane pasionat până la adicție. Adună cu viteză de mangustă ticuri, sintagme, mantre, șuvoaie de vorbe, pe care le toarnă în dialoguri coborâte, cu toată ironia, din taxi, din seriale ori din reality-show-uri. De pildă, un mediu reprodus foarte bine e cel reportericesc: Alexandra, reporterul de știri din echipa lui None, dă câteva recitaluri de gen care trebuie gustate direct în carte.
De unde însă titlul aiurit al cărții? De unde nu te-ai aștepta: Mămica la două albăstrele este identitatea de Facebook a cuiva care îi scrie mesaje flatante... premierului Victor Ponta. Mai multe asemenea postări, comentate de destinatar tot pe FB, întretaie narațiunea principală, fără vreo legătură evidentă, în afară de plasarea exactă în timp: suntem în a doua parte a lui 2012, imediat după referendumul de suspendare a președintelui, vine vorba și despre plagiat, de Curtea Constituțională, de vânzarea Oltchim, de întâlnirea ambiguă de pe Aeroportul Otopeni a primului ministru român cu ministrul de Externe britanic, de fuga brokerului Sima etc. Și totuși, care e rostul acestor secvențe? Unul ironic, desigur, dar nu și valabil esteticește. Poate tocmai de-aceea li se adaugă un sens clar la sfârșit, când deducem că autoarea postărilor semnate extravagant „Mămica la două albăstrele“ nu e alta decât pensionara Geta, mama lui None și bunica adoptivă a Carinei, cea care o însoțește în toate escapadele ei nepotrivite pe Internet, dar nu ca o bunică îngăduitoare, ci ca un ghid pervers – rezultă ulterior. Aceeași Geta - țineți-vă bine – este și asasina cântăreței Li Zeta. De ce chiar până la crimă? Reluat de la cap, șirul de amănunte despre mama operatorului None dezvăluie un monstru bine camuflat, ca bunicuța din Scufița Roșie: viol psihologic asupra propriei fiice de 4 ani, pe care o pune să invoce abuzuri sexuale inventate; „castrare“ prin grijă excesivă a fiului, căruia ea îi găsește nevasta, ea copilul de adoptat, gândit ca un leucoplast peste fisura tot mai evidentă dintre soți; crimă pentru „salvarea“ căsniciei băiatului ei, în fapt răzbunare josnică pentru o viață înecată în rău. O vorbă veche de-a pensionarei Geta, cu care îmbrobodea vânzătorii pe vremea lui Ceaușescu: „am venit și eu, sunt mama la două albăstrele“, devine semnătura virtuală pe un destin cum nu se poate mai real (al ei) și pe încă vreo două-trei, scoase definitiv de pe șine (Carina, Flori, None). Cât despre impactul asupra destinului premierului chemat în acest roman, fiți liniștiți, e zero.
Doina Ruști scrie cu prea neliniștitoare ușurință. Un noroc, s-ar zice, dar și un risc. Ca și în celelalte cărți, sunt și aici multe pagini, secvențe, capitole sub nivelul autoarei. Tot ce se leagă de Li Zeta, de pildă – suspinele ei de amor, neîmplinirile ei serioase și triste –, e rebutat. Nici Flori, asistenta medicală de patruzeci de ani, cu bluzele ei largi peste bustul impunător (față de sânii Li Zetei, „ca două burți de pisoi adormiți“), nu e o reușită de la un capăt la altul, sunt pagini întregi de plicticoase și neconvingătoare monoloage interioare ale acestei femei cu orizontul cât fereastra de la baie. Cât despre jurnalul FB al lui Ponta, ori despre manelistul care recită din Apollinaire, sau bietele versuri ale lui Radu Vancu postate pe Facebook de o cvasi-analfabetă ca Li Zeta, ce să mai vorbim!?
Romanul intitulat așa de aiuristic Mămica la două albăstrele se ține totuși bine, prin narațiunea rotundă. Are cap și coadă, o creștere ținută în frâu și rezolvări ferme, unele amare, altele melodramatice sau sarcastice. Pe termen lung însă, Doina Ruști își asumă un risc: subiectele luate direct „din viață“ pot frâna succesul prin blocarea în tautologie și clișeu (au pățit-o câțiva prozatori talentați). Doina Ruști ar putea evita capcana, pentru că e ingenioasă, ludică și alertă. Cu condiția să nu se îndrepte cu tot cu întreaga-i energie spre cine știe ce „roluri de compoziție“, unde pândesc perfide poza livrescă și amatorismul. //