Pe aceeași temă
La începutul lui mai, în urma moţiunii de cenzură care a dus la căderea Cabinetului Ungureanu şi la migrarea către USL a unui număr considerabil de parlamentari, Traian Băsescu acceptă formarea noului Executiv de către Victor Ponta, preşedintele USL.
Pe 7 mai, Cabinetul Ponta îşi începe oficial mandatul. Desigur, conflictul pluteşte în aer. Ştim că această coabitare va fi una foarte dificilă şi fuseseră destule semnale că justiţia va fi cap de listă în ierarhia schimbărilor dorite de USL.
Dar, în ciuda acestor aspecte cunoscute, nici măcar un scriitor SF nu şi-ar fi imaginat scenariul uraganului ce avea să urmeze, care a declanşat un haos instituţional fără precedent din anii ‘90 încoace.
Nori la orizont (7 mai-12 iunie): primele plagiate, primele schimbări, parlamentul ca armă şi cazul Grăjdan
Primele săptămâni de la instalarea „celui mai cinstit guvern“ din istoria postdecembristă, cum l-a numit premierul Ponta, sunt marcate de scandalurile Corina Dumitrescu, Ioan Mang şi Mircea Diaconu. Acesta din urmă, numit ministru al Culturii, trebuie să se retragă din funcţie după ce ANI îl declară incompatibil.
Corina Dumitrescu, propusă pentru portofoliul Educaţiei, este nevoită să facă pasul înapoi după ce se demonstrează că şi-a falsificat CV-ul cu masterate şi cursuri fictive. Îi urmează în funcţie Ioan Mang, surprins într-o situaţie cel puţin la fel de jenantă: plagierea unor cercetători japonezi şi israelieni care îşi reclamă contribuţiile originale.
Le urmează, ca ministru interimar al Educaţiei, obscurul sindicalist Liviu Pop.
Pe 8 iunie, acesta schimbă complet, prin ordin ministerial, componenţa Consiliului Naţional de Etică, aflat în subordinea MEC. Toată lumea şi-a imaginat atunci că noii membri CNE aveau misiunea să-l scoată basma curată pe Mang: aveam să aflăm curând că nu despre el era vorba.
22 mai 2012 – În dosarul Trofeul Calităţii, în care este învinuit şi Adrian Năstase, Inspectoratul de Stat în Construcţii, prin directorul său, Constantin Balaban Grăjdan, trimite la dosarul aflat în stare de judecată în recurs la ÎCCJ o adresă prin care pretinde că ISC nu a fost prejudiciat, după ce iniţial ISC a declarat că se constituie parte prejudiciată.
Pe 23 mai, Victor Ponta semnează demiterea lui Vladimir Tismăneanu din funcţia de preşedinte al Consiliului Ştiinţific al Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc (IICCMER) şi a lui Ioan Stanomir din funcţia de preşedinte executiv al IICCMER.
Încă de la începutul lui iunie, apare în discuţia publică, lansată de trustul Intact al lui Dan Voiculescu, o problemă prezentată drept foarte gravă: cine este mai legitim să reprezinte România la summitul Consiliului European de la Bruxelles din 27-28 iunie, premierul sau preşedintele? Presa, analiştii, experţii juridici şi constituţionali intră în acest joc, cu argumente pro şi contra.
Pe 10 iunie au loc alegerile locale, soldate cu o victorie confortabilă a USL la nivel de primării, consilii locale, consilii judeţene. Din acest moment, liderii USL vorbesc deschis şi frontal despre nereprezentativitatea lui Traian Băsescu ca preşedinte al României.
Victor Ponta invită parlamentul să se pronunţe asupra cărui lider este mai îndreptăţit să reprezinte statul român la Bruxelles.
Pe 12 iunie, Camerele reunite ale Legislativului adoptă cu majoritate de voturi o declaraţie prin care Victor Ponta este considerat reprezentantul României la Bruxelles. Astfel, parlamentul se substituie, în materie de confirmare a reprezentativităţii, Curţii Constituţionale.
Invitat să comenteze decizia parlamentului, Traian Băsescu foloseşte de câteva ori sintagma „Victor Ponta, doctor în drept“, exasperându-i pe mulţi: ce legătură are asta cu ce se întâmplă?
Rafale de furtună (13 iunie-3 iulie): epoca ordonanţelor, Bruxelles, CCR kaput, plus fularul Burberry
13 iunie: Prin Ordonanţa de urgenţă 27/2012 „privind unele măsuri în domeniul culturii“, Institutului Cultural Român i se schimbă misiunea şi obiectul de activitate şi este trecut, din subordinea preşedintelui, în cea a Senatului României. Motivaţia acestei decizii este, conform textului ordonanţei, „necesitatea consolidării și amplificării, sub diferite forme, a relațiilor culturale cu comunitățile românești de peste hotare, în scopul păstrării și perpetuării identității naționale“.
Decizia guvernului de schimbare a misiunii ICR va fi urmată de numeroase proteste, petiţii, scrisori deschise de protest ale unor personalităţi culturale din România şi din străinătate.
Preşedintele ICR, H.-R. Patapievici, anunţă că va demisiona în momentul în care CCR va declara ordonanţa constituţională.
Pe 14 iunie este demis, de către ministrul de Interne Ioan Rus, istoricul Dorin Dobrincu, directorul general al Arhivelor Naţionale ale României.
17 iunie: este demis Consiliul de Administraţie al televiziunii publice prin respingerea de către parlament a Raportului de activitate al instituţiei pe 2011. CA va fi în curând schimbat, fără nici un reprezentant al opoziţiei în componenţa sa.
Pe 18 iunie, revista ştiinţifică Nature lansează bomba: plagiat de tip copy/paste al premierului Victor Ponta în lucrarea sa de doctorat din 2003, coordonată de Adrian Năstase. Vestea este preluată imediat de Frankfurter Allgemeine Zeitung şi, ulterior, de presa de pe toate continentele. Reacţia premierului: „atacuri urâte şi murdare“, „metode securistice“ din partea apropiaţilor lui Traian Băsescu.
Pe 20 iunie, asistăm la o premieră postdecembristă: un fost premier, Adrian Năstase, este condamnat la 2 ani cu executare în dosarul Trofeul Calităţii. În aceeaşi seară, poliţiştii veniţi să-l ridice de la vila sa din strada Zambaccian asistă, ni se spune, la o tentativă de sinucidere cu un pistol. Circulă informaţii contradictorii despre starea de sănătate gravă a fostului premier, care este adus la Spitalul Floreasca, sub îngrijirea doctorului Brădişteanu, apropiat al PSD, în locul Penitenciarului Rahova, unde ar fi trebuit să ajungă, conform legii.
La patul de spital al lui Năstase se perindă diverşi lideri ai PSD, printre care Victor Ponta, care declară: „Mă gândesc dacă Băsescu este fericit acum. Năstase arată groaznic, cum poate să arate un om care s-a împuşcat?“.
25 iunie: doctorul Brădişteanu şi poliţiştii care l-au ridicat pe A. Năstase sunt audiaţi de Parchet după ce se stabileşte că rănile fostului premier erau superficiale şi nu necesitau internarea la Spitalul Floreasca.
Năstase este mutat la Penitenciarul Rahova.
26 iunie: Parlamentul României adoptă legea privind restrângerea atribuţiilor Curţii Constituţionale. Se modifică şi Legea referendumului: se revine la formularea din 2007 privind demiterea președintelui cu majoritatea alegătorilor prezenţi la urne.
Ambele legi merg spre CCR, pentru a li se stabili constituţionalitatea.
Pe 27 iunie, guvernul adoptă OUG privind trecerea Monitorului Oficial din subordinea Camerei Deputaţilor în cea a guvernului.
Pe 28 iunie, MO publică demisia lui Dan Voiculescu din funcţia de senator. Astfel, dosarul acestuia privind Institutul de Studii Alimentare se mută, pe ultima sută de metri înainte de pronunţarea sentinţei, de la ÎCCJ la Tribunalul Bucureşti, unde procesul va fi reluat din toamnă.
Pe 27 iunie, CCR dă trei lovituri planurilor USL: decide că preşedintele României este cel care trebuie să reprezinte ţara la Bruxelles, respinge Legea referendumului modificată în sensul validităţii cu majoritatea celor prezenţi la urne şi respinge ca neconstituţională Legea uninominalului dintr-un singur tur. Deciziile provoacă reacţii nervoase: ministrul Justiţiei, Titus Corlăţean, afirmă, la aflarea veştii, că doi judecători CCR, Augustin Zegrean şi Iulia Motoc, se află în situaţie de incompatibilitate şi ar trebui înlăturaţi. ANI decide că cei doi judecători nu sunt incompatibili.
Bătălia pentru reprezentarea ţării la Bruxelles se mută în ilegalitate: MAE condus de Andrei Marga pur şi simplu nu transmite preşedintelui României invitaţia venită de la Consiliul European şi antedatează documentele informative trimise preşedinţiei privind summitul, fapt care, mai târziu, va atrage audierea la Parchet a lui Marga.
În faţa hotărârii CCR de reprezentare a ţării, guvernul alege să nu publice respectiva decizie în MO. Decizia va rămâne nepublicată zile bune.
În zilele următoare, zeci de cetăţeni aveau să transmită plângeri spre Parchetul General sau sesizări către Avocatul Poporului privind ilegalitatea şi neconstituţionalitatea prezenţei lui Ponta şi Marga la Bruxelles şi a modului în care au procedat.
În cele din urmă, Ponta pleacă la Bruxelles, Băsescu rămâne acasă. Preşedintele României declară că, la câteva ore după aterizarea în capitala Belgiei, premierul l-a sunat să-i ceară semnarea mandatului de reprezentare, conştient că ceea ce făcuse nu era legal.
Pe 28 iunie, în ţară se află că a doua zi avea să se întrunească Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare (CNATDCU) pentru a analiza acuzaţia de plagiat la adresa lui Victor Ponta. În aceeaşi seară, Liviu Pop dă un ordin privind dizolvarea CNATDCU pentru a include apoi un număr dublu de membri. A doua zi dimineaţă, Pop năvăleşte alături de Corpul de Control în plină şedinţă a CNATDCU, pentru a-i ţine din treabă pe membrii acestuia până la publicarea ordinului ministerial în MO.
Premierul revine în ţară, anunţând succese fără precedent în negocierile României cu partenerii europeni.
Blitzkrieg (3-6 iulie): decapitarea conducerii statului
3 iulie: Şedinţa parlamentului începe în forţă. Este demis Avocatul Poporului, Gheorghe Iancu, singurul care putea să sesizeze CCR privind neconstituţionalitatea ordonanţelor guvernului. Nu e prea clar pentru ce, fiindcă legea permite demiterea doar în cazuri grave, cum ar fi încălcarea Constituţiei şi a legii. Iancu va fi înlocuit cu Valer Dorneanu, fost deputat PSD.
Sunt înlăturaţi, în aceeaşi zi, liderul Camerei Deputaţilor, Roberta Anastase, şi al Senatului, Vasile Blaga, în pofida Regulamentului. Ei vor fi înlocuiţi cu Valeriu Zgonea (PSD), respectiv Crin Antonescu (preşedinte PNL, co-preşedinte USL).
4 iulie: Este publicată o OU privind restrângerea atribuţiilor CCR, care nu se mai poate pronunţa asupra hotărârilor parlamentului. Este formulată de parlament şi trimisă către CCR motivaţia de suspendare a lui Traian Băsescu.
Pe 5 iulie, preşedintele României vine în parlament pentru a se apăra, punct cu punct, în faţa acestor acuzaţii.
Odată ce Avocatul Poporului a fost anihilat şi nu mai poate sesiza neconstituţionaliatea ordonanţelor, guvernul plusează cu OUG 41/05.07.2012 privind modificarea Legii nr.3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului, care stabileşte validitatea referendumului, indiferent câţi cetăţeni se prezintă la vot.
Proaspătul preşedinte al Senatului, Crin Antonescu, cere CCR să se grăbească cu decizia şi motivaţiile; în caz contrar, Legislativul va vota fără avizul Curţii.
6 iulie: CCR trimite o decizie indecisă. Comentează distinct cele 7 capete de acuzare, fără vreo concluzie finală. Nimic privind încălcări grave ale Constituţiei.
Preşedintele României, Traian Băsescu, este suspendat. Crin Antonescu devine preşedinte interimar al României.
9 iulie: Este anunţat referendumul de demitere a preşedintelui pentru 29 iulie.
Imediat după instalarea la Cotroceni, Antonescu începe, la braţ cu Victor Ponta, seria mitingurilor electorale prin ţară pentru demiterea lui Băsescu.
Retragerea înşelătoare (6-28 iulie): replierea post-Barroso şi atacul pe flancuri
După Săptămâna Năucitoare, în ecuaţie apare o necunoscută pe care USL nu o luase în considerare: duritatea şi rapiditatea mesajelor venite dinspre Bruxelles şi de peste Ocean.
Încă de pe 4 iulie, ambasadorul Mark Gitenstein se lansează într-un discurs de condamnare a abuzurilor asupra statului de drept şi justiţiei. Angela Merkel consideră „inacceptabile“ evenimentele din România. Ministrul german de Externe, Guido Westerwelle, vorbeşte despre mecanisme noi în interiorul UE pentru a opri derapaje de la regulile democratice de genul celor semnalate în România. Viviane Reding, comisarul european pentru Justiţie, se declară îngrijorată şi îl cheamă la raport, la Bruxelles, pe ministrul Justiţiei, Titus Corlăţean. Nu întârzie ecourile din presa internaţională.
Toate aceste mesaje culminează cu chemarea la Bruxelles a lui Victor Ponta pentru întâlniri cu Martin Schulz, Herman van Rompuy şi, pe 12 iulie, cu José Manuel Barroso, preşedintele Comisiei Europene.
9-10 iulie: CCR nu se pronunţă asupra demiterii/schimbării celor doi preşedinţi ai Camerelor şi Avocatului Poporului, spunând că sesizările sunt „inadmisibile“. În ceea ce priveşte modificarea Legii referendumului, dublată de ordonanţa de urgenţă din 5 iulie, CCR decide că referendumul este valid doar prin prezentarea la vot a 50%+1 dintre cei aflaţi pe listele electorale permanente. Iar legea privind restrângerea atribuţiilor Curţii este neconstituţională şi, de asemenea, OUG în oglindă a acesteia îşi încetează efectele (guvernul dublase prin ordonanţe modificările la Legea referendumului şi legea privind restrângerea atribuţiilor CCR tocmai pentru a preîntâmpina acuzaţiile de neconstituţionalitate sau nepromulgarea lor de către preşedinte).
12 iulie: Barroso îi înmânează lui Ponta 11 cerinţe pentru restabilirea statului de drept în România şi îi cere să răspundă la fiecare, în scris. Cea mai importantă în privinţa efectelor asupra referendumului va fi cea de respectare în totalitate a deciziilor CCR şi publicarea lor deîndată în MO, deci inclusiv cea care se referă la cvorumul de 50%+1 dintre cei aflaţi pe listele electorale permanente. Ponta decide, în cele din urmă, să solicite convocarea pe 16 iulie a parlamentului pentru modificarea Legii referendumului. La Bucureşti aterizează, făcând o „escală“, ministrul de Externe britanic, care îi înmânează lui Ponta un mesaj.
Deşi ar fi putut să ducă la îndeplinire cerinţa lui Barroso printr-o simplă ordonanţă de anulare a celei anterioare, fiindcă legea de modificare a referendumului, nefiind promulgată şi declarată neconstituţională, nu producea efecte, Ponta decide să convoace parlamentul, după cum se va dovedi, pentru a modifica totodată şi orarul zilei de referendum, mărindu-l cu 4 ore, de la ora 7 la 23.
Printre cerinţele lui Barroso se numără şi acelea ca preşedintele să nu graţieze pe nimeni şi să nu semneze pentru schimbarea şefilor DNA şi Parchetului General în timpul interimatului.
Începe o campanie furibundă a USL pentru demiterea lui Băsescu. Pe 25 iulie, în presă apar stenogramele PNL în care sunt consemnate discuţiile dintre liderii liberali privind logistica de campanie şi sumele enorme cheltuite. Miniştrii USL pun totul la dispoziţia campaniei.
Pe 17 iulie, Comisia de Etică a Universităţii Bucureşti hotărăşte în unanimitate că Victor Ponta a plagiat şi prezintă public raportul în urma căruia a luat această decizie. În aceeaşi zi, Consiliul Naţional de Etică, cel schimbat complet pe 8 iunie de Liviu Pop, decide că nu a fost plagiat.
18 iulie: Apare raportului Mecanismului de Cooperare şi Verificare (MCV) al Comisiei Europene. El este devastator pentru Guvernul Ponta: practic, într-un capitol separat, de ultimă oră, este reprodusă mai tehnic lista cu cerinţele lui Barroso către guvernanţii români.
Liderii PDL cer, oficial, susţinătorilor şi simpatizanţilor să boicoteze referendumul de pe 29 iulie.
29 iulie: Începe referendumul-maraton de 16 ore. Încă de dimineaţă se semnalează acuzaţii şi plângeri ale PDL sau ale observatorilor independenţi privind fraude, nereguli şi ciudăţenii.
La închiderea urnelor, rezultatul: cele mai optimiste (pentru iniţiatorii referendumului) previziuni nu depăşesc 46-47% din cvorumul necesar.
Războiul de uzură (30 iulie-20 august): haosul se adânceşte cu listele electorale permanente
Pe 30 iulie, după săptămâni de cădere, leul începe să se aprecieze. Barroso consideră că România a ieşit „de pe marginea prăpastiei“.
Dar guvernul îşi contestă acum organizarea propriului referendum: nu în sensul fraudării lui, ci în acela că sunt prea mulţi români în viaţă. Începe campania pentru depopularea birocratică a ţării, idee lansată de Ion Iliescu, care afirmă că listele electorale nu ar fi corecte şi exacte.
2 august: Lovitură de trăznet: CCR amână cu 40 de zile, pentru 12 septembrie, luarea unei decizii în privinţa referendumului. Judecătorii justifică amânarea prin datele contradictorii primite de la autorităţile statului. CCR cere, până pe 31 august, „listele electorale actualizate permanente pe baza cărora s-a desfăşurat referendumul din 29 iulie“.
5 august: Se confirmă rumoarea că de la CCR au plecat două adrese cu conţinut diferit: una oficială care ajunge la cunoştinţa presei, prin care se solicită listele electorale permanente pe baza cărora s-a desfăşurat referendumul din 29 iulie, şi alta către guvern, prin care se cerea actualizarea listelor electorale. O altă ciudăţenie este că o erată-completare a CCR, care trimitea la o prevedere din Legea alegerii preşedintelui României, potrivit căreia românii cu domiciliul în afara graniţelor sunt incluşi în listele electorale permanente, nu mai apare în MO.
Ponta anunţă mini-recensământul pentru actualizarea listelor. Ministrul de Interne, Ioan Rus, oferă detalii despre desfăşurarea lui.
6 august, 10 dimineaţa. Ministrul de Interne, Ioan Rus, şi ministrul delegat al Administraţiei, Victor Paul Dobre, îşi anunţă demisia. Primul vorbeşte despre presiuni din toate părţile, de la Traian Băsescu la Crin Antonescu, cel de-al doilea de motive personale.
Victor Ponta anunţă o remaniere: Mircea Duşa la Interne, Radu Stroe ministru delegat al Administraţiei, Mona Pivniceru la Justiţie, Dan Şova, ministru pentru Relaţia cu Parlamentul, iar Titus Corlăţean trece de la Justiţie la Externe.
CCR revine cu o precizare: a cerut listele electorale permanente actualizate pe baza cărora s-a desfăşurat referendumul, şi nu actualizarea lor.
Parchetul General preia listele electorale de la Autoritatea Electorală Permanentă.
Chestorul Constantin Manoloiu, şeful Serviciului pentru Evidenţa Populaţiei din MAI, este pus oficial sub învinuire pentru abuz în serviciu contra intereselor publice. El a trimis către CCR datele contradictorii privind listele electorale permanente. În acelaşi dosar este învinuit secretarul de stat în MAI Ioan Căbulea.
7 august: Comisia de la Veneţia publică un comunicat în care arată că a primit o scrisoare din partea CCR, a doua într-un timp scurt, prin care este informată de presiunile asupra judecătorilor. Comisia face „apel la toate autorităţile de stat şi toate partidele politice din România să respecte independenţa CCR şi să se abţină de la exercitarea de presiuni“.
Victor Ponta devine ministru interimar al Justiţiei. Pentru ca Mona Pivniceru să poată ocupa acest portofoliu, este necesar ca demisia ei să fie aprobată de CSM, al cărui membră este.
Pe 7 august, premierul anunţă că mini-recensământul nu se mai face. Dar chiar în aceeaşi zi guvernul trimite un memorandum către autorităţile locale în care se cere actualizarea listelor electorale.
10 august: Apar în presă stenogramele discuţiilor dintre Ioan Rus şi Victor Paul Dobre sau între diverşi angajaţi MAI, care arată că miniştrilor şi subalternilor lor li se cerea să modifice şi să măsluiască listele electorale permanente. „Nu vreau să-mi petrec bătrâneţile în puşcărie“, spune Ioan Rus, iar un interlocutor al lui Dobre afirmă că „trebuie să ieşim imediat din acest grup infracţional organizat“.
10 august: Parchetul cere Camerei Deputaţilor avizul pentru urmărirea penală a lui Victor Paul Dobre, care, alături de Căbulea şi Manoloiu, semnase a doua adresă către CCR. Biroul juridic al Camerei avea să decidă amânarea unei decizii pentru toamnă.
12-13 august: Vizita în România a emisarului special al Administraţiei Obama, Philip Gordon, adjunct pentru Afaceri Europene al secretarului de stat Hillary Clinton. Acesta se întâlneşte, pe rând, cu Traian Băsescu, Crin Antonescu şi Victor Ponta. Gordon vorbeşte despre „suspiciuni credibile“ privind fraude masive la referendum. Mandatul său a fost de a transmite îngrijorările Washingtonului în legătură cu situaţia din România.
14 august: CCR se întruneşte pentru a stabili legalitatea eratei trimisă pe 6 august către MO prin care românii cu domiciliul în afara graniţelor sunt consideraţi parte a listelor electorale permanente. Cu această ocazie, CCR hotărăşte să se întâlnească pe 21 august, posibil pentru a hotărî şi validitatea referendumului.
În această perioadă, încep anchetele procurorilor în localităţile unde s-au înregistrat voturi multiple, unele depăşind 200% din listele electorale permanente. Peste 500 de dosare cu astfel de cazuri se află pe listele parchetelor, cele mai multe în Oltenia şi Moldova. Totodată, şi DNA anchetează cazurile care ţin de competenţa sa.
Liberalul Teodor Atanasiu, fost ministru al Apărării, şi Samson Dumitru, fiul actualului ministru al Apărării, sunt anchetaţi în dosarul fraudelor la referendum.
Ion Iliescu, Victor Ponta şi Crin Antonescu ies la rampă, cerând socoteală Parchetului General şi CSM.
Pe 16 august, CSM sesizează Inspecţia Judiciară în legătură cu ingerinţele premierului, preşedintelui interimar şi preşedintelui de onoare al PSD, Ion Iliescu, în funcţionarea şi independenţa justiţiei.
19 august: Mini-recensământul sau „actualizarea listelor electorale“ se apropie de sfârşit. Radu Stroe anunţă că în listele electorale sunt modificări majore, care ar putea răsturna situaţia de la CCR. PDL acuză MAI şi USL de „fraude majore“ privind listele ce vor fi trimise la CCR, prin care milioane de români vor fi scoşi de pe listele electorale. PDL anunţă că a pregătit plângeri penale împotriva lui Ponta, Stroe şi Duşa pentru măsluirea listelor.
Varianta extinsă şi permanent actualizată a acestei cronologii este accesibilă pe www.revista22.ro.