De același autor
Nu doar în România legile justiției și statul de drept se află sub asaltul majorității politice. La fel se întâmplă și în Polonia. Schimbarea șefului guvernului de la Varșovia a coincis cu momentul adoptării de către Parlamentul polonez a unor legi extrem de controversate. Pe 15 noiembrie, o rezoluție a Parlamentului European cerea Poloniei să susțină valorile europene comune cuprinse în Articolul 2 al Tratatului UE, constatând faptul că măsurile activate de formațiunea lui Kaczyński „riscă subminarea sistematică a mecanismelor democratice de control și echilibru, dar și a statului de drept“. Totodată, PE îndemna majoritatea guvernamentală poloneză să se abțină de la adoptarea oricărei inițiative legislative până la evaluarea Comisiei de la Veneția. Desigur, nimeni la Varșovia nu a avut intenția să aștepte un astfel de verdict. Prin adoptarea lor, noile legi dau undă verde politizării și subordonării unor instituții cheie: Consiliul Național de Magistratură (unde un număr important dintre membri este acum ales de Parlament, iar actualii membri sunt înlocuiți imediat) și Curtea Supremă. Reacția Comisiei de la Veneția este edificatoare: „efectul cumulat al reformelor propuse plasează sub un risc serios independența tuturor părților sistemului judiciar polonez“.
Din această perspectivă, totul seamănă mai degrabă cu o încercare de resetare a discuției dintre Varșovia și Bruxelles, de îmblânzire a unui „fapt împlinit“. Cu aerul său tehnocrat, fluent în engleză și germană, educat în Germania, Elveția și Statele Unite, timp de mulți ani președinte al unei bănci poloneze din grupul Santander, cu o legătură directă spre președintele Consiliului European (într-o altă viață i-a fost consilier), Mateusz Morawiecki deține toate atuurile pentru a conduce o potențială operațiune de cosmetizare. Într-un fel, vorbim de o tactică preluată de la Viktor Orbán, mimând dialogul cu Bruxellesul, dar și ducând mai departe proiectul: „guvernul polonez și-a dat seama că în legile sale poate avea un conținut iliberal nelimitat, câtă vreme folosește metode liberale - legiferare formală, dialog cu toate părțile relevante“ (Kim Lane Scheppele).
Este sugestiv faptul că, atunci când Morawiecki se confruntă cu perspectiva pedepsirii Varșoviei, el spune că ar fi vorba despre „amenințări urâte. Polonia este o națiune mare și mândră și nu vom permite un șantaj de acest fel“. Statul de drept, separația puterilor nu par să se regăsească printre preocupările sale. Dimpotrivă, preferă să mute discuția într-un registru identitar. El vrea să „ajute“ Vestul să descopere „adevăratele valori. Suntem parte a UE, dar vrem să o transformăm, să o recreștinăm. (...) Construim Polonia ca un stat puternic, eficient, dar și ca un stat care încorporează valori universale și creștine. Le vom apăra împotriva acestui fundal al laicizării, al căderii în consumerism, al lipsei de valori, care este o trăsătură predominantă astăzi în Europa Occidentală“. Foarte probabil un discurs menit să demonstreze loialitatea față de președintele PiS, destinat consumului intern, către baza partidului. Pe de altă parte, însă, este evitată socializarea, sensibilizarea electoratului față de principiile normative ale UE. Se încearcă mobilizarea etosului naționalist, conservator, alergic la pluralism, unde principiile constitutive ale UE devin mai degrabă obstacole în calea afirmării Poloniei „autentice“.
De altfel, din postura de vicepremier al guvernului Szydło, Morawiecki a luat apărarea măsurilor care au adus Polonia sub lupa Europei, considerându-le ca o parte necesară a procesului de decomunizare: „i-am văzut pe aceiași judecători care îi condamnau pe luptătorii Solidarității în anii ’80 luând apărarea oligarhilor și sistemului postcomunist în anii ’90 și 2000. Majoritatea publicului polonez vrea reforma“.
Morawiecki este și arhitectul programului asistențial al PiS, fiind adeptul unei filozofii care alunecă bine către etatism, centrată pe creșterea intervenției statului în economie și pe consolidarea ponderii sectorului public: „vedem că mâna invizibilă a pieței ne-a slăbit în tot acești ani. Ar trebui să tratăm statul ca fiind cel mai important bun“. În urmă cu un an pleda pentru mai puțin liberalism economic. Între timp, se pare că vrea și mai puțin liberalism politic. Unul dintre principalii săi critici rămâne părintele terapiei de șoc poloneze din anii ’90 - Leszek Balcerowicz, cel care observa despre instinctele PiS că „deși se prezintă ca un partid anticomunist, dacă te uiți la direcția lui politică, devine foarte clar că reprezintă poate cel mai postcomunist dintre partidele de după 1989: vrea mai multă putere pentru politicieni în stat și în economie, controlul partidului asupra presei, atacă organizațiile independente“. //