Ligia Deca despre Legile educației: proiectul căruia i-am dedicat ultimii 7 ani de carieră

L. G. | 05.04.2023

Ministrul Educației, Ligia Deca s-a apărat în plenul Senatului față de criticile aduse spunând că trebuie „să începem să aplicăm măsurile care vor schimba fața învățământului din țara noastră”.

Pe aceeași temă

Senatorul USR Ştefan Pălărie a declarat miercuri, în plenul Senatului, la dezbaterea de la Ora Guvernului unde participă ministrul Educaţiei, Ligia Deca, că în orice ţară civilizată, educaţia înseamnă dialog, sub nicio formă dictatură. El a criticat-o pe Deca arătând că i-a luat mai mult de şase luni să găsească instituţia Parlamentului şi să intre într-o formă de dialog instituţional cu parlamentarii.

”În orice ţară civilizată, educaţia înseamnă dialog, sub nicio formă dictatură. Doamnei ministru i-a luat mai mult de şase luni să găsească instituţia Parlamentului şi să intre într-o formă de dialog instituţional cu noi. Nu înţelegem, aşa cum niciun părinte nu înţelege, de unde urgenţa de adoptare a legilor prin Parlament şi nevoia de a face o comisie specială”, a spus senatorul USR în plen.

El a arătat că ”până acum, orice dorinţă de dialog a fost imposibilă”. ”Ne-aţi amânat, aţi tergiversat şi această Oră a Guvernului nu s-a putut ţine pe 1 martie pentru că eraţi la un interviu şi pentru noi eraţi prea ocupată”, a acuzat el.

Pălărie a mai afirmat că ministerul i-a debarcat pe profesorii ţării din trenul parteneriatului pentru reforma educaţiei, mutând salarizarea în afara legii educaţiei naţionale.

”Nu înţeleg cum ne putem aştepta ca ei să ne mai susţină toate reformele pe care dvs le propuneţi în acest pachet de legi. Deja profesorii se simt batjocoriţi, din 2017 încoace, de numeroasele tergiversări de creşteri salariale, şi pe obţinerea drepturilor băneşti în instanţă, într-un calendar de 5 ani de zile, în care grosul banilor va fi în anul patru şi anul 5. Avem bani pentru pensiile speciale dar nu avem bani pentru profesorii. De ce le daţi rectorilor mandate pe viaţă? Legea pare scrisă mai degrabă de către rectori şi pentru rectori”, a mai declarat senatorul.

„Despre o reformă a educației se vorbește de foarte mulți ani”

La rândul ei, ministrul Educaţiei, Ligia Deca, s-a apărat miercuri în plenul Senatului  spunând că ştie faptul că despre o reformă a educaţiei se vorbeşte de mulţi ani, dar 2023 este anul în care putem închide acest ciclu al încercărilor şi să începem să aplicăm măsurile care vor schimba faţa învăţământului din ţara noastră. Ea a menţionat că legile pe care le dezbatem nu sunt doar bune ci şi extrem de necesare, dacă ne uităm pe orice indicator de performanţă al sistemului pe care îl avem la dispoziţie.

”Am fost atenţă de la preluarea mandatului la mesajele parlamentarilor. Sunt conştientă de importanţa misiunii care să creeze un cadru legislativ care să dea şansa oricărui elev să devină cea mai bună versiune a sa. Acesta este proiectul căruia i-am dedicat ultimii 7 ani de carieră”, a spus ministrul Educaţiei. Ligia Deca a arătat că ”legile pe care le dezbatem nu sunt doar bune ci şi extrem de necesare, dacă ne uităm pe orice indicator de performanţă al sistemului pe care îl avem la dispoziţie”.

”Pentru mine, cheia de control a reformelor propuse este capacitatea noastră, a tuturor, de a le susţine pe termen lung pentru a le vedea efectele reale. Şi mai am o cheie, să văd cum copiii, inclusiv al meu, îşi păstrează plăcerea şi curiozitatea de a merge la şcoală, pentru a învăţa să descopere lumea”, a precizat ministrul Educaţiei.

Deca a menţionat: ”Ştiu că despre o reformă a educaţiei se vorbeşte de mulţi ani, 2023 este anul în care putem închide acest ciclu al încercărilor şi să începem să aplicăm măsurile care vor schimba faţa învăţământului din ţara noastră, pentru că România, educată, coezivă şi puternică este viitorul pe care îl putem construi numai împreună”.

Ministrul a mai spus că o lege bună este cea prin care elevul este îndrumat, mentorat pe tot parcursul dezvoltării sale şcolare.

”Nu trebuie să uităm că fiecare copil este unic şi merită să fie ajutat să îşi aleagă drumul care i se potriveşte. Din punctul meu de vedere, elevul care studiază ceea ce îi place şi care simte că a ajuns la liceul care i se potriveşte va deveni un adult mai împlinit”, a subliniat Deca.

Ea a mai arătat că o lege bună se asigură că orice elev merge la şcoală, indiferent de mediul din care provine şi de veniturile familiei în care s-a născut, pentru că ”dreptul la educaţie nu trebuie să fie îngrădit de limitele financiare ale părinţilor”.

”O lege bună înseamnă colaborare consimţită, bazată pe încredere, între familii şi şcoală, într-un cadru de guvernanţă care să susţină aportul fiecărui actor în educaţie – cadre didactice, părinţi, elevi, autorităţi publice locale. O lege bună preia lecţiile învăţate în crizele succesive din ultimii ani. Digitalizarea, utilizarea progresului ştiinţifico-tehnologic şi construirea rezilienţei devin părţi integrante ale educaţiei, pentru o Românie cu viitor”, a declarat ea.

Ligia Deca a spus că o lege bună are nevoie şi de capacitate de implementare.

”Finalizarea dezbaterii parlamentare va fi doar începutul unui mare şantier de transformare. Şi vom avea nevoie, ca ţară, de toate minţile şi resursele pe care le avem şi care înţeleg că viitorul este al celor care au încredere şi lucrează, onest, împreună. Pentru că legile pe care le vom dezbate împreună sunt nu doar bune, ci şi extrem de necesare, dacă ne uităm la toţi indicatorii de performanţă ai sistemului pe care îi avem la dispoziţie”, a mai spus Deca. 

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22