De același autor
"Trebuie sa condamnam in mod public insasi ideea de reprimare a unor oameni de catre altii! Trecand viciul sub tacere, cufundandu-l inlauntrul nostru, ca sa nu iasa afara, noi, de fapt, il semanam si el va rasari inmiit in viitor!
Fara a-i pedepsi sau macar a-i blama pe criminali, nu numai ca, pur si simplu, le ocrotim batranetile infame, dar prin asta nu facem altceva decat sa smulgem de sub noile generatii orice fundament al ideii de dreptate. Iata de ce aceste generatii cresc indiferente, nu din pricina «slabei activitati educative». Tinerii capata convingerea ca ticalosia nu este pedepsita niciodata pe pamant, dar aduce totdeauna bunastare. Si va fi neplacut si va fi cumplit sa traiesti intr-o astfel de tara."
Alexandr Soljenitin, Arhipelagul Gulag
Artist si luptator
Aleksandr Soljenitin reprezinta una dintre cele mai puternice voci, in care e greu de distins latura artistica de cea a luptatorului. Ca Tolstoi in Rusia, ca Voltaire sau Hugo in Franta, el apartine castei luptatorilor, "disidentilor", incarnand, in numele unor principii perene, refuzul si opozitia fata de societatea nedreapta in care traiesc. Tolstoi a refuzat societatea Vechiului Regim, bazat pe inegalitate si care vedea in mujicul dispretuit incarnarea unei vieti acordate de Dumnezeu. Soljenitin incarneaza refuzul fata de comunismul ateu si totalitar. Tolstoi, in Ce este arta?, subordona arta actiunii, Soljenitin, in discursul Nobel, subordoneaza arta triadei platoniciene a Adevarului, Binelui si Frumosului. Nici unul, nici celalalt nu imbratiseaza principiul "arta pentru arta": "Le infruntasem ideologia, dar mergand impotriva lor, ca si cum mi-as fi purtat propriul cap sub brat", scrie Soljenitin in Stejarul si Vitelul, in 1967.
(Georges Nivat, istoric al literaturii ruse si traducator a lui Soljenitin, Le Monde, 4 august 2008)
Un simbol al libertatii
Aleksandr Soljenitin a fost constiinta critica a societatii in care a trait. El a denuntat, punandu-l gol in lumina reflectoarelor, un imperiu cladit in marmura neagra, care parea etern. Curajul de care a dat dovada, invingandu-si frica, pentru a infrunta un stat totalitar caruia i-a supravietuit, a facut din el un simbol al libertatii in lumea intreaga. A fost un simbol pentru democratii din tarile fostului lagar sovietic, iar in prezent este un simbol, in regiuni in care numele sau abia poate fi pronuntat, iar operele sale, interzise. El este si un simbol al luptei impotriva altor forme de autoritarism. Iar pentru Rusia de astazi, o democratie de fatada, vopsita in gri cu picouri rosii si pentru toti rusii, captivi ai acestei lumi, avertismentul lui Soljenitin este unul puternic.
(Raul Rivero, disident cubanez, exilat in Spania, El Mundo, 4 august 2008)
Datoria intelectualului de a trai in adevar
Asemenea lui Primo Levi, care a scris despre supravietuire la
Soljenitîn a propus un cod moral al rezistentei în raport cu minciuna dominanta si a trait el însusi în acord cu principiile pe care le-a preconizat.
Ramâne în urma sa o opera literara si istorica nepieritoare. Asa cum au scris, în repetate rânduri, Monica Lovinescu si Virgil Ierunca, exemplul moral si estetic, în sensul cel mai nobil al acestor cuvinte, al lui Aleksandr Soljenitîn trebuia sa devina o pilda si pentru intelectualii români. Disidenta româna, atâta cât a fost, si-a gasit în Soljenitîn o vitala sursa de inspiratie.
(Vladimir Tismaneanu, Cotidianul, 4 august 2008)
Ceasul dupa ora Moscovei
Potrivit ultimei sale dorinte, scriitorul care a dezvaluit crimele regimului stalinist, criticandu-i, in acelasi timp, pe liderii Rusiei postcomuniste, nu va fi ingropat in cimitirul Novodevici, alaturi de fostii lideri de la Kremlin, Nichita Hrusciov si Boris Eltin, ci in cimitirul manastirii Donskoi, datand din secolul al XVI-lea. Acesta este locul de odihna al multor calugari, poeti si filozofi. Chiar o parte dintre victimele politiei secrete a lui Stalin sunt ingropate aici.
Cu toate ca a fost prizonier in gulagul stalinist si apoi expulzat din
"Moartea acestui mare om, unul dintre principalii ganditori, scriitori si umanisti ai secolului XX, reprezinta o pierdere ireparabila pentru Rusia si pentru intreaga lume", a afirmat Dmitri Medvedev in scrisoarea de condoleante. Mihail Gorbaciov, ultimul lider sovietic, l-a descris pe Soljenitin ca pe "un om cu un destin unic, al carui nume va ramane in istoria Rusiei".
Numeroase figuri din domeniul literaturii si-au adus tributul, inclusiv scriitorul sud-african, laureat al Premiului Nobel, J.M. Coetzee, care a vorbit despre Soljenitin ca despre un "colos al vremurilor noastre" si "un mare patriot rus".
(Helen Womak, The Guardian, 5 august 2008)
Lectii de moralitate
Joseph Brodsky, un alt mare scriitor al exilului, imi spunea odata ca i-a fost foarte greu sa scrie poezie in limba rusa, pe cand se afla in America, dupa ce aceasta limba a incetat sa-i mai fie aproape.
Soljenitin parea sa se teama de un destin similar - anume ca orice implicare sau interes fata de noua lume inconjuratoare avea sa-i afecteze misiunea sacra, pe care singur si-a impus-o, aceea de a salva Rusia. Parea hotarat sa sustina spiritul rezistentei morale. In toti anii petrecuti la Vermont, a calatorit foarte rar, iar cand a facut-o, a fost pentru a critica lipsa de moralitate, consumerismul si decadenta Occidentului.
A doua oara cand l-am vazut pe Soljenitin a fost dupa 20 de ani, cand m-am ocupat de intoarcerea sa in Rusia, la Vladivostok. A continuat sa tina lectii de moralitate, de data aceasta indreptandu-si acuzatiile si impotriva noii Rusii postsovietice, haotice. Probabil ca avea dreptate, dar prin critica sa neostoita si naivitatea declaratiilor - avand in centru patriotismul ca solutie pentru viitorul Rusiei - parea irelevant pentru opinia publica rusa, angrenata in valtoarea postcomunista. Lucrarea pe care a considerat-o ca fiind cea mai importanta pentru el, Roata rosie, nu a reusit sa atraga atentia.
A fost un sfarsit trist, dar si tipic rusesc. Dupa cum observa Soljenitin insusi in Primul cerc, intr-o dictatura, scriitorul reprezinta un fel de al doilea guvern. Paradoxul este ca autoritatea morala castigata prin puterea profetica a scrisului submineaza creativitatea inca de la sursa. Precum alti mari scriitori de origine rusa, Soljenitin a devenit nemuritor inainte de a fi constient de propria putere, care ulterior avea sa se transforme in pedanterie.
Insa nimic din toate astea nu poate afecta imnul de lauda adus sufletului omului in Ivan Denisovici, marile conflicte din romanele sale sau furia maiestuoasa din Arhipelagul Gulag. Este meritul sau ca s-a luptat pana la sfarsit pentru a pastra intacta maretia acestor opere inestimabile.
(Serge Schmemann, The New York Times, 5 august 2008)