De același autor
Lucrul prost făcut, pe bucăți, în grabă și neorânduială este o trăsătură fondatoare a societății noastre actuale.
Minutul de reculegere alocat de PSD, ad-hoc, victimelor comunismului, cu prilejul congresului din 18 octombrie, nu reprezintă decât o palmă pe obrazul deja greu încercat al memoriei noastre colective. Un petec roșu, obraznic, pe hlamida suferințelor însumate de-a lungul deceniilor totalitare. Dacă ne amintim vehemența manifestată în parlament de către aceeași parte a clasei politice, în contextul condamnării oficiale, din 2006, a regimului comunist, pe baza unui raport științific amănunțit, putem evalua mai bine cinismul celor care au crezut acum că pot repara, „la minut“, absența totală a subiectului de pe agenda celei mai mari forțe politice a ultimului sfert de veac. Vrem, nu vrem, amarul episod readuce în atenție caracterul fragmentat până la incoerență al reprezentării trecutului recent. De altfel, redeschiderea dosarului Mineriadei, concomitent cu clasarea celui privind Revoluția, este o altă relevantă mostră de abordare parțială a uneia și aceleiași tranșe istorice, din rațiuni care îl depășesc pe bietul cetățean contemporan. Deși unele voci susțin că prezentarea mozaicată a ultimelor șase decenii (totalitarism plus tranziție) ar avea cauze obiective, precum insuficientul „recul“ istoriografic necesar unei reconstituiri juste a ansamblului etc., prea multe exemple indică, dimpotrivă, absența interesului real de a demonstra caracterul integrat al tuturor fazelor comunsimului și ale posterității lui imediate. Ceea ce însă doare, în primă instanță, este cârpeala la nivel simbolic - ilustrată de un simplu traseu prin București, cu reperele sale: troița precară din fața TVR; cealaltă, aproape neobservabilă, din Piața Romană; jalnicul monument al „cartofului înțepat“, din Piața Palatului; crucile vechi, de piatră, instalate provizoriu în ’90 și lăsate pe loc, în lipsă de altceva, să ne amintească de victimele Pieței Universității... Ce sentiment vă creează acest parcurs? Nu vi se pare că, de fapt, s-a evitat, de-a lungul atâtor ani, fixarea într-o demnă reprezentare de for public a Revoluției? (Ironia soartei face că, în prezent, excepționalul ansamblu caragialian de pe esplanada TNB „a cucerit“ efectiv zona, nelăsând loc pentru altceva!)
Lucrul prost făcut, pe bucăți, în grabă și neorânduială este o trăsătură fondatoare a societății noastre actuale - niciun domeniu al ei nefiind scutit de reflexul soluției peticite. Dacă la nivelul mentalului politic această meteahnă ia forme tragicomice, în celelalte sfere ale existenței sociale efectele ei nu sunt nici mai puțin numeroase, nici mai puțin dureroase. Sare în ochi, bunăoară, chiar spațiul vital. În inima Capitalei, nu știu dacă există mai mult de câteva trotuare care să aibă același aspect, pe mai multe zeci de metri. Bucureștenii calcă în mod curent pe segmente de pavaj precar, alcătuind o adunătură de lipituri și spărturi - dizgrațioase și periculoase deopotrivă. Apoi, fațadele blocurilor noastre confirmă lipsa oricărei dorințe a locatarilor de a-și armoniza propriul habitat, lăsându-l pradă unui egoism sui generis, egoismul (in)estetic, de apartament... Poate cea mai agresivă fațetă a patchwork-ului ambiant este însă specula imobiliară, care a permis (și permite în continuare!) agresarea urbanistică fără limite, bazată pe o veche rețetă, nerevizuită: riscăm oricât, distrugem orice, plombăm oricum – doar să renteze. Orașul viitorimii, ducă-se! De la forma peticită a ambianței în care viețuim până la mentalitatea peticită în virtutea căreia ne comportăm și gândim nu e decât un pas. Acceptând jumătăți sau sferturi de măsură în atâtea privințe, mulțumindu-ne să nu ducem la bun sfârșit, decât cu greu, ceea ce ne propunem (ca societate), forma mentis e gata. Situațiile de criză se aprind și se sting cât ai zice pește, făcând loc următoarelor, în aceeași logică. Pălălaia mediatico-judiciară izbucnită în 2014 (pe bună dreptate), în urma tragediei aviatice din Apuseni, a produs recent, după o gestație de aproape doi ani, concluzia grotescă: mortul e de vină. Nicio învățătură de desprins, nicio măsură suplimentară pentru viitor. Un rezultat neziditor, ignorat cu resemnare de noi toți. Cutezând a ne ridica privirea spre uriașele averi de mucava, adunate în ultimii 25 de ani de către te miri cine, se confirmă regula patchwork-ului. Nicio ocazie ratată: firme fantomă, retrocedări ilegale, evaziune fiscală, căpușarea sau falimentarea economiei de stat, credite neperformante, despăduriri abuzive, șantaj media, trafic de influență etc. Frecvent practicate simultan, de o aceeași persoană sau grupare, asemenea forme de înavuțire exacerbată își dezvăluie singure „filosofia“ inalterabilă: punerea cap la cap, petec cu petec, contra bunului simț, a tot ce poate germina câștig, putere, lux. Fără muncă. Din analiza psihologică sau chiar psihanalitică a reprezentanților acestei categorii de persoane, rezultă un singur, trist, portret robot. Al parvenitului hămesit, postcomunist.
Deși, la prima vedere, nu ar exista similitudini între proiectul construirii unui mall în coasta Palatului Știrbey de pe Calea Victoriei și neatribuirea unui nou sediu Muzeului Literaturii Române (ostracizat de peste un an, într-o aripă dosnică a Casei Presei), la o privire atentă observăm că, in rem, modul peticit le subîntinde pe ambele. Abordarea dezlânată este de rigoare și în domeniul cultural-patrimonial, trădând, în fond, absența cronică a dorinței de a demonstra ceva frumos, de a pune în fapte idei generoase, și nu doar ambiții, de a conecta în mod inovator prezent, trecut și viitor. Un aspect de neocolit al acestei largi teme îl reprezintă, fără îndoială, problematica Brâncuși. În ultimii ani, gestionarea moștenirii materiale și simbolice brâncușiene a intrat pe terenul periculos al confuziei de valori și al inadecvărilor. Reproducerile de duzină, sub varii forme, care au banalizat în imaginarul public o realizare precum Coloana fără sfârșit, transformând-o într-un soi de artefact bun să decoreze grădina, arată cum se degradează percepția generală asupra unei capodopere, în absența unui contradiscurs cult și consecvent, care să-i justifice unicitatea, situând-o în contextul patrimoniului mondial. Schematizarea creației brâncușiene este, paradoxal, rodul unei supralicitări patriotice grăbite care, de altfel, a împins dincolo de orice bun-gust campania de adjudecare naționalistă a marelui artist. Ca și cum aceasta ar putea ține loc de exponat în Muzeul Național de Artă. Obsesia repatrierii osemintelor din Cimitirul Montparnasse, grija reatribuirii postume a cetățeniei române, instituirea unei „Zile Brâncuși“, dar și exagerarea nedocumentată a „idilei“ cu Maria Tănase (pe principiul: românul la român trage) sunt petece care încearcă să astupe marile noastre restanțe față de geniul născut la Hobița. Fanfaronada culturalistă, preluată, din comoditate, până la cel mai înalt nivel al castei diriguitoare, nu face doi bani, atât timp cât casa natală din Gorj a „brandului de țară“ e lăsată în ruină, iar Cumințenia Pământului, ca lucrare de referință, nu e achiziționată de statul român...
Considerat ca lucru manual, patchwork-ul e ceva insolit și vesel. Aruncăm oricând, cu plăcere, pe pat sau canapea, o pătură alcătuită din bucăți diferite, dar potrivite în asamblajul respectiv. Din păcate, sensul figurat întărește mai degrabă conotațiile negative ale cuvântului. Ca fapt de societate, el rămâne sinonim cu peticire sau cârpeală. Adică opusul lucrului bine făcut, spre care, în fond, trebuie să tindă fiecare dintre noi.