Distanțarea sceptică

Teodor Baconschi 04.11.2014

De același autor

Accelerarea istoriei a dus la intensificarea viciilor, tot așa cum refugiul masiv în lumea digitală ne-a dus spre o biciuire senzorială mereu mai necesară, dar tot mai ineficientă.

Îndoiala metodică, de sorginte carteziană, are mai puțină trecere, azi, decât îndoiala umorală. Ce n-am demistificat? Ce a scă­pat demitizărilor? Putem face lista obi­ec­telor intelectuale încă intacte? Copiem, vo­luntar sau inconștient, atitudinea ado­les­cenților nesiguri pe ei, care tac îmbufnați la discuțiile dintre adulți. Prudența și te­merea de a fi inadecvați ne fac să ches­ti­o­năm aprioric orice aserțiune, credo sau pro­gram. Orice termen, propunere, con­cept sau valoare ajunge la noi în ghilimele. Încă o dată: nu mă refer la îndoiala „bu­nă“, pe care ne sprijinim în căutarea ade­vărului, ci la suspiciune, la neîncredere. Produse aparent înrudite, dar esențial di­ferite. Medierile digitale au dematerializat gândirea și, odată cu ea, cadrul ei de re­ferință obiectiv.

Scriu acest eseu în biblioteca per­sonală. Rafturile cu cărți se află la mică distanță de ecranul com­puterului. Deși ele sunt reale, în vreme ce literele care apar pe ecran pe măsură ce ating tastatura sunt (nu­mai) „digitale“, cărțile par de fapt un simplu decor abstract, o poză: realitatea secundă a ecranului are prioritate per­cep­tivă și mi se impune ca atare. Derealizarea realului și obiectivarea virtualului sunt de­ja imperative aproape senzoriale. Această răsturnare posturală ține de vechiul prin­cipiu aristotelic potrivit căruia potența e superioară actului. Cărțile din bibliotecă, fo­toliul englezesc din piele neagră ma­tla­sată, toate obiectele „reale“ din camera în care scriu sunt imperfecte în comparație cu desăvârșita claritate a caracterelor care apar pe ecran. Obiectele familiare din ju­rul computerului sunt încărcate cu o is­to­rie proprie, dar și gravide cu propria mea istorie. Constituie o comoară de amintiri și presupuneri, dar și o povară in­su­por­ta­bilă, ca o sarcină toxică, de care sunt ten­tat să mă debarasez. E povara fascinantă odinioară a imperfecțiunii asumate. Po­va­ra oricărui obiect care „a trăit“, îm­bă­trâ­nindu-ți alături. Știu că mă înșel. Că nu e frumos să mă dezic de urmele timpului asupra mea și a cadrului meu de viață co­tidiană, așa cum s-a compus el prin acu­mulări, selecții, ciocniri, presiuni, utilizări practice sau reverii. Și totuși, măcar până la stingerea temporară a ecranului, prefer rolul lui Dorian Gray.

Indiferent cum transcriem această fun­damentală substituire dintre real și virtual în viețile noastre captive în tehnosferă, fu­ga de real tinde să capete amploarea unui „fapt social total“.

Omul postmodern preferă virtualul pen­tru că realul e sursa angoaselor etern uma­ne pe care speră să le abolească: nu știu totuși să fi dispărut agonia terifiantă, frica de moarte, dar nici maladia, suferința su­fletească a înstrăinării, apăsarea sin­gu­ră­tății, eșecul profesional sau nedreptatea, pri­mită ca o izbitură de măciucă în moa­lele capului. Oricâte miracole operează sau promite progresul științific, nu ne-am modificat soarta mortală, marcată de confruntarea cu limitele noastre biologice, sociale, mentale, afective.

Virtualul are toate caracteristicile unui drog. Deturnează atenția, transformă senzațiile, modifică percepțiile, confundă ha­lu­ci­na­țiile cu împlinirea dorințelor, proiectează eul într-o lume alternativă, scutită de interdicții și dureri. În lunga lor istorie culturală, produsele extatice au fost accesibile doar marginalilor, geniilor răzvrătite, misticilor, șamanilor și pro­fe­ți­lor dornici să tălmăcească, în bolboroseli penticostale, voința divină. Marea noutate e tocmai democratizarea lor prin ex­tin­de­rea lumii virtuale. Faptul că această miș­care scade productivitatea globală e deja o glumă pe Facebook, ca și faptul că rea­li­tatea își cere drepturile în fiecare clipă... Nu poți fi șomer, alegător nemulțumit, fi­lozof amator, îndrăgostit sau muribund în lumea virtuală. Niciuna dintre ipostazele ca­re scandează tragedia ființei și a con­știin­ței nu se regăsește în catalogul cu oferte virtuale. În lumea rețelelor de so­cializare, suntem alții, cu alte coordonate existențiale. Acolo funcționăm ca succe­daneu oniric al unei umanități care-și re­fuză condiția. E imperiul ghilimelelor. Ni­mic nu trebuie luat ad litteram și știm că tocmai „litera“ (stacojie sau nu) e cea care ne răstignește destinul, fie că vorbim des­pre legi, literatură sau textele sacre în oglin­da cărora se reflectă starea noastră im­perfectă, perfectibilă și radical mis­te­rioasă. Acolo ne rescriem infinit condiția finitudinii. Prin refugiul în virtual, pre­siu­nea irealității consimțite devine con­stit­u­ția unei republici de spectre fericite. Dar to­tul e un joc. Și jocul nu e nici mincinos, nici autentic. E altceva-ul care face din gravitație un dans, din zgomotul firii o mu­zică, din haos un loc geometric și din in­certitudine o palpitație voluptuoasă.

Omul descris de Hobbes, a cărui viață este „solitară, neplăcută, săracă, abrutizată și scurtă“, trăiește încă nu doar în cazul celor care câștigă un dolar pe zi, ci și în­dărătul paravanelor noastre digitale. E im­posibil să negi progresele. Politic vorbind, majoritatea omenirii a făcut saltul de la Hobbes la Locke și Rousseau, de la semi­animalitatea promiscuă a fărădelegii celui mai puternic spre raționalitatea con­trac­tului social pecetluit prin vot democratic. E la fel de greu să ignorăm legătura dintre creșterea globală a speranței de viață și progresul tehnic, începând cu acela din sfera medicinei. Toate aceste progrese nu ne-au făcut fericiți și nici perfecți. Au de­viat sau amânat consecințele fatale ale con­diției umane, care nu și-a modificat da­tele ontologice.

Psihologia jocului, extinsă pe sea­ma progresului tehnologic, ne permite mult mai multe căi de evaziune în ireal. Panoplia ins­trumentelor de anesteziere, da­torită cărora pierdem contactul cu rea­li­tatea așa-cum-este, a evoluat imens, dar chiar dacă tindem spre trăirea întregii vieți în afara ei înseși, asta nu înseamnă că am găsit calea de a ne mântui sau de a escamota moartea. Conștiința sfârșitului e intermitentă, însă sfârșitul e același. Mai mult, fondul vicios al naturii umane (pe care teologia păcatului originar îl explică, fără să îl absolve) e încă și mai vicios într-o epocă definită prin satisfacerea aproape garantată a necesităților de supraviețuire. Lăcomia, invidia, avariția, conspirația me­diocrității, lașitatea, egoismul și chiar cri­ma erau mai ușor de „justificat“ în so­cietățile precare, în care darwinismul so­cial domina compulsiv viața laolaltă. Nu numai că n-au dispărut, dar sunt parcă mai active ca oricând, în pofida evoluției legislative, a progresului discursiv panu­man și a adoptării, de către statele pos­t­belice, a Cartei ONU. Individualismul doc­trinar al societăților liberale moderne a generat lupi moraliști, lupi educați, lupi subtili, fără să diminueze substratul atavic al unui comportament predator. Privesc de aceea neputincios cinismul – sau ig­noranța manipulată – a celor care, la câ­teva decenii după Holocaust, Hiroshima, Cambodgia lui Pol Pot sau Gulagul so­vietic, tună și fulgeră, cu indignări uma­nitare, împotriva presupusei „barbarii“ a Evului Mediu...

De ce ni se par naive filmele din anii ’60 sau ’70 ai secolului XX? De ce aproape tot trecutul pare o epocă ingenuă, candidă, în care până și crimele din ro­manele polițiste nu ne mai înfricoșează? Pentru că accelerarea istoriei a dus la in­tensificarea viciilor, tot așa cum refugiul ma­siv în lumea digitală ne-a dus spre o bi­ciuire senzorială mereu mai necesară, dar tot mai ineficientă. Excitația erotică, bu­nă­oară, s-a bazat mii de ani fie pe consumul secret de texte sau imagini licențioase, fie pe sugestia detaliului dezvăluit: omul își în­chipuia doar ce urmează... Acum, de­pendenții de pornografie online su­pra­lici­tează delirant noi forme de explicit care nu mai incită... Obsesia transparenței, des­pre care am mai vorbit, nu ne-a cadorisit raiul, ci infernul propriei apatii mereu sti­mulate, cu efecte tot mai palide. Am vă­zut deja totul. S-au făcut documentare des­pre agonia unor bolnavi de SIDA, pre­zentată ca document militant, pentru a scu­za, cât de cât, impietatea supremei in­discreții. Factorul CNN a transportat răz­boaiele lumii în sufrageria oricărui mic-burghez. Cinematograful documentar sau de ficțiune (cele două tind să se confunde) a introdus camera în măruntaiele trupului uman, expus microscopic, în marele gol cos­mic de care se temea Pascal, în toate mediile sociale, în toate epocile, stările psi­hice, în bordeluri, palate și colibe. Am vă­zut, cu mici banderole preventive („aten­ție, imagini șocante!“), execuții capitale, decapitări operate victorios de talibani, scene de tortură pe viu, violuri și morți prin împușcare. Nimic din cruzimea lumii naturale n-a scăpat canalelor de felul NatGeo, unde există realizatori specializați în prezentarea celor mai ucigașe specii. Moartea, ca fenomen natural ficționalizat, a devenit un fetiș cultural adorat pe scară largă. Ea e, întotdeauna, moartea altora, li­vrată ca dovadă binevenită a propriei su­praviețuiri. Cu bune și cu rele, violența s-a detabuizat, în numele triumfului vizual, care are dreptul de a despuia orice mit, de a dezveli orice idol, de a manifesta ina­vua­bilul. Numai inefabilul e în criză. Lumea noastră nu mai cunoaște implicitul, nuan­ța, taina, sacralitatea celor nespuse și de nespus. Totul trebuie povestit, arătat, mer­cificat, adică aruncat pe o piață globală a „senzațiilor tari“. Așa se explică și gro­tesca derivă senzaționalistă a mass-media, care nu contenesc să exagereze, să în­groa­șe tușele oricărei știri, de parcă te­le­vi­ziu­nea n-ar fi decât un aspirator de emoții furate, un difuzor de adrenalină, tes­tos­teron, feromoni și hemoglobină. //

CITIȚI ȘI

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22