De același autor
Disidența României în blocul sovietic, calea națională a comunismului românesc, declarațiile publice de dezangajare și multiplicarea formelor de cooperare economică, culturală sau științifică, dar și rolul de intermediar, asumat de statul român în conflicte aflate pe agenda publică internațională, au generat o apropiere diplomatică între România şi Statele Unite ale Americii.
Relațiile dintre Statele Unite și România comunistă în perioada postbelică au cunoscut o sinuozitate care a făcut deja obiectul mai multor reflecții istoriografice. Este un subiect ce revine în actualitate pe măsură ce urmele din arhive sunt reflectate în scrisul și analiza istorică, dar și în contextul dezbaterilor publice cu privire la evoluția sistemului internațional. În esență, literatura de specialitate a consacrat faptul că, de la începutul anilor ‘60, pe fondul destinderii, dar și al discretei desprinderi a României de la locomotiva politicii externe sovietice, al tensionării raporturilor în contextul dezbaterilor pe marginea diviziunii internaționale a muncii în lagărul socialist, liderii de la București au încercat să producă o deschidere a politicii externe spre spațiul occidental. Unul dintre azimuturile acesteia, cel mai important strategic, dar și cel mai fertil, a fost cel dedicat Statelor Unite ale Americii.
Dacă, până în anul 1960, raporturile diplomatice au fost cvasiinexistente, treptat, până la sfârșitul decadei, prin contacte diplomatice discrete sau prin angajarea unor discuții legate de interesele economice ale României, au fost degajate direcții de contact care au fost fructificate până la un nivel foarte înalt. Disidența României în blocul sovietic, calea națională a comunismului românesc, declarațiile publice de dezangajare și multiplicarea formelor de cooperare economică, culturală sau științifică, dar și rolul de intermediar, asumat de statul român în conflicte aflate pe agenda publică internațională, au generat o apropiere diplomatică marcată de vizitele bilaterale, la nivel de șef de stat, întreprinse în 1969 de Nixon și în 1970 de Ceaușescu. Au fost momentele de apogeu ale unei politici externe imaginate de Dej după 1961 și continuate de Ceaușescu până la mijlocul anilor ‘70, când, din cauza limitelor demonstrate de România atât în planul politicii externe, cât, mai ales, din cauza încremenirii interne în proiectul de tip stalinist, în plan intern, au intrat pe o pantă descendentă.
Intervenția de față nu poate să discute ansamblul acestei evoluții, ci dorește să propună o mutare de accent în evaluarea perioadei, de la mult prea frecventata paradigmă care a personalizat politica externă românească, spre eșaloanele care au făcut posibilă materializarea acesteia, o generație diplomatică și una tehnocrat-politică ce au orchestrat-o. Altfel spus, propunem o abordare birocratic decizională, care este motivată și de o constatare legată de faptul că schimbarea de orizont a politicii externe românești este legată de ascensiunea unei noi echipe decizionale în epoca Dej – un rol major avându-l cei care au gestionat destinele diplomatice (Corneliu Mănescu, George Macovescu, Corneliu Bogdan sau Mircea Malița) sau economice (Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Gaston Marin sau Alexandru Bârlădeanu), care au fost îndepărtați de Ceaușescu la mijlocul anilor ‘70. Ceea ce susținem este faptul că, atâta vreme cât problemele de politică externă ale României au urmat linia deschisă și susținută de această echipă, deschiderile au fost fructificate. De îndată ce liderul de la București a renovat echipa, și reușitele de politică externă au intrat pe o pantă descendentă, agravată tot mai mult de personalizarea acesteia. În acest context, distincțiile între comuniștii naționali și internaționaliști sau cele ce sugerează distincții de politică între cei doi lideri comuniști își atenuează relevanța, putând fi depășit orizontul personalist al reconstituirii istorice în favoarea unuia mai complex, instituțional, organizațional sau birocratic, care poate să facă posibilă și depășirea unor canoane de tip ideologic, reapărute, în analizele asupra subiectului, de curând.
Cuplurile prezidențiale Ceaușescu și Nixon la balconul Casei Alba din Washington, în 1970 |
Cum însă spațiul nu ne permite mai mult, ne vom opri cu acest prilej la două evenimente care, în opinia noastră, fac necesară și o abordare dintr-o atare dimensiune. Este vorba de două vizite ale unor delegații de specialiști români, în mai-iunie 1964 și în vara anului 1968, în SUA. Ambele delegații fructificau deschideri diplomatice anterioare. Prima, desfășurată în mai-iunie 1964, dar negociată pe parcursul unui an, pe acelea angajate de Corneliu Mănescu în posteritatea crizei rachetelor, prin situarea României într-o postură de dezangajare în caz de conflict, respectiv prin deschiderea propusă de acesta secretarului de stat Dean Rusk, de a intermedia și explica pozițiile exprimate de China (noiembrie-decembrie 1962). Nu mai puțin importante au fost solicitările românești pe linie economică, tehnologiile și produsele americane, care au ocazionat deschiderea unei consistente cooperări pe această linie. Cea de a doua, în contextul disidențelor României în raport cu Moscova, față de conflictul din Orientul Mijlociu, a recunoașterii Germaniei Federale sau a evenimentelor din Cehoslovacia în vara anului 1968. Delegațiile românești au fost formate, în ambele cazuri, din peste 50 de specialiști pe diferite ramuri economice, de la sectorul bancar la cel industrial, agrar sau diplomatic. Dacă prima delegație, condusă de Gheorghe Gaston Marin, a vizat deschiderea cooperării, sondarea pieței americane prin contacte la nivel politic, departamental, dar și prin tatonări directe ale firmelor identificate și interesate de schimburile cu România, cea de a doua, condusă de Alexandru Bârlădeanu, a vizat cu precădere sondarea pieței de tehnologii noi – informatică, calculatoare, tehnologii siderurgice, de laminare sau a celor asociate cercetărilor nucleare, apă grea, producția de energie –, majoritatea întâlnirilor fiind desfășurate în universități, centre de cercetare sau în departamentele care gestionau aceste domenii.
Efectele celor două vizite, în termeni economici, au fost mai mult decât consistente. Companiile americane, cu aprobarea diriguitorilor politici, au acceptat să intre într-o amplă agendă de cooperare, care a generat înnoiri consistente ale industriei românești. Vom enunța doar câteva dintre acestea, materializate cu ajutorul tehnologiilor americane în acea perioadă: amoniac, cauciuc sintetic, cracare catalitică, laminare, apă grea, convertizoare siderurgice etc. Mai importante au fost efectele politice care s-au așezat astfel pe o agendă comună, care a permis aprofundări și extinderi tot mai consistente, chiar în plan strategic – a se vedea implicarea României în tratativele pentru terminarea conflictului din Vietnam, care, fără să fi condus la un succes, arată gradul de încredere construit între părți.
Toate aceste evoluții au dus la un nivel înalt relațiile dintre cele două state. Spre exemplu, doar în cursul anului 1969, Nicolae Ceaușescu a primit un număr de opt scrisori din partea președintelui american Richard Nixon. În cea din 7 august, conform uzanțelor diplomatice, președintele SUA îi mulțumea liderului comunist pentru călduroasa primire făcută cu prilejul celei de a doua vizite ale sale (prima în 1967) în România, încheind prin a spune că a prețuit în mod deosebit posibilitatea de a discuta în mod liber și deschis problemele și interesele comune. Că relația dintre cei doi a fost una amicală este o realitate deja consistent descrisă în istoriografie. Un an mai târziu, atunci când, pentru 15 zile, Nicolae Ceaușescu a vizitat Statele Unite, cu prilejul participării la reuniunea ONU, el a beneficiat de o primire mai mult decât călduroasă peste ocean. Cu regret însă, trebuie să constatăm că, de această dată, el nu a fost însoțit de o delegație de tehnocrați, iar deschiderile economice ulterioare (accesul în FMI, GATT, pe piețele bancare), chiar dacă fructificau aceste deschideri, nu au generat efecte benefice nici la nivel bilateral și cu atât mai puțin la nivel economic. De altfel, o posibilă explicație aflăm din arhivele epocii. La sfârșitul celor două vizite amintite aici, conducătorii delegațiilor au prezentat în fața diriguitorilor politici un foarte laborios documentar cu deschiderile, tatonările și negocierile realizate. Discuțiile care au urmat ne arată însă limitele de competență ale lui Nicolae Ceaușescu. Dacă, în primul caz, în 1964, era apăsat de grija îndatorării statului, chiar dacă americanii au propus – prin Eximbank – o schemă de creditare pe o perioadă de 15 ani, în 1968, l-a criticat vehement pe Bârlădeanu, atunci când acesta a propus o rapidă racordare la noile tehnologii, mai ales că partea americană era gata să le transfere în condiții mai mult decât favorabile. Antologică a fost o remarcă a sa legată de prezentarea făcută de Bârlădeanu noilor situri industriale, construite pe structuri ușoare, cu panouri termoizolate, ca soluție alternativă la greoaiele și ineficientele structuri de beton care le adăposteau pe cele din România. Ceaușescu, i-a răspuns țâfnos: „Cum, tovarășe Bârlădeanu! Să renunțăm la toate intreprinderile de prefabricate din beton, care sunt baza construcției socialismului!!!“.
* Virgil Ţârău este profesor la Facultatea de Istorie şi Filosofie a Univesităţii „Babeş-Bolyai” din Cluj şi vicepreşedinte al Colegiului CNSAS.