Pe aceeași temă
În ultimele zile, practic, întreaga lume islamică – de la ţări nord-africane şi până în Indonezia – este cuprinsă de un nou val de acţiuni antiamericane (şi, în sens mai larg, antioccidentale). Ceea ce a catalizat dezlănţuirea mulţimilor care iau acum cu asalt ambasade, ard drapele ale SUA şi răcnesc cu multă patimă „Moarte Americii!“ este un film iresponsabil şi obscen, produs în SUA de persoane private şi care îl prezintă pe profetul Mohamed drept fiind un fel de colecţie ambulantă de vicii.
Întâmplările care zguduie acum lumea musulmană conţin două straturi distincte: cel al amănuntelor, care-s puţin relevante pe termen lung; şi acela al pattern-urilor de gândire perene, care stau la baza unor acţiuni foarte diverse, de la simple marşuri de protest şi până la episoade de o violenţă extremă. Acest din urmă strat este cel care ne preocupă în mod special, fiindcă l-am mai văzut manifestându-se şi în alte ocazii şi, cu maximă probabilitate, îl vom vedea catalizând acţiuni colective şi în anii ce vin.
Există de multă vreme, în diverse regiuni ale Orientului Mijlociu, un puternic curent antiamerican. Acesta este, în primul rând, cu un set de idei semnificativ mai consistent decât pornirile antiamericane din Europa, de exemplu. Dar nu vorbim doar despre deosebiri serioase în ceea ce priveşte intensitatea, ci şi despre moduri vădit diferite de articulare a ideilor antiamericane, idei care se manifestă cu forţă şi practic fără oprire. În regiuni mari din lumea islamică, o parte importantă a filonului de gândire antiamerican se suprapune peste un refuz sistematic de a accepta sistemul de gândire occidental modern, cu determinările şi consecinţele sale. Acest refuz este, în destule ocazii, şi unul dintre ingredientele de seamă care compun diverse ideologii naţionale care s-au dezvoltat, începând din secolul al XIX-lea, în Orientul Mijlociu extins. Ca să dăm un singur exemplu semnificativ, putem să-l amintim aici pe Muhammad Iqbal, poet care în cultura şi în conştiinţa naţională pakistaneză joacă aproximativ acelaşi rol pe care îl are Mihai Eminescu pentru România. Unul dintre catrenele cele mai bine cunoscute ale lui Iqbal este, cred, ilustrativ pentru puterea deosebită, ca şi pentru caracterul autoportant al pornirilor antioccidentale din lumea islamică. „Fraţi musulmani“, scria Iqbal acum aproape un secol, „vai nouă pentru nenorocirile pe care le provoacă ştiinţa. Ahriman (zeul persan antic al Răului) este ieftin, în timp ce Allah e o prezenţă atât de rară“. Astfel de formulări cuprind, într-un format compact, enunţuri foarte precise. Mai întâi, o relaţie de echivalenţă între formatul mental occidental de tip pozitivist, dominat de ştiinţă, şi răul absolut. Pentru Iqbal, gândirea de tip occidental este Iadul, iar mult Iad înseamnă, desigur, exact ca în experimentele cu vase comunicante, o lipsă extremă a Binelui. Altfel spus, multă ştiinţă = un fel de maree înaltă a răului absolut = un recul practic inacceptabil al prezenţei Fiinţei Supreme (Allah, în lumea musulmană). Şi, repet, acestea nu sunt idei vehiculate de vreun personaj primitiv şi marginal, ci chiar de către unul dintre întemeietorii culturii şi ai identităţii naţionale moderne a Pakistanului, stat islamic cu resurse demografice echivalente cu aproximativ o treime din populaţia totală a Uniunii Europene şi, să nu uităm, stat (singurul, deocamdată, în lumea musulmană) care are în arsenalele sale arme nucleare.
Ceea ce ne interesează în mod deosebit este şi faptul că, în ultimii ani, antiamericanismul este, în Orientul Mijlociu extins, în creştere continuă. Date statistice oferite de Pew Research Center din SUA indică această tendinţă cu mare precizie. De ani buni, mai multe ţări unde religia musulmană este cea dominantă sunt acelea unde partea din populaţie animată de porniri antiamericane este în mod constant majoritară. Aşa, de exemplu, în urmă cu exact un deceniu, aşa-numitul Pew Global Attitudes Project indica faptul că 75% dintre iordanieni, 69% dintre pakistanezi şi 54% dintre turci aveau opinii net nefavorabile despre SUA. În 2012, situaţia în zonă este încă cu mult mai defavorabilă Americii. În primăvara acestui an, 86% dintre iordanieni, 80% dintre pakistanezi, 72% dintre turci şi 79% dintre egipteni, precum şi în jur de 40% dintre indonezieni aveau opinii intens nefavorabile faţă de SUA. Mult mai puţine sunt ţările şi regiunile din Orientul Mijlociu unde antiamericanismul a scăzut întrucâtva: în teritoriile palestiniene – de la 98% în 2003, la doar 80% în 2011, ca în Liban – de la 59 % în 2002, la doar 49% în 2012. Pentru a înţelege mai bine aceste date, este util să luăm în calcul şi dinamica antiamericanismului în alte zone ale lumii. Aşa de exemplu, tot de-a lungul ultimilor zece ani, antiamericanismul a evoluat astfel în Europa: în Rusia a crescut de la 33 la 34% (cu un moment de apogeu de 48% prin 2007-2008), în Cehia – de la 27 la 37%, în Marea Britanie – de la 16% la 31%, în Germania – de la 35 la 44%, iar în Franţa a scăzut de la 34 la 31% (trecând însă printr-un moment de apogeu, de 66%, în 2007-2008).
Nivelul înalt al antiamericanismului în Orientul Mijlociu musulman are însă şi alte două explicaţii pe care trebuie permanent să le luăm în calcul. Este vorba, pe de o parte, despre sprijinul constant pe care Washingtonul îl oferă, în special în plan strategic, Israelului. Vorbim, să fie clar, despre un parteneriat pe termen lung absolut firesc, atâta vreme cât Israelul este singura democraţie funcţională şi stabilă din întregul Orient Mijlociu, precum şi un aliat regional major al SUA. Dar mulţi musulmani au, desigur, o cu totul altă perspectivă asupra acestei realităţi: pentru ei, Israelul este doar o entitate aflată în conflict cu ideea naţională palestiniană, iar America este privită ca fiind direct vinovată de faptul că statul palestinian nu există, pe deplin conturat, nici astăzi, la aproape şase decenii din momentul în care englezii s-au retras din regiune. Mai mult, America este percepută ca fiind direct responsabilă şi pentru menţinerea la putere, tot din raţiuni strategice, decenii în şir, a unor regimuri dictatoriale pe care marile mulţimi din Orientul Mijlociu le-au înlăturat cu furie în timpul Primăverii Arabe. Cazul cel mai evident de acest tip este cel al Egiptului, ţară în care regimul Mubarak primea mult peste un miliard de dolari în fiecare an, sub forma unor ajutoare militare, în timp ce majoritatea populaţiei se confrunta cu un nivel de trai scăzut, cu şomaj endemic şi cu o lipsă tot mai apăsătoare a unui orizont real de speranţe. Cam la fel s-au întâmplat lucrurile şi în alte regiuni ale lumii. În America de Sud, de exemplu, unde de asemenea, în vremea Războiului Rece, Washingtonul a fost mai mult decât tolerant cu regimuri dictatoriale absolut odioase, dar percepute de către decidenţii din SUA ca fiind utile, mai ales fiindcă au împiedicat cu succes ajungerea la putere a stângii comuniste sau noncomuniste, popularitatea SUA este de asemenea foarte scăzută.
Aceasta şi este, de fapt, una dintre componentele centrale ale dramei de proporţii pe care o conţine setul de responsabilităţi inevitabil asociate statutului hegemonic deţinut de SUA în lumea de azi: menţinerea unei anumite stabilităţi a balanţei globale de putere a obligat America să accepte, ca parteneri strategici, în diverse regiuni ale lumii, inclusiv în Orientul Mijlociu extins, regimuri intens detestate de către populaţiile conduse de acestea. Şi tot statutul de superputere a obligat America să intervină, adesea în forţă, în diverse regiuni ale lumii. Ca urmare, în Orientul Mijlociu (dar nu numai acolo) America nu e neapărat foarte populară. Dimpotrivă. Iar faptul că „începând cu 2002 au fost mai multe evenimente care au ridicat opinia publică mondială împotriva Statelor Unite“, precum şi faptul că „Statele Unite sunt percepute pretutindeni nu atât ca conducător, cât ca outsider“ (am citat aici din cartea Friendly fire: secolul antiamerican – mai puţini prieteni, mai mulţi duşmani pentru SUA, scrisă de Julia E. Sweig şi tradusă în româneşte acum câţiva ani) sunt, desigur, elemente ale realităţii globale foarte îngrijorătoare şi pentru România, atâta vreme cât parteneriatul strategic cu SUA este unul dintre pilonii centrali ai sistemului de securitate şi apărare care protejează şi garantează interese vitale şi perene ale ţării noastre.
* Florin Diaconu este conferenţiar la FSPUB şi cercetător la IDR.