Pe aceeași temă
Privită cu oarecare reticență atât în lumea arabă, din cauza legăturilor extrem de strânse dintre Riad şi Washington, cât şi în Occident, unde Arabia Saudită este percepută drept ţara de origine a lui Osama bin Laden şi a celor implicați în atentatele de la 11 septembrie, bogata monarhie din Golf pare a fi în plin proces de regândire a politicii sale externe.
Recentul anunţ pe care şeful serviciilor secrete saudite, Prinţul Bandar bin Sultan, l-a făcut la o întâlnire cu diplomaţi europeni aflaţi la Riad privind schimbarea poziţiei Regatului faţă de principalul său aliat occidental, SUA, a generat îngrijorare la nivelul comunităţii internaţionale. Nemulţumirea saudită faţă de modul în care SUA acţionează în Orientul Mijlociu Extins nu este o noutate, dar ultimele demersuri ale Riadului indică o încercare de a împinge acest parteneriat într-o nouă direcţie. Discreţia cu care acţiona de obicei Arabia Saudită în plan internaţional a fost eliminată atunci când şeful diplomaţiei de la Riad a refuzat, în septembrie 2013, să ţină discursul naţional la Adunarea Generală a ONU sau, ulterior, să preia mandatul de membru nepermanent în cadrul Consiliului de Securitate al ONU (pentru perioada 2014-2016). De fiecare dată, justificarea acestor acţiuni – motivaţii destinate mai mult consumului intern – indicau lipsa unei influenţe reale a ONU, situaţia din Orientul Mijlociu (Procesul de Pace, Siria), programele nucleare dezvoltate în regiune (Iran). Semnale privind frustrarea monarhiei saudite au existat încă din vară, când Prinţul Bandar bin Sultan s-a deplasat la Moscova pentru a discuta atât posibilitatea achiziționării de echipament militar (în condiţiile în care se află în curs de implementare un acord militar de 60 de miliarde dolari SUA cu Washingtonul), cât şi situația din Siria.
Deziluziile saudite faţă de diplomaţia americană şi faţă de modul în care Administraţia de la Washington consideră să acţioneze nu reprezintă o noutate, Riadul fiind de nenumărate ori pus în situaţia de a acţiona singur sau de a repara anumite scăpări ale aliaţilor. Chiar dacă nu se pune problema unei rupturi în relaţia Washington–Riad, această încercare a autorităţilor saudite de a atrage atenţia, public de data aceasta, indică faptul că nemulţumirea monarhiei a atins cote alarmante. Modul în care Administraţia Obama a cedat în cazul folosirii de către preşedintele sirian al-Assad a gazului sarin împotriva populaţiei şi faptul că prezenţa acestuia la conducerea statului pare a deveni o certitudine pentru mult timp de acum înainte îngrijorează autorităţile de la Riad, extrem de implicate în susţinerea grupurilor de rebeli din Siria. Situaţia actuală aminteşte de operaţiunea „Furtuna Deşertului“ din 1991, în urma căreia Saddam a rămas la putere, la acea dată Riadul susţinând schimbarea regimului de la Bagdad. Ulterior, frustrarea saudită a fost şi mai mult accentuată de apartenenţa şiită a actualei conduceri a Irakului.
La această nemulţumire, se adaugă deschiderea şi maleabilitatea pe care SUA le arată în ultima perioadă Iranului, amintind de preferinţa pe care autorităţile de la Washington au avut-o pentru familia Pahlavi în secolul trecut. Teheranul nu reprezintă doar o ameninţare la adresa influenţei regionale a Riadului, ambele concurând pentru poziţia de lider în Orientul Mijlociu Extins, dar şi din punct de vedere al securităţii interne, minoritatea şiită din estul Arabiei Saudite, regiunea unde se află principalele exploatări de resurse minerale, fiind în permanenţă o sursă de instabilitate, atent şi constant încurajată de Iran.
Nu trebuie uitat nici modul în care Washingtonul a preferat să reacţioneze la revoluţia egipteană din 2011, retrăgându-şi susţinerea pe care a acordat-o în mod tradiţional fostului preşedinte egiptean Hosni Mubarak, unul dintre principalii aliaţi americani în regiune. Venirea la putere a Frăţiei Musulmane, grupare deloc pe placul Riadului, a fost tolerată de administraţia americană, fapt ce a crescut nemulţumirea monarhiei saudite. Susţinerea deschisă pe care Arabia Saudită a acordat-o generalului Al-Sissi, în momentul preluării puterii în vara acestui an, a evidenţiat şi mai mult lipsa de coordonare a celor două capitale.
Regândirea modului în care autorităţile de la Riad colaborează cu administraţia americană sau, pentru moment, expunerea extrem de publică a acestei posibilităţi nu este doar o chestiune de politică externă. Într-o ţară în care mare parte a populaţiei consideră SUA drept un susţinător al autoritarismului arab, o cauză a instabilităţii din Orientul Mijlociu, demersul liderilor saudiţi poate consolida, în plan intern, legitimitatea casei Saud, în general, şi a noului val de lideri care se pregătesc să preia conducerea Regatului în viitorul apropiat, în mod particular. Chiar dacă, aparent, revoluţia arabă din 2011 nu a atins în mod direct Regatul saudit, se simte nevoia înlocuirii actualilor lideri cu o nouă generaţie, care să reflecte preocupările şi interesele unei populaţii extrem de tinere şi mult mai revoluţionare.
* Mihai Pătru este doctorand al Facultăţii de Ştiinţe Politice, Universitatea din Bucureşti, şi cercetător asociat la Institutul Diplomatic Român.