Pe aceeași temă
Oare asistăm la o redesenare a relaţiei speciale, Parisul înlocuind Londra în topul preferinţelor Washingtonului?
Intern, Administraţia Obama pare să fi ajuns la o concluzie limpede: suntem gata să utilizăm forţa militară împotriva regimului Assad. Pe fond însă, rezultatul votului parlamentului britanic a schimbat în mod esenţial datele problemei, precum şi calculul administraţiei. Aşa se explică decizia preşedintelui Obama de a lăsa Congresului Statelor Unite ultimul cuvânt. În absenţa unei rezoluţii a Consiliului de Securitate care să ofere legalitate sub Capitolul VII din Cartă, fără sprijinul formal al NATO sau al Ligii Arabe, cu o coaliţie subţire, lipsită de aliatul său tradiţional - Marea Britanie –, Obama pare să fi ajuns la concluzia că are nevoie de un pact al elitelor care să îi ofere legitimitatea politică să atace Siria. Pe fond, opţiunea preşedintelui Obama nu este neapărat o surpriză. În absenţa umbrelei comunităţii internaţionale, el optează pentru o minimă acoperire politică internă. Este o mişcare logică pentru un preşedinte care a promis să stea departe de noi aventuri militare, cel puţin de „războaiele opţionale“, să-şi consacre energiile pe nation-building acasă, să-şi reorienteze atenţia geopolitică dinspre epicentrele deceniului post 9/11 – Irak şi Afganistan – spre Asia.
Întrebarea este: ce va face Congresul? Foarte probabil că va da undă verde unui mandat limitat. Problema este că, prin declaraţiile sale, atunci când a enunţat cu subiect şi predicat un „red line“ în dorinţa de a descuraja regimul Assad să-şi folosească arsenalul chimic, Obama a angajat în mod direct credibilitatea Statelor Unite. Iar în relaţiile internaţionale, mai ales în contextul unui orizont geopolitic tectonic, efervescent, impredictibil, când puteri precum Iranul abia aşteaptă oportunitatea unui revizionism low-cost, predictibilitatea regională a garanţiilor oferite de SUA este o monedă forte. Până şi sceptici realişti precum Zbigniew Brzezinski sau Richard Haass recomandă folosirea forţei tocmai pentru a restaura încrederea în cuvântul Casei Albe.
Portavionul american USS Nimitz |
În cele din urmă, mandatul are toate şansele să rămână unul limitat, simbolic menit să apere şi să salvgardeze o normă internaţională. Dar este puţin probabil ca răspunsul Statelor Unite să îşi propună o răsturnare a balanţei de putere din teren. Pe de altă parte, în Washington astăzi nu există voinţa politică de a acţiona decisiv în acest sens. Nimeni nu vrea să-şi asume o opţiune terestră. Pare că Robert Gates a inaugurat o veritabilă cultură strategică atunci când avertiza la West Point, în 2011, că „orice viitor secretar al Apărării care îl va sfătui pe preşedinte să trimită din nou o armată terestră americană în Asia, Orientul Mijlociu sau Africa ar trebui să fie examinat de psihiatru“. Asistăm, într-un fel, la o revenire la nivelul elitelor a „sindromului Vietmalia“ din anii ‘90, tendinţa de a respinge instinctiv orice intervenţie externă care ar putea să se termine cu eşecuri precum Vietnam sau Somalia.
Şi totuşi, „dezertarea“ Londrei ridică serioase probleme. Semnificaţiile sunt profunde, inclusiv pentru relaţia transatlantică. Sigur că nu vorbim de un atlantism fără rezerve, dar votul laburiştilor de săptămâna trecută aruncă în aer consensul elitelor care a dat corolarul politicii externe britanice din 1999 până astăzi: „doctrina Blair“. Marcat de intervenţiile NATO în Bosnia şi Kosovo, dar şi sub impactul lecţiilor Ruandei, premierul Tony Blair contura la Chicago, în Aprilie 1999, o „doctrină a comunităţii internaţionale“ prin care respingea programatic izolaţionismul în faţa actelor de genocid. Mai mult, pleda pentru identificarea unor circumstanţe legitime care justificau implicarea în conflictele interne ale altor popoare: „genocidul nu poate rămâne niciodată o problemă pur internă. Iar când rezultatul îl reprezintă valuri masive de refugiaţi care destabilizează statele vecine, vorbim de ameninţări la adresa păcii şi securităţii internaţionale“. În cele din urmă, un discurs care anticipează norma R2P („responsabilitatea de a proteja“ sub semnul căreia s-a aflat intervenţia din Libia), dar care are şi multe puncte comune cu discursul lui Obama din momentul acceptării Nobelului pentru pace. Oare asistăm la o redesenare a relaţiei speciale, Parisul înlocuind Londra în topul preferinţelor Washingtonului? Sau să fie un semn că „era politicii externe americane în care Alianţa Atlantică era fundaţia a tot ceea ce SUA face în lume a luat sfârşit“ (Richard Haass)? Una peste alta, atât timp cât europenii vor prefera să privească mai mult în interior, să devină parohiali, să evite operaţiunile expediţionare, va fi din ce în ce mai greu ca Washingtonul să explice necesitatea conservării Americii ca „putere europeană“.