Pe aceeași temă
Ucraina ocupă locul 142 în topul corupției în Indexul Percepției Corupției întocmit de Transparency International pe 2014. O țară mare și relativ avansată tehnologic, aflată geografic în centrul Europei, Ucraina se plasează între Uganda și Bangladesh în ceea ce privește percepția corupției.
Corupția a caracterizat toate regimurile politice din Ucraina de până acum. A stat la baza sistemului de îmbogățire rapidă a elitei politice și de afaceri. Dar maniera particulară în care s-a acționat a fost diferită de la un regim la altul. Sub Leonid Kucima, pozițiile potențial atractive din această perspectivă au fost distribuite astfel încât să se asigure un anumit echilibru între diferitele grupuri de influență politice. Astfel, întregi sectoare din economie au fost atribuite diferitelor clanuri.
Sub Viktor Iușcenko, am asistat la o adevărată competiție pentru privilegii și acces la resurse. S-a ajuns astfel la un fel de „piață a corupției“, în care se ofereau, în competiție, diferite sume de bani unor funcționari în schimbul unor beneficii comerciale. Sistemul a rămas în mare același și în prima parte a regimului Ianukovici. Doar persoanele responsabile s-au schimbat. Însă, în a doua parte a mandatului său, Viktor Ianukovici a reușit să organizeze o verticală rigidă a corupției, impunând un adevărat mercurial pentru „servicii“, cu delimitarea clară a obligațiilor de plată atât pentru funcționarul corupt, cât și pentru „patronul“ acestuia. Acest sistem a fost extins până la nivelul districtelor și a fost inspirat, în mare parte, după sistemul de corupție care funcționează în Rusia.
Amploarea corupției a devenit astfel atât de mare, încât a devenit sufocantă și pentru mediul de afaceri, și pentru cetățeni. În ultima parte a regimului Ianukovici, nemulțumirile au început să devină extinse chiar în rândul funcționarilor corupți de la nivelele de jos, care erau nevoiți să cedeze grosul sumelor obținute prin corupție în favoarea nivelurilor de vârf ale puterii.
Corupția generalizată, utilizarea pe scară largă a mașinăriei statului în folosul unor oficiali corupți au fost motivele care au stat la baza „Revoluției portocalii“ din 2004-2005, a revoluției eșuate din 2010 (tradesmen revolution) și a „Revoluției demnității“ din 2014-2015. Însă niciuna dintre aceste revoluții nu a determinat și o scădere semnificativă a corupției.
În 2015, s-a declanșat un scandal major în care au fost implicați Nikolai Gordienko, fostul președinte al Inspecției Financiare de Stat din Ucraina, și premierul Arsenii Iațeniuk. La baza acestuia stă conflictul dintre principalele două grupuri de oligarhi din țară, agregate în jurul lui Dmitri Firtaș și al lui Igor Komolovski. O complicație este aceea că tema corupției este manipulată în mass-media de către grupurile de afaceri influente, ceea ce afectează serios eforturile de luptă împotriva corupției inițiate de autorități. În această logică se încriu și recentele acuzații lansate la adresa primului ministru de către Gordienko. Iar cum, de-a lungul anilor, ideea că toți politicienii, toți funcționarii sunt corupți s-a încetățenit la nivelul opiniei publice, multe dintre inițiativele autorităților, inclusiv schimbările în plan legislativ, sunt privite cu circumspecție.
Pe de altă parte, rețelele de corupție consolidate de-a lungul atâtor ani sunt în mod inerent extrem de rezistente. Sunt greu de dizlocat, utilizând mecanisme și instituții democratice. În plus, sistemul judiciar, complicat și stufos, face ca anchetele și procesele judiciare să poată fi întârziate pe termen lung, ceea ce afectează bătălia anticorupție.
În ciuda acestor lucruri, trebuie totuși spus că actualele elite politice au făcut pași fără precedent în lupta împotriva corupției. Din acest punct de vedere, este importantă și bătălia de imagine. Arestările făcute în direct la televizor în timpul unor ședinte de guvern, dezvăluiri privind corupția unor înalți funcționari din aparatul de securitate și din structurile guvernamentale, popularizarea anchetelor penale au devenit un punct central de discuție în spațiul public. În același timp, sunt și tot atâtea avertismente adresate oficialilor din aparatul de stat.
A doua chestiune pe care noua putere de la Kiev s-a focalizat a fost epurarea persoanelor compromise din aparatul de stat. În baza unei legi aprobate de parlament toamna trecută, oficialii de rang înalt asociați regimului Ianukovici nu mai pot ocupa poziții în administrația publică. În plus, legea introduce proceduri privind declarațiile de avere și de interese pentru demnitari și funcționari din aparatul de stat (n.r.: pe modelul ANI din România) și prevede pedepse atunci când acestea nu corespund realității.
Artiom Sitnik a fost numit şef al Biroului Național Anticorupție din Ucraina.
Al treilea set de măsuri are în vedere deregularizarea mediului de afaceri. Prin eliminarea barierelor administrative artificiale, se încearcă diminuarea corupției inerente unor astfel de situații. Și în trecut au fost demersuri de a reduce segmentele de piață suprareglementate, dar actuala putere a mărit sensibil ritmul de introducere a unor astfel de măsuri.
În fine, ultima inițiativă majoră a fost crearea unui organism special de luptă împotriva corupției, care dispune de puteri speciale (n.r.: modelul DNA). Legea respectivă a fost aprobată în noiembrie, anul trecut și a fost între timp amendată de Rada de la Kiev (Parlamentul Ucrainei) de două ori. Cu toate acestea, noua instituție încă nu a început să lucreze, concursul pentru ocuparea postului de șef al Biroului Național Anticorupție tranformându-se într-un adevărat show cu numeroși participanți. Pe 16 aprilie, procesul s-a finalizat, postul fiind ocupat de Artiom Sitnik, care ocupase poziția de procuror șef al regiunii Kiev până în 2011.
Legea conferă noii structuri puteri semnificative în investigarea actelor de corupție, inclusiv în ceea ce privește confiscarea fondurilor și proprietăților vizate în astfel de cazuri. Însă provocările cărora noul organism trebuie să le facă față, încă din start, sunt la fel de importante: lipsa personalului calificat, încercările de influențare a activității de către diferitele centre de influență politică, precum și previzibilele tentative de utilizare a acestuia de către grupările de oligarhi în bătălia dintre ele.
Bătălia anticorupție este vitală pentru Ucraina, a cărei economie se află într-o criză profundă. Dacă demersul se împotmolește, șansele atragerii de capital extern se diminuează considerabil, iar afacerile locale vor fi în continuare sufocate de structurile clientelare din aparatul de stat. În plus, așteptările populației din acest punct de vedere sunt ridicate, așa că un eșec ar putea fi punctul de plecare pentru noi mișcări de protest de masă. Ceea ce ar risca, în cel mai bun caz, să plaseze țara undeva într-o zonă gri, între Rusia și Uniunea Europeană.
* Grupul de Analiză Da Vinci, Kiev