Bulgaria: o ecuaţie cu prea multe necunoscute

Daniel Cain | 21.05.2013

Pe aceeași temă

Interceptări telefonice, sute de mii de buletine de vot confiscate şi solicitarea, inclusiv din partea învingătorului, a casării alegerilor parlamentare din 12 mai. Aşa arată, pe scurt, scena politică bulgară a ultimelor zile.

Incertitudinea este cuvântul care se re­gă­seşte pe buzele politicienilor şi analiştilor politici bulgari. Paradoxal, structura noii Adunări Naţionale de la Sofia nu reflectă cu nimic voinţa sutelor de mii de bulgari care au ieşit în stradă, în februarie, pen­tru a cere inclusiv pri­me­nirea clasei politice. În con­diţiile unei rate scăzute de participare la vot, doar pa­tru formaţiuni politice au reuşit să intre în noul par­lament, în timp ce alte 41 de partide şi coaliţii nu au reuşit să treacă peste pragul electoral de 4%. Aproape 25% dintre alegătorii bulgari au votat pentru una dintre formaţiunile care nu au intrat în parlament, astfel în­cât, pentru prima dată după 2001, niciun nou partid nu reuşeşte să fie reprezentat în Adunarea Naţională.

În premieră, dreapta tradiţională, fă­râ­mi­ţată, nu va mai fi reprezentată în noul Le­gislativ de la Sofia. Tot pentru prima dată în istoria postcomunistă a Bulgariei, par­ti­dul aflat la guvernare reuşeşte să câştige alegerile parlamentare şi, în acelaşi timp, să rămână izolat pe scena politică. GERB (Cetăţeni pentru Dezvoltarea Europeană a Bulgariei) a obţinut 97 de mandate, din to­talul celor 121 necesare pentru a forma no­ul guvern. Socialiştii bulgari au obţinut 84 de mandate, Mişcarea pentru Drepturi şi Li­bertăţi (a etnicilor turci) a dobândit 36 de mandate, în timp ce naţionaliştilor de la Ataka le revin 23 de mandate. Astfel, în no­ua coaliţie de guvernământ ar trebui să intre trei dintre cele patru formaţiuni po­li­tice reprezentate în Adu­na­rea Naţională de la Sofia, Ata­ka fiind obligatoriu una dintre acestea. Un lucru im­probabil, date fiind proas­tele relaţii existente între no­ile formaţiuni parla­men­tare bulgare, rezultat al unei campanii electorale mur­dare. O campanie care nu a ţinut cont de agenda cetă­ţea­nului, ci şi-a impus propria agendă, res­pectiv practica interceptărilor ilegale şi a acuzaţiilor de falsificare a votului.

Negocierile pentru formarea noului Exe­cutiv bulgar se anunţă a fi anevoioase, iar scenariul unor noi alegeri parlamentare, în toamnă, nu mai pare atât de fantezist. Fostul premier Boiko Borisov a anunţat că va solicita Curţii Constituţionale casarea acestor alegeri şi organizarea unui nou scru­tin parlamentar. În cazul unui răs­puns negativ din partea Curţii Cons­ti­tu­ţionale, Borisov doreşte să formeze un gu­vern minoritar, din care să nu mai facă par­te mâna sa dreaptă, fostul ministru de Interne, Ţvetan Ţvetanov, implicat într-un scandal uriaş legat de interceptările ilegale ale unor politicieni bulgari. La rândul lor, socialiştii şi-au anunţat intenţia de a for­ma un cabinet, în frunte cu fostul mi­nis­tru de Finanţe, Plamen Oreşarski. Nu vor­bim însă de un guvern de coaliţie, ci de un Executiv care să obţină sprijinul for­ma­ţiunilor parlamentare şi al societăţii civile, în baza unui program de guvernare. Există o explicaţie pentru care politicienii bulgari evită folosirea cuvântului „coaliţie“, res­pec­tiv şocul pe care îl va provoca la Bru­xelles includerea în guvern a naţiona­liş­tilor de la Ataka. Volen Siderov, preşe­din­tele aces­tui partid, condiţionează spriji­ni­rea noului cabinet de aplicarea planului său „împotriva robiei coloniale“, care pre­ve­de, printre altele, naţionalizarea unor fir­me şi alungarea investitorilor străini.

 

 

Oricare dintre aceste scenarii se va ade­ve­ri, este clar că cea de-a 42-a Adunare Na­ţi­o­nală a Bulgariei nu va avea o viaţa prea lun­gă. Dacă va fi constituit un cabinet ca­re să obţină sprijin parlamentar, acesta va rezis­ta doar până în primăvară, astfel în­cât să fie organizate noi alegeri parla­men­tare în paralel cu scrutinul pentru Par­la­mentul Eu­ropean. În acest moment, min­gea se găseşte la preşedintele Rosen Plev­neliev, un ad­ver­sar declarat al organizării unor noi alegeri şi al tergiversării ne­go­cierilor pentru for­marea noului cabinet. Procedural, noul gu­vern bulgar nu va pu­tea depune jură­mân­tul mai devreme de în­ceputul lunii iunie. Aceasta, în cazul fe­ri­cit în care se va ajun­ge la o formulă de gu­vernare. Altminteri, du­pă trei încercări ne­reuşite de formare a unui cabinet, par­la­mentul este dizolvat, este numit un nou guvern interimar, care ar trebui, într-un interval de trei luni, să organizeze un nou scrutin parlamentar.

Imaginea actuală a scenei politice bulgare este dată de apariţia la tribuna electorală a unui controversat deputat, care a decis să le vorbească alegătorilor săi însoţit de o gardă de corp, înarmată şi purtând o vestă antiglonţ mobilă. Audierea unor foşti mi­niştri, fărâmiţarea partidelor politice sau reapariţia bulgarilor în stradă sunt o parte dintre evenimentele care vor marca acti­vi­tatea noului Legislativ de la Sofia.

Institutul de Studii Sud-Est Europene

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22