Pe aceeași temă
În Cairo plutește un foarte vag sentiment de neliniște. O frustrare dureroasă și periculoasă nu și-a găsit decât o temporară supapă de ventilație – protestele antiamericane - și un relativ blând și, îndrăznesc să spun, chiar naiv țap ispășitor – filmul antimusulman. Adâncile tensiuni sociale interne însă nu și-au spus nici pe departe încă ultimul cuvânt în Orientul Mijlociu și, după părerea mea, nu au mai nimic de a face cu politica americană în Egipt sau cu existența mult-invocatului film.
Ca în orice metropolă cosmopolită a acestui împestrițat început de secol XXI, în Cairo coexistă două orașe: cel autohton, sărăcăcios, întins pe orizontală și poluat corespunzător, în care își găsesc adăpostul majoritatea membrilor claselor de jos, și un Cairo al privilegiaților, o oază de străzi liniștite și complexe rezidențiale scăldate în lumina belșugului, curate și strălucitoare ca faianța de pe zidurile palatelor faraonilor, exhibând opulență și fast. Această oază-enclavă adăpostește, cum probabil vă așteptați, elitele business-ului local, o bună parte a claselor de mijloc, cadrele diplomatice și – un cuvânt poate nou pentru unii dintre cititori – expații.
Voi zăbovi un moment asupra termenului „expat“, deja folosit în mod curent: de origine americană, ca aproape tot ce penetrează vocabularele limbilor terestre în momentul de față. Cuvântul vine de la „expatriate“ și, neavând neapărat o conotație negativă, se referă la indivizii veniți din alt spațiu cultural, exponenți ai noului fenomen social al transnaționalismului. Deși mulți dintre cei care se declară practicanții acestui modus vivendi sunt vizibil condiționați spiritual de cultura maternă, denominația deține și anumite conotații și nuanțări „la modă“, astfel încât rândurile expaților continuă să se îngroașe peste tot în lume. În ciuda apelativului sofisticat, un expat nu este la sursă decât un angajat al variatelor mecanisme multinaționale, un consultant sau un contractor de instituție de învățământ sau al sectorului nonguvernamental. Expații sunt, în virtutea jobului lor, persoane mobile din toate domeniile de activitate, cu o mare deschidere spre multiculturalism și aventură, care petrec de la câteva zile până la câteva decenii în același loc, departe de casă, dar perioada medie de ședere este de un an sau doi. În paranteză fiind spus, pentru că noi suntem genul de popor care adoră reperele autoreferențiale, românii încep și ei să se infiltreze în rândurile expaților, dar mai timid și, fiindcă majoritatea celor care o fac sunt tineri, ei apelează la încă destul de virginul teren al ONG-urilor, în care competitivitatea este mai puțin acerbă.
Dacă fac aceste referiri aparent gratuite și generale, e pentru a clarifica faptul că mișcările sociale care au cutremurat lumea arabă din Tunisia în Indonezia, începând din Cairo și Benghazi (și care la ora scrierii acestor rânduri nu dau semne de încetare) nu afectează direct comunitățile de expați din marile orașe. Dacă ar face-o, comunitățile internaționale ar fi mult mai revoltate din cauza victimelor pe care conflictele ce izbucnesc sporadic în lumea a treia le-ar face în rândurile acestor comunități. Să ne imaginăm ce ar însemna dacă, de pildă, numai câțiva membri ai comunității germane din Cairo (care se ridică în jurul a 1.000 de locuitori) ar cădea victime mișcărilor de stradă.
Așadar, descrierea de mai sus poate fi luată și pe post de addenda pentru rândurile care urmează. Fiind eu însumi un simplu expat, ancorat temporar în oaza de liniște din Cairo, numită Maadi – un vechi cartier colonial, devenit în ultimii 50 de ani un fel de Greenwich Village al capitalei egiptene –, nu „raportez“ nici din miezul „fierbinte“ al evenimentelor și nu sunt nici însărcinat politic pentru a face un comentariu de cine știe ce competențe profesionale (deși ceea ce înseamnă asta exact niciodată n-am ajuns prea clar să înțeleg). Ca simplu martor, să-i zicem, „apropiat“ al evenimentelor, îmi permit, în schimb, câteva observații și comentarii pur personale.
Pentru început, trebuie reiterat faptul că mișcările stradale din marile orașe arabe sunt restrânse exclusiv la zonele centrale. Și în Cairo, protestele izbucnite ca reacție la filmul amator care ridiculizează imaginea profetului Mahomed sunt concentrate în zona Ambasadei SUA și a străzilor din imediata vecinătate a acesteia. Coincidența face ca ambasada să fie amplasată nu departe de locul, devenit simbolic, din care a pornit acum mai bine de un an și jumătate revoluția egipteană, și anume Piața Tahrir. Protestele aduc, deci, oarecum a notă de continuitate cu mișcarea populară care a dus la căderea regimului Mubarak, dar asemănările se opresc aici. În schimb, faptul că Piața Tahrir și zonele adiacente acesteia, deci inclusiv ambasada americană în sine, cât și campusul unei vechi și vestite universități americane din zonă, The American University of Cairo, au fost înconjurate de baricadele care au fost recent escaladate de mulțimi isterice nu reprezintă decât o confirmare a atitudinii preventiv-izolaționiste a americanilor. Printr-o coincidență, am vizitat aceste baricade cu aproximativ o săptămână înaintea începerii protestelor și, deși poate că sună fals post factum, am simțit, prin simpla amplasare oarecum sfidătoare a acestor imense blocuri de piatră, o invitație aproape fățișă la atitudine conflictuală. (Lucru care, trebuie spus, nu este izolat la Egipt. Ambasadele americane folosesc baricade stradale pentru a se proteja „de e pace sau război“ peste tot prin țările din lumea a treia).
Pe de altă parte, nu ar fi corect însă să afirmăm că egiptenii ar fi acumulat în tot acest timp sentimente antiamericane, care au explodat în mișcările pe care le vedem acum din cauza filmului. (Că ar fi vorba de atacuri premeditate, cum se mai vehiculează acum în mass-media, este la fel de posibil, dar nu încape în sfera comentariilor acestui articol.) Personal, consider că ceea ce vedem acum este o manifestare foarte spontană și, ca orice emoție puternică (fie și la nivel de mase), ea se va asana în timpul cel mai scurt.
Problema care, în schimb, va persista este credibilitatea lui Obama și periclitarea realegerii lui în lunile care urmează. Lipsa de răspuns prin forță a Administrației Obama (care nu poate fi văzută decât ca fiind cea mai rezonabilă și mai inteligentă alegere în momentul de față) dă câștig de cauză spiritelor așa-zis patriotice ale republicanilor lui Romney, care vor profita de „tăcerea“ lui Obama pentru a-l considera slab. Retorica și vocabularul lui Romney nu cunosc cuvintele „a discuta“ și „a sta la tratative“. Dimpotrivă, candidatul republican pare a etala un adevărat dispreț cu privire la aceste noțiuni pesemne barbare. Ca și predecesorul său republican care s-a grăbit să-i eticheteze pe toți cei care nu sunt „cu noi“ ca fiind „împotriva noastră“, celebrul George W., există toate șansele ca Romney să stea cu degetul pe proverbialul buton roșu din primele zile în care acesta va păși la Casa Albă, dacă cumva va câştiga alegerile. Și aceasta, bineînțeles, poate conduce repede la o escaladare nedorită a conflictului cu Iranul, care, prin principiul alianțelor care sunt acum în acțiune (să nu uităm nici de butoiul cu pulbere numit Siria), poate desemna începutul sfârșitului pentru Primăvara Arabă. Sau, așa cum s-a exprimat un corespondent al BBC, ar putea face ca Primăvara Arabă să se transforme într-o nedorită iarnă a vrajbei noastre.
În ceea ce privește atmosfera sau gradul de tensiune din aer în Cairo în momentul de față (și, din nou, nu mă refer la Piața Tahrir), nu pot să spun decât că plutește un foarte vag sentiment de neliniște. Să nu uităm însă că Egiptul, spre deosebire de celelalte țări musulmane, obișnuia să derive până la 10% din PIB din turism. Odată cu revoluția, acest lucru s-a schimbat dramatic și confirmarea am simțit-o pe pielea mea într-o scurtă plimbare, să-i zicem de recunoaștere, întreprinsă săptămâna trecută (deci înaintea protestelor) în zona așa-zisului Cairo coptic, adică vechiul oraș iudeo-creștin, în care există un complex de biserici, cimitire și sinagogi izolate de restul orașului printr-un zid intimidant de înalt și de bine păzit. Că ceva nu era tocmai în regulă, oricine ar fi putut concluziona judecând după imensele bazare turistice. În aceste până nu demult adevărate furnicare comerciale, domnea o liniște la fel de sepulcrală ca și în burta piramidelor, care, la diferite dimensiuni miniaturale desigur, stăteau îngrămădite degeaba pe tarabele comercianților. Pe îngustele alei care musteau, fără îndoială, de turiști străini în anii precedenți, judecând după infrastructura grandioasă care le-a fost dedicată în aceste spații, am întâlnit exclusiv grupuri răzlețe și fărâmițate, ale căror priviri rătăceau buimace asupra obiectivelor, într-o atitudine la fel de dezolantă ca și cea a ghizilor care îi însoțeau.
Multe se spun despre acești ghizi sau operatori turistici a căror activitate a fost afectată de la revoluție încoace. Că acesta este un fapt îngrijorător, mai ales pentru cei cu prea puține studii superioare, pentru a-și permite să se reprofileze este de netăgăduit. Mai mult însă, viitorul se prezintă sumbru pentru comercianții animați de spiritul oriental, care, până mai deunăzi, se arătau atât de insistenți să afle de unde ești pentru a-ți vinde un sarcofag-bibelou. O privire deznădăjduită a luat, se pare, definitiv locul acelei viclene sclipiri din ochii lor care presimțea apropierea câștigului ori de câte ori sânge de turist se nimerea prin împrejurimi. Și în ciuda a ceea ce am crezut despre ei înainte (recunosc că în unele situații insistențele comercianților ambulanți mi s-au părut supărătoare, asta ca să mă exprim elegant), situația din prezent nu mi se pare cu nimic mai îmbucurătoare.
Aceasta din cauză că tocmai acești ghizi – și milioanele de alți șomeri ca ei –, oameni care au început să simtă deziluzia inerentă tranziției imediat următoare euforiei revoluționare, sunt aceiași nemulțumiți care în zilele precedente au escaladat baricadele de pe străzile capitalei Cairo și au dat foc steagului american. (Este adevărat că tot ei au primit credit și pentru realizarea revoluției.) Ceea ce, pe departe de a fi, cum spuneam înainte, acumularea treptată de sentimente antiamericane, pare mai degrabă a fi o frustrare mult mai dureroasă și mai periculoasă, care, pentru moment, nu și-a găsit decât o temporară supapă de ventilație – protestele antiamericane - și un relativ blând și, îndrăznesc să spun, chiar naiv țap ispășitor – filmul antimusulman. Adâncile tensiuni sociale interne însă nu și-au spus nici pe departe încă ultimul cuvânt în Orientul Mijlociu și, după părerea mea, nu au mai nimic de a face cu politica americană în Egipt sau cu existența mult-invocatului film (în afară de a fi potențate de un sentiment de invidie la adresa unei economii bogate care tratează în continuare lumea a treia ca pe un pașalâc – sic! – de secol XXI).
Există și alte zvonuri, care merg mai departe, îndrăznind să vorbească despre mișcări stradale cu adevărat masive, și nu grupări de câteva sute sau poate o mie de protestatari după cele mai senzaționaliste relatări, mişcări care nu vor putea fi la fel de ușor dispersate ca şi acum, şi anume printr-un voleu de gloanțe de cauciuc și două-trei victime. Aceste proteste ar fi cauzate, în schimb, de evenimente cu enorm potenţial destabilizator, şi anume scumpiri la două produse cheie de pe piața egipteană: petrolul și făina. Și aceasta nu pentru că noul guvern islamist al lui Morsi ar dori să destabilizeze și mai mult economia, ci, să vezi și să nu crezi, pentru că nu altul decât FMI-ul i-ar impune aceste măsuri în cazul (foarte probabil) în care Morsi ar dori să contracteze un împrumut. Date fiind remarcabilele asemănări cu vremurile nu demult trecute de la noi (și ca să dau apă la moară scepticilor – cine știe ce va mai fi), cred că nu e nevoie să mai insist. Singura subliniere care mai trebuie făcută e că Egiptul e o țară cu experiență democratică nu de 20, ci de nici doar 2 ani (vedeți, avem și noi motive să ne mândrim!) și o populație de până la 4 ori mai mare decât a României. Dacă mai adăugăm că nivelul general de trai e probabil de tot atâtea ori mai redus și că, mai nou, egiptenii au o tradiție foarte activă în a-și exprima public nemulțumirea, sunt și eu de acord că avem toate ingredientele unei rețete pe cât de insolite, pe atât de explozive. Cel puțin mult mai explozive decât fumul câtorva cocktailuri Molotov și a unui steag american, servite pe înălțimile manichiurat-mediatizate ale baricadelor.
Da, au fost morți chiar. Şi au fost răniți. Să nu uităm însă că avem de a face cu o țară – oricât de jignitor ar fi apelativul – de lumea a treia, unde prețul pus pe viață și pe valoarea ei, mai ales în rândurile populațiilor mai sus-pomenite, nu este foarte mare. Dacă la acestea adăugăm și existența fanatismului religios și gradul înalt de dramatizare care este specific populațiilor imature politic, cred cu convingere că ne îndreptăm spre ceva ce ar trebui să dea totuși de gândit guvernelor locale, la început, și mai apoi celor care amestecă cărțile sus, la tribună.
Văzute din această perspectivă, tulburările din lumea arabă încetează să mai fie doar un supărător și repetitiv semnal de alarmă care vizează diferențele religioase dintre două sau mai multe culturi, care nu pot găsi încă un numitor comun. Ele devin un indicator cât se poate de precis pentru uluitoarea lipsă de echilibru dintre Est și Vest, atât din punct de vedere cultural, cât și economic. O lume globalizată în care relațiile interumane, comerciale, politice se întrepătrund într-un mod atât de interdependent, încât fac ca izolarea și autosuficiența să fie practic imposibile, nu poate supraviețui cu disensiuni atât de marcante. E ca și cum o familie disfuncțională ar încerca din răsputeri să ignore la nesfârșit certurile care o macină și care, încet-încet, o vor duce la un dramatic colaps psihologic. Nu mai poate fi vorba nici doar de dialogul pe care îl visa acum patru ani Obama, dar nici de atitudinea beligerantă a lui Romney. În ciuda lipsei de certitudini, ceea ce este aproape sigur e că multe se vor hotărî, de fapt, în următoarele luni, în funcție de rezultatele alegerilor din America. Dacă vom asista la cristalizarea şi mai apoi sedimentarea resentimentelor reciproce, sau, dimpotrivă, la o nouă inflamare a acestora, depinde în grad foarte mare de noua retorică venită din SUA.
Cert e că lumea (și în special lumea a treia) este obosită. Oricine va urma în fotoliul prezidențial la Casa Albă, dacă acesta dorește menținerea stabilității, va trebui (măcar în obișnuitele promisiuni făcute la început) să ofere porți deschise pentru soluționarea conflictului. Cu navele mai multor marine militare naționale migrând în numere tot mai mari înspre Strâmtoarea Ormuz, cu cei doi coloși economici asiatici, China și Japonia, în conflict pentru insulele Senkaku, cu întreaga lume arabă deja dezlănțuită și nații întregi de șomeri aflați la capătul răbdării (și al puterilor), ne apropiem vertiginos de momentul epic în care presa internațională va declara emfatic: „Lipsește doar o minusculă scânteie pentru a inflama o situație aflată în stare avansată de tensionare“. //
Corespondenta din Cairo.