Pe aceeași temă
Două crize politice majore, cea din 2004 și cea de acum, 2013-2014, s-au rezolvat prin administrarea unui tratament identic: Constituția care transformă Ucraina într-o republică parlamentară, în care președintele are mai mult un rol decorativ.
Simona Solomon |
Vineri, 21 februarie 2014, cu o majoritate de 386 de voturi, Rada Supremă de la Kiev a decis revenirea la Constituția din 2004, care limitează puterea președintelui și întărește autoritatea parlamentului. Revenirea la Constituția din 2004 era decisă la punctul 1 al Acordului de soluționare a crizei din Ucraina, semnat de către președintele Viktor Ianukovici, reprezentanții opoziției - Vitali Kliciko (UDAR), Oleg Tiahnibok (Svoboda), Arsenii Iațeniuk (Batkivșcina) -, cei trei mediatori ai Uniunii Europene (miniștrii de Externe ai Poloniei, Franței și Germaniei) și doar parafat de trimisul special al Federației Ruse, Vladimir Lukin, care nu a avut mandat să semneze.
Constituția din 2004 este un produs al compromisului încheiat între putere și opoziție la finele Revoluției Portocalii, izbucnită pe fondul protestelor privind fraudarea alegerilor prezidențiale de către Ianukovici (pe atunci prim-ministru), care ar fi fost scos învingător în competiția cu Viktor Iușcenko, candidatul opoziției. Odată cu izbucnirea protestelor, fostul președinte, Leonid Kucima, a renunțat să-l mai susțină pe Ianukovici și a început să negocieze cu opoziția implementarea unei reforme constituționale care să asigure transferul de putere dinspre președinție către parlament. Leonid Kucima a promovat aceste amendamente odată ce devenise clar că Iușcenko va fi președinte, și nu Ianukovici. Iușcenko a fost de acord cu propunerea lui Kucima, fiind convins că viitoarele alegeri parlamentare programate pentru anul 2006 vor fi câștigate de partidul său, ceea ce nu s-a întâmplat. Rada Supremă a aprobat modificarea cu 402 voturi dintr-un total de 450, noua lege fundamentală intrând în vigoare la 1 ianuarie 2006. Kucima a semnat imediat amendamentele constituționale, cu toate că articolele 155 și 159 ale Constituției din 1996 erau încălcate. Aceste articole cereau ca proiectul de lege să fie adoptat cu cel puțin 300 de voturi, de două ori, în cadrul unor sesiuni parlamentare consecutive și aprobat de Curtea Constituțională înainte de adoptare. Reforma constituțională votată prin violarea procedurii constituționale putea fi oricând declarată neconstituțională, invalidarea sa fiind mult mai ușor de realizat decât adoptarea unei noi Constituții de către un parlament divizat. Niciunul dintre opozanții lui Iușcenko n-a declarat neconstituțională legea supremă până în anul 2010. Motivele: pe de-o parte, incapacitatea acestora de a-și asigura imediat obținerea postului de președinte, iar pe de altă parte, lipsa a 300 de voturi în parlament pentru amendarea Constituției și sprijinul a 10 judecători ai Curții Constituționale din numărul total de 18, acesta fiind numărul minim de voturi necesar pentru a declara legea drept neconstituțională.
Însă, în septembrie 2010, odată cu câștigarea alegerilor prezidențiale de către Viktor Ianukovici, acest lucru a devenit posibil. Curtea Constituțională a declarat legea fundamentală din 2004 drept neconstituțională, în urma unei petiții venite din partea a 252 de deputați (membri în partidul lui Ianukovici) și a optat pentru revenirea la Constituția din 1996, care acorda președintelui Ucrainei puteri mult mai mari. Cum a reușit Ianukovici să inverseze procesul constituțional? A dezvoltat în timp mecanisme pentru a ține Curtea Constituțională sub control. În 2005, a profitat de pe urma expirării mandatului de nouă ani al judecătorilor de la Curtea Constituțională și a blochat numirea altor judecători până în toamna anului 2006, când și-a asigurat majoritatea în parlament și poziția de prim-ministru, iar apoi i-a înlocuit pe judecătorii independenți cu unii loiali, care îi ofereau garanția că noua structură a Curții nu îi va crea probleme la alegerile din 2010. Odată cu abrogarea Constituției din 2004, Ianukovici a câștigat dreptul de a-l desemna și demite unilateral pe primul ministru, de a numi și destitui orice ministru, de a-i numi pe procurorul general, șeful Serviciului de Securitate, șeful Fondului Proprietății de Stat și al Comitetului Antimonopol. Prin revenirea la Constituția din 2004, președintele nu mai are dreptul de a-l numi pe primul ministru, acest atribut aparținând Radei Supreme, și nici dreptul de a desemna toți miniștrii, în sarcina sa fiind doar numirea ministrului Afacerilor Externe și a ministrului Apărării. De asemenea, el nu-l mai poate numi unilateral pe procurorul general, șeful Fondului Proprietății de Stat și al Comitetului Antimonopol, pentru aceasta având nevoie de consimțământul parlamentului.
Revenirea la Constituția din 2004 nu oferă certitudinea funcționării corecte a celor trei puteri în Ucraina. Rolul său este doar acela de a încuraja crearea unor partide politice mai puternice, un guvern care răspunde pentru acțiunile sale și coaliții mai responsabile.