Pe aceeași temă
Va putea oare François Hollande să uite de alegerile prezidenţiale următoare şi să înfrunte realitatea?
Pe coperta revistei The Economist din 17 noiembrie puteam vedea tradiţionalele baghete transformate în batoane de dinamită, legate între ele cu tricolorul francez şi având un fitil aprins, imaginea fiind susţinută de titlul: „The time-bomb at the heart of Europe“. Nu vom încerca aici să reluăm criticile recurente ale presei economice anglo-saxone faţă de situaţia politică şi financiară a Franţei, dar acest semnal este semnificativ pentru a rezuma starea Franţei după primele şase luni de la victoriile electorale ale lui François Hollande şi ale Partidului Socialist Francez. Este semnificativ şi pentru că de starea Franţei depinde în parte şi cea a Uniunii Europene. Iar pentru UE începutul preşedinţiei Hollande a însemnat în primul rând deteriorarea relaţiei franco-germane şi, odată cu aceasta, a principalului său „motor“. De altfel, recenta amânare a adoptării bugetului Uniunii pentru 2014-2020 a fost, în parte, una dintre consecinţele defectării „motorului franco-german“, care merge atât de prost încât se poate crede că preşedintele francez, pentru a abandona atitudinea germano-sceptică din campania sa electorală, aşteaptă o înfrângere a Angelei Merkel la alegerile din toamna anului viitor.
Prima etapă a preşedinţiei Hollande a fost aceea a promisiunilor împlinite, deşi unele dintre acestea nu erau cele mai inspirate. Spre exemplu, impozitarea orelor suplimentare, revenirea parţială asupra creşterii vârstei de pensionare, creşterea impozitelor pentru veniturile mari. Asta nu l-a împiedicat pe Hollande să scadă masiv în sondaje. Astfel, din mai până în noiembrie, acesta a pierdut 20 de procente, fiind acum la o cotă de numai 40% opinii favorabile, scor similar cu cel al foarte discretului său prim-ministru.
Această cădere accelerată, consumată în timpul verii şi în prima jumătate a toamnei, a fost semnul că francezii nu vor „un preşedinte normal“ în perioadă de criză, deşi l-au votat pe Hollande care exact asta promitea. Vor un preşedinte care să-şi asume responsabilitatea pentru principalele politici ale guvernului. Aşa se explică faptul că prima conferinţă de presă a noului ocupant al Palatului Elysée, care a avut loc pe 13 noiembrie, a reprezentat o rupere de ritm şi intrarea, deja, într-o nouă etapă a preşedinţiei Hollande. O etapă în care preşedintele şi-a asumat principalele decizii ale guvernului şi ale majorităţii parlamentare. Noul Hollande a vrut să le transmită francezilor că este la comandă, exerciţiu de imagine care a fost apreciat de marea majoritate a presei. Dar schimbarea nu a fost numai una de stil, ipocrizia unei preşedinţii „modeste“ nu convingea pe nimeni şi această schimbare se impunea, dar a fost şi una fundamentală, impusă de realitatea economică: „descoperirea“ crizei şi schimbarea centrului de greutate al politicilor guvernamentale spre competitivitate şi limitarea deficitului. Le Monde a vorbit chiar despre o „social-democratizare”, iar această schimbare a fost salutată atât de patronat, cât şi de politicienii de centru-dreapta. Primului semestru socialist al împlinirii promisiunilor îi va urma în principiu o perioadă mai realistă economic.
Un simbol al noii etape se referă la una dintre principalele dezbateri din campania electorală. Preşedintele Sarkozy anunţase necesitatea şi chiar luase decizia unei uşoare creşteri a TVA, în timp ce Hollande a câştigat puncte promiţând că această decizie nu va fi pusă în practică. Aflăm acum că o creştere rămâne necesară pentru ca Franţa să-şi diminueze deficitul bugetar, conform angajamentelor europene, dar şi sub ameninţarea unei posibile instabilităţi financiare. De altfel, la jumătatea lunii noiembrie, agenţia Moody’s anunţa retrogradarea ratingului Franţei de la AAA la AA1, asezonată de o perspectivă negativă. Guvernul nu s-a arătat îngrijorat, utilizând argumentul că nu a existat o creştere a ratei dobânzilor la care se împrumută Franţa. Chiar acest argument arăta însă fragilitatea unei ţări care este temporar beneficiara crizei de încredere în alte economii ale Europei. Dar aceşti bani mai ieftini (o dobândă la euro de puţin sub 2%) sunt conjuncturali, fiind în schimb structurale riscurile la care se expune şi Franţa garantând direct sau indirect „împrumuturi“ către o Grecie deja falimentată, de facto. După Spania şi Italia, nimeni nu garantează că, mâine, Franţa nu va fi şi ea victima unor „atacuri speculative“. Asta sugerează coperta The Economist şi asta încearcă să evite Hollande 2.
Dar, pentru a reuşi acest pariu, preşedintele francez trebuie să lupte pe frontul politic chiar cu o parte a majorităţii sale. Astfel, un reprezentant al stângii partidului socialist, Arnaud Montebourg, ministru al „redresării producţiei“(!), acum câteva săptămâni a deschis subiectul „naţionalizărilor temporare“, practic şantajând grupul Mittal, care intenţiona să închidă o unitate de producţie cu 630 de salariaţi, spunând chiar că „nu îl mai vrea pe Mittal în Franţa“, deşi numărul total de salariaţi ai acestuia pe teritoriul francez este de 20.000. Fiind un subiect prezent şi în campania prezidenţială, a fost până la urmă rezolvat, după o întâlnire între Mittal şi preşedintele francez. Lumea sindicală a fost foarte dezamăgită de acordul de la sfârşitul săptămânii trecute, pentru că un astfel de precedent ar fi putut întări considerabil poziţia sindicatelor.
În plus, aliaţii ecologişti nu ezită să încerce blocarea mai multor proiecte de infrastructură susţinute de guvern. Emblematice fiind, în ultima perioadă, confruntările, nu lipsite de violenţe şi chiar de acţiuni de nesupunere civică, ale unor aleşi ecologişti, pe locul în care ar trebui să fie construit un aeroport, nu departe de Nantes, oraş al cărui primar a fost actualul prim-ministru din 1989 până în 2012. Alimentarea unei astfel de atmosfere nu poate decât să pună în discuţie participarea ecologiştilor în guvern. La aceasta se adaugă respingerea de către Senat, cu contribuţia partidului comunist, a bugetului pe 2013, ceea ce a fost un nou semn de diviziune a stângii, chiar dacă acest partid nu face parte din majoritate. Socialiştii deţin majoritatea în Adunarea Naţională şi, în faţa greutăţilor guvernării, par că sunt lăsaţi singuri, ceea ce ar putea să aibă un efect pozitiv, de coeziune internă, o coeziune care pentru moment le lipseşte. Iar acesta este un simptom al fragilităţii noii orientări impuse de Hollande, care va trebui să-şi consolideze autoritatea în primul rând în faţa socialiştilor.
Este mult prea devreme de a face un bilanţ, pentru că multe reforme sunt pe drum, dar scăderea popularităţii şi semnele de nemulţumire ale stângii ne aduc aminte de faptul că o parte din timiditatea cu care Sarkozy a angajat anumite reforme ţinea de faptul că era la primul său mandat. Va putea oare Hollande să uite de alegerile prezidenţiale următoare şi să înfrunte realitatea? Pentru moment, Hollande 2 este un compromis între respectarea unor promisiuni adesea populiste şi efectuarea reformelor structurale, de care (şi) Franţa are atâta nevoie. //
* * *
Ridiculizarea dreptei
Singura veste bună pentru noul preşedinte socialist a venit tocmai din partea opoziţiei de dreapta. Alegerile interne din Uniunea pentru o Mişcare Populară (UMP), partid care rămâne legat de numele ultimilor doi şefi de stat, Jacques Chirac şi Nicolas Sarkozy, au avut drept rezultat o catastrofă mediatică şi instituţională. Alegerile din 18 noiembrie păreau o formalitate, toată lumea pariind pe victoria fostului prim-ministru François Fillon, în detrimentul lui Jean-François Copé. Argumentul principal ţinea de popularitatea net mai mare a lui Fillon atât la nivelul întregului electorat, cât şi la cel al simpatizanţilor UMP. Culcat prematur pe laurii victoriei, fostul prim-ministru a neglijat campania, în timp ce Copé, în calitatea sa de secretar general al partidului, a avut grijă ca organizarea alegerilor să-l favorizeze, astfel zonele în care adversarul său era mai popular au fost şi cele în care s-au format cozi interminabile. În seara votului, secretarul general UMP a avut o ieşire care românilor le-ar aduce aminte de cea a lui Geoană din 2009. Copé şi-a proclamat victoria, deşi scorul era prea strâns pentru un astfel de gest. Fillon a contestat acest lucru, dar, a doua zi, după ce numărătoarea îl dădea pierzător cu 100 de voturi, a părut că renunţă la luptă. Nu a mai trecut decât o zi şi s-a dovedit că unele secţii nu fuseseră luate în calcul, iar victoria îi aparţinea de fapt lui Fillon, cu un plus de câteva voturi. Controlate de Copé, cele două comisii de numărare şi contestare îl vor proclama totuşi pe acesta preşedinte UMP. În acest timp, UMP este deja rupt în trei minorităţi: prima, care recunoaşte victoria atât de contestabilă a actualului secretar general, a doua, care nu o recunoaşte, anunţând chiar crearea unui grup parlamentar distinct, şi a treia, care doreşte păstrarea unităţii UMP. Medierile încercate până acum de Juppé şi Sarkozy au eşuat, totuşi, ultimul are un evident ascendent în faţa liderilor UMP. Datorită intervenţiei fostului preşedinte, devine încă posibilă acceptarea ideii unui nou vot. Problema care ar rămâne ar fi cine îl va organiza în mod credibil, alternativa fiind însă ruperea partidului. Dacă ridicolul ucidea, UMP deja nu mai exista. //