Pe aceeași temă
„S-ar prăbuşi Marea Britanie dacă am ieşi din Uniune? Nu, desigur că nu. Am putea alege un alt parcurs. Întrebarea este: ar fi aceasta în interesul nostru naţional? Întotdeauna am spus limpede că interesul nostru, ca naţiune comercială, este să fim parte din piaţa unică“. (David Cameron, premierul Marii Britanii)
Premierul britanic a promis încă din toamnă un discurs în care să-şi prezinte viziunea despre viitorul relaţiilor Regatului Unit cu Uniunea Europeană. Este de departe cel mai dificil discurs din cariera politică a lui David Cameron şi cel mai controversat. Discursul urma să fie ţinut, în fine, vinerea trecută, dar a fost amânat în ultima clipă, din cauza crizei ostaticilor din Algeria. După toate indiciile, el urma să fie reprogramat pentru una dintre zilele acestei săptămâni, aşadar după redactarea articolului de faţă. Însă chiar şi fără a avea la dispoziţie discursul, există suficiente elemente care să creioneze poziţia ingrată în care se află David Cameron şi miza uriaşă a discursului său.
David Cameron a declarat, cu câteva zile înainte de data programată iniţial pentru discurs, într-un interviu pentru radio BBC 4, că intenţionează să renegocieze o parte a relaţiilor Regatului Unit cu Uniunea Europeană şi că, dacă acest demers va fi încununat de succes, vrea să supună rezultatul negocierilor la vot sub forma unui referendum, după următoarele alegeri generale. Fragmentele din discurs, date publicităţii în seara zilei de joi, arată că premierul voia să prezinte o viziune pozitivă pentru viitorul Uniunii Europene, „un viitor în care Marea Britanie doreşte şi ar trebui să dorească să joace un rol angajat şi activ“. David Cameron mai urma să spună că, în condiţiile transformărilor fundamentale prin care trece Uniunea Europeană, „între UE şi cetăţenii săi s-a creat o prăpastie care a crescut dramatic în ultimii ani, tradusă printr-o lipsă de răspundere democratică, resimţită cu atât mai acut în Marea Britanie“. „Dacă nu reuşim să depăşim aceste obstacole, există pericolul ca Europa să eşueze, iar poporul britanic să alunece spre ieşire“, mai scria în discurs. Şi Cameron urma să adauge: „Nu-mi doresc acest lucru. Vreau ca Uniunea Europeană să fie un succes şi vreau o relaţie între Marea Britanie şi UE care să ne menţină în interiorul Uniunii“.
Cameron mai atrăgea atenţia în schiţa de discurs dată publicităţii că „oamenii sunt tot mai nemulţumiţi că deciziile luate tot mai departe de ei le reduc drastic nivelul de trai, prin măsuri de austeritate sau prin ajutoare financiare acordate unor guverne din partea cealaltă a continentului“. Premierul britanic le recomanda liderilor europeni să plece urechea la doleanţele oamenilor şi să acţioneze. Răspunsul nu este „să continuăm ca şi până acum“, mai afirma Cameron. Acesta ar fi un scenariu din care „ţările noastre ar ieşi mai slăbite, nu mai puternice“.
Desigur, dată fiind amânarea de ultim moment, echipa liderului conservatorilor mai poate încă modifica discursul. E însă greu de crezut că el se va schimba radical între timp. Ce citim aşadar printre rânduri: Cameron îşi doreşte ca Regatul Unit să rămână în cadrul pieţei unice, refuzând cererile insistente ale unei secţiuni consistente din partidul său de a adopta reţeta elveţiană a unui acord de liber schimb cu UE. Dimpotrivă – spun unii comentatori –, el ar putea insista pe extinderea pieţei unice în alte domenii şi pe acordarea către Bruxelles a mai multor prerogative pentru a veghea la implementarea regulilor sale. Acesta ar fi preţul pe care Cameron ar fi gata să-l plătească, pentru privilegiul de a face parte din cea mai mare piaţă unică din lume.
Ce ar urmări să ceară în schimb? În afară de piaţa unică şi de cooperarea în politica externă, cercurile apropiate lui Cameron se arată dornice să renegocieze cam tot. Directiva privind timpul de lucru este o ţintă predilectă, ea limitând în prezent săptămâna de lucru şi acordând lucrătorilor din Uniunea Europeană un număr minim de zile de concediu anual. Repartizarea fondurilor regionale este un alt capitol probabil de renegociere, la fel cum sunt şi prerogativele în materie de menţinerea ordinii şi justiţia penală. Cât despre calendar, intenţia ar fi ca promisiunea de renegociere a relaţiilor cu UE să fie trecută în manifestul electoral din 2015, în perspectiva următoarelor alegeri generale. Ea ar urma să fie pusă în practică imediat după alegeri, dacă – un mare dacă – Partidul Conservator câştigă suficiente mandate pentru a asigura singur guvernarea. Odată negocierile încheiate, Cameron ar urma să promită un referendum prin care electoratul britanic să spună dacă acceptă noile condiţii renegociate în UE. Alegătorii ar urma, aşadar, să aibă de ales între a accepta aceste condiţii sau a se pronunţa pentru a ieşi cu totul din Uniune. Şeful guvernului britanic s-a pronunţat deja deschis împotriva celei de-a doua variante, deşi, în interviul de la BBC, a mai adăugat o frază cheie, care lasă toate opţiunile deschise: „S-ar prăbuşi Marea Britanie dacă am ieşi din Uniune? Nu, desigur că nu. Am putea alege un alt parcurs. Întrebarea este: ar fi aceasta în interesul nostru naţional? Întotdeauna am spus limpede că interesul nostru, ca naţiune comercială, este să fim parte din piaţa unică“.
Este limpede că proiectul de renegociere al lui Cameron este un teren minat din care şansele de a ieşi teafăr – darămite învingător – sunt aproape nule. Practic, fiecare virgulă ascunde un evantai de riscuri – politice, economice şi strategice. Semnificativ pentru postura ingrată în care se află premierul britanic e faptul că reacţiile la discursul său – unanim critice - au apărut chiar înainte ca el să fi rostit un cuvânt. Curentul eurosceptic – foarte puternic - din sânul Partidului Conservator a murmurat deja acuze că se pregăteşte o semicapitulare în faţa celor de la Bruxelles, în vreme ce conservatorii proeuropeni – minoritari – sunt nemulţumiţi că premierul lasă deschisă posibilitatea ca Marea Britanie să iasă, în cele din urmă, din Uniune. Laburiştii, din opoziţie, îi reproşează lui Cameron că riscă să scoată Marea Britanie din UE „accidental“ prin strategia sa hazardată, alungând investitorii şi dând impresia că Marea Britanie e „închisă pentru afaceri“. Partidul profund eurosceptic – UKIP –, ajuns după unele sondaje al treilea printre preferinţele electoratului, a sărit deja la beregata liderului conservator, acuzându-l că îşi ascunde indecizia sub perdeaua de fum a unui posibil referendum, organizat cândva, în viitor.
Notabilă a fost şi intervenţia Washingtonului. Philip Gordon, adjunctul secretarului pentru Afaceri europene din Departamentul de Stat, declara acum două săptămâni că „este în interesul SUA ca Marea Britanie să aibă o voce puternică în interiorul UE“. „Ne dorim o Uniune deschisă spre lume, din care Marea Britanie să facă parte.“ La scurt timp, şi Berlinul şi-a exprimat îngrijorarea faţă de pretenţiile Londrei. Aflată în vizită în Marea Britanie, o delegaţie parlamentară germană din comisia pentru afaceri UE avertiza asupra costurilor dezastruoase pentru economia britanică, implicate de o eventuală ieşire din UE. Liderul delegaţiei, Gunther Krichbaum, un aliat în CDU al cancelarului Merkel, îndemna comunitatea de afaceri din Marea Britanie să pledeze mai insistent şi mai sonor pentru rămânerea în interiorul Uniunii.
Problema este că strategia prin care David Cameron îşi propune să străbată acest teren minat mizează tocmai pe sprijinul Germaniei. Premierul britanic a ameninţat să blocheze prin veto orice negocieri pentru încheierea unui nou tratat european, dacă nu găseşte înţelegere de la partenerii europeni. În particular, David Cameron speră că Merkel va înţelege că e în interesul Germaniei să-şi convingă partenerii europeni să accepte un compromis cu Londra, pentru ca Berlinul să nu piardă unul dintre puţinii săi aliaţii întru liberalism economic dintr-o Uniune tot mai protecţionistă şi mai centralizată. În cuvintele unui diplomat britanic, „nemţii sunt îngroziţi să nu rămână singuri cu francezii“. La prima vedere, raţionamentul este logic, dar în politică nu toate deciziile sunt dictate de logică. Analiştii politici amintesc că David Cameron a mai citit greşit şi în trecut semnalele Berlinului. În noiembrie 2011, el revenea la Londra după un prânz de lucru cu Angela Merkel, convins că a găsit înţelegerea ei, doar pentru a fi nevoit să ameninţe cu veto când s-a anunţat că Merkel şi Sarkozy au bătut palma.
Cât de bine ia Londra pulsul Berlinului s-a văzut foarte limpede şi când s-a aflat că britanicii plănuiseră iniţial marele discurs al lui Cameron tocmai în Germania şi tocmai pe 22 ianuarie. Adică taman în ziua când se aniversează semnarea Tratatului de la Elysée, care a parafat reconcilierea postbelică franco-germană şi a lansat marele proiect al unificării europene. Gafa diplomatică a fost evitată în ultima clipă, după un telefon iritat primit de la cancelaria lui Merkel, iar discursul a fost reprogramat. Pe de altă parte, unii comentatori au plusat atunci sugerând că, dacă tot au mutat discursul, consilierii lui Cameron trebuiau să-l fixeze pe 29 ianuarie. Se împlinesc atunci 50 de ani de când, convins de europenismul de conjunctură al britanicilor, generalul de Gaulle spunea „non“ primirii Regatului Unit în Comunitatea Economică Europeană. O zi mai potrivită pentru marele discurs al lui Cameron despre relaţiile Marii Britanii cu UE nici că s-ar fi putut. //