Pe aceeași temă
Interpretările Tratatului de la Lisabona ar putea aduce nume surpriză la şefia Executivului UE, iar primele negocieri au început odată cu reuniunea şefilor de stat şi de guvern de săptămâna trecută de la Bruxelles.
Votul europenilor a dat cel mai mare număr de mandate Partidului Popularilor Europeni (PPE) - 213 din 751. Este aşadar just, ar putea crede alegătorii, ca cel desemnat de PPE, luxemburghezul conservator şi proeuropean Jean-Claude Juncker, să revendice şefia Comisiei Europene (CE). Va reuşi însă un eurofil convins să dialogheze şi să negocieze cu un viitor Legislativ cu un număr record de eurosceptici? Lideri europeni din mai multe state membre au dat deja semnalul că nu ar fi cel mai potrivit, iar Tratatul de la Lisabona le dă marja de negociere şi chiar posibilitatea de a răsturna rezultatul votului popular.
Prin noile reguli, Tratatul de la Lisabona încearcă să dea legitimitate CE, instituţie care nu era supusă niciunui vot direct, astfel că, pentru prima dată, europenii au putut alege candidaţi din grupurile politice europene şi, odată cu ei, aveau şi numele celui desemnat pentru preşedinţia CE. Au fost propuși cinci lideri din partea partidelor europene, însă două aveau şanse reale: Jean-Claude Juncker, fostul premier luxemburghez din partea PPE, şi Martin Schulz, neamţul social democrat (S&D), preşedinte al Parlamentului European.
Prevederile Tratatului de la Lisabona dau naştere unor interpretări şi, drept rezultat, unor negocieri. Deşi propunerile oficiale din partea marilor familii europene pentru şefia CE au fost rezultatul unor alegeri în interiorul grupurilor politice, nu înseamnă automat că, din cei nominalizaţi şi, prin extensie, votaţi, unul va fi neapărat şeful viitorului Executiv de la Bruxelles. Tratatul spune că, în desemnarea viitorului şef al CE, Consiliul şi Parlamentul European trebuie „să ţină cont“ de rezultatul votului politic în urma alegerilor. Cu alte cuvinte, viitorul preşedinte al CE ar putea să nu fie Jean-Claude Juncker - cel desemnat în urma congresului PPE de la Dublin –, ci alt lider din PPE.
Interpretarea procedurii de alegere a viitorului șef al celor 28 de comisari ai UE arată că, dacă propunerea Consiliului European nu obţine majoritatea necesară, şefii de stat şi de guvern trebuie să vină cu o nouă nominalizare în termen de o lună. Nu doar dreptul de veto al Parlamentului European (cu o configurație de extremă dreapta fără precedent), dar și preferințele liderilor statelor membre ar putea aduce surprize la capătul procesului de desemnare a preşedintelui Comisiei.
Consiliul European de săptămâna trecută a tatonat preferințele șefilor de stat și de guvern în încercarea de a răspunde prevederii din Tratatul de la Lisabona care spune că în desemnarea șefului CE trebuie să se țină cont de rezultatul politic al votului. Dacă rezervele Marii Britanii (cu lider non–PPE) și ale Ungariei (cu premier PPE) erau anunțate, alte poziționări de ultim moment prefigurează un proces lung și complicat de negocieri pentru cel mai important post de la Bruxelles.
Perspectiva unei lungi şi controversate dispute legate de desemnarea viitorului şef al CE este cu atât mai puţin binevenită, cu atât mai mult cu cât viitoarea Comisie va trebui să răspundă unui grup semnificativ, fără precedent, de europarlamentari eurosceptici de dreapta şi de stânga, avertizează Financial Times. Primul care a transmis semnalul că nu-l susţine pe Jean-Claude Juncker la şefia CE a fost premierul maghiar Viktor Orbán, membru al PPE, căruia i s-a alăturat la reuniunea PPE care a precedat Consiliul European de săptămâna trecută şi cel finlandez.
Potrivit unor surse citate de Financial Times, premierul liberal al Olandei, Mark Rutte, a exprimat și el îndoieli cu privire la susținerea lui Juncker. Un alt premier non–PPE, cel al Marii Britanii, David Cameron, și-a manifestat și el rezerva. Cameron va avea de purtat negocieri dure (și vitale electoral) pentru a obține modificarea tratatului în sensul relaxării intervenției Bruxellesului în politica internă, motiv pentru care un proeuropean pur sânge, chiar romantic, precum Jean-Claude Juncker ar îngreuna misiunea lui Cameron. Mai mult, cu Juncker președinte al CE, Marea Britanie nu are un susținător pe linie politică, astfel că interesele Regatului Unit ar putea să fie puțin reprezentate. Un alt nume vehiculat pentru șefia CE a fost cel al Christinei Lagarde, șeful FMI, însă Parisul nu este favorabil acestei propuneri.
Au existat însă și voci importante în cadrul Consiliului care l-au susținut pe Juncker, însă acesta nu obține un mandat clar nici chiar în interiorul PPE – urmare a discuțiilor premergătoare summitului șefilor de stat și de guvern. „Nu voi îngenunchea în fața nimănui. Am câştigat alegerile“, a avertizat Juncker. Una dintre surprizele neobișnute pentru negocierile de la Bruxelles vine din partea Bucureștiului. Președintele Traian Băsescu, unul dintre liderii PPE, a anunțat susținerea pentru Juncker. La scurt timp, premierul social-democrat Victor Ponta a transmis că ar avea aceeaşi opţiune.
Germania transmite concluziile primelor tatonări. „Desigur, intrăm în această dezbatere cu Jean-Claude Juncker candidat“ a spus Merkel, potrivit Deutsche Welle, înainte de a intra în discuţiile din Consiliu, avertizând că peisajul politic extrem de divizat cere o alianţă puternică. Preşedintele Consiliului European, Herman van Rompuy, este cel care va trebui să analizeze, prin discuţii politice, şansele lui Juncker de a obţine majoritate şi alianţe în cadrul Parlamentului.
* Bianca Toma este cercetător al Centrului Român de Politici Europene.