Pe aceeași temă
În ultimele decenii, producţia istoriografică despre primul război mondial a continuat să se îmbogăţească cu titluri noi. Biografii ale protagoniştilor, aspecte militare, cauze şi consecinţe ale războiului continuă să fie studiate din toate punctele de vedere.
Primul război mondial reprezintă, fără îndoială, un moment de cotitură în evoluţia istorică a Europei şi a lumii întregi, unul dintre acele evenimente definite „periodizante“, adică potrivite pentru a fi folosite ca element despărţitor între două epoci. Dacă la nivel de istorie universală – sau mondială – Marele Război îi aparţine epocii contemporane, reprezentând astfel momentul de trecere de la secolul al XIX-lea la cel de-al XX-lea, pentru multe istoriografii naţionale el constituie momentul intrării în contemporaneitate. Dată fiind importanţa şi repercusiunile evenimentului, nu surprinde faptul că bibliografia dedicată acestuia este atât de bogată încât, cum susţine Martin Gilbert, ea nu ar putea fi citită în integralitate de un singur om, într-o singură viaţă1. Cu toate acestea, numărul cu adevărat impresionant de opere dedicate primului război mondial poate fi organizat în jurul unor curente şi tendinţe istoriografice principale. Obiectivul acestui articol este tocmai acela de a oferi o sinteză, deloc exhaustivă şi totuşi – sperăm – utilă, a principalelor linii interpretative privind Marele Război.
Din punctul de vedere strict cronologic, prima tendinţă care se impune, deja din timpul războiului, pentru a înflori în anii imediat următori conflictului, este cea referitoare la cauzele şi responsabilităţile izbucnirii conflagraţiei. În acest sens, prin pamfletul său Imperialismul, stadiul cel mai înalt al capitalismului (1916), Lenin punea deja din timpul războiului bazele teoretice şi ideologice ale interpretării marxiste, afirmând că războiul reprezintă o trăsătură definitorie a capitalismului, iar Marele Război este consecinţa directă a competiţiei dintre statele capitaliste pentru împărţirea materiilor prime ale planetei. În paralel cu această linie interpretativă, destinată să aibă un larg ecou în istoriografia marxistă succesivă, o altă direcţie se afirmă în istoriografia puterilor Antantei, care prezintă războiul ca fiind un conflict între democraţie şi autoritarismul generat în mare parte de politica agresivă a Germaniei. Dezbaterea istoriografică privind cauzele şi responsabilităţile războiului îşi atinge apogeul în perioada interbelică, în mare parte datorită dorinţei Germaniei de a respinge acuzaţiile de a fi determinat izbucnirea conflictului, conţinute şi în Tratatul de pace de la Versailles (art. 231). Alfred von Wegerer, de exemplu, respinge acuzaţiile adresate ţării sale, arătând că de fapt originile războiului trebuie căutate în politica externă a Angliei şi a Rusiei (Der Ausbruch des Weltkrieges, 1914, Hamburg, 1939). Teza lui von Wegerer este oarecum tributară unui efort „revizionist“ care îi aparţine în special istoriografiei germane, dar care numără şi câţiva autori occidentali, printre care în mod deosebit Harry E. Barnes, care susţine într-o lucrare din 1926 (The Genesis of the World War. An Introduction to the Problem of War Guilty, New York) că responsabilitatea războiului le revine Franţei, Rusiei şi Serbiei; în special, istoricul american afirmă că, începând cu anul 1912, Franţa şi Rusia pornesc o politică mult mai agresivă în Peninsula Balcanică, încercând să se folosească de orice criză care apare în această regiune pentru a declanşa un război general finalizat să aducă la atingerea obiectivelor geostrategice, adică controlul asupra Dardanelelor şi redobândirea Alsaciei-Lorenei. Efortul istoriografiei germane produce, cum era de aşteptat, reacţia istoriografiei din ţările Antantei. În Franţa, Pierre Renouvin, chiar dacă afirmă că situaţia internaţională din anul 1914 se prezenta în ansamblul său ca fiind tensionată, susţine că izbucnirea conflictului a fost determinată de acţiunea diplomaţiei austro-germane, interesată să declanşeze războiul într-un moment în care ţările occidentale nu erau încă pregătite (Les origines immédiates de la guerre (28 juin - 4 août 1914), Paris, 1925). Responsabilitatea Germaniei este confirmată, la câţiva ani distanţă, de istoricul american Bernadotte E. Schmitt (The Coming of the War, 1914, New York/London, 1930), în timp ce Sidney B. Fay (New Light on the Origins of the World War, Washington D.C., 1920; The Origins of the World War, New York 1929) identifică cauzele imediate ale războiului în politica balcanică a Austro-Ungariei, interpretare reluată câţiva ani mai târziu de francezul Camille Bloch (Les causes de la guerre mondiale. Précis historique, Paris 1933), care găseşte un ecou încă în anii ’60 în intepretarea lui Laurence Lafore (The Long Fuse. An Interpretation on the Origins of the First World War, Philadelphia, 1965), care însă identifică cauzele primului război mondial în incapacitatea Imperiului Austro-Ungar de a rezolva chestiunea naţionalităţilor. În anii ’40, un istoric italian, Luigi Albertini (Le origini della guerra del 1914, 3 voll., Milano, 1942-1943), revine asupra subiectului, afirmând că responsabilităţile imediate ale izbucnirii războiului le aparţin în totalitate imperiilor centrale, Austria fiind vinovată pentru ultimatumul inacceptabil prezentat Serbiei, iar Germania pentru naivitatea sa, cerând ca războiul în Balcani să rămână unul limitat, fără a înţelege că în acel context Anglia nu ar fi putut să rămână neutrală. Toate aceste lucrări, deşi ajung uneori la concluzii diferite, pot fi cuprinse într-o singură tendinţă istoriografică care, bazându-se pe documentele diplomatice începând cu Congresul de la Berlin încoace, subliniază importanţa sistemului de alianţe promovat de Bismarck care, accentuând rivalităţile dintre puterile europene, a favorizat izbucnirea unui război la nivel mondial.
Articolul integral poate fi citit doar in editia print a revistei 22, pe care o puteti cumpara de la chioscurile de ziare, prin abonament la Posta sau la sediul redactiei, sau dupa modalitatile pe care le gasiti la adresa urmatoare: http://www.revista22.ro/abonamente.php.