Pe aceeași temă
Deşi s-a păstrat, în mare parte, vechea distribuţie a puterilor la Washington, e posibil ca alegerile să fi marcat un moment esenţial în arena politică americană.
La prima vedere, alegerile din 6 noiembrie nu par să fi adus o schimbare majoră la Washington. Casa Albă şi Senatul au rămas în mâinile democraţilor, în timp ce republicanii şi-au păstrat majoritatea în Camera Reprezentanţilor. Menţinerea acestui statu quo a fost însă obţinută la un preţ ridicat, căci ultimele alegeri au fost de departe cele mai costisitoare din istoria Americii. Decontul scrutinului pentru alegerea preşedintelui în 2012 s-a ridicat la peste 3 miliarde de dolari, în timp ce alegerile pentru Congres au costat de două ori mai mult (aproximativ 6 miliarde de dolari). Echipa de campanie a preşedintelui Obama a adunat şi cheltuit 1 miliard de dolari, în timp ce echipa lui Mitt Romney a avut la dispoziţie aproape 825 de milioane. Sponsorii au jucat un rol decisiv în aceste alegeri, acţionând de cele mai multe ori din spatele cortinei, uneori chiar anonim. Astfel de cheltuieli fabuloase au fost făcute posibile de o controversată decizie a Curţii Supreme din 2010 (Citizens United), care a dus la legalizarea aşa-numitelor Super-Pacs şi a grupurilor aşa-zis „independente“ (de fapt, apropiate uneia sau alteia dintre cele două tabere), care pot să sponsorizeze legal campanii politice după bunul plac. Acestea au cheltuit nu mai puţin de 970 milioane de dolari în 2012.
Să fie atunci aceasta marea „schimbare“ de care au vorbit unii analişti americani sau e vorba în realitate doar de o iluzie? În Camera Reprezentanţilor, republicanii şi-au păstrat majoritatea (242-193), iar în Senat democraţii şi-au mărit uşor avantajul (53-47), câştigând o poziţie nesperată în Indiana şi păstrându-şi una în Missouri, unde candidatul republican Todd Aiken a pierdut în urma unor declaraţii iresponsabile despre avort şi viol (femeile care sunt obiectul unui viol „legitim“ pot preveni sarcina prin intermediul unor mecanisme de autoapărare). Pe fondul unei economii încă precare şi în condiţiile în care grupurile aşa-zis „independente“ pot să cheltuiască sume practic nelimitate, marea schimbare adusă de aceste alegeri pare a fi, în mod ironic, tocmai păstrarea statu quo-ului. Pe hârtie, democraţii aveau toate şansele să piardă Casa Albă, fiindu-le ameninţată şi poziţia în Senat. Victoria lor clară, care a fost şi percepută public ca atare, a constat tocmai în aceea că, până la urmă, nu au pierdut aceste poziţii.
Deşi s-a păstrat, în mare parte, vechea distribuţie a puterilor la Washington, e posibil ca alegerile să fi marcat un moment esenţial în arena politică americană. Ele au evidenţiat impactul electoral al noilor realităţi demografice americane şi greutatea pe care au căpătat-o unele categorii noi de alegători, mai ales din rândul minorităţilor (etnice, rasiale, chiar şi sexuale). E posibil în aceste condiţii ca alegerile din 2012 să fi fost ultima ocazie când republicanii au avut o şansă reală pentru câştigarea Casei Albe, în condiţiile în care, în mod tradiţional, republicanii se limitează la un electorat static (de culoare albă), a cărui constantă scădere (de la 74% în 2008 la 72% în 2012) le va pune mari probleme în anii următori.
De ce a câştigat Barack Obama?
În alegerile din noiembrie, preşedintele Obama a fost, din mai multe puncte de vedere, un candidat vulnerabil. Palmaresul său economic a fost mai degrabă unul modest. Apoi, în ciuda numeroaselor referinţe pe care le-a tot făcut în timpul campaniei la nevoia de a conlucra cu oponenţii săi, Obama nu a reuşit (precum Reagan odinioară, care a colaborat strâns cu democraţii) să-şi atragă parteneri şi aliaţi din tabăra adversă. În sfârşit, imaginea sa de politician ezitant a fost reconfirmată în urmă cu doi ani, când preşedintele n-a dat curs recomandărilor unei comisii consultative bipartizane pe care chiar el însuşi o numise în vederea reducerii deficitului bugetar.
Chiar şi în aceste condiţii potrivnice, victoria sa a fost incontestabilă, el fiind al doilea lider democrat reales la Casa Albă de la F.D. Roosevelt încoace (cealaltă excepţie e Bill Clinton în 1996). Victoria lui Obama a fost cu atât mai impresionantă, cu cât niciun preşedinte în istoria americană nu mai fusese reales în condiţiile unei rate a şomajului mai mari de 7,2%. Faţă de victoria sa categorică din 2008 în defavoarea lui John McCain, Obama a pierdut în 2012 doar două state (Carolina de Nord şi Indiana, oricum ambele aflate tradiţional în fieful republicanilor) şi a reuşit să câştige toate statele-cheie: Ohio, Pennsylvania, Florida, Virginia, Wisconsin, Iowa, Colorado, Nevada şi New Hampshire, impunându-se detaşat atât în colegiul electoral (cu 332 voturi), cât şi în ansamblul electoratului (51%-49%).
Fără să fi fost un succes răsunător, mai ales din cauza stării economiei (7,9% şomaj, 23 de milioane de şomeri, deficit bugetar de 5 miliarde de dolari), palmaresul primului său mandat n-a fost nici pe departe atât de negativ, pe cât au încercat să acrediteze oponenţii săi. În contul preşedintelui se înscriu, printre altele, încheierea unui deceniu de război în Irak (şi, în curând, Afganistan), decapitarea reţelei Al-Qaida (Bin Laden fiind scos definitiv din joc), o lege importantă care promite să reformeze sistemul asigurărilor medicale (extrem de costisitor şi aflat într-o derivă greu de controlat), o industrie auto resuscitată prin intervenţia la timp a guvernului federal, o economie salvată de la infarctul financiar din 2008, noile reglementări impuse Wall Street-ului. În plus, percepţia publică generală a lui Barack Obama în timpul primului mandat a fost cea a unui preşedinte care, oricât de ezitant ar putea să pară într-o situaţie sau alta, a dat, totuşi, impresia că e aproape de oamenii de rând, le înţelege problemele şi încearcă să facă ceva pentru ei.
Campania preşedintelui Obama, condusă excepţional de Jim Messina, a fost una dintre cauzele imediate cele mai importante ale succesului său. Echipa Obama a beneficiat de o formidabilă reţea de oameni (activişti, experţi media, voluntari) extrem de bine organizată, care a reuşit să exploateze noile realităţi demografice şi slăbiciunile contracandidatului republican şi să-i recâştige pe acei alegători de stânga ce fuseseră dezamăgiţi de unele dintre măsurile preşedintelui. Reţeaua preşedintelui Obama a mobilizat eficient electoratul indecis şi a creat coaliţii extrem de utile, mai ales în rândul populaţiei feminine şi a minorităţilor. Rezultatele nu s-au lăsat aşteptate. De pildă, nu mai puţin de 1,7 milioane de alegători noi (mai ales în rândul minorităţilor) au fost identificaţi şi înregistraţi în statul Ohio. Efortul considerabil de mobilizare pe teren a vizat mai ales tinerii (65-35% în favoarea democraţilor) şi minorităţile, care reprezintă 28% din electorat şi au votat în proporţie de 80% pentru Obama. În acelaşi timp, agenţii de campanie ai preşedintelui au exploatat eficient eforturile administraţiei de a salva industria auto, ceea ce, fără îndoială, i-a asigurat victoria în state ca Michigan şi Ohio, unde această industrie are o prezenţă importantă. Strategia folosită a fost în multe privinţe una nouă. Dincolo de tehnicile obişnuite (reclame la televiziune), echipa lui Obama s-a bazat pe o prezenţă masivă pe Twitter şi Internet (începând cu aprilie 2011!). Decizia de a folosi campanii publicitare la începutul verii, mai ales în state-cheie precum Ohio, atacând imaginea de plutocrat al lui Romney şi palmaresul său de afaceri la cârma companiei Bain Capital, s-a dovedit a fi extrem de eficientă.
De ce a pierdut Mitt Romney?
S-a spus în presă că Mitt Romney a pierdut pe mâna sa, dat fiind faptul că rata de popularitate a preşedintelui Obama se afla la cel mai jos nivel la care s-a aflat vreodată un preşedinte în exerciţiu în prag de realegere, din 1980 încoace. Şi totuşi, Mitt Romney a pierdut atât votul în colegiul electoral, cât şi pe cel general. Cum se explică acest lucru?
A pune înfrângerea lui Mitt Romney doar pe seama imaginii sale de moderat, a superiorităţii tehnice a campaniei duse de echipa Obama sau a uraganului Sandy care a lovit coasta de est a Statelor Unite cu o săptămână înaintea alegerilor ar fi complet greşit. Prestaţia lui Mitt Romney a fost, în general, una bună şi decentă, el câştigând de altfel detaşat prima dezbatere cu Obama. În cele din urmă însă, mesajul lui s-a dovedit neconvingător în trei puncte esenţiale: crearea de noi locuri de muncă, educaţie şi sănătate. Romney şi-a îndepărtat minorităţile, electoratul tânăr şi pe cel feminin. Mai mult decât atât, el nu a reuşit să mobilizeze decisiv nici o bună parte a electoratului mai în vârstă într-un stat-cheie precum Florida, unde planurile sale de reformă a programului Medicare au apărut drept nerealiste.
Ceea ce a subminat în mod constant poziţia lui Romney a fost impresia persistentă că e un candidat „alunecos“, că – în funcţie de context – poate spune lucruri opuse despre aceeaşi chestiune şi că, de fapt, nu are nişte principii ferme în care să creadă şi care să-i ghideze activitatea politică. În plus, el n-a reuşit niciodată să scape de imaginea sa de persoană distantă, de plutocrat care nu prea are nimic în comun cu americanii de rând şi, ca atare, nu le poate înţelege problemele. Conştient de acest lucru, Romney a încercat diverse soluţii, ceea ce însă n-a făcut decât să-i acutizeze problema. Un Romney improvizat în „om de rând“, împingând stângaci căruciorul de cumpărături la supermarket şi căutând să-şi ascundă stânjeneala în spatele unui zâmbet fals, le-a reamintit dintr-o dată oamenilor cât de departe de lumea lor este, la urma urmei, candidatul republican, a cărui avere se ridică la numere cu multe zerouri în coadă.
Romney a făcut, în plus, câteva erori punctuale majore, care i-au afectat drastic atractivitatea în rândul electoratului indecis sau independent din statele-cheie pe care, în mod normal, ar fi trebuit să le câştige. Prima a fost publicarea unui neinspirat articol de opinie în New York Times în noiembrie 2008, în care a pledat pentru intrarea în insolvenţă a marilor fabrici de automobile. Opoziţia sa faţă de programul de salvare a industriei auto avea să-l coste o bună parte din voturile celor 1,45 de milioane de muncitori (majoritatea în Michigan şi Ohio) ale căror slujbe au fost protejate prin acţiunea Administraţiei Obama.
A doua sa eroare capitală a fost o declaraţie brutală şi cinică făcută în cadrul unei întâlniri cu uşile închise în Florida, în luna mai, dar care a fost filmată cu o cameră ascunsă. Cu acel prilej, Romney s-a referit dispreţuitor la cei 47% dintre cetăţeni care nu plătesc taxe federale din cauză că se află sub un anumit prag de venituri. Dependentă masiv de asistenţa socială oferită de guvernul federal, această categorie, în opinia lui Romney, urma să voteze oricum cu preşedintele Obama şi, ca atare, nu merita să i se acorde prea multă atenţie. „Treaba mea nu e să-mi pese de aceşti oameni“, a afirmat Romney atunci. O astfel de afirmaţie nu a făcut decât să-i consolideze imaginea de plutocrat care nu e în stare de o minimă empatie cu problemele majorităţii populaţiei.
În al treilea rând, Romney a fost forţat în timpul alegerilor primare să adopte un ton radical, pe care însă nu l-a mai putut nuanţa ulterior în mod convingător. Alegerile primare fuseseră un test important pentru reprezentativitatea lui Mitt Romney printre republicani. Iniţial, el fusese privit cu scepticism de o bună parte a electoratului republican, mai cu seamă din cauza apartenenţei la confesiunea mormonă. Oarecum disperat că ar putea pierde alegerile primare în faţa unor contracandidaţi cu agende mai radical conservatoare, Romney s-a lansat într-o serie de declaraţii ultraconservatoare (pe teme importante precum imigraţie, avort şi taxe). Ce-i drept, aceste declaraţii i-au asigurat victoria în alegerile primare, însă i-au afectat serios credibilitatea de politician moderat şi l-au îndepărtat de centrul eşichierului politic, unde avea să se decidă rezultatul final.
Partidul Republican, încotro?
Ca urmare a înfrângerii sale în alegerile din noiembrie, viitorul Partidului Republican e în cumpănă în clipa de faţă. Şi nu e deloc clar dacă eşecul din ultimele alegeri îi va trezi pe liderii săi la realitate sau, dimpotrivă, îi va face încă şi mai radicali. De fapt, problemele partidului nu sunt deloc noi, ele fiind ocultate de victoriile din anii intermediari 1994, 2002 şi 2010. Republicanii nu au reuşit să câştige votul majoritar în cinci dintre ultimele şase alegeri prezidenţiale (singura excepţie fiind 2004). Partidul Republican de astăzi, obsedat de trei lucruri (Guns, Gays, God), e mult diferit de cel al preşedintelui Reagan din anii ‘80 şi se bazează mult prea mult pe statele „roşii“ (state tradiţional republicane, precum Texas, Kansas, Tennessee sau Georgia) şi pe populaţia rurală din centrul şi sudul Americii.
Victime ale unei fixaţii bolnăvicioase („Barack Obama – preşedinte cu un singur mandat“), republicanii au adoptat o strategie ce s-a dovedit total neatractivă şi ineficientă în rândul electoratului independent sau indecis. Partidul s-a bazat prea mult pe critica guvernului federal şi pe sprijinul câtorva miliardari interesaţi în taxe reduse (precum Sheldon Adelson, mare proprietar de cazinouri). Organizaţiile republicane au cheltuit nu mai puţin de 1,3 miliarde de dolari în această campanie prost direcţionată. Şi mai grav e faptul că republicanii s-au complăcut într-o irealitate paralelă, bazându-se pe sondaje de opinie nerealiste. E grăitor faptul că, fiind total convins că va câştiga pe 6 noiembrie, Romney a pregătit un singur discurs pentru noaptea alegerilor, cel de învingător. De asemenea, republicanii au jucat aproape totul pe un segment nereprezentativ de populaţie (alegători de culoare albă, în vârstă de peste 45 ani, activi în industrie) şi pe ascendentul mişcării Tea Party. E adevărat că aceasta din urmă le adusese o victorie semnificativă la alegerile parlamentare din 2010, când republicanii câştigaseră o majoritate confortabilă în Camera Reprezentanţilor, dar situaţia nu s-a mai repetat în 2012. Deşi o parte dintre candidaţii republicani sprijiniţi de Tea Party reuşiseră să se impună în alegerile primare în dauna republicanilor moderaţi (cum a fost cazul în statul Indiana, unde senatorul moderat Richard Lugar a fost înfrânt de mai radicalul său oponent, Richard Mourdock), în alegerile generale din noiembrie ei au fost înfrânţi de democraţi (din nou revelator e cazul Mourdock în Indiana, unde democraţii au reuşit să câştige poziţia de senator).
Radicalismul mişcării Tea Party i-a obligat pe mulţi candidaţi republicani, care voiau să-i intre în graţii, să adopte poziţii inflexibile în câteva chestiuni esenţiale. Astfel, ei au ajuns să se opună cu înverşunare creşterii taxelor pentru cei ale căror venituri depăşesc pragul de 250.000 de dolari anual şi s-au pronunţat pentru reduceri bugetare majore, dublate însă de majorarea bugetului armatei. În privinţa reformei sistemului bancar, ei s-au opus prevederilor Legii Dodd-Frank, care, în urma colapsului financiar din 2008, impunea câteva restricţii suplimentare băncilor şi firmelor de pe Wall Street. Nu mai puţin intransigentă a fost şi poziţia republicană în privinţa schimbărilor climatice. Unii candidaţi în alegerile primare (Rick Perry şi Michelle Bachmann, de exemplu) le-au negat pe faţă. Aici, politica devine comedie. În timpul unei secete devastatoare din sud, Rick Perry a declanşat o campanie de „rugăciuni pentru ploaie“ (n-a plouat nici aşa - dimpotrivă, au urmat incendii de pădure în Texas). Alt exemplu: un segment radical al electoratului republican, incitat de omul de afaceri Donald Trump, s-a complăcut (futil şi hilar) în a contesta validitatea certificatului de naştere al preşedintelui Obama, implicaţia fiind că el nu e eligibil pentru funcţia supremă în stat, fiind născut în afara Americii.
Pericolele care pândesc Partidul Republican nu sunt în niciun caz abstracte. Peisajul politic american este în general unul stabil, jocul făcându-se în bună măsură între cele două partide tradiţionale mari, Democrat şi Republican. Totuşi, lucrurile se pot schimba în viitorul apropiat. Partidul Libertarian (înfiinţat în 1971), cu o platformă de centru, care combină elemente de dreapta (în materie de politică economică şi fiscală) cu elemente de stânga (în chestiuni sociale şi de politică externă), deşi decenii la rând un partid „minor“, pare, în ultima vreme, să atragă interesul votanţilor republicani dezamăgiţi de prestaţia establishment-ului republican. Multe dintre figurile libertariene proeminente sunt foşti republicani, iar unul dintre candidaţii republicani în alegerile primare, Ron Paul, a avut o viziune clar libertariană. Mai menţionăm apoi cazul lui Gary Johnson, fost guvernator al statului New Mexico, care a şi candidat la alegerile prezidenţiale din 2012, fără a obţine însă mai mult de 1% din voturile electoratului. Avantajul libertarienilor este că au un mesaj de o seducătoare coerenţă. De exemplu, ei susţin că ideea unui guvern federal minimal (o idee libertariană centrală) trebuie aplicată nu selectiv, ci în toate sferele: politică internă (piaţă total liberă, fiscalitate minimală), politică externă (nonintervenţionism, armată minimală), drepturi individuale (homosexualii, de exemplu, au dreptul să facă ce vor, inclusiv să se căsătorească; consumul de droguri nu trebuie interzis, căci oricine are dreptul să-şi trăiască viaţa aşa cum doreşte, inclusiv să şi-o ruineze). Atracţia crescândă a libertarienilor în rândul electoratului republican şi al unei părţi a electoratului tânăr dezamăgit ar trebui să le dea tot mai mult de gândit liderilor republicani.
În aceste condiţii, aşa cum remarca recent (16 noiembrie), în Financial Times, David Frum, un cunoscut activist republican şi fost speechwriter pentru George W. Bush, este evident că Partidul Republican are nevoie urgentă de un aggiornamento pe cel puţin trei nivele. În primul rând, partidul trebuie să se deschidă spre noi categorii de alegători, mai cu seamă în rândul minorităţilor şi electoratului feminin. Aici, o nouă perspectivă asupra imigraţiei devine absolut necesară. Mitt Romney n-a oferit deloc o politică rezonabilă în această privinţă, el punând pe masă doar soluţia nerealistă a autodeportării (alţi candidaţi la nominalizarea Partidului Republican fuseseră însă şi mai radicali, propunând ridicarea unui zid sau a unui gard electrificat pe frontiera cu Mexicul).
În al doilea rând, partidul va trebui să-şi modernizeze discursul pentru a-l readuce în armonie cu aşteptările electoratului şi cu realităţile secolului XXI. Patru exemple sunt elocvente în acest sens. Republicanii au adoptat o poziţie rigidă şi complet depăşită în privinţa încălzirii globale. Apoi, afirmaţii iresponsabile legate de viol şi avort, precum cele făcute de candidaţii republicani pentru Senat în Indiana şi Missouri, nu-şi au locul într-un partid modern. Încercările de a-l discredita pe Barack Obama ca fiind musulman i-au umplut pe unii activişti republicani de ridicol. Nu în ultimul rând, în faţa devastatorului uragan Sandy, care impunea asistenţă federală de urgenţă, discursul agresiv împotriva guvernului federal promovat de mişcarea Tea Party s-a dovedit dintr-o dată ineficient şi iresponsabil. Imaginea guvernatorului republican al statului New Jersey, Chris Christie, lucrând cot la cot cu administraţia democrată şi lăudând eforturile preşedintelui democrat Obama, va rămâne pentru multă vreme în memoria alegătorilor republicani.
În fine, Partidul Republican va trebui să-şi recalibreze mesajul pentru a reflecta mai puţin interesele celor foarte bogaţi (1%) şi mai mult grijile clasei de mijloc. Imaginea de miliardar a lui Romney, detaşat de marea masă a populaţiei şi reticent în a-şi face publice până şi declaraţiile fiscale, nu a fost tocmai ceea ce-i trebuia unui partid perceput oricum ca apărător al intereselor unei elite financiare restrânse. Un partid republican modern, aşa cum afirmă şi David Frum în articolul citat mai sus, trebuie să fie un partid al clasei de mijloc, şi nu unul al miliardarilor, aşa cum a fost cazul în 2012. //