Pe aceeași temă
Fără Constituție, cu parlamentul dizolvat, cu președinția golită de conținut și cu o serie de prerogative strategice plasate ferm sub controlul Consiliului Suprem al Forțelor Armate, Egiptul rămâne încă prizonierul vechiului regim.
Sfârșitul săptămânii trecute a adus Egiptului o veritabilă premieră. Mohamed Morsi, candidatul islamist al Frăției Musulmane, a devenit primul președinte ales democratic din istoria Egiptului. El a primit 13 milioane de voturi (52%), în timp ce contracandidatul său Ahmed Shafik, reprezentantul prin excelență al vechiului regim (ultimul prim-ministru al lui Hosni Mubarak), a fost votat de 48% (în jur de 12 milioane de voturi). Veștile au fost primite cu imensă bucurie în Piața Tahrir. În primul său discurs prezidențial, Mohamed Morsi a pus accent pe reconciliere, pe ceea ce îi unește pe egipteni, nu pe elementele care îi dezbină. „Unitatea națională este singura cale de a scoate Egiptul din actuala criză. Vom menține toate tratatele naționale și internaționale“, a spus noul președinte. Totodată, el a promis „să protejeze drepturile femeilor și copiilor, deopotrivă creștini sau musulmani“.
Rezultatele oficiale au fost anunțate după ce, cu numai două zile înainte, Frăția Musulmană cooptase forțele nonislamiste pentru a contrabalansa încercările armatei de a-și impune propriul candidat drept câștigător. Morsi i-a asigurat atunci pe revoluţionarii liberali (printre care și activistul Wael Ghonim) că vor fi reprezentați în viitorul guvern și vor avea un cuvânt de spus în redactarea Constituției. Totodată, Morsi le-a promis că premierul va fi o personalitate politică nealiniată Frăției.
Beneficiarii „schimbării“
Și totuși, analizate în contextul ultimelor săptămâni, rezultatele alegerilor prezidențiale din Egipt detaşează în mod paradoxal „vechiul regim“ ca fiind marele câștigător al competiției electorale. Desigur, nu este vorba de o victorie transparentă, validată la urne, ci una impusă mai degrabă prin forța simbolică a baionetelor. Simțind că puterea sa se clatină din temelii, vechiul regim a orchestrat o veritabilă lovitură de stat militară. Invocând un viciu de procedură, la 14 iunie, Curtea Constituțională a anunțat dizolvarea Camerei Inferioare a parlamentului, decizie extinsă de Consiliul Suprem al Forțelor Armate la nivelul întregului Legislativ. Imediat, cea mai mare parte dintre atributele parlamentului au fost aspirate de către armată. Ulterior, ca să câștige timp, vechiul regim a amânat în mod arbitrar prezentarea rezultatelor alegerilor prezidenţiale, pregătind o amplă operațiune de reamenajare constituțională a statului. Cu alte cuvinte, chiar dacă vor ceda islamiștilor postul de președinte, vor face în așa fel încât să predea acestora o instituție decorativă, golită de conținut. O serie de pârghii decizionale, până atunci, plasate în responsabilitatea administrației prezidențiale, au fost strategic transferate Consiliului Suprem al Forțelor Armate format din loialiști ai regimului Mubarak. Rezultatul? Practic, armata a fost scoasă de sub tutela autorităților civile, nu se va supune viitorului președinte, iar militarii şi-au creat o serie de pârghii instituționale menite să le asigure monopolul asupra „domeniului statului“. Astfel, membrii Consiliului Suprem al Forțelor Armate sunt responsabili pentru toate deciziile care privesc armata și numirea liderilor ei; totodată, până la redactarea unei noi Constituții, conducătorul Consiliului este comandantul-șef al armatei și ministrul Apărării; președintele poate declara război numai cu acordul Consiliului. La toate aceste noi atribuții se adaugă câteva deținute anterior: supraveghează redactarea Constituției și are un cuvânt greu de spus în numirea cabinetului. Nu în ultimul rând, la 18 iunie, mareșalul Mohammed Hussein Tantawi a anunțat crearea unui Consiliu Naţional de Apărare, prin care armata prelua controlul politicii de securitate națională. O mișcare care, în esență, denotă „un efort din partea armatei de a-și conserva poziția privilegiată de care s-a bucurat din momentul fondării regimului, în anii ’50, de către ofițeri militari și de a-și menține interesele economice pe care le-a dezvoltat în tot acești ani“, spune Steven Cook de la Council on Foreign Relations. Pe de altă parte, generalii nu vor să guverneze Egiptul (armata nu este un administrator performant), ci mai degrabă garanții că vor rămâne primus inter pares: „generalii ar vrea să se întoarcă la poziția pe care o aveau în timpul lui Mubarak când, în culise, reprezentau autoritatea ultimă a sistemului“.
Marii perdanți
Deocamdată, marea absență din competiția pentru modelarea tranziției post-Mubarak o reprezintă revoluționarii liberali, activiştii online. În cele din urmă, candidatura separată a reprezentanților lor a condus la fragmentarea efectului forțelor moderate, spre avantajul vechiului regim și al fraților conservatori. Și asta, în ciuda faptului că, matematic, candidații liberali au obținut împreună mai multe voturi decât reprezentanții forțelor tradiționale Morsi și Shafik. Pentru politologul Francis Fukuyama, absența revoluționarilor liberali ca forță cu impact electoral și politic în tranziția post-Mubarak conturează un eșec al generației Facebook - cea care a furnizat masa critică a revoluției din Piața Tahrir. Pentru egiptenii clasei de mijloc și tinerii alienați de sistemul politic, Internetul nu a fost o lume virtuală, pasivă, ci un mijloc de comunicare care oferea oamenilor din lumea fizică o formulă de a se conecta unii cu ceilalți, de a se organiza, schimba idei, de a conștientiza „puterea celor fără de putere“ și mai ales o vitrină care să expună abuzul și corupţia puterii. Gradual, Facebook-ul a ajuns să articuleze vocea „generației online“, să exprime o conștiință colectivă, paralelă, antisistem. Majoritatea aveau sub 30 de ani, dar erau hotărâți să spună nu torturii și umilințelor, să-și revendice drepturile și să protesteze împotriva regimului. De la rezistența „online“ și până la protestul în lumea fizică, „offline“, nu a fost decât un pas. Efectul acestui bulgăre de zăpadă care a pornit în lumea virtuală și s-a oprit în Piața Tahrir îl știm cu toții - căderea lui Mubarak.
Dar, dacă generația Facebook s-a dovedit un actor redutabil în terenul rezistenței asimetrice, stăpânind arta deconstrucției mecanismelor care îl fac pe individ obedient, totuși aceasta a eșuat în tranșeele politicii de zi cu zi, acolo unde hegemonia aparține organizațiilor adânc înrădăcinate la nivelul comunităților, capabile să manevreze și să mobilizeze marea masă. „Generația online“ s-a dovedit începătoare în spațiul politicii simetrice, un teren dominat de decenii de organizații care-și dezvoltaseră propriile „armături“ instituţionale - pe de o parte, vechiul regim, de cealaltă, frații musulmani. Revoluționarii liberali au rămas deconectați de Egiptul profund, rural, mai puțin educat și în general dominat de un electorat conservator. În cele din urmă, „revoluțiile nu sunt făcute de cei săraci, ci de activiști urbani aparținând clasei de mijloc dezamăgiți de statu-quo-ul politic. Totuși, individul clasei de mijloc aproape niciodată nu duce la bun sfârșit o revoluție, cu excepţia cazului în care reușește să se conecteze cu masele rurale“, spune Fukuyama.
Către un model turcesc?
Se spune că istoria nu se repetă, dar de multe ori rimează. O mare parte dintre observatorii evenimentelor din Egipt au sentimentul unui déjà-vu. Pentru mulți dintre ei, filmul acesta a mai rulat în 1997, în Turcia. Atunci, Statul Major al armatei turce a emis o serie de directive împotriva programului premierului islamist Necmettin Erbakan care, în opinia sa, amenința să pună în pericol moștenirea statului kemalist și orientarea sa seculară. Au urmat presiuni sistematice din partea mediului universitar, societății civile, a presei, a sindicatelor, totul culminând cu prăbușirea guvernului și interzicerea partidului lui Erbakan. „Slăbirea practicilor democratice și a prerogativelor liderilor civili a fost în mod clar subordonată intereselor armatei de a proteja un sistem politic fondat de Mustafa Kemal Atatürk, în urmă cu 74 de ani, un sistem al cărui custode și mare beneficiar era corpul ofițerilor“, spune Steven Cook. Ulterior, dinamica politică internă a reglat decisiv raporturile dintre autoritățile civile și cele militare, deschizând drumul retragerii definitive a armatei în cazărmi și din spațiul politicii formale. Dar, în Turcia, ingredientul cheie a fost performanța economică generată pe fondul promovării unui capitalism antreprenorial agresiv, dar în același timp pios, conservator și inspirat de Islam. Efectul a fost tectonic, generând apariția unei clase mijlocii antreprenoriale favorabile democrației, piețelor, dar în același timp conservatoare, aproape de masele rurale. În timp, a fost cea care a contribuit decisiv la delegitimarea și răsturnarea gardienilor „vechiului regim“ kemalist. Este foarte probabil ca, și în Egipt, coaliția dintre Frăția Musulmană și generația Facebook să încerce să repete performanța guvernamentală și modelul AKP, de preluare a puterii. //