Pe aceeași temă
Analiştii situaţiei din Egipt, cea rezultată în urma procesului electoral în mod special, au oscilat în apreciere între o posibilă reproducere a modelului republicii iraniene şi, mai optimist, o reluare, fie şi cu abateri sau particularisme arabe, a modelului turc de după primul război mondial.
La câteva zile după confirmarea rezultatelor oficiale ale alegerilor prezidenţiale din Egipt, noul preşedinte al statului, Muhammad Mursi, îi convoacă la o întâlnire la palatul prezidenţial pe liderii principalelor orientări religioase creştine ale ţării. Episcopul anglican Mounir Hanna Anis, citat de Arab West Report, salută deschiderea preşedintelui Muhammad Mursi, care s-a oferit să găzduiască următoarea întâlnire a proiectului Beit el-Aila, o iniţiativă a imamului Egiptului de a aduce laolaltă musulmani şi creştini pentru a discuta căile unei convieţuiri armonioase.
Spectrul ameninţării islamiste, necesar anticreştine, a fost cu pricepere proiectat în campania electorală de către tabăra susţinătorilor lui Ahmad Shafiq ca o ameninţare reală la adresa populaţiei creştine a Egiptului. Se pare că proaspăt alesul preşedinte Muhammad Mursi, membru al Grupării Fraţilor Musulmani şi reprezentant la prezidenţialele din 16-17 iunie 2012 al partidului Huriyya wa Adala, s-a grăbit să infirme, prin întâlnirea cu reprezentanţii diverselor orientări creştine, una dintre cele mai îngrijorătoare imagini proiectate asupra sa de către adversarii politici. Amintirea episoadelor sângeroase în care copţii au fost victime ale violenţelor religioase, fie că e vorba de atacul din Alexandria din 1 ianuarie 2011 sau de alte exemple la fel de violente întâmplate în sate din Egiptul de Sus, a fost intens exploatată de retorica electorală îndreptată împotriva candidatului Fraţilor Musulmani, fapt ce impunea cu necesitate din partea acestuia o încercare de liniştire a îngrijorării naţionale, dar şi internaţionale, faţă de soarta minorităţii creştine. Retorica electorală a contracandidatului Ahmad Shafiq s-a construit cu precădere în jurul ameninţării islamiste reprezentată de Muhammad Mursi, cu tot arsenalul de consecinţe pe care aceasta l-ar fi avut la momentul implementării sale postelectorale. Statul islamic, fundamentat pe sharia, prigonirea nemusulmanilor sugerată la nivel de lexic prin reînvierea categoriei dhimmi (ce denumeşte deopotrivă creştinii şi evreii în perioada califatului islamic), alături de alte situaţii periculoase derivabile direct din caracterul religios al proiecţiei statale atribuită lui Muhammad Mursi, au reprezentat tot atâtea motive de îngrijorare pentru observatorii externi, ca şi pentru participanţii direcţi la viaţa politică egipteană. Într-o analiză pentru Le Monde Diplomatique, Alain Gresh atrage atenţia asupra faptului că retorica electorală anti-Muhammad Mursi a convins în Egipt şi a găsit sprijin chiar şi printre opozanţii tradiţionali ai regimului Mubarak care, deşi paradoxal în aparenţă, au votat pentru Ahmad Shafiq. Astfel, diferenţa dintre cei doi candidaţi a fost numai de un milion de voturi, ceea ce, raportat la scorul obţinut de Fraţii Musulmani la legislative, poate fi considerată o pierdere semnificativă de susţinere populară.
Analiştii situaţiei din Egipt, cea rezultată în urma procesului electoral în mod special, au oscilat în apreciere între o posibilă reproducere a modelului republicii iraniene şi, mai optimist, o reluare, fie şi cu abateri sau particularisme arabe, a modelului turc de după primul război mondial. Cu dificultate se poate imagina un model, să-i zicem, între cele două. Pentru opinia publică internaţională, perspectiva unui preşedinte care să provină din rândurile Fraţilor Musulmani, organizaţie interzisă în Egipt de ani de zile şi cu o serie de „realizări“ care au punctat negativ istoria ţării, a creat o îngrijorare deosebită. Temele care au constituit, la nivel internaţional, obiectul temerilor faţă de viitorul politic al Egiptului şi al regiunii s-au suprapus, nu inexplicabil, peste subiectele de campanie ale adversarilor recent alesului preşedinte, Muhammad Mursi.
Situaţia minorităţilor, cea coptă în mod special, alături de perspectiva a ceea ce în arabă a fost numit intiqām iğtimā‘ī - răzbunare socială – al cărei obiect l-ar constitui fulūl an-nizām - apropiaţii şi susţinătorii fostului regim, dar şi incapacitatea Fraţilor Musulmani de a organiza un stat democratic în care toţi cetăţenii să aibă drepturi egale, toate laolaltă sunt teme abordate deopotrivă de comentatorii arabi şi internaţionali. Pentru campania electorală a lui Ahmad Shafiq, abordarea unor astfel de teme era oarecum previzibilă, înscriindu-se în retorica tradiţională a sistemului Mubarak faţă de Fraţii Musulmani şi de pericolul la adresa securităţii naţionale şi mondiale reprezentat de aceştia sau de alte elemente cu imediată înrudire ideologică. S-a putut observa, în acelaşi sens, o îngroşare a anumitor teme abia schiţate, însă întotdeauna prezente în retorica regimului Mubarak împotriva curentelor politice inspirate religios, în principal pericolul islamizării complete a structurii statale, ceea ce ar atrage aproape consecutiv o izolare a Egiptului în plan mondial, dar şi apariţia în zonă a unui regim total imprevizibil în relaţia cu principalii actori zonali. Scenarii de acest tip au reuşit să convingă, fie şi parţial, populaţia egipteană chemată să-şi aleagă primul preşedinte „civil“ al ţării (în folosirea arabă a termenului, adică opusul lui ghayr ‘askarī – care nu este militar), mai ales pe creştini, în cazul cărora sondajele au arătat preferinţa pentru Ahmad Shafiq.
Diferenţa relativ mică de voturi între câştigătorul Muhammad Mursi şi contracandidatul său Ahmad Shafiq, de aproximativ un milion de voturi, marchează pentru popularitatea Fraţilor Musulmani o scădere semnificativă, în comparaţie cu procentul obţinut de organizaţie la primele legislative post-Mubarak. O serie de paşi greşiţi, însoţiţi de tot atâtea ezitări, după câştigarea alegerilor legislative, lipsa evidentă de experienţă politică, cu toate sensurile pe care le are această expresie, au contribuit într-un interval scurt de timp la reorientarea unei părţi a electoratului. Astfel, candidatul Fraţilor Musulmani, Muhammad Mursi, a obţinut mult mai puţine voturi decât a obţinut organizaţia la legislative, ceea ce se traduce în limbajul analizei politice printr-o pierdere de încredere destul de mare în numai câteva luni. Dintre toate mesajele eronat transmise, rezultate din acţiuni ezitante pe teren, aş menţiona relaţia ambiguă cu revolta tinerilor egipteni din 25 ianuarie care a dus la căderea regimului, şi nu este vorba aici doar de alăturarea tardivă evenimentelor, oarecum explicabilă prin prudenţa la care era obligată organizaţia în atitudinea faţă de regimul defunct. Ezitările în relaţia cu armata şi cu organismul ei suprem, care a condus Egiptul până la alegerea unui nou preşedinte şi continuă să aibă un rol extrem de important în structura de putere a statului, a marcat negativ imaginea Fraţilor Musulmani. În memoria multor egipteni este încă prezentă legătura organizaţiei cu regimul lui Mubarak şi eternul compromis făcut cu puterea care le-a permis Fraţilor Musulmani să ocupe poziţii importante – chiar şi locuri în legislativul egiptean – şi care le-a creat mediul propice dezvoltării unor afaceri importante în mediul bancar-financiar în mod deosebit. Pe de altă parte, compromisul cu puterea le-a fost necesar pentru însăşi supravieţuirea organizaţiei a cărei funcţionare a fost departe de a fi nestingherită în perioada fostului regim. Din aceste considerente, dar şi altele poate la fel de importante, Fraţii Musulmani şi partidul care a emanat din organizaţie în era post-Mubarak au pierdut câteva zeci de procente în popularitate în perioada scursă de la legislative la prezidenţiale.
Confruntată cu guvernarea, mai ales cu componenta ei economică, dar şi în contextul unor iminente noi alegeri legislative care survin pe tensiunea creată de dizolvarea, la limita Constituţiei sau mai bine zis în absenţa ei, de către armată a legislativului dominat de islamişti, moderaţi şi mai puţin moderaţi, organizaţia Fraţilor Musulmani este în situaţia de a conduce o politică înţeleaptă, în acord de nevoile unei populaţii care are de la noile elite politice aşteptări uriaşe.
* Laura Sitaru este lector doctor la Universitatea din Bucureşti.